1,9TDI knækket krumtap

Besvar
Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af norn » 17. sep 2017, 16:56

jeg viser her lidt fra et motorskift på en touran
motoren er en 1,9TDI BLS den har kørt 180.000km

krumtappen delt i to
IMG_0071 (Small).JPG
IMG_0071 (Small).JPG (87.22 KiB) Vist 2308 gange
billeder af den gamle motor
IMG_0072 (Small).JPG
IMG_0072 (Small).JPG (120.51 KiB) Vist 2308 gange
IMG_0073 (Small).JPG
IMG_0073 (Small).JPG (108.52 KiB) Vist 2308 gange
motorrummet uden motor
IMG_0074 (Small).JPG
IMG_0074 (Small).JPG (105.27 KiB) Vist 2308 gange
brugt motor hentet hos kiesow autoophug i norderstedt/hamborg i tyskland for 1600euro kørt 115.000km
IMG_0075 (Small).JPG
IMG_0075 (Small).JPG (125.7 KiB) Vist 2308 gange
monteret og samlet med ny kobling , ny tandrem , ny olie og filter , nyt olie på gearkassen
så kører det igen
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

kumse
Nyt medlem
Indlæg: 401
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 20 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af kumse » 17. sep 2017, 17:37

Interessant. Det har jeg set før på en Ford 1,8 diesel der var skruet voldsomt i pumpen og med øget ladetryk.
Hvordan stod pumpen?

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Sorens2 » 17. sep 2017, 18:19

Har lavet en kundebil som også knækkede krumtappen.
BLS som altid.
Vedhæftede filer
DSC00428.JPG
DSC00428.JPG (187.64 KiB) Vist 2240 gange
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Jannik » 17. sep 2017, 18:44

Sorens2 skrev:Har lavet en kundebil som også knækkede krumtappen.
BLS som altid.
Det hovedlejesøle ser heller ikke for kønt ud, men måske heller ikke så mærkeligt.

@norn og SørenS2: hvordan var funktionen af dualmass svinghjulet?

Jeg har set et defekt svinghjul (havde mistet den fjedrende funktion) knække krumtappen på en 5MW motor. Der er syge aksiale kræfter på spil, når svinghjulet ikke længere funker efter hensigten.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Sorens2 » 17. sep 2017, 18:48

Svinghjulet var fint her.
Har kørt flere med singlemass uden problemer.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af norn » 17. sep 2017, 19:15

Svinghjulet var også fint her , så fint at det kom på igen.....
Krumtappen er også knækket i modsatte ende af svinghjulet , kan se på sørens billede at de begge er knækket stort set samme sted
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Jannik » 17. sep 2017, 19:48

Sorens2 skrev:Svinghjulet var fint her.
Har kørt flere med singlemass uden problemer.
Jeg kører selv med singlemass på en BLS motor.
Problemerne opstår når et fjedrende svinghjul f.eks. låser sig fast i en position uden for "ligevægtspositionen".

Er der nogen tegn på materialefejl i bruddet?

Kunderne siger vel, at bilerne er blevet kørt normalt og at motoren pludseligt begyndte at larme unormalt?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Kasperfolini
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 16. dec 2013, 19:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Kasperfolini » 17. sep 2017, 20:23

Den har sku kørt længere end de fleste BLS motore, før den knak :lol:
Volkswagen tekniker -golf GTE 2018.

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Gubbi » 17. sep 2017, 20:33

Det har jeg også set på BLS modellen og en enkelt BKC.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Rittersport » 19. sep 2017, 12:51

BLS = Syg Høne :o
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Jannik » 19. sep 2017, 13:11

At krumtappen knækker på en 1,9 TDI, og i flere tilfælde i en BLS, er vel ikke særegent for den motorkode, da krumtap og blok er ens for alle nyere PD 1,9 TDI'ere (bjb, bkc, bxe, bls)?

Jeg mener ikke man kan konkludere at BLS ubestridt er en skidt motor, baseret på enkelte tilfælde, når man tager det samlede antal kørende motorer med i betragtningen.

Partikelfilteret gør dog ikke noget godt for den motortype, men det vedrører mere metoden partikelfilteret bringes op i temperatur på, sammen med de knapt så teknisk veltænke olieskiftintervaller.

Uanset hvad, er det noget pis når en krumtap knækker, eller en plejlstang søger sin uafhængighed ud gennem blokken.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af norn » 19. sep 2017, 18:07

Jannik skrev:At krumtappen knækker på en 1,9 TDI, og i flere tilfælde i en BLS, er vel ikke særegent for den motorkode, da krumtap og blok er ens for alle nyere PD 1,9 TDI'ere (bjb, bkc, bxe, bls)?

Jeg mener ikke man kan konkludere at BLS ubestridt er en skidt motor, baseret på enkelte tilfælde, når man tager det samlede antal kørende motorer med i betragtningen.

Partikelfilteret gør dog ikke noget godt for den motortype, men det vedrører mere metoden partikelfilteret bringes op i temperatur på, sammen med de knapt så teknisk veltænke olieskiftintervaller.

Uanset hvad, er det noget pis når en krumtap knækker, eller en plejlstang søger sin uafhængighed ud gennem blokken.
Det er altid BLS
De andre holder 1,9er holder fint
Jeg tror det sker noget når partikelfilteret regenerer
Måske der opbygges et for stort modtryk i cylinderen for at skabe den fornødne temperatur til at regenere

Jeg ved ikke om der er hold i det , men det er min teori
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Rittersport » 19. sep 2017, 18:13

norn skrev:
Jannik skrev:At krumtappen knækker på en 1,9 TDI, og i flere tilfælde i en BLS, er vel ikke særegent for den motorkode, da krumtap og blok er ens for alle nyere PD 1,9 TDI'ere (bjb, bkc, bxe, bls)?

