2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Besvar
Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af mk4Rasmus » 27. sep 2017, 18:11

Hej VagCars :)

Jeg er den lykkelige ejer af en A3 2.0 tfsi fra 2006, dog volder den mig lidt problemer lige pt :roll:

Bilen er standard, dog med BSH indsugning, og fjernet mellempotte.

Når man starter bilen på helt kold motor, går den ujævnt i tomgang, og kan falde et par hundrede omdrejninger op og ned, men kun de første 30 sekunder ca., herefter går den helt roligt. Når stikket er afmonteret fra LMM går den roligt i tomgang helt fra starten.

Hvis man går hurtigt på gassen ved dellast, falder ladetrykket ud ca. 1/3 af gangene, så kan man lige gå lidt af gassen, og på igen, så er den der. Går man derimod langsomt på gassen, så er den der nærmest hver gang.
Den laver fejlkoder på N80 ventilen og runner flap motoren, men der er monteret RF delete, og N80 er sat ud af funktion, da der er monteret catch can på kulfilterets plads.

I weekenden prøvede jeg at aflæse data fra LMM, ved fuldgas i et 3. gears træk, målte den maks 110 g/s, hvor jeg kan læse mig til at den ved fuld gas skal ligge på min. 160 g/s, det er i hvert fald hvad VCDS siger. Dette var vel og mærke efter jeg prøvede at rense MAP og AIT sensorene, det var væsentligt lavere inden. Derfor skiftede jeg mandag både MAP og AIT sensorene, da jeg tænkte at det lige ville give det sidste, men der var ingen forskel.

I dag prøvede jeg med et sæt nye tændspoler, ingen forskel.

Indtil videre er følgende skiftet, både i forbindelse med fejlfinding og forebyggelse af problemer.

N75 ventil
DV
LMM
MAP sensor
AIT sensor
Tændrør, originale
Tændspoler, R8
Service med alt olie og filter
Tandrem
Knastkæde og strammer
Runner flap delete
Indsugning renset
PCV fix med catch can
Batteri er nyt

En af de kommende dage, prøvemonterer jeg en LMM fra en anden 2.0 tfsi, der kører optimalt. Evt. vil jeg prøve en ny N75 igen?
Indsugnings systemet fik jeg røgtestet i weekenden, og der var ikke umiddelbart nogle utætheder. Nogen forslag, jeg er efterhånden ved at være lidt lost her? :roll:

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af jakethemoss » 27. sep 2017, 20:31

Start med at monter runner flaps igen, da de forbedrer koldstartsperioden.
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af mk4Rasmus » 27. sep 2017, 20:53

Jeg kan fint leve med den ujævne tomgang i koldstarts perioden, det er mere det ustabile ladetryk ;)
Har en kammerat med en G5 GTI med RFD, den går fint i tomgang, den er dog chippet.

Er det det der skal til? skal den bare chippes? Altså det skal den, men jeg ville nu foretrække at den gik normalt inden jeg kørte ud til tuneren ;)

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af jakethemoss » 27. sep 2017, 21:05

Har du prøvet at montere original indsugning?
Nogle indsugningskit har forkert scaleret MAF rør.
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af mk4Rasmus » 27. sep 2017, 21:18

Ikke endnu, det originale motorskjold er også skåret i stykker for at kunne have plads til indsugningen, men jeg har en forge twintake til at ligge jeg kunne prøve at montere.

Dog tror jeg problemet ligger et andet sted, og her er forklaringen..
Da jeg købte bilen gik den fint, men set i bakspejlet nok ikke med 100% power, jeg opdager så at stikket på lmm er dårligt, og jeg monterer et nyt, sammen med en ny lmm, da låsen til stikket herpå var brækket. Og herefter starter balladen mere eller mindre. Så set i bakspejlet har fejlen nok hele tiden været der, og så har stikket til lmm været enten dårligt, eller trukket lidt tilbage så det ikke sluttede forbindelse. Da jeg købte den, var der org. indsugning på

Dog vil jeg stadig prøve at montere forgen

Sendt fra min E6653 med Tapatalk

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af mk4Rasmus » 28. sep 2017, 08:28

Havde VCDS på her til morgen.

Jeg kan se at op til omkring 4000 omdr. ligger det aktuelle ladetryk noget over det den beder om? Den beder faktisk om vacuum på dette tidspunkt (4-600 mbar) og jeg vil da mene at med 120 km/t ved 4000 omdr. burde den lave tryk? Det gør den også hvis man klapper til den, men når man bare holder farten gør den ikke?

Derudover synes jeg at når man nærmer sig redline, bruger den utroligt meget brændstof, altså noget ala 2-3 km/l er det normalt nok? Eller doser den bare brændstof ind fordi den "overbooster"?

Sendt fra min E6653 med Tapatalk

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af Stefan » 28. sep 2017, 09:01

Melder den ingen andre fejl end på N80 og runner flaps?

Har du prøvet med en anden LMM?

Smid gerne de logs op, som du har lavet.

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af jakethemoss » 28. sep 2017, 09:11

mk4Rasmus skrev:Havde VCDS på her til morgen.

