Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Besvar
valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af valentin » 27. nov 2017, 07:53

Halløj.

Jeg søger en med super meget forstand på at fejlsøge i en vw motor.
Det drejer sig om en vw passat 2,0 cr tdi cbab fra 2010.
Den er meget urolig i tomgang og jeg kan simpelt hen ikke spore fejlen selv.

Når motoren er kold er det ikke kun tomgang men hele tiden at den sætter ug og hakker i det, men når den er varm så er det kun tomgang?????

Så hvis der er en herinde som har et bud eller har lyst til at bruge et øjeblik på at hjælpe med at finde fejlen. Så sig endelig til.
Helst på fyn eller jylland.
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af HansH » 27. nov 2017, 08:41

Hvor mange KM har den kørt ?
Er den blevet NOx-opdateret ? Hvis ja, hvor længe (=mange KM) er det siden ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af valentin » 27. nov 2017, 18:18

Hej Hans.

Bilen har kørt ca. 231000km.
Den er nox opdateret for ca 20.000 km siden, men ca 5000 km efter da vw odense ikke ville lave mere på den blev den lavet oppe ved Landberg. Incl Egr off. Derefter kørte den perfekt men efter en tur i kroatien i sommer’s har den drillet mig med jævne mellemrum.

Har efterhånden skiftet en del sensorer på motoren og er lidt træt af at skifte sensorer på må og få.

Det der er det værste er at bilen ikke selv melder fejl??
En gang kom en fejl der hedder p1065. Men efter sletning af fejlen kom den ikke igen.

Jan
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af HansH » 27. nov 2017, 19:05

Har du selv VCDS og kan udlæse fejl ?
Dvs du ved med sikkerhed nu, at den ikke logger nogen fejl ....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af valentin » 27. nov 2017, 20:51

Hej Hans.

Jeg har lånt mig til et VCDS kabel af en ven.

Der er ingen fejl når jeg går ind under motor og tjekker for fejlkoder.

Jeg har ikke den store forstand på at bruge kablet til andet end fejludlæsning og simpel kodning

jan
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af HansH » 27. nov 2017, 23:58

Det er selvfølgelig meget noget gætteværk her på afstand..

Men jeg ville umiddelbart undersøge dine dyse/injektorværdier lidt nærmere.
Ud fra din beskrivelse af symptomet kunne man mistænke en injektor for at være tæt på at opgive ævred.
Lad bilen gå i tomgang og så udlæs de 4 injektorværdier under [01] og udvidede måleblokke / advanced measuring blocks.

De blokke du skal lede efter hedder noget med "indsprøjtningsmængde afvigelse" (eller tilsvarende på engelsk).
Deres værdier er tal med to decimaler der typisk vil ligge 0-1 eller fra 0 til minus 1.

Grunden til at jeg også kunne mistænke en injektor er at NOx-opdateringen presser dyserne hårdere end de hidtil er blevet presset i bilens liv. De skal nu nå en indsprøjtningscyklus ekstra pr. cylinderslag i forhold til tidligere, og med 231.000km på klokken, har de efterhånden også sprøjtet en del brændstof ind :)

Men altså; det kan også være EGR ventilen der "hænger" eller dit partikelfilter der er ved at være fyldt. Hvis det var en af de to ting, ville jeg dog forvente at bilens overvågning ville brokke sig noget mere, i form af tændte advarselslamper i MFA og loggede fejlkoder.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af valentin » 28. nov 2017, 01:11

Hej Hans.

Tak for dit bud.
Jeg vil i morgen prøve at lave denne måling af dyserne og se om jeg kan få nogle billeder af det. Som jeg kan lægge herind

Jeg var selv ude i noget med brændstof styring.
Eks. De sensorer der sidder i enderne af rail broen.
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af valentin » 28. nov 2017, 19:41

Hej Hans.
Så har jeg lavet lidt målinger.
Jeg kan ikke lægge video op her så du får lige et billede i stedet for.
Jan
Vedhæftede filer
E3442DEF-2953-458C-9397-BBC98BC71DA5.jpeg
E3442DEF-2953-458C-9397-BBC98BC71DA5.jpeg (95.67 KiB) Vist 3035 gange
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af HansH » 28. nov 2017, 21:34

Hmmm.......
Jeg vil sige det sådan, at de tal er ikke fuldstændig fantastiske. Sammenlagt skal de give så tæt på 0 som muligt, men det er ret normalt at de giver f.eks. 0,02 til en af siderne (plus el. minus).
Dine giver -0,1 ...... jeg synes det er lidt for langt fra 0 til at det bare er superflot.
Jeg er ikke klog nok til at kunne sige om det er en klokkeklar indikator, men jeg synes ikke det er helt som det bør være.

