Dpf regenerering

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Senz » 11. feb 2018, 18:29

Jep, køre bare lige ned for at få en pris vis de også kan afmontere det.
Hvad bil er det enlig? :)

jmann1
Nyt medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 29. aug 2010, 13:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Dpf regenerering

Indlæg af jmann1 » 11. feb 2018, 19:47

Golf 7 gtd :)

jmann1
Nyt medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 29. aug 2010, 13:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Dpf regenerering

Indlæg af jmann1 » 20. feb 2018, 10:02

Mit partikelfilter var fint, er både godt og skidt nu skal jeg bare lede efter en anden fejl jo :roll:
Vedhæftede filer
AFEFB1BA-B0F6-4B7C-9F44-7E3E654EA5AB.jpeg
AFEFB1BA-B0F6-4B7C-9F44-7E3E654EA5AB.jpeg (236.03 KiB) Vist 2770 gange

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Bopjensen » 20. feb 2018, 12:51

Hej

Jeg synes det er lidt svært at finde konkrete tal angående hvornår ens filter er færdigt.

Jeg har en 2.0CR CFFB.

Den har gået 265.000. askemængden er 0.17L og diff tryk lige ud ved 90 er 30-32 hpa.

Askemængden indikerer jo lidt at det snart er tid, men er diff tryk ikke stadig ok?

Jeg vil gerne undgå dyre reperationer før tid, omvendt så frygter jeg også lidt at den går i stykker midt i sommerferien.

Hvad er den den ender med at melde fejl på. Er det aske mængden eller diff tryk?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HansH » 20. feb 2018, 13:14

Bopjensen skrev:
20. feb 2018, 12:51
Hvad er den den ender med at melde fejl på. Er det aske mængden eller diff tryk?
Det er diff.tryk. Se i øvrigt Søren/i-s' fine forklaringer af strategien for regen på side 1 i tråden.

Tallet for askemængde er kun en beregnet størrelse, så det stopper med sikkerhed ikke din ferie :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Bopjensen » 20. feb 2018, 13:40

Hej

Jeg forstå bare ikke helt grafen.

Jævnfør nedenstående så skulle mit filter jo være så godt som nyt?

Bilen har som sagt kørt 265.000 og diff tryk er 30-32hpa ved 90km/t ud af lige vej

Billede
Vedhæftede filer
dpf.PNG
dpf.PNG (23.33 KiB) Vist 2734 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HansH » 20. feb 2018, 13:45

Bopjensen skrev:
20. feb 2018, 13:40
Jævnfør nedenstående så skulle mit filter jo være så godt som nyt?
Nej - tværtimod.
Dit filter har en beregnet fyldmængde på 0,17L ... hvilket er det VW angiver som max.
Så man kan sige at for hver km du kører nu, skal du bare være glad for at du skubber DPF rep/udskift/rens foran dig.
Er det ikke HHKP herinde der har rundet 450.000 på første filter.. kan ikke lige huske det helt.

Tallet er som sagt kun en beregning og fortæller ikke noget om den faktiske tilstand i filteret.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Bopjensen » 20. feb 2018, 13:50

Yes, det er jeg med på, mit problem er at jeg gerne vil sjuse mig frem til hvor lang tid jeg har til at motor lampen tænder, og lortet går i nød program.

Med mit normale held så viser erfaring nemlig at det vil ske halvvejs i italien med campingvognen bag på og bilen fuld af koner og unge.

Jeg havde lidt håbet at der var nogle tal "udover askemængde" der kunne indikere noget mere faktabaseret hvornår lampen fra helvede har tænkt sig at lyse.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HHKP » 21. feb 2018, 08:15

HansH skrev:
20. feb 2018, 13:45
Bopjensen skrev:
20. feb 2018, 13:40
Jævnfør nedenstående så skulle mit filter jo være så godt som nyt?
Nej - tværtimod.
Dit filter har en beregnet fyldmængde på 0,17L ... hvilket er det VW angiver som max.
Så man kan sige at for hver km du kører nu, skal du bare være glad for at du skubber DPF rep/udskift/rens foran dig.
Er det ikke HHKP herinde der har rundet 450.000 på første filter.. kan ikke lige huske det helt.

