2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
- mk4Rasmus
- Nyt medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Svenstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Hej VagCars
Jeg er den lykkelige ejer af en A3 2.0 tfsi fra 2006, dog volder den mig lidt problemer lige pt
Bilen er standard, dog med BSH indsugning, og fjernet mellempotte.
Når man starter bilen på helt kold motor, går den ujævnt i tomgang, og kan falde et par hundrede omdrejninger op og ned, men kun de første 30 sekunder ca., herefter går den helt roligt. Når stikket er afmonteret fra LMM går den roligt i tomgang helt fra starten.
Hvis man går hurtigt på gassen ved dellast, falder ladetrykket ud ca. 1/3 af gangene, så kan man lige gå lidt af gassen, og på igen, så er den der. Går man derimod langsomt på gassen, så er den der nærmest hver gang.
Den laver fejlkoder på N80 ventilen og runner flap motoren, men der er monteret RF delete, og N80 er sat ud af funktion, da der er monteret catch can på kulfilterets plads.
I weekenden prøvede jeg at aflæse data fra LMM, ved fuldgas i et 3. gears træk, målte den maks 110 g/s, hvor jeg kan læse mig til at den ved fuld gas skal ligge på min. 160 g/s, det er i hvert fald hvad VCDS siger. Dette var vel og mærke efter jeg prøvede at rense MAP og AIT sensorene, det var væsentligt lavere inden. Derfor skiftede jeg mandag både MAP og AIT sensorene, da jeg tænkte at det lige ville give det sidste, men der var ingen forskel.
I dag prøvede jeg med et sæt nye tændspoler, ingen forskel.
Indtil videre er følgende skiftet, både i forbindelse med fejlfinding og forebyggelse af problemer.
N75 ventil
DV
LMM
MAP sensor
AIT sensor
Tændrør, originale
Tændspoler, R8
Service med alt olie og filter
Tandrem
Knastkæde og strammer
Runner flap delete
Indsugning renset
PCV fix med catch can
Batteri er nyt
En af de kommende dage, prøvemonterer jeg en LMM fra en anden 2.0 tfsi, der kører optimalt. Evt. vil jeg prøve en ny N75 igen?
Indsugnings systemet fik jeg røgtestet i weekenden, og der var ikke umiddelbart nogle utætheder. Nogen forslag, jeg er efterhånden ved at være lidt lost her?
Jeg er den lykkelige ejer af en A3 2.0 tfsi fra 2006, dog volder den mig lidt problemer lige pt
Bilen er standard, dog med BSH indsugning, og fjernet mellempotte.
Når man starter bilen på helt kold motor, går den ujævnt i tomgang, og kan falde et par hundrede omdrejninger op og ned, men kun de første 30 sekunder ca., herefter går den helt roligt. Når stikket er afmonteret fra LMM går den roligt i tomgang helt fra starten.
Hvis man går hurtigt på gassen ved dellast, falder ladetrykket ud ca. 1/3 af gangene, så kan man lige gå lidt af gassen, og på igen, så er den der. Går man derimod langsomt på gassen, så er den der nærmest hver gang.
Den laver fejlkoder på N80 ventilen og runner flap motoren, men der er monteret RF delete, og N80 er sat ud af funktion, da der er monteret catch can på kulfilterets plads.
I weekenden prøvede jeg at aflæse data fra LMM, ved fuldgas i et 3. gears træk, målte den maks 110 g/s, hvor jeg kan læse mig til at den ved fuld gas skal ligge på min. 160 g/s, det er i hvert fald hvad VCDS siger. Dette var vel og mærke efter jeg prøvede at rense MAP og AIT sensorene, det var væsentligt lavere inden. Derfor skiftede jeg mandag både MAP og AIT sensorene, da jeg tænkte at det lige ville give det sidste, men der var ingen forskel.
I dag prøvede jeg med et sæt nye tændspoler, ingen forskel.
Indtil videre er følgende skiftet, både i forbindelse med fejlfinding og forebyggelse af problemer.
N75 ventil
DV
LMM
MAP sensor
AIT sensor
Tændrør, originale
Tændspoler, R8
Service med alt olie og filter
Tandrem
Knastkæde og strammer
Runner flap delete
Indsugning renset
PCV fix med catch can
Batteri er nyt
En af de kommende dage, prøvemonterer jeg en LMM fra en anden 2.0 tfsi, der kører optimalt. Evt. vil jeg prøve en ny N75 igen?
Indsugnings systemet fik jeg røgtestet i weekenden, og der var ikke umiddelbart nogle utætheder. Nogen forslag, jeg er efterhånden ved at være lidt lost her?
