Dpf regenerering

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Dpf regenerering

Indlæg af danielvagn » 6. dec 2017, 15:48

Min Skoda superb 1,6 TDI 2012 191.000 km Landberg optimeret, og ikke opdateret ((endnu)
Bilen har nu tændt partikelfilter lampen 2 gange inden for ca 1 måned. Jeg vil ikke afskrive at min tvivl er ubegrundet, men har haft bilen siden sep sidste år, og har ikke set den tændt før, har kørt ca 55000 i den, og mange lange ture. Dog tænkte jeg da den tændte, at nu var filtret færdigt, jeg har haft vcds på og er lidt i tvivl om værdierne, de 55g er vel mængden i filtret, men er det de 70g som er max? Mener at have læst flere steder at 60g er max.

Tænkte at jeg ville prøve en prof rensning som første skud hvis der skal gøres noget.
Vedhæftede filer
IMG_20171206_100311.jpg
IMG_20171206_100311.jpg (60.62 KiB) Vist 7329 gange
IMG_20171206_090936.jpg
IMG_20171206_090936.jpg (84.15 KiB) Vist 7329 gange
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Senz » 6. dec 2017, 20:25

Vi har lige fået et filter renset til en audi a6 2.0tdi. 235.000km Jeg har aldrig været særlig glad for de steder hvor de varmer det op. De nye maskiner som renser med vand ser ud til at være meget bedre. også er det hurtig :)

Bosch i viby var 250kr billigere af de andre steder vi kunne finde.(2500kr) vi fik så en seddel med hvor vi kunne se at trykket var 79mbar inden de blev renset. og ca 24mbar efter. over 50mbar og dit filter er stoppet


Hvis du får det gjort så skriv da lige hvad trykket var før og efter :)

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Krog » 7. dec 2017, 20:20

Senz skrev:Vi har lige fået et filter renset til en audi a6 2.0tdi. 235.000km Jeg har aldrig været særlig glad for de steder hvor de varmer det op. De nye maskiner som renser med vand ser ud til at være meget bedre. også er det hurtig :)

Bosch i viby var 250kr billigere af de andre steder vi kunne finde.(2500kr) vi fik så en seddel med hvor vi kunne se at trykket var 79mbar inden de blev renset. og ca 24mbar efter. over 50mbar og dit filter er stoppet


Hvis du får det gjort så skriv da lige hvad trykket var før og efter :)
Spændende og god information.
2250 er vel også en okay pris.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HenrikH29 » 7. dec 2017, 20:26

Krog skrev:
Senz skrev:Vi har lige fået et filter renset til en audi a6 2.0tdi. 235.000km Jeg har aldrig været særlig glad for de steder hvor de varmer det op. De nye maskiner som renser med vand ser ud til at være meget bedre. også er det hurtig :)

Bosch i viby var 250kr billigere af de andre steder vi kunne finde.(2500kr) vi fik så en seddel med hvor vi kunne se at trykket var 79mbar inden de blev renset. og ca 24mbar efter. over 50mbar og dit filter er stoppet


Hvis du får det gjort så skriv da lige hvad trykket var før og efter :)
Spændende og god information.
2250 er vel også en okay pris.
Til den pris skal du sikkert bringe og hente filteret selv (altså også af-montere og montere) ?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Dpf regenerering

Indlæg af i-s » 8. dec 2017, 14:21

danielvagn skrev:Min Skoda superb 1,6 TDI 2012 191.000 km Landberg optimeret, og ikke opdateret ((endnu)
Bilen har nu tændt partikelfilter lampen 2 gange inden for ca 1 måned. Jeg vil ikke afskrive at min tvivl er ubegrundet, men har haft bilen siden sep sidste år, og har ikke set den tændt før, har kørt ca 55000 i den, og mange lange ture. Dog tænkte jeg da den tændte, at nu var filtret færdigt, jeg har haft vcds på og er lidt i tvivl om værdierne, de 55g er vel mængden i filtret, men er det de 70g som er max? Mener at have læst flere steder at 60g er max.

Tænkte at jeg ville prøve en prof rensning som første skud hvis der skal gøres noget.
Inden du går videre, så tag lige og udlæs fejl + diff. tryk føler også.
Det kan lige så godt være en simpel føler fejl.
/Søren.

