Side 1 af 3

Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 07:28
af mrbrunodk
Jeg overvejer at skifte Octavia’en ud med en Superb 3.
Jeg kører 28-30000km om året, 32km hver vej, til og fra arbejde.
Der er mange flere brugte diesel biler at vælge imellem.
Men en diesel er vel dyrere i alt andet end brændstof?
Og hvad med de byer der taler om forbud mod diesel biler?

Jeg vil nok beholde bilen i 4år

Er tiden ved at løbe fra at skifte til diesel?

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 07:33
af GaSelle
Vi har ca. samme behov, og valgte en 1.4 TSI. Det er en sjovere motor end den tilsvarende 2.0 TDI (synes jeg), en ny er 45K billigere og økonomien er fin. Dertil er der ingen bekymringer om dyser, EGR og DPF.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 07:58
af GranTurismo
mrbrunodk skrev:Jeg overvejer at skifte Octavia’en ud med en Superb 3.
Jeg kører 28-30000km om året, 32km hver vej, til og fra arbejde.
Der er mange flere brugte diesel biler at vælge imellem.
Men en diesel er vel dyrere i alt andet end brændstof?
Og hvad med de byer der taler om forbud mod diesel biler?

Jeg vil nok beholde bilen i 4år

Er tiden ved at løbe fra at skifte til diesel?
Ja. Diesel er dyrere i grøn afgift og der er potentielle udgifter til reparation af EGR og DPF. Derudover har en diesel nok også større værditab og tager længere at sælge, da markedet er oversvømmet med brugte dieselbiler. Og så er indkøbsprisen også højere.

Med kun 30k km om året så synes jeg TSI virker som et oplagt valg.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 08:03
af Charlimike
GranTurismo skrev:
mrbrunodk skrev:Jeg overvejer at skifte Octavia’en ud med en Superb 3.
Jeg kører 28-30000km om året, 32km hver vej, til og fra arbejde.
Der er mange flere brugte diesel biler at vælge imellem.
Men en diesel er vel dyrere i alt andet end brændstof?
Og hvad med de byer der taler om forbud mod diesel biler?

Jeg vil nok beholde bilen i 4år

Er tiden ved at løbe fra at skifte til diesel?
Ja. Diesel er dyrere i grøn afgift og der er potentielle udgifter til reparation af EGR og DPF. Derudover har en diesel nok også større værditab og tager længere at sælge, da markedet er oversvømmet med brugte dieselbiler. Og så er indkøbsprisen også højere.

Med kun 30k km om året så synes jeg TSI virker som et oplagt valg.
Om han så havde skrevet 60.000km er du stadig mega diesel hater, så nok ikke den rette at spørge.

Jeg synes han skal vælge med hjertet, da en diesel godt kan nå fuld drift temp på 32 km. Både olie, dpf osv bliver varmt nok. Men hvis du har en god benziner i forvejen, ville jeg ikke skifte.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 08:21
af GranTurismo
Charlimike skrev:Om han så havde skrevet 60.000km er du stadig mega diesel hater, så nok ikke den rette at spørge.

Jeg synes han skal vælge med hjertet, da en diesel godt kan nå fuld drift temp på 32 km. Både olie, dpf osv bliver varmt nok. Men hvis du har en god benziner i forvejen, ville jeg ikke skifte.
Jeg har aldrig været vild med dieselmotorer i personbiler, indrømmet.

Tidligere da diesel havde turbo og benzin ikke havde, var diesel et oplagt valg som campingtrækker, men sådan er det jo ikke længere.

Hvis han havde skrevet 60.000 km så havde det måske kunne svare sig med en diesel i totalomkostninger, men det kan det ikke ved 30.000, uanset om man er dieselhater eller diesellover...

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 08:34
af Charlimike
Det med om det kan betale sig har jeg aldrig gået op i. Hvis ikke grejet tager skade, vælger jeg ud derfra.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 08:48
af erlingvj
Det smalle moment en diesel har gør den bedst egnet til automatgear.
En 1,4 TSI har et meget bredt moment og er velegnet i kombination med en manuel gearkasse. Hertil er en TSI langt mere kultiveret og støjsvag.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 09:05
af Charlimike
erlingvj skrev:Det smalle moment en diesel har gør den bedst egnet til automatgear.
En 1,4 TSI har et meget bredt moment og er velegnet i kombination med en manuel gearkasse. Hertil er en TSI langt mere kultiveret og støjsvag.
Ved ikke om du kan kalde effektbånde smalt på alle dieseler.

