TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 125
- Tilmeldt: 15. jan 2009, 23:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
Av for den da. 20K. Så kører TSI og TDI lige op over 10 år og 300Kkm i pris/cost.
Forudsætter her at kobling og turbo slides lige meget og koster det samme i vedligeholdelse på begge.
Forudsætter her at kobling og turbo slides lige meget og koster det samme i vedligeholdelse på begge.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
Har du også taget højde for den højere grønne afgift for TDI kontra TSI?jensjakob skrev:Av for den da. 20K. Så kører TSI og TDI lige op over 10 år og 300Kkm i pris/cost.
Forudsætter her at kobling og turbo slides lige meget og koster det samme i vedligeholdelse på begge.
For mit vedkommende lå break even et sted mellem 50 og 60.000 km pr. år. Beregningen blev lavet for privatleaset Passat.
Da jeg af andre årsager endte med at købe, ville have TSI motor og DSG, så blev det en Passat GTE.
Med de problemer man hører om på DQ200, så var det ikke en kombination jeg ønskede at eje.
Overvejede også at købe Tiguan 1,4 TSI, som kører med DSG6 med våd koblinger.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
EGR-ventil og værditab.jensjakob skrev: Hvilke udgifter har jeg overset?
Værditabet er lidt en uforudsigelig faktor. P.t. har diesel et lidt større værditab, men politiske tiltag kan forøge dette markant. Eksempelvis forbud mod dieselbiler i større byer, vil for mange gøre en diesel uinteressant.
Dieselgate og fokus på NOx har nok også været årsag til at mange fravælger diesel. Jeg tror egentlig at det er en af hovedårsagerne til at udbuddet af brugte dieselbiler er så stort. Jo større udbuddet bliver, jo større vil værditabet blive.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 125
- Tilmeldt: 15. jan 2009, 23:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
EGR ventilen. Åh ja.
Hvordan med TSI? Og langtidsholdbarhed?
Hvordan med TSI? Og langtidsholdbarhed?
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
De nye TSI'ere er ikke såå gamle. Så det er nok svært at spå om. Og det varierer jo også alt efter kørselsmønster og speedertrykket.jensjakob skrev:EGR ventilen. Åh ja.
Hvordan med TSI? Og langtidsholdbarhed?
Men mon ikke en TSI der bliver kørt fornuftigt kan køre 300+ k km og en TDI 500+ k km uden en større renovering. Det er vel at mærke bare et bud.
Og hvis man bruger additiver, så skal udgiften hertil jo også regnes med i det samlede regnestykke.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- 9had
- Medlem
- Indlæg: 942
- Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:41
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 25 times
- Kontakt:
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
i sin tid, da jeg lavede beregning TSI vs TDI blev der målt på
- mer pris ved køb
- afgift forskel
- brændstof forbrug ved 30.000 km/år
og der var resultatet at det først kan svare sig efter 9 år at have en TDI. men jeg valgte TDI alligevel...
- mer pris ved køb
- afgift forskel
- brændstof forbrug ved 30.000 km/år
og der var resultatet at det først kan svare sig efter 9 år at have en TDI. men jeg valgte TDI alligevel...
Har du problemer med din DSG7 gearkasse? Se facebook siden!
VW Touran Highline (2011) 1.6 TDI 105 hk DSG7, Teknik/DK/Sport/Vinter-pakke, DeepBlack Perle Effekt, 7 sæder, RCD310, tonede ruder bag, Michelin HP Primacy 17" 225/45/R17 bonus pakker gratis upgrade :: DSG7gate + Dieselgate
- keller
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2045
- Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 20 times
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
Jeg forstår ikke der bliver lagt så mange kræfter i at fluekneppe hvornår det kan svare sig.
Køb den motor du bedst kan lide at køre med, om den så har kostet 10.000,- mere om 4 år må være det det har kostet at være tilfreds.