Kunne du ikke prøve at lave en måling på det der hedder rail pressure calibration point eller tilsvarende på dansk ... railtryk kalibreringspunkt eller noget i den stil ?
Det er på samme måde som den måling du lige har lavet, en værdi for hver injektor, blot i en anden blok.
Værdierne i den blok er i uS (mikrosekunder, kan ikke lige finde tegnet på tastaturet).
De skal helst være højst +/- 0,45
Hvis værdien er positiv, indikerer det en tilsodet injektor, er den negativ indikerer det en slidt injektor.

Sorry, den måling skulle jeg jo have bedt dig lave når du alligevel havde kablet på :(
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af Senz » 29. nov 2017, 19:44

Ring til Bosch i Viby. de yder hjælp hvis du har nogen spørgsmål ang dyser og pumper.
Og hvis nogen ved det er det dem :)
Mener deres Diesel afdeling har nummeret 87418030

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af valentin » 2. dec 2017, 13:37

Hejsa Hans.

Jeg kan ikke finde de målinger som du efterspørger men bilen har været på et uafhængigt værksted for at blive checket.

Konklutionen derfra er at en af dyserne er mekanisk defekt eller sodet til.
Så derfor skal bilen skal til bosch odense på tisrdag, der tager de alle 4 dyser ud og renser dem. Derefter bliver de checket om de virker efter rensning. Ellers må der en ny til.

Jeg skal nok komme med en update på tirsdag.
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af HansH » 2. dec 2017, 22:24

I min ECU er det blokkene IDE01387-1397.
Herunder ser du mine værdier. Så har du evt. noget at sammenligne med.

En ny injektor vil (bør) vise 0.0.

Negative værdier:
Jo mere slidt injektoren bliver, jo mere negativ bliver værdien, dvs. jo dårligere bliver dens evne til at lukke ordentligt til.
Når den til sidst bliver så slidt at den ikke længere kan lukke ordentligt for brændstoffet efter en indsprøjtning, vil der sive yderligere brændstof ind i forbrændingskammeret. Dette kan have ret alvorlige konsekvenser for motoren, da der derved kan skabes en forbrænding på et tidspunkt som er ude af trit med hvor stemplet befinder sig i takten.
Derfor - hvis man vil være lidt nørdet på forkant, så udlæser man jævnligt disse værdier, og holder øje med om injektorerne er ved at bevæge sig mod for meget minus. Dermed kan man vurdere om man med fordel kan skifte præventivt, inden man evt står med et motorhavari.

Positive værdier:
Jo mere tilsodet injektoren bliver, jo mere positiv bliver værdien, dvs. jo sværere får brændstoffet ved at komme "forbi" og ind i forbrændingskammeret. Dette er selvfølgelig ikke optimalt for motorens ydeevne, men kan ikke have samme fatale konsekvenser som den slidte injektor.

Således - jo tættere på 0, jo bedre er det.
Værdierne for mine injektorer 1+3 er stadig fine.
2+4 er lidt mere slidte og/eller tilsodede, men slet ikke i en grad så det er kritisk.
Bilen har kørt 122.000km.
Snap3.jpg
Snap3.jpg (185.97 KiB) Vist 2823 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af Joker22 » 3. dec 2017, 07:53

Hvorfor har du 2 målepunkter pr dyse?
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af HansH » 3. dec 2017, 08:21

Joker22 skrev:Hvorfor har du 2 målepunkter pr dyse?
Punkt 1 er ved railtryk 300bar.
Punkt 2 er ved railtryk 600bar.

Der er også et målepunkt 3 (1200bar), men den litteratur jeg har søgt igennem mht. tærskelværdier for hvornår værdierne er kritiske, siger at dette målepunkt er uinteressant. Det jeg har fundet, peger altsammen på at det er de to første man skal kigge på. Derfor valgte jeg målepunkt 3 fra i min illustration.
Jeg har ikke kunnet finde en forklaring på hvorfor punkt 3 så er "uinteressant". Mit helt eget gæt kunne være, at de to første værdier er nok til at tegne det billede man efterspørger - dvs. at værdien for punkt 3 ikke tilfører noget ekstra til historien, altså er lidt overflødig i denne sammenhæng, om du vil.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af Joker22 » 3. dec 2017, 08:28

Super.
Måler du i tomgang, eller under kørsel?
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af HansH » 3. dec 2017, 08:36

Joker22 skrev:Super.
Måler du i tomgang, eller under kørsel?
Bare i tomgang, og med kold bil er fint.

