Golf 2 GTI G60 justere tænding

Besvar
m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Golf 2 GTI G60 justere tænding

Indlæg af m power » 5. sep 2017, 19:24

Hej.

Min Golf 2 GTI G60 har lige fået ny tandrem + diverse, og med den gamle tandrem var remhjul/aksel til strømfordeler stillet 180 grader forkert, det har dog ikke nogen betydning, men jeg har det nu bedst med at det står som det skal :-)

Tandremmen er monteret igen, og det hele står på mærkerne, men nu skal tændingen jo så justeres ind, der er jo en del hjælp at finde på Google, men desværre kan man ikke længere se de billeder som der er i de forskellige guides :-(

De guides jeg kan finde er ikke 100% ens, men det er noget med at motor skal være driftvarm og blæser skal have kørt, og så skal det blå stik til temp-sensor afmonteres.
Gas motor op til 3000rpm 2 gange
Juster tænding til 6 grader før top ved ca 2250rpm
Blå stik monteres igen
Gas motor op til 3000rpm 2 gange.

Men er der nemmere og mere præcise måder at gøre det på , evt med en tændingspistol med grader, eller ??

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Golf 2 GTI G60 justere tænding

Indlæg af lamia » 5. sep 2017, 20:59

m power skrev:Hej.

Min Golf 2 GTI G60 har lige fået ny tandrem + diverse, og med den gamle tandrem var remhjul/aksel til strømfordeler stillet 180 grader forkert, det har dog ikke nogen betydning, men jeg har det nu bedst med at det står som det skal :-)

Tandremmen er monteret igen, og det hele står på mærkerne, men nu skal tændingen jo så justeres ind, der er jo en del hjælp at finde på Google, men desværre kan man ikke længere se de billeder som der er i de forskellige guides :-(

De guides jeg kan finde er ikke 100% ens, men det er noget med at motor skal være driftvarm og blæser skal have kørt, og så skal det blå stik til temp-sensor afmonteres.
Gas motor op til 3000rpm 2 gange
Juster tænding til 6 grader før top ved ca 2250rpm
Blå stik monteres igen
Gas motor op til 3000rpm 2 gange.

Men er der nemmere og mere præcise måder at gøre det på , evt med en tændingspistol med grader, eller ??
Tænding skal justeres med tændingspistol. Det lyder dog mærkligt at fordeler har stået 180 grader forkert. Du er sikker på at der ikke har været skiftet knast hjul/topstykke så bilen skal times efter den "gamle" model for at stå i TDC ( A på billedet )
Vedhæftede filer
golf-mk1-1116 (1).png
golf-mk1-1116 (1).png (20.5 KiB) Vist 1043 gange
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf 2 GTI G60 justere tænding

Indlæg af m power » 5. sep 2017, 21:53

Det er den gamle model som på fig A.
Selve fordeler stod ikke forkert, men remhjul/aksel var drejet 180 grader så den stod ikke på mærket ved tdc mærket på remskive/ krumtap

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: Golf 2 GTI G60 justere tænding

Indlæg af HJLarsen » 6. sep 2017, 05:22

m power skrev:Det er den gamle model som på fig A.
Selve fordeler stod ikke forkert, men remhjul/aksel var drejet 180 grader så den stod ikke på mærket ved tdc mærket på remskive/ krumtap
Havde det så ikke passet med at dreje krumtappen en omgang mere ????
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf 2 GTI G60 justere tænding

Indlæg af m power » 6. sep 2017, 06:28

HJLarsen skrev:
m power skrev:Det er den gamle model som på fig A.
Selve fordeler stod ikke forkert, men remhjul/aksel var drejet 180 grader så den stod ikke på mærket ved tdc mærket på remskive/ krumtap
Havde det så ikke passet med at dreje krumtappen en omgang mere ????
Jo det havde det men så står knasten jo ikke på mærket ;-)

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Golf 2 GTI G60 justere tænding

Indlæg af ESN » 6. sep 2017, 13:25

Hvis der er vacum regulering af strømfordeler skal slangen pilles af under just/indstilling og jeps det er altid nemmere at bruge en tændingspistol med forstilling mulighed, så sætter du bare pistol på 6 grader og finder 0 på remskive/svinghjul.
No Letting the Old Man In!

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Golf 2 GTI G60 justere tænding

Indlæg af lamia » 6. sep 2017, 16:31

ESN skrev:Hvis der er vacum regulering af strømfordeler skal slangen pilles af under just/indstilling og jeps det er altid nemmere at bruge en tændingspistol med forstilling mulighed, så sætter du bare pistol på 6 grader og finder 0 på remskive/svinghjul.
1. Alle remhjul + rotor på mærkerne. derefter rem på og start bilen op
2. Bilen varmes op til drifttemp. Blå stik afmonteres og bolten til roteren løsnes en smule så rotor kan justeres.
3. Tændingspistolen koples på cyl 1 tændkabel. Herefter justeres tændingen ved at pege pistolen mod svinghjulet. Omdrejninger hæves til ca 2300 rpm og roteren drejes en smule til højre eller venstre indtil det store hak i svinghjulet ( 6 grader BFTDC mærket til vensre for 0 mærket) ses i midten af hullet. Det kan være en fordel at mærke hakket op med en hvid kalk pen så den bedre kan ses. Moteren vil stige en smulle i omdrejningerne når du nærmer dig korrekt tændning. Herefter strammes bolen til roteren igen ;)
Senest rettet af lamia 6. sep 2017, 19:40, rettet i alt 2 gange.
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf 2 GTI G60 justere tænding

