Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
Hvilken praktisk betydning har det på forbrændingen med mere om synkronvinklen er +3, 0 eller -3 grader?
Jeg har selv erfaret at det har stor betydning for trækkraft og økonomi.
Min Lupo står den på + 3 ca(eller er det minus) det er i hvert fald i den ene ende af tollerancen. Det gør at jeg uden problemer kan tilbagelægge 1300 km på ca 40 liter diesel ~~ 32km/l hvilket jeg aldrig har kunnet da KW stod på 0 grader. Den har mistet lidt trækkraft ved det, men det passer fint, da den gled lidt i koblingen efter optimering.
Nogen der kan give en teknisk forklaring?
Jeg har selv erfaret at det har stor betydning for trækkraft og økonomi.
Min Lupo står den på + 3 ca(eller er det minus) det er i hvert fald i den ene ende af tollerancen. Det gør at jeg uden problemer kan tilbagelægge 1300 km på ca 40 liter diesel ~~ 32km/l hvilket jeg aldrig har kunnet da KW stod på 0 grader. Den har mistet lidt trækkraft ved det, men det passer fint, da den gled lidt i koblingen efter optimering.
Nogen der kan give en teknisk forklaring?
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- madsobh
- Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 24 times
Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
Det kan vel sammenlignes med tænding tidspunktet på en benzin bil.... tidligere den tænder jo mere moment og bedre brændstof økonomi.... men kun indtil den begynder at banke
Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
Jeg oplever ellers at mere moment giver dårligere økonomi....madsobh skrev:Det kan vel sammenlignes med tænding tidspunktet på en benzin bil.... tidligere den tænder jo mere moment og bedre brændstof økonomi.... men kun indtil den begynder at banke
Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- madsobh
- Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 24 times
Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
Tja.... så kan det nok ikke helt sammenlignes med en benzin motor
Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy
- M_Olsen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1994
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: M Olsen
- Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 43 times
Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
Jeg vil mene det er noget med den måde dyse systemet er bygget op på.
Dine dyser kan kun lave indsprøjtning så længe at knasten trykker på dem og ved at din knast er lidt foran så slutter den tid hvor den kan indsprøjte lidt før så selvom motorstyringen beder om mere diesel så får den det ikke.
Plus tændingstidspunktet vil også ligge tidligere. Så forbrændingstrykket vil teoretisk modarbejde stemplet det men vil opleve som tændingsbanken i en benzin motor.
M Olsen
Dine dyser kan kun lave indsprøjtning så længe at knasten trykker på dem og ved at din knast er lidt foran så slutter den tid hvor den kan indsprøjte lidt før så selvom motorstyringen beder om mere diesel så får den det ikke.
Plus tændingstidspunktet vil også ligge tidligere. Så forbrændingstrykket vil teoretisk modarbejde stemplet det men vil opleve som tændingsbanken i en benzin motor.
M Olsen
Mvh. M Olsen
2018 Golf 7,5 GTE Solgt
Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.
2018 Golf 7,5 GTE Solgt
Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
Er enig i at du kan flytte på tidspunktet for hvornår indsprøjtningstrykket er højest, hvilket formentlig har indvirkning på ydelse og økonomi.
Men hvis det er en PD motor, så er jeg ikke sikker på at du flytter på tændingstidspunktet da dette er elektrisk styret. Det afhænger selvfølgelig af om timingen afhænger af sensor på krumtap eller knastaksel
Men hvis det er en PD motor, så er jeg ikke sikker på at du flytter på tændingstidspunktet da dette er elektrisk styret. Det afhænger selvfølgelig af om timingen afhænger af sensor på krumtap eller knastaksel
- M_Olsen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1994
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: M Olsen
- Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 43 times
Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
Det kommer jo an på hvad der styre tænding i motorstyringen om det er krumtappen eller knastakselkGlerup skrev: Men hvis det er en PD motor, så er jeg ikke sikker på at du flytter på tændingstidspunktet da dette er elektrisk styret. Det afhænger selvfølgelig af om timingen afhænger af sensor på krumtap eller knastaksel
M Olsen
Mvh. M Olsen
2018 Golf 7,5 GTE Solgt
Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.
2018 Golf 7,5 GTE Solgt
Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 101
- Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 8 times
Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
Hvis du sprøjter ind tidligt er trykket i cylinderen mindre fordi stemplet er på vej op ad. Det giver mere diesel til forbrændingen end hvis du sprøjter ind senere hvor trykket er højere = mindre mængde diesel grundet højere modtryk. Det virker logisk men aner ikke om min teori holder vand
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
Det statiske kompresions tryk er ca 30 barRasbi skrev:Hvis du sprøjter ind tidligt er trykket i cylinderen mindre fordi stemplet er på vej op ad. Det giver mere diesel til forbrændingen end hvis du sprøjter ind senere hvor trykket er højere = mindre mængde diesel grundet højere modtryk. Det virker logisk men aner ikke om min teori holder vand
Det dynamiske tryk er selvfølgelig noget højere
Indsprøjtningstrykket er 1600-1800 bar
Tror altså ikke modtrykket fra cylinderen vil ha nogen betydning
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: Krumtap synkronvinkel KW, en teknisk forklaring
Rasbi skrev:Hvis du sprøjter ind tidligt er trykket i cylinderen mindre fordi stemplet er på vej op ad. Det giver mere diesel til forbrændingen end hvis du sprøjter ind senere hvor trykket er højere = mindre mængde diesel grundet højere modtryk. Det virker logisk men aner ikke om min teori holder vand
Nu er indsprøjtningstrykket jo op til 2000 bar, og kompressionstrykket næppe over 40 bar, så det ændre vist ikke det helt store mht. indsprøjtningsmængde.
Meningen med det hele er jo at forbrændingstrykket lige præcis er størst når stemplet har passeret øverste dødpunkt.Derfor ændres indsprøjtningstidspunktet afhængigt af belastning og omdrejningstal. Det er en ganske imponerende styring og teknik som her er i funktion, ved 2000 omdr/min. sker hele processen 16,6 gange i sekundet.
Mht. økonomi, mere moment = større forbrug. Medmindre timingen har stået helt galt, får man ikke noget foræret
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.