Disse værdier registreres af ECUen over tid, så øjebliksbilledet er ikke sådan et der står og flakker frem og tilbage fordi du f.eks. øger omdrejninger ved at trykke lidt på speederen.
Jeg tror - tror! - ikke at ECUen som sådan bruger disse værdier til noget. Jeg tror ikke at den kan gøre noget for at kompensere for hverken slidtage eller tilkoksning.

Min forståelse af de her tal er, at det er en slags barometer .. et billede på tingenes tilstand .. som man kan bruge i diagnosemæssig sammenhæng til at aflæse om injektorerne nærmer sig udskiftning.
Lidt ligesom tankmåleren! Bilen kan ikke gøre noget ved det, hvis du er ved at løbe tør for benzin, men den stiller måleren til rådighed for dig, så du selv kan kigge på den og tage action derefter.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af valentin » 6. dec 2017, 01:55

Hejsa.
En lille update fra mit tomgang’s problem

Bilen er ved Bosch og venter på 4stk. nye dyser som bliver monteret i morgen. Det var deres mening at de ville rense dyserne og teste dem. Men alle 4 bestod ikke testen. Desværre for mig......

Han fortalte mig at man måler OHM på dem, og nye har ca. 175 ohm. Mine lå mellem 43ohm og 54 ohm. Så de er færdige sagde han.
De begynder at sætte ud når de er omkrign 50 ohm. Var beskeden.

Jeg har aldrig hørt om dette?? Men håber blot at bilen spinner som en mis i morgen. Eller er jeg blevet ca. 15000kr fattigere uden grund.

Lyder prisen helt hen i skoven???
4 nye dyser incl. montering og kodning
Test og rens af de gamle
Arbejdsløn
12000kr + moms
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af Joker22 » 6. dec 2017, 07:29

Jeg ville gætte på, at 1 dyse ligger omkring 2000 - 2500 kr
Hvor besværlige de er at skifte og hvordan de kodes ved jeg ikke, men måske en anden kan hjælpe med dette.

Så dyser alene er 8 - 10.000 kr
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af HansH » 6. dec 2017, 07:52

@valentin - ærgerligt med sådan en regning! Lige op til jul..

Men også drønærgerligt at vi ikke lige nåede at få en udlæsning af dine injektor værdier - altså de tal jeg postede i en tabel et par indlæg længere oppe.
Det ville have været en knaldgod reference at have VCDS værdierne i forhold til "hvornår er en injektor (på vej mod) død", nu hvor aut. Bosch har fældet dommen.
Det ærgrer mig lidt at vi ikke lige nåede at få hevet den info ud af maven på din bil.

Når det er sagt, så håber jeg også at den igen kører som et Schweizisk urværk når Bosch manden har gjort sit arbejde :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af Joker22 » 6. dec 2017, 07:53

Jeg er enig med Hans..
Det kunne ha været fedt med data
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af valentin » 9. dec 2017, 14:25

Hejsa Hans og Joker22.

Jeg beklager at jeg ikke lige har fået svaret tidligere.
Jeg kunne desværre ikke finde de tal som Hans efterspurgte , men fik denne udlæsning af dyserne's tilstand fra Bosch ( se billede)

Jeg er i den heldige situation at bilen igen, igen er gået i stykker, så det holdte fra torsdag morgen til i dag, lørdag. og samme problem er kommet tilbage?????????

Ergo dyserne kan jo ikke være problemet nu??
bilen kan ikke stå rent i tomgang igen
Der må da være noget der regulerer den måde at bilen står i tomgang, en form for tomgang's regulator eller lign.
Men jeg forstår simpelt hen ikke at bilen skal lave turbotryk i tomgang.

jeg håber på at Bosch har nogen ide'er på mandag når jeg ringer til dem.

Jan
Vedhæftede filer
IMG_1464.jpg
IMG_1464.jpg (149.41 KiB) Vist 2699 gange
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af Joker22 » 16. dec 2017, 12:54

HansH skrev:I min ECU er det blokkene IDE01387-1397.
Herunder ser du mine værdier. Så har du evt. noget at sammenligne med.

En ny injektor vil (bør) vise 0.0.

Negative værdier:
Jo mere slidt injektoren bliver, jo mere negativ bliver værdien, dvs. jo dårligere bliver dens evne til at lukke ordentligt til.
Når den til sidst bliver så slidt at den ikke længere kan lukke ordentligt for brændstoffet efter en indsprøjtning, vil der sive yderligere brændstof ind i forbrændingskammeret. Dette kan have ret alvorlige konsekvenser for motoren, da der derved kan skabes en forbrænding på et tidspunkt som er ude af trit med hvor stemplet befinder sig i takten.
Derfor - hvis man vil være lidt nørdet på forkant, så udlæser man jævnligt disse værdier, og holder øje med om injektorerne er ved at bevæge sig mod for meget minus. Dermed kan man vurdere om man med fordel kan skifte præventivt, inden man evt står med et motorhavari.