Jeg kan se at op til omkring 4000 omdr. ligger det aktuelle ladetryk noget over det den beder om? Den beder faktisk om vacuum på dette tidspunkt (4-600 mbar) og jeg vil da mene at med 120 km/t ved 4000 omdr. burde den lave tryk? Det gør den også hvis man klapper til den, men når man bare holder farten gør den ikke?

Derudover synes jeg at når man nærmer sig redline, bruger den utroligt meget brændstof, altså noget ala 2-3 km/l er det normalt nok? Eller doser den bare brændstof ind fordi den "overbooster"?

Sendt fra min E6653 med Tapatalk
mit snit på bane med fuld pedal en hel dag er 5,4km/l i tunet stand så det er meget din bruger
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af mk4Rasmus » 28. sep 2017, 09:18

Stefan skrev:Melder den ingen andre fejl end på N80 og runner flaps?

Har du prøvet med en anden LMM?

Smid gerne de logs op, som du har lavet.
Jeg har ikke lavet logs endnu, det gør jeg i aften, dem smider jeg lige op Billede

Håber at kunne prøve med en anden lmm i aften også

Sendt fra min E6653 med Tapatalk

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af Tor Morrison » 28. sep 2017, 09:55

mk4Rasmus skrev:Havde VCDS på her til morgen.

Jeg kan se at op til omkring 4000 omdr. ligger det aktuelle ladetryk noget over det den beder om? Den beder faktisk om vacuum på dette tidspunkt (4-600 mbar) og jeg vil da mene at med 120 km/t ved 4000 omdr. burde den lave tryk? Det gør den også hvis man klapper til den, men når man bare holder farten gør den ikke?

Derudover synes jeg at når man nærmer sig redline, bruger den utroligt meget brændstof, altså noget ala 2-3 km/l er det normalt nok? Eller doser den bare brændstof ind fordi den "overbooster"?

Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Den laver ikke tryk hvis du holder farten med 4000 omdr.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af mk4Rasmus » 28. sep 2017, 17:25

Har prøvet at lave en log nu, første forsøg, så lad os se om det virker :lol:
Vedhæftede filer
LOG-01-011-02A-034-048-108-313-331-544-115C.CSV
(12.84 KiB) Downloadet 21 gange

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af mk4Rasmus » 28. sep 2017, 18:29

Nogen der kender noget til sådan en indsugning her? Hvis jeg piller filteret af, går den umiddelbart noget mere rigtigt Billede men filteret virker ikke til at være møjet til..

Nu monterer jeg Forgen og ser Billede



Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Billede

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af mk4Rasmus » 29. sep 2017, 21:47

Forge twintake monteret!

Det er en helt anden bil nu, rolig motorgang ved kold start, og jævnt træk hele vejen :)

Jeg undrer mig noget over at en indsugning kan gøre så meget? Umiddelbart er Forgen en my mindre i røret end den anden, og luftmasse måleren sidder tættere på tuboen.

Men anyways, nu kører bilen dom en drøm, skal bare lige have kontrolleret hvordan lmm data ligger nu ;)

Sendt fra min E6653 med Tapatalk

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af jakethemoss » 30. sep 2017, 09:50

mk4Rasmus skrev:Forge twintake monteret!

Det er en helt anden bil nu, rolig motorgang ved kold start, og jævnt træk hele vejen :)

Jeg undrer mig noget over at en indsugning kan gøre så meget? Umiddelbart er Forgen en my mindre i røret end den anden, og luftmasse måleren sidder tættere på tuboen.

Men anyways, nu kører bilen dom en drøm, skal bare lige have kontrolleret hvordan lmm data ligger nu ;)

Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Jeg var glad for forge twintaken, den lød som darth vader men kørte fint med den. Dog over 360hk flower den ikke nok.
Så konklusionen var indsugningen ikke passede til?
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af mk4Rasmus » 30. sep 2017, 11:36

Den lyder lidt som darth vader ja

Men ja, den kører i hvertfald som den skal nu, set i bakspejlet var den gamle indsugning også købt til en s3'er, ved ikke om det kunne have noget at sige?

Sendt fra min E6653 med Tapatalk

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af jakethemoss » 30. sep 2017, 12:06

mk4Rasmus skrev:Den lyder lidt som darth vader ja Billede

Men ja, den kører i hvertfald som den skal nu, set i bakspejlet var den gamle indsugning også købt til en s3'er, ved ikke om det kunne have noget at sige?

Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Nej, den er bare dårligt designet
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 2.0 TFSI BWA ladetryksudsættere? (Audi A3 quattro 2006)

Indlæg af mk4Rasmus » 30. sep 2017, 14:49

jakethemoss skrev:
mk4Rasmus skrev:Den lyder lidt som darth vader ja Billede

Men ja, den kører i hvertfald som den skal nu, set i bakspejlet var den gamle indsugning også købt til en s3'er, ved ikke om det kunne have noget at sige?

Sendt fra min E6653 med Tapatalk
Nej, den er bare dårligt designet
Umiddelbart ja, når man tænker over det sidder lmm på den dårlige indsugning også 10-15 cm tættere på filteret, end den før på den org. og Forgen.

Sendt fra min E6653 med Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Motor"