Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Besvar
Rune 1807
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. sep 2017, 15:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af Rune 1807 » 18. sep 2017, 15:22

Jeg har en audi a3 8l 1,6 101 hk 1996 jeg vil skifte tandrem på men har ikke prøvet det på denne model har før skiftet på golf 3 1,9 tdi der var et stort hul i knasthjulet til at låse det med men det er ikke tilfældet her så er der en venlig sjæl der kan fortælle mig fremgangsmåden på dette vil jeg være taknemlig. Der udover begyndte bilen su gå noget ujævnt 4takte hvad kan det skyldes den gik fint før kørte stille gennem haven og ind i værkstedet og på vejen der ind begyndte den virkelig at 4 takte spicelt når jeg gav gas ?


Mvh rune og på forhånd tak
Vedhæftede filer
IMG_1822.JPG
IMG_1822.JPG (152.99 KiB) Vist 1275 gange

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af ESN » 18. sep 2017, 17:54

Den er ret enkel sæt den på mærkerne (knast og krumptap evt på svinghjuls siden ) og skift det komplette remsæt (vandpumpe -leje -rem) hvis du ikke er vant til at skrue, kan du se div videoer på youtube.
Husk altid at "håndtørne motor et par omgange efter udsk og kontroller at den efterfølgende står på mærkerne inden opstart)
No Letting the Old Man In!

Rune 1807
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. sep 2017, 15:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af Rune 1807 » 18. sep 2017, 18:49

Okay så skal ikke låse knasthjulet når det er det kunne man nemlig på min golf 3 så den ikke flyttede sig.

Nå men 1 får kørt motoren til nul punktet på svinghjulet så mærket passer der over og så sætter jeg mærker ved knasthjulet og ved krumtappen løsner strammerhjul og afmontere hjulet ved tappen tager remmen af afmontere vandpumpen på med ny pumpe og på med ny rem og så baglæns igen ? Uden at låse knasthjulet ?

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af ESN » 18. sep 2017, 19:08

Jeps du skal ikke låse knasthjul, men blot sørge for at det står på mærket osse efter remmen er spændt og altid kontrol med håndtørning af motor.
Remstrammer leje er nemmest at just hvis du har specialnøglen, det er ihvertfald min erfaring "der er ikke meget plads"
No Letting the Old Man In!

Rune 1807
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. sep 2017, 15:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af Rune 1807 » 19. sep 2017, 09:58

Okay tak for hjælpen. Du har ikke et bud på hvorfor den pludseligt begyndte at firetakte kørere med ganske lave omdrejninger igennem haven på vej ind i værkstedet for at påbegynde tandrem skiftet og da jeg så vil træde på gassen for at komme op over den støbte kant til værkstedet der pluderede den temmelig meget som om den ikke gik på alle fire på forhånd tak

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af ESN » 19. sep 2017, 12:13

Den model har det med at få defekt krumptapsføler, revnet tændspole defekt varmeføler (den med firkantstikket sidder med en hesteskolås over gearkasse/kobling og det er tit set at tændrørene ikke er blevet skiftet(pga dårligt tilgængelighed på ihvertfald 2 af dem, samt brændstoffilter, der ligesådan sidder lidt surt under H bagerste vange "hvis man altså ikke har lift"
Men ellers en meget driftsikker bil og motor hvis man servicerer den ordentligt, har selv en magen til ;)
No Letting the Old Man In!

Rune 1807
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. sep 2017, 15:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af Rune 1807 » 19. sep 2017, 20:49

Okay så jeg burde ikke være nervøs for at den kan være hoppet en tand i remmen
Den ser nemlig meget slidt ud

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af ESN » 19. sep 2017, 22:48

Den kan jo sagtens være hoppet nogle tænder hvis du er uheldig fordi så vil den bukke et par ventiler og gå derefter.
Men hvornår begyndte den at gå anderledes i motor og hvordan er historikken med service/tidligere remskift ? i hvilken forbindelse begyndte den at gå dårligt i motor, var det efter et remskift forsøg eller kom det pludseligt af sig selv ?
Er den gamle rem slap eller mangler der tænder på den?
Det er jo lidt svært at svarer på når man ikke selv står med bilen og historien bag.
No Letting the Old Man In!

Rune 1807
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. sep 2017, 15:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af Rune 1807 » 20. sep 2017, 07:41

Kan ingen oplysninger finde på sidste skift.

Remmen er ikke rigtig slap eller mangler tænder
Købte bilen for et år siden så har den bare stået stille jeg påfylder den

Så med oile og vand da der næsten intet var.

Så får jeg den startet op lader den tøffe et stykke tid så køre jeg en bette tur på ti kilometer

Kommer hjem lader yderligere bilen tøffe fem min slukker starter næste
Morgen og der er det nærmest som om den lige hoster sig igang og går meget ujævnt når jeg
Giver den lidt gas og dagen inden gik den rigtig fint ingen ujævn gang overhovedet blev faktisk helt overrasket
Over hvor godt sådan en gammel vogn kørte . Det eneste symptom jeg har oplevet inden var en anden dag hvor jeg ville starte den der drejede jeg nøglen og den fløj igang men gik ud igen men den startede fint igen og kørte uden problem der ud over er alt stort set som det skal være den går lige hurtig ned i omdr efter man har gasset hurtig op og sluppet pedalen igen men ved ikk om det normalt eller det kan tyde på hvad fejlen kunne være

Rune 1807
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. sep 2017, 15:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af Rune 1807 » 20. sep 2017, 07:42

Og tusind tak fordi du lige gider at bruge din tid
På at hjælpe mig

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af ESN » 20. sep 2017, 08:15

Ok så er det ihvertfald en rigtig go ide at udsk tandrem strammerleje og vandpumpe, du kan inden du udsk det skrue tænderør ud (de skal alligevel fornyes) og tage en kompressions test, så du får et overblik omkring utæt toppakning/ventil mm.
Men hvis det er en bil som bare har stået, skal den jo ha hele turen med alle filtre tænderør olie/vand/væske, samt du nok skal regne med at de gængse ting som plejer at være dårlige, også er det : krumptapsføler-tempføler-tændspole-de tre grønne sikringer( 30amp) som sidder oven på batteri og spjældet i indsugning trænger til en rens- revnet vacumslange mellem bremseforstærker og indsugningsmanifold + alle de andre ting som jeg måske har glemt ;) , men ellers når du engang har fået det ordnet har du en meget trofast bil.
No Letting the Old Man In!

Rune 1807
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. sep 2017, 15:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af Rune 1807 » 20. sep 2017, 10:18

Har bestilt tandrem sæt og vandpumpe mærket hepu

Skiftet benzin slanger da de var utætte

Bestilt bremser hele vejen rundt nye fjedre for da en var knækket

Og lavet et lille hul i panelet og kan simpelthen ikke rigtig finde mere rust

Nyt oile filter

Hvad skal kompresions testen vise før det er som det burde ?

Hvis du skulle have lyst til st udlevere dit nummer vil jeg være taknemlig det tit nemmere

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Audi A3 1996 8l Tandrem Skift

Indlæg af ESN » 20. sep 2017, 13:05

Kompresions testen skal vel ligge på mellem 9-12 på skalaen alt efter hvor mange km motor har kørt, dog skal de helst ligge nogenlunde ens.
No Letting the Old Man In!

Besvar

Tilbage til "Motor"