Hej,
Jeg har lige været ude og prøvekøre en Audi a4 2,4 avant fra 1999 med 255000 km på bagen. Den kørte super godt. Det viste sig dog da vi åbnede op til motorrummet at der var for lidt olie på. ved nærmere studie fandt vi oliespild på motorblokken lige under det ene ventildæksel, samt en dråbe under motoren. Den havde fået service i november 2008 - kunne se at oliefilteret var et longlife filter. Olie så fin ud.
Mit spørgsmål er følgende:
1. Hvad kan være skyld i oliespildet? har hørt at toppakningen skulle være et svagt punkt på denne motor.
2. Skal jeg holde mig langt væk, med det oliespild, selvom den kørte super godt.
Audi a4 2,4 avant
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Audi a4 2,4 avant
Mange får skiftet ventildækselpakningerne, når motoren begynder at bruge olie, men de 2 pakninger er kun delvis skyld heri - der sidder nemlig en metalpakning m/gummi halvmåne i hver side herunder v/kædestrammeren/knastforstilleren som er den væsentligste årsag. Så sveder den ikke mere....
De bruger generelt olie - mange kører med den tynde 5w-30 longlife olie, brug evt. 5w-40 shell helix ultra.
Du skal tjekke bærearmene i højre og venstre side - de org. koster mange penge (6k plus arbejdsløn), kan købes til 2k andetsteds i samme kvalitet - de bliver slidt op efter ca. 100.000 km og/eller når du kører meget på ujævne veje / m/store ruller.
Hvis bilen er fra 12/1997 og frem - så har den sikkert de "gamle" ovale katalysatorer m/riller - de har en tendens til at falde sammen og de er MEGET dyre at udskifte - flexrør har jeg tidligere set udskiftet på denne. En 5/1999, model 2000 har runde katalysatorer og de falder ikke sammen.
Tjek den lille "blæser" som kan ses til klimaanlægget i midterkonsollen - der er lufthul m/riller under radion - hvis den drejer rundt når tændingen slåes til, så er det super - det koster en del penge at udskifte den del af klimaanlægget.
Mit råd, kig efter en anden bil med en anden motor.
Gubs
De bruger generelt olie - mange kører med den tynde 5w-30 longlife olie, brug evt. 5w-40 shell helix ultra.
Du skal tjekke bærearmene i højre og venstre side - de org. koster mange penge (6k plus arbejdsløn), kan købes til 2k andetsteds i samme kvalitet - de bliver slidt op efter ca. 100.000 km og/eller når du kører meget på ujævne veje / m/store ruller.
Hvis bilen er fra 12/1997 og frem - så har den sikkert de "gamle" ovale katalysatorer m/riller - de har en tendens til at falde sammen og de er MEGET dyre at udskifte - flexrør har jeg tidligere set udskiftet på denne. En 5/1999, model 2000 har runde katalysatorer og de falder ikke sammen.
Tjek den lille "blæser" som kan ses til klimaanlægget i midterkonsollen - der er lufthul m/riller under radion - hvis den drejer rundt når tændingen slåes til, så er det super - det koster en del penge at udskifte den del af klimaanlægget.
Mit råd, kig efter en anden bil med en anden motor.
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Audi a4 2,4 avant
Jeg skal ikke have sådan en igen
Gubs
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!