Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Besvar
Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af Jakob J » 7. okt 2017, 10:51

Hej

Har købt "ny" brugt bil ved forhandler. Fra dag 1 går den jævnligt i nødprogram med nedenstående fejl.
20170813_164327.jpg
20170813_164327.jpg (236.13 KiB) Vist 1385 gange
Fejlen kommer, så vidt jeg lige har registreret, når gaspedalen er i øverste aflastede position. Dvs. tomgang, motorbremsning eller fartpilot.

Det viser sig, at der åbenbart har været rodet en del med denne fejl på bilen tidligere. Dog ikke ved den forhandler, som jeg køber bilen af. Han har været åben og hjælpsom hele vejen og er lige så træt af situationen som undertegnede.

Tidligere har der bl.a. været skiftet gaspedal x 2, stopspjæld og rail. Formentlig for at løse problemet med den vedhæftede fejl. Intet har imidlertid hjulpet.

Forhandleren har flere gang målt ledningsnettet igennem, skiftet bremselyskontakten og har også søgt råd hos andre VAG vidende mekanikere. En af disse peger nu i retning af at det kan være EGR ventilen, som laver en fejl pga. af noget væske som er gået i noget elektronik (kølervæske??).

Der er ingen tvivl om, at vi er ude i et semi gæt, så jeg føler mig ikke overbevist og jeg fornemmer det samme hos forhandleren, hvor jeg har købt bilen. Han er selvfølgelig ked af at skulle skifte en EGR, hvis det ikke er her fejlen ligger. Fuldt forståeligt.

Samme mekaniker, som gav råd omkring EGR, mener ligeledes, at det berømte og berygtede NOX opdatering måske vil kunne løse problemet. Den opdatering er jeg imidlertid ikke interesseret i, så længe jeg kan holde den gående. Jeg fortalte derfor, at min plan er, at den dag min "garanti" er udløbet ved forhandleren, så bliver bilen opdateret, kørt til en tuner og får lagt den "gl." software i, tunet og samtidig frakoblet EGR. Det gør det selvfølgelig endnu mere træls for forhandleren, at skulle skifte en EGR, som efterfølgende blot skal sættes ud af drift. Han er derfor villig til i stedet at betale for denne tuning, mod ikke at skulle skifte EGR.

Jeg vil rigtig gerne være imødekommende og hjælpe med at få løst problemet, men omvendt ikke stilles ringere end jeg har krav på. Da jeg blot er alm. hobbymekaniker uden den vilde tekniske indsigt, så er jeg meget i tvivl.

-Kan ovenstående fejl overhovedet have noget med EGR at gøre? I så fald er det jo spildt, at begynde at rode i tuner-løsningen.
-Hvis EGR er defekt, vil det så hjælpe, at frakoble den elektronisk? Er løbet så ikke kørt?

Næste er så, at forhandleren bruger et (anerkendt) tuningsfirma, som jeg ikke lige har hørt nævnt blandt de værksteder, som er i stand til at lægge den "gl." software tilbage i bilen og tune ud fra denne. Dette skal under alle omstændigheder være på plads. Yderligere vil det vel være et plus, hvis jeg kan lægge den ikke tunede software i bilen via noget a'la utune, såfremt bilen skal sælges på et tidspunkt. -Men så melder EGR jo fejl igen...

Lige nu er jeg nok mest til, at han må skifte EGR og så må jeg selv betale for alt det software værk, når den tid kommer.

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af ESN » 7. okt 2017, 12:53

Hvis egr ikke tidligere har været udsk, så kan du roligt regne med at den er særdeles trængende, når bilen har kørt 200000 km.
Hvis du overvejer tuning samt egr delete, skal du være opmærksom på at egr kan hænge i åben/halvåben tilstand pga af gammel sod-slid etc og derfor osse skal afblændes fysisk med plade i flance, yderligere har de det også med at blive utætte da den er vandkølet, så byt til nyt ;)
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af norn » 7. okt 2017, 14:17

Den fejlkode der har intet relation til EGR
Den melder fejl på gaspedalen......
Den har jo så været skiftet 2 gange. Skriver du
Man bør nok undersøge ledningsnettet lidt
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af Jakob J » 7. okt 2017, 22:44

ESN skrev:Hvis egr ikke tidligere har været udsk, så kan du roligt regne med at den er særdeles trængende, når bilen har kørt 200000 km.
Hvis du overvejer tuning samt egr delete, skal du være opmærksom på at egr kan hænge i åben/halvåben tilstand pga af gammel sod-slid etc og derfor osse skal afblændes fysisk med plade i flance, yderligere har de det også med at blive utætte da den er vandkølet, så byt til nyt ;)
Ok. Det taler selvfølgelig for at udskifte egr. Vil den altid, uanset den er elektronisk blændet eller ej, blive utæt med tiden?

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af Jakob J » 7. okt 2017, 22:49

norn skrev:Den fejlkode der har intet relation til EGR
Den melder fejl på gaspedalen......
Den har jo så været skiftet 2 gange. Skriver du
Man bør nok undersøge ledningsnettet lidt
Ok. Det er blot hvad forhandleren har fortalt. Der skulle være 4 komponenter, heriblandt egr, stopspjæld som kunne relateres til denne fejl. Bremselys kontakt vist også.
Forhandleren har tjekket ledningsnettet 2 gange uden at finde fejl.
Jeg frygter jo også, at en udskiftning af egr intet bringer. Både for min og forhandlerens vedkommende. - Og så er vi lige vidt igen.