Positive værdier:
Jo mere tilsodet injektoren bliver, jo mere positiv bliver værdien, dvs. jo sværere får brændstoffet ved at komme "forbi" og ind i forbrændingskammeret. Dette er selvfølgelig ikke optimalt for motorens ydeevne, men kan ikke have samme fatale konsekvenser som den slidte injektor.

Således - jo tættere på 0, jo bedre er det.
Værdierne for mine injektorer 1+3 er stadig fine.
2+4 er lidt mere slidte og/eller tilsodede, men slet ikke i en grad så det er kritisk.
Bilen har kørt 122.000km.
Snap3.jpg
Hvordan finder jeg disse vædier?
jeg er i advance meas block
Bilen er en Audi A4 2.0TDI, jeg har den engelske version af VCDS
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af HansH » 16. dec 2017, 15:48

Joker22 skrev:Hvordan finder jeg disse vædier?
jeg er i advance meas block
Bilen er en Audi A4 2.0TDI, jeg har den engelske version af VCDS
Du er i hvert fald det rigtige sted - Advanced Measuring Values.
Listen over værdier du kan udlæse er lang.
To muligheder:

1) Gå listen systematisk igennem og led efter beskrivelser á la "Rail Pressure Calibration Point"

2) Gå ind i "Applications" fra VCDS startskærm og derefter "Controller Channel Maps". Angiv værdier som vist herunder og træk hermed en .CSV fil ud med samtlige adv. meas. values ud. Post derefter denne fil herinde, så kan jeg gå den igennem og finde dem.
VCDS_Applications.jpg
VCDS_Applications.jpg (127.91 KiB) Vist 2576 gange
Vedhæftede filer
VCDS_Maps.jpg
VCDS_Maps.jpg (54.9 KiB) Vist 2576 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af Joker22 » 17. dec 2017, 09:36

Det virker desværre ikke..

Først har jeg gjort sådan her. trykker GO (billede 1)

Så åbner den bare den her, og lukker den igen (billede 2)
Vedhæftede filer
1.jpg
1.jpg (88.15 KiB) Vist 2532 gange
2.jpg
2.jpg (95.09 KiB) Vist 2533 gange
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Brugeravatar
hlje
Nyt medlem
Indlæg: 461
Tilmeldt: 9. aug 2009, 22:06
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg + Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af hlje » 17. dec 2017, 12:06

Jeg har lige fået skiftet alle 4 gløderør og det hjalp en del på mit tomgangs problem. mvh Henrik
Passat 3C 1.9TDI - BXE Comfortline 07/2007.
Passat 3B 1.8 Limo 04/1999.
BMW 318I - M10B18 - 1986

Yamaha FS1 4Gear DX - 1976
Vi er jo ikke kommet for at danse ;-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af HansH » 17. dec 2017, 13:00

Kort opfølgning på Morten/Joker22's problem med ikke at kunne se rail pressure calibration point værdier for de 4 injektorer:
Har kigget på hans bil med VCDS og må konstatere at han har ret. Disse værdier er ikke at finde under adv.meas. values i [01] :(
Ydermere nægter VCDS at lave et controller map af [01]. Den kan godt af f.eks. [09]..
Org kabel med nyeste version.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af valentin » 18. dec 2017, 00:26

Hej igen.
Har haft en del samtaler med Bosch.
Som er kommet frem til at det skulle være rail tryk sensor g247 som ikke virker efter planen. Er det nogen som har reservedels nr. På sådan en fætter?

Er der nogen som kan give mig en forklaring på at når jeg nulstiller n276 så kører bilen perfekt i 3-4 dage og så kommer fejlen igen?????
Vedhæftede filer
83B5CF04-9F15-4C81-BE34-E72F904DC2D2.jpeg
83B5CF04-9F15-4C81-BE34-E72F904DC2D2.jpeg (198.52 KiB) Vist 2454 gange
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

valentin
Nyt medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hjælp til vw passat tomgang’s problem

Indlæg af valentin » 30. dec 2017, 18:46

Hej alle.

UPDATE:

Efter skift af N276 ventilen på railbroen er tomgang’s problemet helt væk. Skiftede ventilen d. 23 dec og der har ingen problemer været siden.

Tusind tak for alle svarene der er kommet i tråden.

Jan.
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg

tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0

Besvar

Tilbage til "Motor"