1,9TDI knækket krumtap
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
1,9TDI knækket krumtap
jeg viser her lidt fra et motorskift på en touran
motoren er en 1,9TDI BLS den har kørt 180.000km
krumtappen delt i to billeder af den gamle motor motorrummet uden motor brugt motor hentet hos kiesow autoophug i norderstedt/hamborg i tyskland for 1600euro kørt 115.000km monteret og samlet med ny kobling , ny tandrem , ny olie og filter , nyt olie på gearkassen
så kører det igen
motoren er en 1,9TDI BLS den har kørt 180.000km
krumtappen delt i to billeder af den gamle motor motorrummet uden motor brugt motor hentet hos kiesow autoophug i norderstedt/hamborg i tyskland for 1600euro kørt 115.000km monteret og samlet med ny kobling , ny tandrem , ny olie og filter , nyt olie på gearkassen
så kører det igen
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 401
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 20 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Interessant. Det har jeg set før på en Ford 1,8 diesel der var skruet voldsomt i pumpen og med øget ladetryk.
Hvordan stod pumpen?
Hvordan stod pumpen?
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Har lavet en kundebil som også knækkede krumtappen.
BLS som altid.
BLS som altid.
- Vedhæftede filer
-
- DSC00428.JPG (187.64 KiB) Vist 2240 gange
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Det hovedlejesøle ser heller ikke for kønt ud, men måske heller ikke så mærkeligt.Sorens2 skrev:Har lavet en kundebil som også knækkede krumtappen.
BLS som altid.
@norn og SørenS2: hvordan var funktionen af dualmass svinghjulet?
Jeg har set et defekt svinghjul (havde mistet den fjedrende funktion) knække krumtappen på en 5MW motor. Der er syge aksiale kræfter på spil, når svinghjulet ikke længere funker efter hensigten.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Svinghjulet var fint her.
Har kørt flere med singlemass uden problemer.
Har kørt flere med singlemass uden problemer.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Svinghjulet var også fint her , så fint at det kom på igen.....
Krumtappen er også knækket i modsatte ende af svinghjulet , kan se på sørens billede at de begge er knækket stort set samme sted
Krumtappen er også knækket i modsatte ende af svinghjulet , kan se på sørens billede at de begge er knækket stort set samme sted
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Jeg kører selv med singlemass på en BLS motor.Sorens2 skrev:Svinghjulet var fint her.
Har kørt flere med singlemass uden problemer.
Problemerne opstår når et fjedrende svinghjul f.eks. låser sig fast i en position uden for "ligevægtspositionen".
Er der nogen tegn på materialefejl i bruddet?
Kunderne siger vel, at bilerne er blevet kørt normalt og at motoren pludseligt begyndte at larme unormalt?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 89
- Tilmeldt: 16. dec 2013, 19:33
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Den har sku kørt længere end de fleste BLS motore, før den knak
Volkswagen tekniker -golf GTE 2018.
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Det har jeg også set på BLS modellen og en enkelt BKC.
Gubs
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
-
- Medlem
- Indlæg: 726
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: DynoTrim
- Geografisk sted: Hadsund
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1,9TDI knækket krumtap
BLS = Syg Høne
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
1,9TDI knækket krumtap
At krumtappen knækker på en 1,9 TDI, og i flere tilfælde i en BLS, er vel ikke særegent for den motorkode, da krumtap og blok er ens for alle nyere PD 1,9 TDI'ere (bjb, bkc, bxe, bls)?
Jeg mener ikke man kan konkludere at BLS ubestridt er en skidt motor, baseret på enkelte tilfælde, når man tager det samlede antal kørende motorer med i betragtningen.
Partikelfilteret gør dog ikke noget godt for den motortype, men det vedrører mere metoden partikelfilteret bringes op i temperatur på, sammen med de knapt så teknisk veltænke olieskiftintervaller.