Jeg mener ikke man kan konkludere at BLS ubestridt er en skidt motor, baseret på enkelte tilfælde, når man tager det samlede antal kørende motorer med i betragtningen.

Partikelfilteret gør dog ikke noget godt for den motortype, men det vedrører mere metoden partikelfilteret bringes op i temperatur på, sammen med de knapt så teknisk veltænke olieskiftintervaller.

Uanset hvad, er det noget pis når en krumtap knækker, eller en plejlstang søger sin uafhængighed ud gennem blokken.
Det er altid BLS
De andre holder 1,9er holder fint
Jeg tror det sker noget når partikelfilteret regenerer
Måske der opbygges et for stort modtryk i cylinderen for at skabe den fornødne temperatur til at regenere

Jeg ved ikke om der er hold i det , men det er min teori
Enig med Norn... Og der er altså forskel på indmaden i BLS og alle de andre.. bla. stempler Kig i ETKA ;-)
BLS er også lavet i eksvis A3 men uden DPF og de fejler aldrig noget.
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Jannik » 19. sep 2017, 20:08

Rittersport skrev:
norn skrev: Det er altid BLS
De andre holder 1,9er holder fint
Jeg tror det sker noget når partikelfilteret regenerer
Måske der opbygges et for stort modtryk i cylinderen for at skabe den fornødne temperatur til at regenere

Jeg ved ikke om der er hold i det , men det er min teori
Enig med Norn... Og der er altså forskel på indmaden i BLS og alle de andre.. bla. stempler Kig i ETKA ;-)
BLS er også lavet i eksvis A3 men uden DPF og de fejler aldrig noget.
Skal man bruge udelukkelsesmetoden, må det være partikelfilteret, der er problemet.
Jeg var sikker på, at indmaden var ens, men det giver måske god mening, at stemplerne er anderledes, netop pga. metoden man opvarmer filteret på. Checker lige ETKA imorgen.

Jeg kører selv i en Altea udstyret med en BLS motor, der ikke er partikelfilter monteret på.

Der kan være flere årsager til at en krumtap knækker. Jeg har kun set det ved tilfælde af defekte fjedrende svinghjul.
En tabt kontravægt hjælper heller ikke ligefrem, men på disse motorer er de støbt sammen med krumtappen.

Plejlstangshavarierne mener jeg forårsages af for lange olieskiftintervaller over for lang tid.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af styker » 19. sep 2017, 21:03

Oliefortynding kunne jo også være en medvirkende årsag, det er ret udbredt på mange tidlige dieselbiler med dpf.
Årsagen er at man måske ikke helt havde styr på indsprøjtningningen af diesel i udstødningstakten, hvor en del bliver presset forbi stemplet.
Og bruger motoren tilstrækkeligt med olie så er det nok mest diesel der udgør motorolien efter 30000km selvom oliestanden er fin.

Kasperfolini
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 16. dec 2013, 19:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Kasperfolini » 20. sep 2017, 19:39

Jannik skrev:
Rittersport skrev:
norn skrev: Det er altid BLS
De andre holder 1,9er holder fint
Jeg tror det sker noget når partikelfilteret regenerer
Måske der opbygges et for stort modtryk i cylinderen for at skabe den fornødne temperatur til at regenere

Jeg ved ikke om der er hold i det , men det er min teori
Enig med Norn... Og der er altså forskel på indmaden i BLS og alle de andre.. bla. stempler Kig i ETKA ;-)
BLS er også lavet i eksvis A3 men uden DPF og de fejler aldrig noget.
Skal man bruge udelukkelsesmetoden, må det være partikelfilteret, der er problemet.
Jeg var sikker på, at indmaden var ens, men det giver måske god mening, at stemplerne er anderledes, netop pga. metoden man opvarmer filteret på. Checker lige ETKA imorgen.

Jeg kører selv i en Altea udstyret med en BLS motor, der ikke er partikelfilter monteret på.
Der kan være flere årsager til at en krumtap knækker. Jeg har kun set det ved tilfælde af defekte fjedrende svinghjul.
En tabt kontravægt hjælper heller ikke ligefrem, men på disse motorer er de støbt sammen med krumtappen.

Plejlstangshavarierne mener jeg forårsages af for lange olieskiftintervaller over for lang tid.
--------
Jeg har ejet en Seat Leon uden partikelfilter, den havde alle stempler i servicebog, for hver 15.000km, Den klarede lige præcis 127.000 km så var krumtappen ud gennem blokken,
Volkswagen tekniker -golf GTE 2018.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af GaSelle » 20. sep 2017, 19:50

En kollegas Superb Greenline med BLS klarede også ca. 120K km før den skød et ben ud af siden. En kammerat er ved at skifte toppakning på en Caddy med 80K km på bagen. Der er knast og løftere slidt op. Ikke imponerende.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Jannik » 20. sep 2017, 20:05

Kasperfolini skrev: --------
Jeg har ejet en Seat Leon uden partikelfilter, den havde alle stempler i servicebog, for hver 15.000km, Den klarede lige præcis 127.000 km så var krumtappen ud gennem blokken,
Også med en BLS motor?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Kasperfolini
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 16. dec 2013, 19:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,9TDI knækket krumtap

Indlæg af Kasperfolini » 21. sep 2017, 18:28

Jannik skrev:
Kasperfolini skrev: --------
Jeg har ejet en Seat Leon uden partikelfilter, den havde alle stempler i servicebog, for hver 15.000km, Den klarede lige præcis 127.000 km så var krumtappen ud gennem blokken,
Også med en BLS motor?

Yes, det jo altid BLS motore :lol:
Volkswagen tekniker -golf GTE 2018.

Besvar

Tilbage til "Motor"