Kan denne fejl relateres til EGR - 1,6 tdi
: 7. okt 2017, 10:51
Hej
Har købt "ny" brugt bil ved forhandler. Fra dag 1 går den jævnligt i nødprogram med nedenstående fejl.
Fejlen kommer, så vidt jeg lige har registreret, når gaspedalen er i øverste aflastede position. Dvs. tomgang, motorbremsning eller fartpilot.
Det viser sig, at der åbenbart har været rodet en del med denne fejl på bilen tidligere. Dog ikke ved den forhandler, som jeg køber bilen af. Han har været åben og hjælpsom hele vejen og er lige så træt af situationen som undertegnede.
Tidligere har der bl.a. været skiftet gaspedal x 2, stopspjæld og rail. Formentlig for at løse problemet med den vedhæftede fejl. Intet har imidlertid hjulpet.
Forhandleren har flere gang målt ledningsnettet igennem, skiftet bremselyskontakten og har også søgt råd hos andre VAG vidende mekanikere. En af disse peger nu i retning af at det kan være EGR ventilen, som laver en fejl pga. af noget væske som er gået i noget elektronik (kølervæske??).
Der er ingen tvivl om, at vi er ude i et semi gæt, så jeg føler mig ikke overbevist og jeg fornemmer det samme hos forhandleren, hvor jeg har købt bilen. Han er selvfølgelig ked af at skulle skifte en EGR, hvis det ikke er her fejlen ligger. Fuldt forståeligt.
Samme mekaniker, som gav råd omkring EGR, mener ligeledes, at det berømte og berygtede NOX opdatering måske vil kunne løse problemet. Den opdatering er jeg imidlertid ikke interesseret i, så længe jeg kan holde den gående. Jeg fortalte derfor, at min plan er, at den dag min "garanti" er udløbet ved forhandleren, så bliver bilen opdateret, kørt til en tuner og får lagt den "gl." software i, tunet og samtidig frakoblet EGR. Det gør det selvfølgelig endnu mere træls for forhandleren, at skulle skifte en EGR, som efterfølgende blot skal sættes ud af drift. Han er derfor villig til i stedet at betale for denne tuning, mod ikke at skulle skifte EGR.
Jeg vil rigtig gerne være imødekommende og hjælpe med at få løst problemet, men omvendt ikke stilles ringere end jeg har krav på. Da jeg blot er alm. hobbymekaniker uden den vilde tekniske indsigt, så er jeg meget i tvivl.
-Kan ovenstående fejl overhovedet have noget med EGR at gøre? I så fald er det jo spildt, at begynde at rode i tuner-løsningen.
-Hvis EGR er defekt, vil det så hjælpe, at frakoble den elektronisk? Er løbet så ikke kørt?
Næste er så, at forhandleren bruger et (anerkendt) tuningsfirma, som jeg ikke lige har hørt nævnt blandt de værksteder, som er i stand til at lægge den "gl." software tilbage i bilen og tune ud fra denne. Dette skal under alle omstændigheder være på plads. Yderligere vil det vel være et plus, hvis jeg kan lægge den ikke tunede software i bilen via noget a'la utune, såfremt bilen skal sælges på et tidspunkt. -Men så melder EGR jo fejl igen...
Lige nu er jeg nok mest til, at han må skifte EGR og så må jeg selv betale for alt det software værk, når den tid kommer.
Har købt "ny" brugt bil ved forhandler. Fra dag 1 går den jævnligt i nødprogram med nedenstående fejl.
Fejlen kommer, så vidt jeg lige har registreret, når gaspedalen er i øverste aflastede position. Dvs. tomgang, motorbremsning eller fartpilot.
Det viser sig, at der åbenbart har været rodet en del med denne fejl på bilen tidligere. Dog ikke ved den forhandler, som jeg køber bilen af. Han har været åben og hjælpsom hele vejen og er lige så træt af situationen som undertegnede.
Tidligere har der bl.a. været skiftet gaspedal x 2, stopspjæld og rail. Formentlig for at løse problemet med den vedhæftede fejl. Intet har imidlertid hjulpet.
Forhandleren har flere gang målt ledningsnettet igennem, skiftet bremselyskontakten og har også søgt råd hos andre VAG vidende mekanikere. En af disse peger nu i retning af at det kan være EGR ventilen, som laver en fejl pga. af noget væske som er gået i noget elektronik (kølervæske??).
Der er ingen tvivl om, at vi er ude i et semi gæt, så jeg føler mig ikke overbevist og jeg fornemmer det samme hos forhandleren, hvor jeg har købt bilen. Han er selvfølgelig ked af at skulle skifte en EGR, hvis det ikke er her fejlen ligger. Fuldt forståeligt.
Samme mekaniker, som gav råd omkring EGR, mener ligeledes, at det berømte og berygtede NOX opdatering måske vil kunne løse problemet. Den opdatering er jeg imidlertid ikke interesseret i, så længe jeg kan holde den gående. Jeg fortalte derfor, at min plan er, at den dag min "garanti" er udløbet ved forhandleren, så bliver bilen opdateret, kørt til en tuner og får lagt den "gl." software i, tunet og samtidig frakoblet EGR. Det gør det selvfølgelig endnu mere træls for forhandleren, at skulle skifte en EGR, som efterfølgende blot skal sættes ud af drift. Han er derfor villig til i stedet at betale for denne tuning, mod ikke at skulle skifte EGR.
Jeg vil rigtig gerne være imødekommende og hjælpe med at få løst problemet, men omvendt ikke stilles ringere end jeg har krav på. Da jeg blot er alm. hobbymekaniker uden den vilde tekniske indsigt, så er jeg meget i tvivl.
-Kan ovenstående fejl overhovedet have noget med EGR at gøre? I så fald er det jo spildt, at begynde at rode i tuner-løsningen.
-Hvis EGR er defekt, vil det så hjælpe, at frakoble den elektronisk? Er løbet så ikke kørt?
Næste er så, at forhandleren bruger et (anerkendt) tuningsfirma, som jeg ikke lige har hørt nævnt blandt de værksteder, som er i stand til at lægge den "gl." software tilbage i bilen og tune ud fra denne. Dette skal under alle omstændigheder være på plads. Yderligere vil det vel være et plus, hvis jeg kan lægge den ikke tunede software i bilen via noget a'la utune, såfremt bilen skal sælges på et tidspunkt. -Men så melder EGR jo fejl igen...
Lige nu er jeg nok mest til, at han må skifte EGR og så må jeg selv betale for alt det software værk, når den tid kommer.