Uanset hvad, er det noget pis når en krumtap knækker, eller en plejlstang søger sin uafhængighed ud gennem blokken.
Jeg mener ikke man kan konkludere at BLS ubestridt er en skidt motor, baseret på enkelte tilfælde, når man tager det samlede antal kørende motorer med i betragtningen.
Partikelfilteret gør dog ikke noget godt for den motortype, men det vedrører mere metoden partikelfilteret bringes op i temperatur på, sammen med de knapt så teknisk veltænke olieskiftintervaller.
Uanset hvad, er det noget pis når en krumtap knækker, eller en plejlstang søger sin uafhængighed ud gennem blokken.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Det er altid BLSJannik skrev:At krumtappen knækker på en 1,9 TDI, og i flere tilfælde i en BLS, er vel ikke særegent for den motorkode, da krumtap og blok er ens for alle nyere PD 1,9 TDI'ere (bjb, bkc, bxe, bls)?
Jeg mener ikke man kan konkludere at BLS ubestridt er en skidt motor, baseret på enkelte tilfælde, når man tager det samlede antal kørende motorer med i betragtningen.
Partikelfilteret gør dog ikke noget godt for den motortype, men det vedrører mere metoden partikelfilteret bringes op i temperatur på, sammen med de knapt så teknisk veltænke olieskiftintervaller.
Uanset hvad, er det noget pis når en krumtap knækker, eller en plejlstang søger sin uafhængighed ud gennem blokken.
De andre holder 1,9er holder fint
Jeg tror det sker noget når partikelfilteret regenerer
Måske der opbygges et for stort modtryk i cylinderen for at skabe den fornødne temperatur til at regenere
Jeg ved ikke om der er hold i det , men det er min teori
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Medlem
- Indlæg: 726
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: DynoTrim
- Geografisk sted: Hadsund
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Enig med Norn... Og der er altså forskel på indmaden i BLS og alle de andre.. bla. stempler Kig i ETKAnorn skrev:Det er altid BLSJannik skrev:At krumtappen knækker på en 1,9 TDI, og i flere tilfælde i en BLS, er vel ikke særegent for den motorkode, da krumtap og blok er ens for alle nyere PD 1,9 TDI'ere (bjb, bkc, bxe, bls)?
Jeg mener ikke man kan konkludere at BLS ubestridt er en skidt motor, baseret på enkelte tilfælde, når man tager det samlede antal kørende motorer med i betragtningen.
Partikelfilteret gør dog ikke noget godt for den motortype, men det vedrører mere metoden partikelfilteret bringes op i temperatur på, sammen med de knapt så teknisk veltænke olieskiftintervaller.
Uanset hvad, er det noget pis når en krumtap knækker, eller en plejlstang søger sin uafhængighed ud gennem blokken.
De andre holder 1,9er holder fint
Jeg tror det sker noget når partikelfilteret regenerer
Måske der opbygges et for stort modtryk i cylinderen for at skabe den fornødne temperatur til at regenere
Jeg ved ikke om der er hold i det , men det er min teori
BLS er også lavet i eksvis A3 men uden DPF og de fejler aldrig noget.
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Skal man bruge udelukkelsesmetoden, må det være partikelfilteret, der er problemet.Rittersport skrev:Enig med Norn... Og der er altså forskel på indmaden i BLS og alle de andre.. bla. stempler Kig i ETKAnorn skrev: Det er altid BLS
De andre holder 1,9er holder fint
Jeg tror det sker noget når partikelfilteret regenerer
Måske der opbygges et for stort modtryk i cylinderen for at skabe den fornødne temperatur til at regenere
Jeg ved ikke om der er hold i det , men det er min teori
BLS er også lavet i eksvis A3 men uden DPF og de fejler aldrig noget.
Jeg var sikker på, at indmaden var ens, men det giver måske god mening, at stemplerne er anderledes, netop pga. metoden man opvarmer filteret på. Checker lige ETKA imorgen.