Tallet er som sagt kun en beregning og fortæller ikke noget om den faktiske tilstand i filteret.

næsten korrekt, den har kørt 501000 nu :lol: de 150000 jeg har kørt har den aldrig lyst for DPF, men den regenererer oftere og oftere. Inden jeg prøvede med en DPF rens ( https://youtu.be/9nyoFwL9q_g ) var det for hver 250-275 km !
Jeg har ikke lige noget date på hvad den gør nu ( har kun kørt 1500 km efter rens )
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Korreborg » 21. feb 2018, 09:32

Men mon så ikke filteret er skiftet før du fik den? Altså 500.000 kunne vel passe med filter nr. 2 er ved at dø :D
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HHKP » 21. feb 2018, 09:39

Korreborg skrev:
21. feb 2018, 09:32
Men mon så ikke filteret er skiftet før du fik den? Altså 500.000 kunne vel passe med filter nr. 2 er ved at dø :D
nej, jeg har alle kvitteringene på bilen ( alt lavet hos VW ) og kender tidligere ejer / Vognmand :)
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Korreborg » 21. feb 2018, 10:17

HHKP skrev:
21. feb 2018, 09:39
Korreborg skrev:
21. feb 2018, 09:32
Men mon så ikke filteret er skiftet før du fik den? Altså 500.000 kunne vel passe med filter nr. 2 er ved at dø :D
nej, jeg har alle kvitteringene på bilen ( alt lavet hos VW ) og kender tidligere ejer / Vognmand :)
Okay fedt. Det giver da håb for os andre :lol: Er den chippet?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HHKP » 21. feb 2018, 10:49

Korreborg skrev:
21. feb 2018, 10:17
HHKP skrev:
21. feb 2018, 09:39
Korreborg skrev:
21. feb 2018, 09:32
Men mon så ikke filteret er skiftet før du fik den? Altså 500.000 kunne vel passe med filter nr. 2 er ved at dø :D
nej, jeg har alle kvitteringene på bilen ( alt lavet hos VW ) og kender tidligere ejer / Vognmand :)
Okay fedt. Det giver da håb for os andre :lol: Er den chippet?
nej, standart 170 hk. ( CFJA )
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HHKP » 21. feb 2018, 14:58

lidt frisk data
2.0 tdi CFJA motor 501000 km !!
tomgang.PNG
tomgang.PNG (30.43 KiB) Vist 2650 gange
1500.PNG
1500.PNG (38.51 KiB) Vist 2650 gange
2500.PNG
2500.PNG (45.02 KiB) Vist 2650 gange
These users thanked the author HHKP for the post:
KMDTHY
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2161
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 614 times
Been thanked: 461 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af KMDTHY » 21. feb 2018, 17:02

Det er sgu vildt nok alligevel. Viser jo bare at koldstarter og korte ture fylder det filter hurtigere.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Fabianen » 21. feb 2018, 18:02

KMDTHY skrev:
21. feb 2018, 17:02
Det er sgu vildt nok alligevel. Viser jo bare at koldstarter og korte ture fylder det filter hurtigere.
Det er også en rimelig stor grund til kraftig at overveje om ens behov er til friture.

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Gubbi » 21. feb 2018, 18:27

HHKP skrev:
21. feb 2018, 14:58
lidt frisk data
2.0 tdi CFJA motor 501000 km !!
Det får min 2.0 med 0,18 L aske til at se bleg ud med dine 0,35 L :D

Er din DPF lampe endnu ikke begyndt at lyse?

Det viser vel bare, at selvom der er max værdier angivet fra VW, er det ikke ensbetydende med, at filteret rent faktisk er færdigt / fyldt?

