I forbindelse med køb af en ny Passat med TSI 1.4 motor, har sælger fortalt at brenseenergi genanvendes. Det lyder vældig godt, men hvordan ?
Svaret var , at "Det er noget med at bruge varmen fra bremserne". Tja men hvordan ? Måske er det generatoren som bruges som bremse, og på den måde genanvender energien, men hvad så når batteriet er fyldt ?
Jeg har svært ved at tro sælgerens forklaring, men kan heller ikke selv komme på en god forklaring på, hvordan energien genanvendes.
Er der nogen her i forum, som kan give mig en god og sandfærdig forklaring ?
Genbrug af bremseenergi
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9161
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 398 times
Re: Genbrug af bremseenergi
Det er generatoren der ved let påvirkning af bremsepedalen virker som motorbremse: http://www.t-online.de/auto/technik/id_ ... ation.html
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 70
- Tilmeldt: 22. jan 2011, 10:27
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Genbrug af bremseenergi
Blackfinger: Er det så korrekt opfattet, at der ikke genanvendes energi, når batteriet er fuldt opladt ? Og det tager vel ikke mange kilometer efter start før det er tilfældet, således at gengruget er minimalt, måske nærmest en salgs gimmik.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9161
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 398 times
Re: Genbrug af bremseenergi
Det ved jeg alt for lidt om til at kloge mig på. Men som du selv skriver så virker det nok ikke med fyldt batteri.
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Genbrug af bremseenergi
Som jeg har hørt det kører generatoren med variabel ladning hvilket jo medfører lille modstand når man ikke bremser, så det fungerer jo hele tiden.Alte skrev:Blackfinger: Er det så korrekt opfattet, at der ikke genanvendes energi, når batteriet er fuldt opladt ? Og det tager vel ikke mange kilometer efter start før det er tilfældet, således at gengruget er minimalt, måske nærmest en salgs gimmik.
Har lige haft en Toyota Hybrid.
Bortset fra en kedelig bil og CVT miliongearet virkede selve hybrid teknikken fint.
Dog for lille batteri.
Så jeg ser frem til der kommer mange flere plugin hybrid, det virker fint i praksis.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5599
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 328 times
- Been thanked: 376 times
Re: Genbrug af bremseenergi
Altså brenseenergien genanvendes ikke til fremdrift af bilen, men blot til opladning af batteriet. Det bevirker at bilen ikke behøves at lade så meget på batteriet under kørsel og skulle dermed give en marginal forbedring af brændstofenergien.Alte skrev:Blackfinger: Er det så korrekt opfattet, at der ikke genanvendes energi, når batteriet er fuldt opladt ? Og det tager vel ikke mange kilometer efter start før det er tilfældet, således at gengruget er minimalt, måske nærmest en salgs gimmik.
Min Polo har det også.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 70
- Tilmeldt: 22. jan 2011, 10:27
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Genbrug af bremseenergi
ok, så svaret må være, at der er marginal genanvendelse af energi, men der er dog reduceret energiforbrug i generatoren under kørsel. Det er vel på en eller anden måde godt nok.
Tak for svarene.
Tak for svarene.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9161
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 398 times