Mysterie - hakker/udsætter ved kraftig acceleration over 110

Besvar
epko
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. nov 2012, 22:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Mysterie - hakker/udsætter ved kraftig acceleration over 110

Indlæg af epko » 16. aug 2017, 12:48

Bil : Skoda Octavia 2.0 TDI, BKD, 16 vent., 1. indreg. 8/2006 (2007 model). C topstykke. Kørt 160.000 km. Uden DPF.

Historik
8/2009 : købt km-stand 72.000
12/2013 : optimeret medd halvdårlig turbo (fik rens inden optimering). EGR blokeret elektronisk.
05/2015 : Turbo skiftes (af værksted), da den gamle sendte olie ud af udstødningen. Samme model som tidligere (Garrett). Turboen døde ved for kraftig acceleration med "næsten overlæs" på vej hjem fra indkøbstur fra Tyskland.
05/2015 : Herefter begyndte de første udsættere, men kun lidt og kun når motoren var kold.
05/2017 : nu er udsætterne så slemme, at det også sker selv om at motoren er gennemvarm (kraftig acceleration)
05/2017 : fik skiftet ledningsnet til dyser og gear olie. Dyser justeret - ok. Hakker/sætter stadig ud. Ingen fejlmeldinger ved OBD-test (værkstedet).
07/2007 : kører længere på literen end normalt (gætter p.g.a. ny gearolie). Tur til Hamborg : 19,5 km/l (normalt 16-17 på den tur).
07/2007 : kan stort set ikke accelerere fra 110 km/t uden at hakke/sætte ud, men prøvede at køre en strækning med 190 km/t med fartpilot (ingen problemer) hjem fra Hamborg, med blid acceleration (tog noget tid inden den nåede op i den fart).

Bilen presses sjældent. Jeg tror ikke, at det er svinghjul/kobling, der er gået. Står helt roligt i tomgang.
Man kan køre helt ud til begrænseren i 1., 2. og 3. gear stort set uden hakken/udsættere.

Værkstedet har ikke kunnet finde fejl. Ville ikke skifte brændstoffilter, da det kun havde kørt 30.000 km
Ud over hakkeri/udsættere, så kører bilen perfekt, starter hver gang ofg kører som nævnt pænt langt på literen (ca. 20 km/l ved pæn kørsel (sammenligningsgrundlag: rute jeg har kørt 20 gange årligt i mange år)).
Har altid brugt additiver p.g.a. få årlige km (BellAdd/Liqui Moly)
Har KN luftfilter som for nyligt er renset og har fået nyt KN olie.
Bruger nul olie og vand (ca 2 DL olie pr. år), får skiftet olie 1 gang årligt (ca. 10.000 kms interval)
På tur til Berlin gik bilen 17,4 km/l med strid modvind og klima på high (>34 grader)
Retur til Danmark gik den 17,8 km/l (med kø-kørsel og også over 130 km/t i perioder) - fik en halv tank v-power, kørte bedre end på Ingos urtesuppe, som jeg bruger til dagligt.

Så hvad gik der galt, da den gamle turbo døde (eller fejl af værkstedet ved udskiftning)?
- EGR ventil, der er kokset til og dermed står lidt åben?
- Fejl g28 sensor (krumtapsensor)?
- Fødepumpe/tandempumpe/brændstofpumpe (hvis det er tandempumpen og brændstoffilteret der er sovset til i olie, så ville bilen generelt køre elendigt?)
- Pumpe i tanken?
- ladetrykventil?
- kobling/svinghjul på trods af at den ellers kører godt?
- defekt turbo (DOA)?
- hvad kan gradvist blive ringere uden at gå i stykker?
- det føles enten, som om den ikke får nok diesel eller ikke kan få "luft". Giver man lidt gas, slipper gassen en anelse, så kan der derefter accelereres nogenlunde.
- har set andre, der havde problemer med trækaksel (den trækker ikke skævt, når den hakker/sætter ud)
- burde den have været omprogrammeret (ny optimering) efter turboskifte?