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2161
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 614 times
Been thanked: 461 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af KMDTHY » 21. feb 2018, 19:02

Fabianen skrev:
KMDTHY skrev:
21. feb 2018, 17:02
Det er sgu vildt nok alligevel. Viser jo bare at koldstarter og korte ture fylder det filter hurtigere.
Det er også en rimelig stor grund til kraftig at overveje om ens behov er til friture.
Absolut. Enig.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HHKP » 21. feb 2018, 20:46

Gubbi skrev:
21. feb 2018, 18:27
HHKP skrev:
21. feb 2018, 14:58
lidt frisk data
2.0 tdi CFJA motor 501000 km !!
Det får min 2.0 med 0,18 L aske til at se bleg ud med dine 0,35 L :D

Er din DPF lampe endnu ikke begyndt at lyse?

Det viser vel bare, at selvom der er max værdier angivet fra VW, er det ikke ensbetydende med, at filteret rent faktisk er færdigt / fyldt?

Gubs
nej har på de 150000 km jeg har kørt ikke set en lampe lyse.....

forstår bare ikke at den kan have 0,35L uden at den lyser ?? ( altså hvis det der skrives med 0,175 er grænsen )
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Bopjensen » 21. feb 2018, 21:47

Det er den detalje jeg heller ikke forstår, jeg kan forstå at dette blot er en beregnet værdi.
Som jeg lige læser det, så kommer lampen først til at lyse u det øjeblik at den ikke kan brænde soden ned til under 12gram.
Kan dog stadig ikke helt for stå det, for burde den ikke bare melde fejl når tryk faldet bliver for stort ved en given belastning? Mon ikke man kan finde noget godt i VW self study

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HansH » 22. feb 2018, 11:40

HHKP skrev:
21. feb 2018, 20:46
forstår bare ikke at den kan have 0,35L uden at den lyser ?? ( altså hvis det der skrives med 0,175 er grænsen )
"Grænsen" på 0,175l er jo bare noget VW anslår vil være slut på et filters livscyklus.
Den beregnede værdi er udelukkende et produkt af bilens faktiske brændstofforbrug.
Hvis man antager at din bil har forbrugt 6,5L/100km i hele sin levetid, ser udregningen således ud:

500.000km * 0,065 * 0,0046 = 149,5g

500.000 er din bils km-stand.
0,065 er 6,5L/100
0,0046 er den askekoefficient VW er kommet frem til vil dannes pr. forbrugt L. dieselolie.
Resultatet = 149g er ca det dobbelte af VW's estimat (som er 70g).. dog lidt for højt.

Det tyder derfor på at din bil generelt kører lidt længere på literen end de 6,5L/100km jeg har sat som eksempel her.
Man kan i stedet bare nemt regne baglæns og sige: Ud fra din fyldmængde på 140g kan man regne ud at dit gennemsnitsforbrug i hele bilens levetid har været (140 / 500000 / 0,0046 = 0,0608) eller med andre ord - knap 6,1L/100km ... eller 16,4km/l.
Kan du bekræfte det tal, så sidder den jo lige i øjet :)

Derfor:
Fortæl mig en km-stand og et gennemsnitsforbrug i hele bilens levetid, og så skal jeg fortælle hvad der står ud for DPF fyldmængde i din ECU.
Eller - fortæl mig en fyldmængde og en km-stand, så skal jeg regne ud hvad din bils gennemsnitsforbrug har været i dens liv.
Eller - fortæl mig en fyldmængde og et gennemsnitsforbrug, så skal jeg regne ud hvor mange km dit speedo står på.

Hvis de reelle driftbetingelser for det pågældende filter imidlertid har været gunstige, så kan det sagtens holde længere. Det beviser du jo selv på fornemste vis :)

Man kunne drage en parallel til et sæt dæk. Hvor mange km kan de køre ?
Tja.. afhængig af så meget.
Hvis de bare kører ligeud på en landevej med moderat hastighed hele sit liv, så kan de vel køre 100.000.
Hvis de kører bykørsel med hyppig acceleration og nedbremsning og masser af rundkørsler, kører de måske kun 40.000.

De løbesko jeg har, anslås at holde 1000km.
På nuv. tidspunkt har de løbet lige knap 1500km, og jeg er ikke begyndt at kigge efter nye.

