G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 00:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
Det drejer sig om en Golf 3 1.8 (ADZ) fra 1995.
Det skal lige siges at jeg bruger bilen meget lidt, sådan 2-3 ture om ugen og de er ofte ikke ret lange.
Jeg ved ikke helt hvornår det er opstået men en kold dag lagde jeg pludselig mærke til at når bilen stod i tomgang og ellers var varm så forsvand varmen i kabinen. Altså der kom massere af luft ind men det blev koldere og koldere, men hvis man så giver den lidt gas så den kommer over 1500 omdrejninger så kommer der massere af varme ind i kabinen igen.
En anden dag jeg hvor jeg holder i tomgang i et stykke tid, og jeg kigger på instrumentet så har nålen ikke flyttet sig. Den stod stadig lidt under 70 grader, så jeg prøvede lige at give gas op til 2000 omdrejninger og så rykkede den sig helt op til 90 grader på 2 sekunder. Jeg har på ingen tidspunkt observeret at den er gået over 90 grader, men ved normal kørsel er omdrejningerne jo også over de 1500 det meste af tiden.
Min første tanke var at der måske var en luftbobbel i varmeapparatet, men den anden hændelse virker mere som om det er hele cirkulationen.
Kan det være vandpumpen?
Det skal lige siges at jeg bruger bilen meget lidt, sådan 2-3 ture om ugen og de er ofte ikke ret lange.
Jeg ved ikke helt hvornår det er opstået men en kold dag lagde jeg pludselig mærke til at når bilen stod i tomgang og ellers var varm så forsvand varmen i kabinen. Altså der kom massere af luft ind men det blev koldere og koldere, men hvis man så giver den lidt gas så den kommer over 1500 omdrejninger så kommer der massere af varme ind i kabinen igen.
En anden dag jeg hvor jeg holder i tomgang i et stykke tid, og jeg kigger på instrumentet så har nålen ikke flyttet sig. Den stod stadig lidt under 70 grader, så jeg prøvede lige at give gas op til 2000 omdrejninger og så rykkede den sig helt op til 90 grader på 2 sekunder. Jeg har på ingen tidspunkt observeret at den er gået over 90 grader, men ved normal kørsel er omdrejningerne jo også over de 1500 det meste af tiden.
Min første tanke var at der måske var en luftbobbel i varmeapparatet, men den anden hændelse virker mere som om det er hele cirkulationen.
Kan det være vandpumpen?
-
- Medlem
- Indlæg: 679
- Tilmeldt: 20. jan 2009, 12:38
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
Det lyder rigtig rigtig meget som om du ikke har ret meget vand på svinet ..... Har du tjekket vandet?
Skoda Octavia Combi 2.0 FSI 2006
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 00:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
Har kontrolleret flere gange og den står lige mellem min og max i ekspansionsbeholderen, så det er ikke det.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 199
- Tilmeldt: 27. jun 2008, 08:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
Jeg lytter også lige med her, for jeg har nøjagtig de samme problemer/symptomer med min.
Mvh
Michael Hansen
Audi A6 Avant 2.0 TDI, 2007
VW Golf 4 - 1.9 TDI, 2002
VW Golf 1 - 1.8 Cabriolet, 1991
Michael Hansen
Audi A6 Avant 2.0 TDI, 2007
VW Golf 4 - 1.9 TDI, 2002
VW Golf 1 - 1.8 Cabriolet, 1991
- clausvp
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3172
- Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
Det kan være flere ting.
Defekt vandpumpe.
Tilstoppet kølesystem.
Luft i systemet.
Tilstopning er ofte når der har været anvendt rent vand uden kølervæske, eller forkert kølervæske. Systemet skal skylles grundigt igennem med vandslange. Brug altid original kølervæske! Skift også radiatoren, da den er et svagt led i cirkulationen. Den koster ca. 600 kr.
Vandpumpe: ny på.
Luft: tøm systemet helt, og påfyld ny kølervæske og vand. Massér slangerne grundigt imens motoren varmer op.
Defekt vandpumpe.
Tilstoppet kølesystem.
Luft i systemet.
Tilstopning er ofte når der har været anvendt rent vand uden kølervæske, eller forkert kølervæske. Systemet skal skylles grundigt igennem med vandslange. Brug altid original kølervæske! Skift også radiatoren, da den er et svagt led i cirkulationen. Den koster ca. 600 kr.
Vandpumpe: ny på.
Luft: tøm systemet helt, og påfyld ny kølervæske og vand. Massér slangerne grundigt imens motoren varmer op.
- CH GOLF
- Nyt medlem
- Indlæg: 319
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
Er med på en lytter .. (min har samme problem med ny vandpumpe thermostat og gennem spulet køler systen ..driller stadig..)