Jeg ved ikke specielt meget om motorer. Ovennævnte er hvad jeg har kunnet læse mig frem til, hvor symptomerne har været omtrent de samme.
Hvordan tester man de forskellige ting? Bilen er et sted mellem 30 og 40.000 kr. værd, så det er også begrænset, hvad det kan betale sig at ofre.

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Mysterie - hakker/udsætter ved kraftig acceleration over

Indlæg af LKA63 » 16. aug 2017, 15:25

Jeg ville kigge på brændstofilter og tandempumpe som det første.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: Mysterie - hakker/udsætter ved kraftig acceleration over

Indlæg af larslyn » 16. aug 2017, 19:56

LKA63 skrev:Jeg ville kigge på brændstofilter og tandempumpe som det første.
+1

epko
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. nov 2012, 22:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Mysterie - hakker/udsætter ved kraftig acceleration over

Indlæg af epko » 17. aug 2017, 11:03

LKA63 skrev:Jeg ville kigge på brændstofilter og tandempumpe som det første.
Tak for tippet, kan man tjekke pumpen eller er også bare byt-til-nyt og håbe på det bedste?
Hvis filteret er rent, så er tandempumpen vel i orden (er ikke tjekket, jeg skal ikke selv rode med noget)?

Jeg fik ikke nævnt, at der kommer ingen form for røg (hverken hvid, sort eller blå røg) ud af udstødningen (eller andre steder).

epko
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. nov 2012, 22:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Mysterie - hakker/udsætter ved kraftig acceleration over

Indlæg af epko » 17. aug 2017, 11:15

epko skrev:
LKA63 skrev:Jeg ville kigge på brændstofilter og tandempumpe som det første.
Tak for tippet, kan man tjekke pumpen eller er også bare byt-til-nyt og håbe på det bedste?
Hvis filteret er rent, så er tandempumpen vel i orden (er ikke tjekket, jeg skal ikke selv rode med noget)?

Jeg fik ikke nævnt, at der kommer ingen form for røg (hverken hvid, sort eller blå røg) ud af udstødningen (eller andre steder).
Nå, jeg skulle nok lige have læst lidt op inden jeg skrev, man kan åbenbart trykteste pumpen. Blev lidt overrasket over at læse at pumpen er forbundet med bremseforstærkeren.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: Mysterie - hakker/udsætter ved kraftig acceleration over

Indlæg af HJLarsen » 17. aug 2017, 16:48

epko skrev:
epko skrev:
LKA63 skrev:Jeg ville kigge på brændstofilter og tandempumpe som det første.
Tak for tippet, kan man tjekke pumpen eller er også bare byt-til-nyt og håbe på det bedste?
Hvis filteret er rent, så er tandempumpen vel i orden (er ikke tjekket, jeg skal ikke selv rode med noget)?

Jeg fik ikke nævnt, at der kommer ingen form for røg (hverken hvid, sort eller blå røg) ud af udstødningen (eller andre steder).
Nå, jeg skulle nok lige have læst lidt op inden jeg skrev, man kan åbenbart trykteste pumpen. Blev lidt overrasket over at læse at pumpen er forbundet med bremseforstærkeren.
Det er fordi vacuumpumpen og brændstoffødepumpen jo er bygget sammen. Deraf navnet tandempumpe.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

epko
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. nov 2012, 22:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Mysterie - hakker/udsætter ved kraftig acceleration over

Indlæg af epko » 22. aug 2017, 11:42

Har nu dømt tanken (kørt) der var tanket med Ingo diesel og en flaske Liqui Moly Super Diesel og fyldt op i Berlin med V-power (32 l).
Problemet var kun blevet værre og værre, men prøvede i går på motorvejen, at accelerere kraftig fra 100 -->130/140 og der var næsten intet at mærke (sådan har det ikke været i laaang tid).
Hvis det holder, så er det næsten for godt til at være sandt.

Spørgsmål : kan V-power dieselen rense andet end dyser? (brændstofilter? Tandempumpen ? (som var buddet på fejlen))

Besvar

Tilbage til "Motor"