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af danielvagn » 8. dec 2017, 15:07

i-s skrev: Inden du går videre, så tag lige og udlæs fejl + diff. tryk føler også.
Det kan lige så godt være en simpel føler fejl.
Jeg har selvfølgelig checket for fejlkoder, der var intet.
Nå jeg slår op i manualen står der at det kræver man kører en tur ved 18-2500 rpm jævn speeder, når jeg gør det slukker lampen også igen, min undren er at jeg har kørt 55.000km og ikke set det før.
Prøver at kigger på dif press sensor, er det i måleblokke jeg finder det, og checker jeg det med startet motor?
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Dpf regenerering

Indlæg af i-s » 9. dec 2017, 10:38

danielvagn skrev:
i-s skrev: Inden du går videre, så tag lige og udlæs fejl + diff. tryk føler også.
Det kan lige så godt være en simpel føler fejl.
Jeg har selvfølgelig checket for fejlkoder, der var intet.
Nå jeg slår op i manualen står der at det kræver man kører en tur ved 18-2500 rpm jævn speeder, når jeg gør det slukker lampen også igen, min undren er at jeg har kørt 55.000km og ikke set det før.
Prøver at kigger på dif press sensor, er det i måleblokke jeg finder det, og checker jeg det med startet motor?
Hvis diff. føler kun er halvdårlig, så smider den ikke en fejl. Så det er også værdifuld info.
Samme sted hvor du har fundet de andre ting (Adv. måleblokke). Men det kan være drilsk hvis den er halvdårlig, for du skal fange den med VCDS mens den måler forkert.
/Søren.

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af danielvagn » 9. dec 2017, 11:24

i-s skrev:
danielvagn skrev:
i-s skrev: Inden du går videre, så tag lige og udlæs fejl + diff. tryk føler også.
Det kan lige så godt være en simpel føler fejl.
Jeg har selvfølgelig checket for fejlkoder, der var intet.
Nå jeg slår op i manualen står der at det kræver man kører en tur ved 18-2500 rpm jævn speeder, når jeg gør det slukker lampen også igen, min undren er at jeg har kørt 55.000km og ikke set det før.
Prøver at kigger på dif press sensor, er det i måleblokke jeg finder det, og checker jeg det med startet motor?
Hvis diff. føler kun er halvdårlig, så smider den ikke en fejl. Så det er også værdifuld info.
Samme sted hvor du har fundet de andre ting (Adv. måleblokke). Men det kan være drilsk hvis den er halvdårlig, for du skal fange den med VCDS mens den måler forkert.
Jeg har prøvet og checke, bilen var ikke driftvarm men heller ikke helt kold.
Umiddelbart stiger værdien med omdrejningerne, og ikke nogle pludselig spring.

Helt basis spørgsmål. Når den gule lampe for partikelfilter tænder, er det efter hvad jeg læser i manualen normalt, hvor ofte oplever man normalt det ? BilledeBilledeBillede

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Dpf regenerering

Indlæg af i-s » 9. dec 2017, 13:11

Gode udlæsninger. Jammen der er for stor modstand i dit filter. Enten trænger den til en regenerering eller også er filteret færdig. Hvis jeg var dig ville jeg foretage en tvungen regenerering. Du kan finde vejledning til det på vcds.dk

Hvis det bringer det i orden igen, så er det fordi du burde køre benzin istedet for - men 55000 km / år burde være rigeligt. Ellers nyt filter desværre.

Den gule lampe tænder ALDRIG hvis ens kørselsmønster passer til diesel og der ikke er fejl på bilen. Jeg har selv haft en Superb 3T og jeg så kun den lampe tændt en gang i de 6 år jeg havde den og der var det diff. føleren som skabte sig. Men i dit tilfælde ser det ikke ud til den er defekt.

200.000 km på et filter er desværre ikke unormalt.
/Søren.

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Senz » 9. dec 2017, 18:14

Til den pris skal du sikkert bringe og hente filteret selv (altså også af-montere og montere) ?
Havde du forventet at en vil tag dit filter af og renser det i en maskine til 500.000kr. også sætte det på igen for 2500kr :) Nej det tror jeg dog ikke.
Men set i lyset at et nyt orgi filter "måske" koster 15000kr og at det filter som sidder på er i bedre kvalitet end det som man køber. så er der jo noget at spare :)

Gode udlæsninger. Jammen der er for stor modstand i dit filter. Enten trænger den til en regenerering eller også er filteret færdig. Hvis jeg var dig ville jeg foretage en tvungen regenerering. Du kan finde vejledning til det på vcds.dk

Hvis det bringer det i orden igen, så er det fordi du burde køre benzin istedet for - men 55000 km / år burde være rigeligt. Ellers nyt filter desværre.