Indlæg af m power » 6. sep 2017, 19:19

lamia skrev:
ESN skrev:Hvis der er vacum regulering af strømfordeler skal slangen pilles af under just/indstilling og jeps det er altid nemmere at bruge en tændingspistol med forstilling mulighed, så sætter du bare pistol på 6 grader og finder 0 på remskive/svinghjul.
1. Alle remhjul + rotor på mærkerne. derefter rem på og start bilen op
2. Bilen varmes op til drifttemp. Blå stik afmonteres og bolten til roteren løsnes en smule så rotor kan justeres.
3. Tændingspistolen koples på cyl 1 tændkabel. Herefter justeres tændingen ved at pege pistolen mod svinghjulet. Omdrejninger hæves til ca 2300 rpm og roteren drejes en smule til højre eller venstre indtil det store hak i svinghjulet ( 6 grader BFTDC mærket til højre for 0 mærket) ses i midten af hullet. Det kan være en fordel at mærke hakket op med en hvid kalk pen så den bedre kan ses. Moteren vil stige en smulle i omdrejningerne når du nærmer dig korrekt tændning. Herefter strammes bolen til roteren igen ;)
Der er ingen 6 grader BFTDC mærke i svinghjulet, der er kun et lille ( I ) mærke ved TDC, men en tændingspistol med justerbare grader må jo kunne udgøre det ved at indstille pistolen på 6 grader, og så skyde på TDC mærket.

Ud fra din fremgangs måde så er det altså ikke nødvendigt at køre motor op på 3000 omdrejninger for at slette hukommelsen i ECU ?

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Golf 2 GTI G60 justere tænding

Indlæg af lamia » 6. sep 2017, 19:38

m power skrev:
lamia skrev:
ESN skrev:Hvis der er vacum regulering af strømfordeler skal slangen pilles af under just/indstilling og jeps det er altid nemmere at bruge en tændingspistol med forstilling mulighed, så sætter du bare pistol på 6 grader og finder 0 på remskive/svinghjul.
1. Alle remhjul + rotor på mærkerne. derefter rem på og start bilen op
2. Bilen varmes op til drifttemp. Blå stik afmonteres og bolten til roteren løsnes en smule så rotor kan justeres.
3. Tændingspistolen koples på cyl 1 tændkabel. Herefter justeres tændingen ved at pege pistolen mod svinghjulet. Omdrejninger hæves til ca 2300 rpm og roteren drejes en smule til højre eller venstre indtil det store hak i svinghjulet ( 6 grader BFTDC mærket til højre for 0 mærket) ses i midten af hullet. Det kan være en fordel at mærke hakket op med en hvid kalk pen så den bedre kan ses. Moteren vil stige en smulle i omdrejningerne når du nærmer dig korrekt tændning. Herefter strammes bolen til roteren igen ;)
Der er ingen 6 grader BFTDC mærke i svinghjulet, der er kun et lille ( I ) mærke ved TDC, men en tændingspistol med justerbare grader må jo kunne udgøre det ved at indstille pistolen på 6 grader, og så skyde på TDC mærket.

Ud fra din fremgangs måde så er det altså ikke nødvendigt at køre motor op på 3000 omdrejninger for at slette hukommelsen i ECU ?
Ja så er de bare og indsille på 6 grader og skyde på I mærket. Og jo kør den gerne lige op over 3000 omdr. Et par gange, men jeg har nu gjort det mange gange uden at gøre det, og det har ikke gjort nogen forskel
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf 2 GTI G60 justere tænding

Indlæg af m power » 6. sep 2017, 19:52

lamia skrev:
m power skrev:
lamia skrev: 1. Alle remhjul + rotor på mærkerne. derefter rem på og start bilen op
2. Bilen varmes op til drifttemp. Blå stik afmonteres og bolten til roteren løsnes en smule så rotor kan justeres.
3. Tændingspistolen koples på cyl 1 tændkabel. Herefter justeres tændingen ved at pege pistolen mod svinghjulet. Omdrejninger hæves til ca 2300 rpm og roteren drejes en smule til højre eller venstre indtil det store hak i svinghjulet ( 6 grader BFTDC mærket til højre for 0 mærket) ses i midten af hullet. Det kan være en fordel at mærke hakket op med en hvid kalk pen så den bedre kan ses. Moteren vil stige en smulle i omdrejningerne når du nærmer dig korrekt tændning. Herefter strammes bolen til roteren igen ;)
Der er ingen 6 grader BFTDC mærke i svinghjulet, der er kun et lille ( I ) mærke ved TDC, men en tændingspistol med justerbare grader må jo kunne udgøre det ved at indstille pistolen på 6 grader, og så skyde på TDC mærket.

Ud fra din fremgangs måde så er det altså ikke nødvendigt at køre motor op på 3000 omdrejninger for at slette hukommelsen i ECU ?
Ja så er de bare og indsille på 6 grader og skyde på I mærket. Og jo kør den gerne lige op over 3000 omdr. Et par gange, men jeg har nu gjort det mange gange uden at gøre det, og det har ikke gjort nogen forskel
Okay :-)

Besvar

Tilbage til "Motor"