Jeg har max. 500nm på min 2.0 tdi.

Deraf har den 450nm fra 1500rpm, og den skruer først ned for bålet over 4000 rpm. Det er da meget godt gået.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 09:16
af GranTurismo
Charlimike skrev:
erlingvj skrev:Det smalle moment en diesel har gør den bedst egnet til automatgear.
En 1,4 TSI har et meget bredt moment og er velegnet i kombination med en manuel gearkasse. Hertil er en TSI langt mere kultiveret og støjsvag.
Ved ikke om du kan kalde effektbånde smalt på alle dieseler.

Jeg har max. 500nm på min 2.0 tdi.

Deraf har den 450nm fra 1500rpm, og den skruer først ned for bålet over 4000 rpm. Det er da meget godt gået.
Har du fået tunet den yderligere siden kurven i din galleritråd?

Billede

Og det er en 184 hestes som vist ikke fås i Superb? Men hvis vi kigger på den oprindelige kurve, så trækker den "rent" fra ca 1800 omdrejninger og den begynder at falde så meget i moment at den ikke kan holde maks effekt ved ca. 4100. Den trækker altså med godt moment over 2300 omdrejninger ud af de 4800, hvilket svarer til 47,9% omdrejningsområdet.

En 1,4 som GaSelle's trækker "rent" fra ca 2100 omdrejninger til 6500 (med manuelt gear). Det svarer til 67,7% af omdrejningsområdet. Jeg tror det er dét erlingvj mener med smalt moment.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 10:03
af Charlimike
Det er et dynomet felt, og det som drillede os en del var netop at få feltet til at vise det samme som på vejen.

De tal jeg har slynget ud, er ud fra de datalogs vi har lavet på vejen. På vejen bliver den bedre belastet, og den får stabilt moment tidligt.

Skrev jeg faktisk også i oprindelige post.

Landberg arbejder pt. med filen igen, fordi der er en limiter som skal fjernes i 4. gear hvor den af en eller anden årsag kun har 450nm indtil den når 3200 rpm, hvor den pludselig springer op på 500nm.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 10:11
af Charlimike
Superb fås som 190hk diesel. Synes dog superb virker dyr ift Passat.

En Leon st. var som min kan fås fra 307.000 kr uden ekstra udstyr, det er mega billigt.

Jeg er velsignet af ikke at skulle bruge adblue, selvom min er en EURO6.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 10:15
af Tor Morrison
Charlimike skrev:
erlingvj skrev:Det smalle moment en diesel har gør den bedst egnet til automatgear.
En 1,4 TSI har et meget bredt moment og er velegnet i kombination med en manuel gearkasse. Hertil er en TSI langt mere kultiveret og støjsvag.
Ved ikke om du kan kalde effektbånde smalt på alle dieseler.

Jeg har max. 500nm på min 2.0 tdi.

Deraf har den 450nm fra 1500rpm, og den skruer først ned for bålet over 4000 rpm. Det er da meget godt gået.
Så du sammenligner en tunet diesel med en standard benzin?

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 10:17
af Charlimike
Der er ikke ændret på hvornår den laver effekt, der er bare mere af det. Den skruer ned hvor original fil også gjorde det.

Men jeg vil sige, hvis han virkelig vil have diesel skal han nok op i 190hk version. 1.8 tsi performer rigtig fint i Octavia.
Turboladeren i 1.8 tsi holder rigtig godt power ude i den høje rpm kontra 1.4 tsi.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 11:15
af GranTurismo
Charlimike skrev:Der er ikke ændret på hvornår den laver effekt, der er bare mere af det. Den skruer ned hvor original fil også gjorde det.

Men jeg vil sige, hvis han virkelig vil have diesel skal han nok op i 190hk version. 1.8 tsi performer rigtig fint i Octavia.
Turboladeren i 1.8 tsi holder rigtig godt power ude i den høje rpm kontra 1.4 tsi.
Hvis det er med manuelt gear så er der god fornuft i at vælge en 1,8. Så trækker den mere i hele omdrejningsregisteret. Og en startpris på 400k synes jeg egentlig er attraktiv i forhold til en Passat.

