Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Besvar
Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Indlæg af KMDTHY » 9. aug 2017, 12:19

Hvilken praktisk betydning har det på forbrændingen med mere om synkronvinklen er +3, 0 eller -3 grader?

Jeg har selv erfaret at det har stor betydning for trækkraft og økonomi.

Min Lupo står den på + 3 ca(eller er det minus) det er i hvert fald i den ene ende af tollerancen. Det gør at jeg uden problemer kan tilbagelægge 1300 km på ca 40 liter diesel ~~ 32km/l hvilket jeg aldrig har kunnet da KW stod på 0 grader. Den har mistet lidt trækkraft ved det, men det passer fint, da den gled lidt i koblingen efter optimering.

Nogen der kan give en teknisk forklaring? :) :)
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Indlæg af madsobh » 9. aug 2017, 12:21

Det kan vel sammenlignes med tænding tidspunktet på en benzin bil.... tidligere den tænder jo mere moment og bedre brændstof økonomi.... men kun indtil den begynder at banke

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Indlæg af KMDTHY » 9. aug 2017, 12:22

madsobh skrev:Det kan vel sammenlignes med tænding tidspunktet på en benzin bil.... tidligere den tænder jo mere moment og bedre brændstof økonomi.... men kun indtil den begynder at banke

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Jeg oplever ellers at mere moment giver dårligere økonomi....
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Indlæg af madsobh » 9. aug 2017, 12:25

Tja.... så kan det nok ikke helt sammenlignes med en benzin motor

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Indlæg af M_Olsen » 10. aug 2017, 17:55

Jeg vil mene det er noget med den måde dyse systemet er bygget op på.

Dine dyser kan kun lave indsprøjtning så længe at knasten trykker på dem og ved at din knast er lidt foran så slutter den tid hvor den kan indsprøjte lidt før så selvom motorstyringen beder om mere diesel så får den det ikke.

Plus tændingstidspunktet vil også ligge tidligere. Så forbrændingstrykket vil teoretisk modarbejde stemplet det men vil opleve som tændingsbanken i en benzin motor.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Indlæg af kGlerup » 10. aug 2017, 19:52

Er enig i at du kan flytte på tidspunktet for hvornår indsprøjtningstrykket er højest, hvilket formentlig har indvirkning på ydelse og økonomi.
Men hvis det er en PD motor, så er jeg ikke sikker på at du flytter på tændingstidspunktet da dette er elektrisk styret. Det afhænger selvfølgelig af om timingen afhænger af sensor på krumtap eller knastaksel :)

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Indlæg af M_Olsen » 10. aug 2017, 21:11

kGlerup skrev: Men hvis det er en PD motor, så er jeg ikke sikker på at du flytter på tændingstidspunktet da dette er elektrisk styret. Det afhænger selvfølgelig af om timingen afhænger af sensor på krumtap eller knastaksel :)
Det kommer jo an på hvad der styre tænding i motorstyringen om det er krumtappen eller knastaksel

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Indlæg af Rasbi » 10. aug 2017, 21:23

Hvis du sprøjter ind tidligt er trykket i cylinderen mindre fordi stemplet er på vej op ad. Det giver mere diesel til forbrændingen end hvis du sprøjter ind senere hvor trykket er højere = mindre mængde diesel grundet højere modtryk. Det virker logisk men aner ikke om min teori holder vand :-D :-D

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Indlæg af norn » 11. aug 2017, 13:43

Rasbi skrev:Hvis du sprøjter ind tidligt er trykket i cylinderen mindre fordi stemplet er på vej op ad. Det giver mere diesel til forbrændingen end hvis du sprøjter ind senere hvor trykket er højere = mindre mængde diesel grundet højere modtryk. Det virker logisk men aner ikke om min teori holder vand :-D :-D
Det statiske kompresions tryk er ca 30 bar
Det dynamiske tryk er selvfølgelig noget højere
Indsprøjtningstrykket er 1600-1800 bar
Tror altså ikke modtrykket fra cylinderen vil ha nogen betydning
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring

Indlæg af HJLarsen » 11. aug 2017, 14:03

Rasbi skrev:Hvis du sprøjter ind tidligt er trykket i cylinderen mindre fordi stemplet er på vej op ad. Det giver mere diesel til forbrændingen end hvis du sprøjter ind senere hvor trykket er højere = mindre mængde diesel grundet højere modtryk. Det virker logisk men aner ikke om min teori holder vand :-D :-D

Nu er indsprøjtningstrykket jo op til 2000 bar, og kompressionstrykket næppe over 40 bar, så det ændre vist ikke det helt store mht. indsprøjtningsmængde.
Meningen med det hele er jo at forbrændingstrykket lige præcis er størst når stemplet har passeret øverste dødpunkt.Derfor ændres indsprøjtningstidspunktet afhængigt af belastning og omdrejningstal. Det er en ganske imponerende styring og teknik som her er i funktion, ved 2000 omdr/min. sker hele processen 16,6 gange i sekundet.
Mht. økonomi, mere moment = større forbrug. Medmindre timingen har stået helt galt, får man ikke noget foræret :cry:
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Besvar

Tilbage til "Motor"