VW Golf 2 (DØD)
VW Golf 3 1.8 (Solgt)
VW Bora (Køre stadig godt)
VW Golf 3 1.8 (Solgt)
VW Bora (Køre stadig godt)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 00:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
Tak clausvp.
Så er der nogle ting at prøve af, jeg tror ummidelbart jeg vil have skiftet min vandpumpe først da jeg ikke ved hvor gammel den er og samtidig spule systemet igennem.
Er sådan en vandpumpe til at skifte selv eller skal der noget specielt værktøj til det?
Der er vel også nogle pakninger der skal skiftes når man skifter den, eller følger det med når man køber en komplet vandpumpe?
Så er der nogle ting at prøve af, jeg tror ummidelbart jeg vil have skiftet min vandpumpe først da jeg ikke ved hvor gammel den er og samtidig spule systemet igennem.
Er sådan en vandpumpe til at skifte selv eller skal der noget specielt værktøj til det?
Der er vel også nogle pakninger der skal skiftes når man skifter den, eller følger det med når man køber en komplet vandpumpe?
- HeineM
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vognsild
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
hvis man kan skrue lidt så er det ikke det største problem. og der kræves ikke "special" værktøj til det
hvordan ser det ud når du kører i bilen bliver den så også varm?.for bliver den ikke varm når du kører kan det lyde som en termostat.
prøv at se i expansions beholderen, den lille slange hvis der kommer vand ud af den når den går tomgang fejler din pumpe ingenting.
hvordan ser det ud når du kører i bilen bliver den så også varm?.for bliver den ikke varm når du kører kan det lyde som en termostat.
prøv at se i expansions beholderen, den lille slange hvis der kommer vand ud af den når den går tomgang fejler din pumpe ingenting.
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 00:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
Har lige prøvet følgende:
Pillede den lille slange der går ind i toppen af ekspansionbeholderen af, tog låget af ekspansionsbeholderen, startede bilen og holdt slangen over ekspansionsbeholderen. Når bilen står i tomgang kommer der ikke noget ud af slangen, men når jeg giver den noget gas (omkring 2-2500 rpm, svært at se fra motorrummet) og holder den der så løber der stille og rolig vand ud af den.
Mærkede også lige efter på den lille slange men det virkede ikke som om der var nogle blokeringer i den.
Når jeg kører i den så kommer temperatur op på 90 grader ifølge instrumentet og den bliver der, så det ser ud som om termostaten fungerer. Mener også jeg mærkede efter sidst at begge slanger til radiatoren var blevet varme efter en et par småture.
Pillede den lille slange der går ind i toppen af ekspansionbeholderen af, tog låget af ekspansionsbeholderen, startede bilen og holdt slangen over ekspansionsbeholderen. Når bilen står i tomgang kommer der ikke noget ud af slangen, men når jeg giver den noget gas (omkring 2-2500 rpm, svært at se fra motorrummet) og holder den der så løber der stille og rolig vand ud af den.
Mærkede også lige efter på den lille slange men det virkede ikke som om der var nogle blokeringer i den.
Når jeg kører i den så kommer temperatur op på 90 grader ifølge instrumentet og den bliver der, så det ser ud som om termostaten fungerer. Mener også jeg mærkede efter sidst at begge slanger til radiatoren var blevet varme efter en et par småture.
- HeineM
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vognsild
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
kommer den forholdsvis hurtig op på de 90 grader?, man kan forestille sig hvis termostaten står åben er det lettere for pumpen at pumpe gennem køleren i stedet for varmeabberatet.? klemmer du kølerslangen flad mens den går tomgang og holder den flad kommer der så noget ud af den lille slange?. hvis ik tyder det jo på vandpumpen.?
Vippe skrev:Har lige prøvet følgende:
Pillede den lille slange der går ind i toppen af ekspansionbeholderen af, tog låget af ekspansionsbeholderen, startede bilen og holdt slangen over ekspansionsbeholderen. Når bilen står i tomgang kommer der ikke noget ud af slangen, men når jeg giver den noget gas (omkring 2-2500 rpm, svært at se fra motorrummet) og holder den der så løber der stille og rolig vand ud af den.
Mærkede også lige efter på den lille slange men det virkede ikke som om der var nogle blokeringer i den.
Når jeg kører i den så kommer temperatur op på 90 grader ifølge instrumentet og den bliver der, så det ser ud som om termostaten fungerer. Mener også jeg mærkede efter sidst at begge slanger til radiatoren var blevet varme efter en et par småture.
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: G3: Dårlig eller ingen vandcirkulation i tomgang?
husk at der er vist nok 2 typer vandpumper, køb den med huset på, det kan ikke betale sig andet!! og husk så thermostaten også!!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.