Hvis det er med DSG er den jo begrænset til 250 Nm og holder, som du skriver, så bedre power i toppen. Der er jo så også 30 Hk mere. Men til hverdag hvor man ikke kommer over måske 3000 omdrejninger, så vil der ikke være den store forskel fra en 1,4. Og så er det dyre penge at skulle give over 30k kr ekstra for og samtidig skulle betale mere i afgift og benzin.

En 190 hestes TDI koster så knap 80k kr ekstra og koster også mere i afgift. Så der skal køres nogle km i sådan en svend, før det kan betale sig økonomisk i forhold til både 1,4 og 1,8 TSI. Jeg tror faktisk tallet vil ligge over de 60k km om året vi snakkede om tidligere.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 11:20
af erlingvj
Den mest fair sammenlining er en A3 190 HK 2.0 TFSI versus TDI (standard uden hokus pokus)
På en TFSI er momentkurven flad til 4500rpm hvorefter den falder.
På en TDI er momentkurven flad til 3000rpm hvorefter den falder kraftigt.
En verden til forskel i driveability med manuelt gear.
Hertil har en TFSI også en mere flad kuve i bunden, hvilket gør igangsætning mere behageligt.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 11:29
af Kildevang
Jeg ville også sige benzin til hver en tid..!
Basseret på de rep der kommer på de diesel maskiner..!

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 12:51
af JettaTDI
Kildevang skrev:Jeg ville også sige benzin til hver en tid..!
Basseret på de rep der kommer på de diesel maskiner..!
Det er da også rigtig - en benziner holder jo evig, og går aldrig i stykker.......

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 14:20
af ph
når en deisel overhovedet at blive så varm at den regenererer og kan nå at blive færdig med at regenerer på 30.km
Jeg ville vælge Benzin eller diesel uden DPF

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 17:01
af kGlerup
ph skrev:når en deisel overhovedet at blive så varm at den regenererer og kan nå at blive færdig med at regenerer på 30.km
Jeg ville vælge Benzin eller diesel uden DPF
Det kan en 1.6 CAYC sagtens nå. Ikke at det skal være den afgørende faktor..

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 17:10
af erlingvj
ph skrev:når en deisel overhovedet at blive så varm at den regenererer og kan nå at blive færdig med at regenerer på 30.km
Jeg ville vælge Benzin eller diesel uden DPF
Ikke hvis det er -5 og derunder.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 19:29
af mrbrunodk
Tak for svar.

Jeg vil ikke ha DSG7 igen og hvis det skal være benzin er der jo kun 280hk Superb tilbage :D
Eller også skal jeg over i Passat 220hk

Jeg har ikke så travlt, min Octavia har kun kørt 80000km, så jeg har tid til at finde en med det rigtige udstyr.

Re: Diesel eller benzin

: 15. okt 2017, 21:11
af GranTurismo
mrbrunodk skrev:Tak for svar.

Jeg vil ikke ha DSG7 igen og hvis det skal være benzin er der jo kun 280hk Superb tilbage :D
Eller også skal jeg over i Passat 220hk

Jeg har ikke så travlt, min Octavia har kun kørt 80000km, så jeg har tid til at finde en med det rigtige udstyr.
Hvad med en Passat GTE? En økonomisk 1,4 med hybridtilskud og en DSG med vådkoblinger. Så får du nogle super gode sæder, lækkert rat o.m.m. som standardudstyr.

Re: Diesel eller benzin

: 16. okt 2017, 07:22
af mobilos
ph skrev:når en deisel overhovedet at blive så varm at den regenererer og kan nå at blive færdig med at regenerer på 30.km
Jeg ville vælge Benzin eller diesel uden DPF
Ja, og ja.
Taler af erfaring.

Re: Diesel eller benzin

: 16. okt 2017, 07:26
af mobilos
erlingvj skrev:
ph skrev:når en deisel overhovedet at blive så varm at den regenererer og kan nå at blive færdig med at regenerer på 30.km
Jeg ville vælge Benzin eller diesel uden DPF
Ikke hvis det er -5 og derunder.
Nej, men med de 3 eller højest 4 dage om året hvor temp er -5 deg.C, så går det nok.