Den gule lampe tænder ALDRIG hvis ens kørselsmønster passer til diesel og der ikke er fejl på bilen. Jeg har selv haft en Superb 3T og jeg så kun den lampe tændt en gang i de 6 år jeg havde den og der var det diff. føleren som skabte sig. Men i dit tilfælde ser det ikke ud til den er defekt.

200.000 km på et filter er desværre ikke unormalt.
Jeg tror godt du kan regne med at det filter er stoppet. :)

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HenrikH29 » 9. dec 2017, 20:05

Senz skrev:
Til den pris skal du sikkert bringe og hente filteret selv (altså også af-montere og montere) ?
Havde du forventet at en vil tag dit filter af og renser det i en maskine til 500.000kr. også sætte det på igen for 2500kr :) Nej det tror jeg dog ikke.
Men set i lyset at et nyt orgi filter "måske" koster 15000kr og at det filter som sidder på er i bedre kvalitet end det som man køber. så er der jo noget at spare :)
Du misforstår, jeg ville blot gøre Krog opmærksom på, at det er for selve rensningen - ikke af- og på montering. Ikke sikkert han vidste det. Det var ikke fra min side et "angreb" på prisen :D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HansH » 9. dec 2017, 20:06

i-s skrev:Jammen der er for stor modstand i dit filter.
Søren - hvis vi nu RIGTIG skulle lære noget for alvor her, så skulle du jo lige forklare hvordan du konkluderer som du gør ?
Evt. tærskel/referenceværdier for dif.tryk over filter.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af danielvagn » 9. dec 2017, 22:52

i-s skrev:Gode udlæsninger. Jammen der er for stor modstand i dit filter. Enten trænger den til en regenerering eller også er filteret færdig. Hvis jeg var dig ville jeg foretage en tvungen regenerering. Du kan finde vejledning til det på vcds.dk

Hvis det bringer det i orden igen, så er det fordi du burde køre benzin istedet for - men 55000 km / år burde være rigeligt. Ellers nyt filter desværre.

Den gule lampe tænder ALDRIG hvis ens kørselsmønster passer til diesel og der ikke er fejl på bilen. Jeg har selv haft en Superb 3T og jeg så kun den lampe tændt en gang i de 6 år jeg havde den og der var det diff. føleren som skabte sig. Men i dit tilfælde ser det ikke ud til den er defekt.

200.000 km på et filter er desværre ikke unormalt.
Jeg må prøve og lave en tvungen regenerering, som jeg kan forstå det skal det gøres når bilen står stille.

Jeg kører fra til Stockholm ca 2 gange pr måned, så ville mene at den får nogle solide ture, men der kan da også komme perioder ind i mellem, hvor en diesel ikke er det bedste valg.
Mandag kører jeg igen en lille tur med 400 km motorvej.

Tak for opklaringen af om lampen skal eller ikke skal tænde, det har jeg været i tvivl om.

Når jeg har lavet en service regenerering, tager jeg diff tryk igen for at se om det har ændret sig, hvor bør det ligge?
Hvis filtret er stoppet, tror jeg det bliver planen at få det renset i første omgang.
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Dpf regenerering

Indlæg af i-s » 10. dec 2017, 11:37

danielvagn skrev:
i-s skrev:Gode udlæsninger. Jammen der er for stor modstand i dit filter. Enten trænger den til en regenerering eller også er filteret færdig. Hvis jeg var dig ville jeg foretage en tvungen regenerering. Du kan finde vejledning til det på vcds.dk

Hvis det bringer det i orden igen, så er det fordi du burde køre benzin istedet for - men 55000 km / år burde være rigeligt. Ellers nyt filter desværre.

Den gule lampe tænder ALDRIG hvis ens kørselsmønster passer til diesel og der ikke er fejl på bilen. Jeg har selv haft en Superb 3T og jeg så kun den lampe tændt en gang i de 6 år jeg havde den og der var det diff. føleren som skabte sig. Men i dit tilfælde ser det ikke ud til den er defekt.