Buusdk
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af Buusdk » 8. okt 2017, 10:23

Hvad er G79 og G185?

Der stor jo klart et fejlen at relationen mellem værdierne for disse to enheder ikke er realistiske.
Så en af dem , eller en ledning er nok defekt

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af Jakob J » 8. okt 2017, 10:30

Det er de 2 potmetre på gaspedalen, men forhandleren frikender både gaspedal og ledningsnet

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af ESN » 8. okt 2017, 14:03

Jakob J skrev:
ESN skrev:Hvis egr ikke tidligere har været udsk, så kan du roligt regne med at den er særdeles trængende, når bilen har kørt 200000 km.
Hvis du overvejer tuning samt egr delete, skal du være opmærksom på at egr kan hænge i åben/halvåben tilstand pga af gammel sod-slid etc og derfor osse skal afblændes fysisk med plade i flance, yderligere har de det også med at blive utætte da den er vandkølet, så byt til nyt ;)
Ok. Det taler selvfølgelig for at udskifte egr. Vil den altid, uanset den er elektronisk blændet eller ej, blive utæt med tiden?

Det er ihvertfal ikke et ukendt problem at den kan blive utæt, ligesom vandpumpen på den motor osse har det med at blive utæt, men at gi garanti på at utæthederne vil ramme din motor, det ka jeg ikke gi ;)
Egr ventil er helt klart noget skrammel på den model, men som Norn længere oppe skriver er det ikke den fejl som din vcds udlæsning viser, men højst sandsynligt noget dårlig/knækket lednings forbindelse som er synderen.
Er forhandleren med på at udsk egr ventilen bør du dog ta imod med kyshånd da den er ret dyr ca 10000 Dkr at få udsk på et autoriseret værksted og er fejlen der så efterfølgende, må han jo bare søge videre "på garantien" sæføli (en ting er sikkert han piller ikke egr ventilen af igen,da den er placeret helt åndsvagt bag på motor)
No Letting the Old Man In!

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af Jakob J » 8. okt 2017, 16:46

Det er selvfølgelig fint nok at få den skiftet, hvis det er ved at være dårlig. Jeg forventer et eller andet sted bare, at det er som I siger, at fejlen ligger i ledningsnettet omkring gaspedalen. Dvs. at når EGR er skiftet og bilen igen laver fejl, ja så er vi lige vidt.

Du har ret i, at opgaven så fortsat ligger ved forhandleren, men det er noget være bøvl, da der er et par timers kørsel imellem mig og ham. Desuden har jeg beholdt min gl. bil, da jeg lidt frygter, at det kommer til at tage tid, at finde fejlen. Som sagt så har tidligere ejer tydeligvis også bøvlet en del med problemet.

Summa summarum er det bare træls... Vi må se, hvad vi kan finde af løsning.

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af HamSjelv » 9. okt 2017, 16:01

G79 og G185 er to potentiometre der kører i 'modfase' på gaspedalen; De to potentiometre skal være 'inverteret' enige om gaspedalens position...

Hvis jeg må gætte på hvilke komponenter der kan være fejlramte:

Gaspedal (den inde i kabinen som betjenes med højre fod)
Fejl i det elektriske stik på gaspedalen.
Ledningssæt mellem gaspedal og motorstyreenhed
Fejl i det elektriske stik på motorstyreenheden
Fejl i motorstyreenhed.

Og det kan godt være den gode mekaniker har målt kontinuitet på ledningerne mellem pedal og styreenhed, men har han også målt afledning på disse ledninger til bilens stel?

Har den gode mekaniker kigget _grundigt_ efter fejl i stikkene i begge ender af ledningsnettet? Det er en _klassiker_ med kontaktklemmer der er blevet udvidet ved produktionen af ledningsssættet.....

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af Jakob J » 22. okt 2017, 18:50

Tak for jeres bidrag. Jeg sendte det sidste bidrag fra hamsjelv til forhandleren, da jeg fornemmede, at der var stilstand i tingene. I dag har jeg så hentet bilen igen efter endt fejlsøgning.

Tilbagemeldingen er at der er målt med belastning, målt gennemgang til stel, kontrolleret stik, etc. De har ikke kunnet finde nogle synlige fejl. For at gøre et eller andet har de klemt stikkene lidt, så de helt sikkert har forbindelse. Den har endnu ikke givet fejl, men jeg er skeptisk, når nu der ikke er fundet den præcise årsag.

Aftalen med forhandleren er, at kommer fejlen igen, så lader vi handlen gå retur. Fair behandling men træls for begge parter.

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi

Indlæg af Jakob J » 5. nov 2017, 08:57

Hej

Enden på historien blev, at handlen i går blev annulleret og bilen returneret til forhandleren. Desværre ikke noget som vi lærte meget af rent teknisk.

Nu er jagten gået ind på et andet køretøj :)

Besvar

Tilbage til "Motor"