Re: Diesel eller benzin

: 16. okt 2017, 07:37
af mobilos
erlingvj skrev:Den mest fair sammenlining er en A3 190 HK 2.0 TFSI versus TDI (standard uden hokus pokus)
På en TFSI er momentkurven flad til 4500rpm hvorefter den falder.
På en TDI er momentkurven flad til 3000rpm hvorefter den falder kraftigt.
En verden til forskel i driveability med manuelt gear.
Hertil har en TFSI også en mere flad kuve i bunden, hvilket gør igangsætning mere behageligt.
Helt enig med dig at på en TDi er momentkurven flad til 3000 rpm. Jeg ved ikke med andres 2.0 TDi, men min kører 200 km/h ved 3000 rpm, og det synes jeg er rigeligt, selv til en tysk autobahn. Til gængeld kører den 17,4 km/l ved den hastighed. (målt på tanken)
Af ren nysgerighed vil jeg gerne vide hvor hurtig en 2.0 TFSi kører ved 3000 rpm, og hvor mange km/l den kan køre på ved 200 km/h.

Re: Diesel eller benzin

: 16. okt 2017, 09:32
af Charlimike
7-8 kml højst.

Re: Diesel eller benzin

: 16. okt 2017, 10:34
af GranTurismo
mobilos skrev:
erlingvj skrev:Den mest fair sammenlining er en A3 190 HK 2.0 TFSI versus TDI (standard uden hokus pokus)
På en TFSI er momentkurven flad til 4500rpm hvorefter den falder.
På en TDI er momentkurven flad til 3000rpm hvorefter den falder kraftigt.
En verden til forskel i driveability med manuelt gear.
Hertil har en TFSI også en mere flad kuve i bunden, hvilket gør igangsætning mere behageligt.
Helt enig med dig at på en TDi er momentkurven flad til 3000 rpm. Jeg ved ikke med andres 2.0 TDi, men min kører 200 km/h ved 3000 rpm, og det synes jeg er rigeligt, selv til en tysk autobahn. Til gængeld kører den 17,4 km/l ved den hastighed. (målt på tanken)
Af ren nysgerighed vil jeg gerne vide hvor hurtig en 2.0 TFSi kører ved 3000 rpm, og hvor mange km/l den kan køre på ved 200 km/h.
17,4 km/l ved 200 km/t... det lyder imponerende!!!

Jeg vil gætte på at en 2,0 TFSI ved 200 km/t kører med ca. 4500-5000 alt efter hvor mange heste den har i forhold til TDI'en.

Re: Diesel eller benzin

: 16. okt 2017, 12:22
af GaSelle
Hvor tit kører man så stærkt? Det er ikke en parameter på min liste, når jeg køber bil, hvordan økonomi og omdrejninger er ved 200 km/t.

Re: Diesel eller benzin

: 16. okt 2017, 12:26
af Charlimike
GaSelle skrev:Hvor tit kører man så stærkt? Det er ikke en parameter på min liste, når jeg køber bil, hvordan økonomi og omdrejninger er ved 200 km/t.
Sker af og til for mig :lol:

Re: Diesel eller benzin

: 16. okt 2017, 12:36
af BrianDS
Med 30 km hver vej ville jeg nok overveje en benzin, men jeg har selv købt en diesel, da jeg slet ikke brød mig om at køre 1.4 TSI 150 sammenlignet med 2.0 TDI 150.
Jeg har så også valgt DSG, så det er en super lækker bil at køre i.
Til snakken om moment, så har jeg ikke behov for en bil der kører 5.000 omdr/min, hvis den kan klare noget tilsvarende ved 3.000 omdr/min

Jeg kører omkring 30.000 km/år, men har 57 km hver vej til arbejde, hvilket gør diesel til det rigtige valg for mig, og jeg har ikke haft ekstraordinære udgifter på mine dieselbiler de seneste 10 år, hverken EGR, dyser eller DPF.

Min svigerfar har dog haft en EGR reparation på en ændre diesel efter cirka 300.000 km, det kostede så vidt jeg husker 3.500 kr

Værditab kan være større, men det er pga markedet, og hvis alle folk går over til benzin fra ny, så bliver der et marked for de få brugte dieselbiler der er tilbage


Sent from my iPhone using Tapatalk