200.000 km på et filter er desværre ikke unormalt.
Jeg må prøve og lave en tvungen regenerering, som jeg kan forstå det skal det gøres når bilen står stille.

Jeg kører fra til Stockholm ca 2 gange pr måned, så ville mene at den får nogle solide ture, men der kan da også komme perioder ind i mellem, hvor en diesel ikke er det bedste valg.
Mandag kører jeg igen en lille tur med 400 km motorvej.

Tak for opklaringen af om lampen skal eller ikke skal tænde, det har jeg været i tvivl om.

Når jeg har lavet en service regenerering, tager jeg diff tryk igen for at se om det har ændret sig, hvor bør det ligge?
Hvis filtret er stoppet, tror jeg det bliver planen at få det renset i første omgang.
Dit kørselsmønster tror jeg er superfint til diesel, så det er ikke det.
Mht dine udlæsninger. Så plejer jeg også at sætte sod tallet på inkl. "km siden sidste regen", blok 334 og 337. Det fortæller nemlig hvor tæt den er på regen og hvornår det sidst gik godt.
Når du har de tal, så kan du se på nedenstående kurve hvor du er. Den skal forståes på den måde, at når sod-tallet kommer over 18g, så forsøger den at regen på normal hvis. Hvis det ikke lykkes inden den når 24g. så tænder den DPF-lampen (gul kort til føreren). Hvis den stadig ved 40g ikke har kunnet regen, så tænder den også motorlampen og glødelampen, som signal til føreren om at nu er det sidste chance (rødt kort). Kommer man over 45g sod, så kan den ikke klare det selv. Så er det kun en aktiv service regen der kan klare det ,- eller nyt filter.

Det virker sådan, at når filteret er nyt, så vil den brænde alle 18g sod ned til 0g. Et slidt filter vil brænde de 18g ned til måske 12g. Det er derfor der bliver kortere og kortere mellem regen efterhånden som filteret bliver slidt. Til sidst ender man oppe i området hvor den tænder lampen og kan måske brænde 30g sod ned til 16g - det er måske der du er nu. Derfor ser du DPF lampen tænde nogle gange. Fortsætter du så vil du opleve motorlampen også tænder i nær fremtid. Men prøv at se om du kan få den ned ved en tvungen service regen - det kan måske få brændt noget sod af den ikke normalt får brændt ned. Nogle gange lykkes det at få lidt mere levetid ud af filteret.

Der er en tommelfingerregel der siger et frisk DPF ligger på 16 hPa ved 90 km/t på lige vej uden modvind. Jeg har ikke selv prøvet at eftervise den regel. Det var en håndregel jeg fik af en Peugeot mekaniker. De skifter en del filtre, for de dør typisk ved 120.000 km på en sådan en.

Kurven herunder er for VAG DPF før "diesel opdateringen". Jeg har på fornemmelsen, at i opdateringen sænkes de 18g til noget lavere - gætter på 10 - 12g. Det letter selvfølgelig motoren og sænker forureningen lidt, men bliver så død irriterende for ejeren, da den nu regenerer dobbelt så tit.
Vedhæftede filer
vagcars1.jpg
vagcars1.jpg (35.63 KiB) Vist 6762 gange
/Søren.

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af danielvagn » 11. dec 2017, 22:31

Jeg prøvede at lave en nød regenerering i dag, det tog dog lidt længere end forventet, og efter 25 min skulle jeg af motorvejen, den beregnede sod mængde startede på 24g og endte i 6g, jeg ved ikke om den stoppede almindeligt, eller om det var fordi jeg drejede af motorvejen.
Jeg tænker at prøve igen, når jeg igen skal på en længere motorvejs tur på onsdag.

Umiddelbart ændrede det ikke så meget ved difference trykket ved stående test, i forhold til sidste forsøg.
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HHKP » 27. dec 2017, 10:31

hvad er det normale km. interval mellem regenereringen ?

nu har min 2,0 CFJA kørt små 500000 og ikke fået skiftet filter endnu, men det bliver nok ikke ved man at gå :(
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

MarcWinther
Medlem
Indlæg: 909
Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af MarcWinther » 27. dec 2017, 11:12

HHKP skrev:hvad er det normale km. interval mellem regenereringen ?

nu har min 2,0 CFJA kørt små 500000 og ikke fået skiftet filter endnu, men det bliver nok ikke ved man at gå :(
Min Touran (Rittersport-optimeret inkl. EGR OFF) regenererer mellem 700-800 km. Jeg har heller aldrig set DPF-lampen lyse i min. Kører 25-30.000 km. i min årligt, og bruger altid fyr inden jeg kører (i de kolde måneder).
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)

VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)

Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)

Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Gubbi » 1. jan 2018, 15:42

Der er god læring i denne tråd.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af danielvagn » 26. jan 2018, 10:49

Nu tog jeg tyren ved hornene, eller ihvertfald noget i den stil.