- jakethemoss
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3285
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Start med at monter runner flaps igen, da de forbedrer koldstartsperioden.
- mk4Rasmus
- Nyt medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Svenstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Jeg kan fint leve med den ujævne tomgang i koldstarts perioden, det er mere det ustabile ladetryk
Har en kammerat med en G5 GTI med RFD, den går fint i tomgang, den er dog chippet.
Er det det der skal til? skal den bare chippes? Altså det skal den, men jeg ville nu foretrække at den gik normalt inden jeg kørte ud til tuneren
Har en kammerat med en G5 GTI med RFD, den går fint i tomgang, den er dog chippet.
Er det det der skal til? skal den bare chippes? Altså det skal den, men jeg ville nu foretrække at den gik normalt inden jeg kørte ud til tuneren
- jakethemoss
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3285
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Har du prøvet at montere original indsugning?
Nogle indsugningskit har forkert scaleret MAF rør.
Nogle indsugningskit har forkert scaleret MAF rør.
- mk4Rasmus
- Nyt medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Svenstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Ikke endnu, det originale motorskjold er også skåret i stykker for at kunne have plads til indsugningen, men jeg har en forge twintake til at ligge jeg kunne prøve at montere.
Dog tror jeg problemet ligger et andet sted, og her er forklaringen..
Da jeg købte bilen gik den fint, men set i bakspejlet nok ikke med 100% power, jeg opdager så at stikket på lmm er dårligt, og jeg monterer et nyt, sammen med en ny lmm, da låsen til stikket herpå var brækket. Og herefter starter balladen mere eller mindre. Så set i bakspejlet har fejlen nok hele tiden været der, og så har stikket til lmm været enten dårligt, eller trukket lidt tilbage så det ikke sluttede forbindelse. Da jeg købte den, var der org. indsugning på
Dog vil jeg stadig prøve at montere forgen
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Dog tror jeg problemet ligger et andet sted, og her er forklaringen..
Da jeg købte bilen gik den fint, men set i bakspejlet nok ikke med 100% power, jeg opdager så at stikket på lmm er dårligt, og jeg monterer et nyt, sammen med en ny lmm, da låsen til stikket herpå var brækket. Og herefter starter balladen mere eller mindre. Så set i bakspejlet har fejlen nok hele tiden været der, og så har stikket til lmm været enten dårligt, eller trukket lidt tilbage så det ikke sluttede forbindelse. Da jeg købte den, var der org. indsugning på
Dog vil jeg stadig prøve at montere forgen
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
- mk4Rasmus
- Nyt medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Svenstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Havde VCDS på her til morgen.
Jeg kan se at op til omkring 4000 omdr. ligger det aktuelle ladetryk noget over det den beder om? Den beder faktisk om vacuum på dette tidspunkt (4-600 mbar) og jeg vil da mene at med 120 km/t ved 4000 omdr. burde den lave tryk? Det gør den også hvis man klapper til den, men når man bare holder farten gør den ikke?
Derudover synes jeg at når man nærmer sig redline, bruger den utroligt meget brændstof, altså noget ala 2-3 km/l er det normalt nok? Eller doser den bare brændstof ind fordi den "overbooster"?
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Jeg kan se at op til omkring 4000 omdr. ligger det aktuelle ladetryk noget over det den beder om? Den beder faktisk om vacuum på dette tidspunkt (4-600 mbar) og jeg vil da mene at med 120 km/t ved 4000 omdr. burde den lave tryk? Det gør den også hvis man klapper til den, men når man bare holder farten gør den ikke?
Derudover synes jeg at når man nærmer sig redline, bruger den utroligt meget brændstof, altså noget ala 2-3 km/l er det normalt nok? Eller doser den bare brændstof ind fordi den "overbooster"?
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 868
- Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 15 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Melder den ingen andre fejl end på N80 og runner flaps?
Har du prøvet med en anden LMM?
Smid gerne de logs op, som du har lavet.
Har du prøvet med en anden LMM?
Smid gerne de logs op, som du har lavet.
- jakethemoss
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3285
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
mit snit på bane med fuld pedal en hel dag er 5,4km/l i tunet stand så det er meget din brugermk4Rasmus skrev:Havde VCDS på her til morgen.
Jeg kan se at op til omkring 4000 omdr. ligger det aktuelle ladetryk noget over det den beder om? Den beder faktisk om vacuum på dette tidspunkt (4-600 mbar) og jeg vil da mene at med 120 km/t ved 4000 omdr. burde den lave tryk? Det gør den også hvis man klapper til den, men når man bare holder farten gør den ikke?
Derudover synes jeg at når man nærmer sig redline, bruger den utroligt meget brændstof, altså noget ala 2-3 km/l er det normalt nok? Eller doser den bare brændstof ind fordi den "overbooster"?