Jeg valgte selv benzin sidst jeg købte bil og tror også på diesel er på vej væk. Men havde jeg syntes dieselen kørte bedst havde der holdt sådan en i indkørslen.
Har i øvrigt selv kørt diesel i de forrige 4 biler, uden større omkostninger end ved benzin.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Køb den motor du bedst kan lide at køre med, om den så har kostet 10.000,- mere om 4 år må være det det har kostet at være tilfreds.
Jeg valgte selv benzin sidst jeg købte bil og tror også på diesel er på vej væk. Men havde jeg syntes dieselen kørte bedst havde der holdt sådan en i indkørslen.
Har i øvrigt selv kørt diesel i de forrige 4 biler, uden større omkostninger end ved benzin.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 125
- Tilmeldt: 15. jan 2009, 23:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
God pointe og hovedet på sømmet. Vælg den man helst vil have, og nyd turen.
- vw4ever
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4072
- Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 339 times
- Been thanked: 204 times
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
jensjakob skrev:Tak for mange gode input.
Ud fra 30Kkm om året og nuværende brændstofpriser, samt snit taget fra Spritmonitor, har 2.0TDI en fordel på 4400 om året.
Mod en merpris på 22000 kr.
Så efter ca 5 år går det op.
Oveni det skal der regnes med skift at DPF ved ca 200KKm, vel til ca 10K.
Og den politiske usikkerhed.
Omvendt - jeg ved at jeg vil smile hver gang jeg tanker diesel billigere end benzin, og hver gang jeg forbedrer forbruget en smule (morfar kørsel).
Så jeg læner mig op af at tage chancen med diesel.
Hvilke udgifter har jeg overset?
Tror det er sværere at sælge en diesel om 5 år, hvis det overhovedet kan lade sig gøre
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: 20. jan 2010, 23:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 11 times
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
Jeg håber du har ret, så bliver de billige. Jeg skal have en brugt diesel om 3-5 år når den nuværende nærmer sig 15 år og 600tkm.vw4ever skrev:
Tror det er sværere at sælge en diesel om 5 år, hvis det overhovedet kan lade sig gøre
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
Det vigtige er ikke hvor langt du kører i alt, men hvor langt du kører ad gangen.
Hvis du har mere end 30km på arbejde, så ville jeg ikke være nervøs for en TDI.
Korte ture dræber DPF.
EGR er et problem på de små TDI'er, syntes ikke at man hører om det på 2.0.
Er der i øvrigt ikke også kommet partikelfilter på 1.5 Tsi? = der ved man ikke om der ligger nye problemer.
Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Hvis du har mere end 30km på arbejde, så ville jeg ikke være nervøs for en TDI.
Korte ture dræber DPF.
EGR er et problem på de små TDI'er, syntes ikke at man hører om det på 2.0.
Er der i øvrigt ikke også kommet partikelfilter på 1.5 Tsi? = der ved man ikke om der ligger nye problemer.
Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- clausm
- Nyt medlem
- Indlæg: 114
- Tilmeldt: 15. jun 2010, 18:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
TSI eller TDI - og udviklingen i Europa?
Jeg har lige købt en tsi i forbindelse med, at vi flytter til Jylland - og jeg stadig kommer til at køre til københavn en gang on ugen i snit.
Og så passer det bedst med en benzin. For enten kører jeg meget korte ture, eller også bliver det én lang. Og de mange korte ture skal jeg nok “få glæde af” med en diesel.
Jeg kører 15 km/l uden at være morfar i blandet bytrafik og motorvej. Det er ikke meget mindre, end jeg havde gjort med en diesel.
Min bil er en Passat variant med DSG.
Og så passer det bedst med en benzin. For enten kører jeg meget korte ture, eller også bliver det én lang. Og de mange korte ture skal jeg nok “få glæde af” med en diesel.
Jeg kører 15 km/l uden at være morfar i blandet bytrafik og motorvej. Det er ikke meget mindre, end jeg havde gjort med en diesel.
Min bil er en Passat variant med DSG.