Jeg har afmonteret mit partikel filter, og har sendt det til et firma for at få det renset, har sendt det til et firma i Farum (purefi) de fremstiller selv partikelfiltre, og udfører også rens. De skærer partikelfilter delen fri, bager det i en ovn, og renser det efterfølgende med vand, mit indtryk er bestemt at de har helt styr på opgaven.

Lige en lyn guide, hvis tråden skulle dukke op i en søgning på afmontering af partikelfilter på en skoda superb.

-Inden partikelfilteret afmonteres, skal alle 3 sensorer afmonteres, vigtigt med godt værktøj, da de sidder dårligt og er meget sværer at løsne.
-alt skal afmonteres fra filteret, monterings beslag osv.
-Højre trækaksel skal afmonteres og tages væk fra bilen.
-efter 20-30 forsøg på at vende og dreje kan partikelfilteret tages neden ud, der er ikke meget plads, og der skal skubbes/trykkes lidt til varme skjodet, men det er muligt.

Der skal nok komme et feedback på resultatet efter rensen.

Er der nogen som har en guide til nulstilling af partikelfilter?
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Senz » 30. jan 2018, 19:20

Nu tog jeg tyren ved hornene, eller ihvertfald noget i den stil.

Jeg har afmonteret mit partikel filter, og har sendt det til et firma for at få det renset, har sendt det til et firma i Farum (purefi) de fremstiller selv partikelfiltre, og udfører også rens. De skærer partikelfilter delen fri, bager det i en ovn, og renser det efterfølgende med vand, mit indtryk er bestemt at de har helt styr på opgaven.

Lige en lyn guide, hvis tråden skulle dukke op i en søgning på afmontering af partikelfilter på en skoda superb.

-Inden partikelfilteret afmonteres, skal alle 3 sensorer afmonteres, vigtigt med godt værktøj, da de sidder dårligt og er meget sværer at løsne.
-alt skal afmonteres fra filteret, monterings beslag osv.
-Højre trækaksel skal afmonteres og tages væk fra bilen.
-efter 20-30 forsøg på at vende og dreje kan partikelfilteret tages neden ud, der er ikke meget plads, og der skal skubbes/trykkes lidt til varme skjodet, men det er muligt.

Der skal nok komme et feedback på resultatet efter rensen.

Er der nogen som har en guide til nulstilling af partikelfilter?
Om jeg forstår du vælger den dårlige løsning?? At skære filteret fri og brænde det er den gamle måde. som stort set alle er gået væk fra. Den nye måde at rense på med vand er nemmere og bedre. samt hurtigere og sikkert også billigere.
Men dig om det.

Hvad kostede sådan en omgang?

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af danielvagn » 30. jan 2018, 21:15

Jeg ved nu ikke om det er den gamle metode.

Firmaet fremstiller selv partikelfilter systemer til lastbiler osv, jeg havde en længere snak med dem, og er ret overbevist om at de havde styr på hvordan det skulle renses.
Efter de har haft filtret i ovnen, renser de det med vand, og da de har mulighed for at se hvordan vandet kommer igennem de enkelte kanaler, kan de rense til der er flow i alle kanaler/kamre.

Jeg spurgte også om den mulighed at rense i en maskine, de var "selvfølgelig" ikke fortalere for den metode, de forklarede bla at når man renser med vand, kan man ikke sikre at alle kanaler/kamre er renset, så snart vandet havde fjernet nok til at få flow, var det meget begrænset hvad der blev renset mere.

Prisen på rensningen er 2250 kr, hvilket vist er i samme prisleje som der hvor de renser i en maskine.

Jeg har lige fået bøvlet filtret på plads igen, så regner med at få testet bilen senere.
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Senz » 2. feb 2018, 16:40

Man vil jo aldrig sige noget dårligt om ens egen maskine. Disse maskine er "gamle" og de maskiner som renser med vand er nye. Der er en grund til at ketner har købt 4 af de nye typer. de har også de gamle typer som du har benyttet. og jeg tror nu ikke at ketner samt Bosch viby havde købt en så dyr maskine hvis det ikke var det bedste på market.