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
- mk4Rasmus
- Nyt medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Svenstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Jeg har ikke lavet logs endnu, det gør jeg i aften, dem smider jeg lige opStefan skrev:Melder den ingen andre fejl end på N80 og runner flaps?
Har du prøvet med en anden LMM?
Smid gerne de logs op, som du har lavet.
Håber at kunne prøve med en anden lmm i aften også
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Den laver ikke tryk hvis du holder farten med 4000 omdr.mk4Rasmus skrev:Havde VCDS på her til morgen.
Jeg kan se at op til omkring 4000 omdr. ligger det aktuelle ladetryk noget over det den beder om? Den beder faktisk om vacuum på dette tidspunkt (4-600 mbar) og jeg vil da mene at med 120 km/t ved 4000 omdr. burde den lave tryk? Det gør den også hvis man klapper til den, men når man bare holder farten gør den ikke?
Derudover synes jeg at når man nærmer sig redline, bruger den utroligt meget brændstof, altså noget ala 2-3 km/l er det normalt nok? Eller doser den bare brændstof ind fordi den "overbooster"?
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- mk4Rasmus
- Nyt medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Svenstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Har prøvet at lave en log nu, første forsøg, så lad os se om det virker
- Vedhæftede filer
-
- LOG-01-011-02A-034-048-108-313-331-544-115C.CSV
- (12.84 KiB) Downloadet 21 gange
- mk4Rasmus
- Nyt medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Svenstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Nogen der kender noget til sådan en indsugning her? Hvis jeg piller filteret af, går den umiddelbart noget mere rigtigt men filteret virker ikke til at være møjet til..
Nu monterer jeg Forgen og ser
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Nu monterer jeg Forgen og ser
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
- mk4Rasmus
- Nyt medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Svenstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Forge twintake monteret!
Det er en helt anden bil nu, rolig motorgang ved kold start, og jævnt træk hele vejen
Jeg undrer mig noget over at en indsugning kan gøre så meget? Umiddelbart er Forgen en my mindre i røret end den anden, og luftmasse måleren sidder tættere på tuboen.
Men anyways, nu kører bilen dom en drøm, skal bare lige have kontrolleret hvordan lmm data ligger nu
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Det er en helt anden bil nu, rolig motorgang ved kold start, og jævnt træk hele vejen
Jeg undrer mig noget over at en indsugning kan gøre så meget? Umiddelbart er Forgen en my mindre i røret end den anden, og luftmasse måleren sidder tættere på tuboen.
Men anyways, nu kører bilen dom en drøm, skal bare lige have kontrolleret hvordan lmm data ligger nu
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
- jakethemoss
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3285
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Jeg var glad for forge twintaken, den lød som darth vader men kørte fint med den. Dog over 360hk flower den ikke nok.mk4Rasmus skrev:Forge twintake monteret!
Det er en helt anden bil nu, rolig motorgang ved kold start, og jævnt træk hele vejen
Jeg undrer mig noget over at en indsugning kan gøre så meget? Umiddelbart er Forgen en my mindre i røret end den anden, og luftmasse måleren sidder tættere på tuboen.
Men anyways, nu kører bilen dom en drøm, skal bare lige have kontrolleret hvordan lmm data ligger nu
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Så konklusionen var indsugningen ikke passede til?
- mk4Rasmus
- Nyt medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Svenstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Den lyder lidt som darth vader ja
Men ja, den kører i hvertfald som den skal nu, set i bakspejlet var den gamle indsugning også købt til en s3'er, ved ikke om det kunne have noget at sige?
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Men ja, den kører i hvertfald som den skal nu, set i bakspejlet var den gamle indsugning også købt til en s3'er, ved ikke om det kunne have noget at sige?
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
- jakethemoss
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3285
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Nej, den er bare dårligt designetmk4Rasmus skrev:Den lyder lidt som darth vader ja
Men ja, den kører i hvertfald som den skal nu, set i bakspejlet var den gamle indsugning også købt til en s3'er, ved ikke om det kunne have noget at sige?
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
- mk4Rasmus
- Nyt medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Svenstrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)
Umiddelbart ja, når man tænker over det sidder lmm på den dårlige indsugning også 10-15 cm tættere på filteret, end den før på den org. og Forgen.jakethemoss skrev:Nej, den er bare dårligt designetmk4Rasmus skrev:Den lyder lidt som darth vader ja
Men ja, den kører i hvertfald som den skal nu, set i bakspejlet var den gamle indsugning også købt til en s3'er, ved ikke om det kunne have noget at sige?
Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Sendt fra min E6653 med Tapatalk