Jeg kører selv i en Altea udstyret med en BLS motor, der ikke er partikelfilter monteret på.
Der kan være flere årsager til at en krumtap knækker. Jeg har kun set det ved tilfælde af defekte fjedrende svinghjul.
En tabt kontravægt hjælper heller ikke ligefrem, men på disse motorer er de støbt sammen med krumtappen.
Plejlstangshavarierne mener jeg forårsages af for lange olieskiftintervaller over for lang tid.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Oliefortynding kunne jo også være en medvirkende årsag, det er ret udbredt på mange tidlige dieselbiler med dpf.
Årsagen er at man måske ikke helt havde styr på indsprøjtningningen af diesel i udstødningstakten, hvor en del bliver presset forbi stemplet.
Og bruger motoren tilstrækkeligt med olie så er det nok mest diesel der udgør motorolien efter 30000km selvom oliestanden er fin.
Årsagen er at man måske ikke helt havde styr på indsprøjtningningen af diesel i udstødningstakten, hvor en del bliver presset forbi stemplet.
Og bruger motoren tilstrækkeligt med olie så er det nok mest diesel der udgør motorolien efter 30000km selvom oliestanden er fin.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 89
- Tilmeldt: 16. dec 2013, 19:33
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1,9TDI knækket krumtap
--------Jannik skrev:Skal man bruge udelukkelsesmetoden, må det være partikelfilteret, der er problemet.Rittersport skrev:Enig med Norn... Og der er altså forskel på indmaden i BLS og alle de andre.. bla. stempler Kig i ETKAnorn skrev: Det er altid BLS
De andre holder 1,9er holder fint
Jeg tror det sker noget når partikelfilteret regenerer
Måske der opbygges et for stort modtryk i cylinderen for at skabe den fornødne temperatur til at regenere
Jeg ved ikke om der er hold i det , men det er min teori
BLS er også lavet i eksvis A3 men uden DPF og de fejler aldrig noget.
Jeg var sikker på, at indmaden var ens, men det giver måske god mening, at stemplerne er anderledes, netop pga. metoden man opvarmer filteret på. Checker lige ETKA imorgen.
Jeg kører selv i en Altea udstyret med en BLS motor, der ikke er partikelfilter monteret på.
Der kan være flere årsager til at en krumtap knækker. Jeg har kun set det ved tilfælde af defekte fjedrende svinghjul.
En tabt kontravægt hjælper heller ikke ligefrem, men på disse motorer er de støbt sammen med krumtappen.
Plejlstangshavarierne mener jeg forårsages af for lange olieskiftintervaller over for lang tid.
Jeg har ejet en Seat Leon uden partikelfilter, den havde alle stempler i servicebog, for hver 15.000km, Den klarede lige præcis 127.000 km så var krumtappen ud gennem blokken,
Volkswagen tekniker -golf GTE 2018.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10864
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1895 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
En kollegas Superb Greenline med BLS klarede også ca. 120K km før den skød et ben ud af siden. En kammerat er ved at skifte toppakning på en Caddy med 80K km på bagen. Der er knast og løftere slidt op. Ikke imponerende.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Også med en BLS motor?Kasperfolini skrev: --------
Jeg har ejet en Seat Leon uden partikelfilter, den havde alle stempler i servicebog, for hver 15.000km, Den klarede lige præcis 127.000 km så var krumtappen ud gennem blokken,
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 89
- Tilmeldt: 16. dec 2013, 19:33
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1,9TDI knækket krumtap
Jannik skrev:Også med en BLS motor?Kasperfolini skrev: --------
Jeg har ejet en Seat Leon uden partikelfilter, den havde alle stempler i servicebog, for hver 15.000km, Den klarede lige præcis 127.000 km så var krumtappen ud gennem blokken,
Yes, det jo altid BLS motore
Volkswagen tekniker -golf GTE 2018.