Det er sådan at et tryk bliver mål. Så man har ikke behov for at se om der kommer vand ud. Hvis trykket er nede på det tilladte så er det ikke stoppet. og for at det kan komme der ned skal alle huller være fri for sod.

Ja det er ca det samme. Men det har været skæret i stykker og svejst, hvilken jeg ikke mener gør det bedre. ;)

johannes
Aktiv medlem
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: lidt syd for ålborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af johannes » 3. feb 2018, 10:35

Et partikelfilter er ikke opbygget som en katalysator hvor man kan se igennem hvert enkelt hul. I partikelfiltret er hvert hul lukket således at asken sætter sig i noget porøs materiale i hver enkelt celle

jmann1
Nyt medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 29. aug 2010, 13:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Dpf regenerering

Indlæg af jmann1 » 10. feb 2018, 11:42

Senz skrev:
6. dec 2017, 20:25
Vi har lige fået et filter renset til en audi a6 2.0tdi. 235.000km Jeg har aldrig været særlig glad for de steder hvor de varmer det op. De nye maskiner som renser med vand ser ud til at være meget bedre. også er det hurtig :)

Bosch i viby var 250kr billigere af de andre steder vi kunne finde.(2500kr) vi fik så en seddel med hvor vi kunne se at trykket var 79mbar inden de blev renset. og ca 24mbar efter. over 50mbar og dit filter er stoppet


Hvis du får det gjort så skriv da lige hvad trykket var før og efter :)
Var det den på Jens juls vej 28 eller hvad du brugte? Mit skal vist lige renses har jeg fundet ud af.

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Senz » 10. feb 2018, 14:52

Var det den på Jens juls vej 28 eller hvad du brugte? Mit skal vist lige renses har jeg fundet ud af.
Ja lige netop :) Det kostede 2500kr frem for 2750 ved ketner. var noget så imponeret over deres diesel center. lige før der var renere der end hjemme ved en selv hvor konen går amok hver dag :lol:

jmann1
Nyt medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 29. aug 2010, 13:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Dpf regenerering

Indlæg af jmann1 » 10. feb 2018, 17:15

fedt vil lige køre forbi mandag og høre af, har i en periode syntes min golf 7 gtd kørte lidt kort på literen, og nu lyser den, så kunne nok godt tænkes den trængte til en rensning :) kunne du mærke forskel på før og efter ?

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af KMDTHY » 10. feb 2018, 17:33

danielvagn skrev:
30. jan 2018, 21:15
Jeg har lige fået bøvlet filtret på plads igen, så regner med at få testet bilen senere.
Spændt på at høre resultatet.... spiller det bare max? :D
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af danielvagn » 10. feb 2018, 22:46

KMDTHY skrev:
danielvagn skrev:
30. jan 2018, 21:15
Jeg har lige fået bøvlet filtret på plads igen, så regner med at få testet bilen senere.
Spændt på at høre resultatet.... spiller det bare max? :D
Har allerede fået testet det godt, har kørt 2500 km siden sidste uge, syntes bestemt jeg kan mærke forskel, tog lidt målinger.
Ved godt billederne er lidt utydelige, men det var lige hvad jeg fik fanget.

Bilen kørte lige under 800km på en regenerering, det tænker jeg er ganske fint, og ved de 90 km/t var trykket lidt over de 16 hpa, vejene var fine, dog lidt koldt hvis det også har effekt.BilledeBillede

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

These users thanked the author danielvagn for the post:
KMDTHY
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Senz » 11. feb 2018, 00:24

fedt vil lige køre forbi mandag og høre af, har i en periode syntes min golf 7 gtd kørte lidt kort på literen, og nu lyser den, så kunne nok godt tænkes den trængte til en rensning :) kunne du mærke forskel på før og efter ?
Husk at 2500kr er hvor man selv kommer med filteret. bare lige så du ikke tror at det bliver afmonteret og på monteret. :)

jmann1
Nyt medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 29. aug 2010, 13:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Dpf regenerering

Indlæg af jmann1 » 11. feb 2018, 12:55

Jep, køre bare lige ned for at få en pris vis de også kan afmontere det.

Besvar

Tilbage til "Motor"