Så mere skal der ikke lægges i de max tal VW opgiver. Det er ikke andet end et slag på tasken ud fra en formel.
These users thanked the author HansH for the post:
KMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HHKP » 22. feb 2018, 17:44

tja, den tid jeg har haft den har den holdt 17,2 km/l målt på standeren.

Køre helst på Shell's det bedste, ellers Q8 eller cirkel K og skifter olie for hver 15000 ( Castrol 0-30 ll )
for hver 60000 får den en gang olie flus og Diesel Puge.

dyser og HT pumpe blev skiftet ved 261000 km, ellers er der ikke skiftet noget.

Jeg har søgt nettet tyndt for at finde noget eksakt ang. diff. trykket. Nogen der ved hvad det bør være ved forskellige rpm / belastninger ??
These users thanked the author HHKP for the post:
T3Verner
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HansH » 22. feb 2018, 18:11

HHKP skrev:
22. feb 2018, 17:44
tja, den tid jeg har haft den har den holdt 17,2 km/l målt på standeren.
Ud fra dette bør fyldmængde i gram aktuelt være
(501000 * 0,0581 * 0,0046) = 134g

Det kan du jo prøve at tjekke næste gang du har vcds på. Bare for sjovs skyld.

Men!
Du skriver også "i den tid du har haft den". Og hvis jeg husker rigtigt var det 150.000... right ?
Hvis tidligere ejer har givet den mere at leve af, så har han nok ikke kørt 17,2... og så passer regnestykket ikke på alle 500.000.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HHKP » 22. feb 2018, 18:40

HansH skrev:
22. feb 2018, 18:11
HHKP skrev:
22. feb 2018, 17:44
tja, den tid jeg har haft den har den holdt 17,2 km/l målt på standeren.
Ud fra dette bør fyldmængde i gram aktuelt være
(501000 * 0,0581 * 0,0046) = 134g

Det kan du jo prøve at tjekke næste gang du har vcds på. Bare for sjovs skyld.

Men!
Du skriver også "i den tid du har haft den". Og hvis jeg husker rigtigt var det 150.000... right ?
Hvis tidligere ejer har givet den mere at leve af, så har han nok ikke kørt 17,2... og så passer regnestykket ikke på alle 500.000.
ja har kørt 150000 km

jeg kan ikke finde " Gram " i listen :cry:
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HansH » 22. feb 2018, 19:03

HHKP skrev:
22. feb 2018, 18:40
jeg kan ikke finde " Gram " i listen :cry:
Tror heller ikke at det er alle ECUer der har begge.
I min er det IDE00433 og IDE06059.

Men okay.. det er også lidt dobbeltkonfekt at have begge. De vil altid følges ad i forholdet g:ml == 1:2.5
Dvs. da du har 350ml så er dit tal i gram (350 / 2.5) = 145,83
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

tcolsen
Nyt medlem
Indlæg: 130
Tilmeldt: 28. sep 2014, 15:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Dpf regenerering

Indlæg af tcolsen » 25. feb 2018, 11:19

hej bare lige lidt fra min polo den har kørt 273916 i skrivende stund regner ikke med at mit filter er ved at have givet op endnu :D

IDE00025 Kølevæsketemperatur 80 °C
IDE00075 Kørehastighed 90 km/h
IDE00427-ENG101722 Partikelfilter B1: differencetryk-DIP_PF 16.42 hPa
IDE00428-ENG100917 Partikelfilter B1: offset for differencetryk-DIP_PF_AD[0] 2.24 hPa
IDE00432-ENG103847 Partikelfilter B1: tid siden sidste regenerering-T_WOUT_RGN 3641.90 s
IDE00433-ENG103279 Partikelfilter B1: askemængde-MASS_ASH_PF 60.0368013 g
IDE00434-ENG102050 Partikelfilter B1: sodmasse beregnet-MASS_SOOT_SIM_PF 6.68 g
IDE00435-ENG101197 Partikelfilter B1: sodmasse målt-MASS_SOOT_PHY_PF -0.17 g
IDE00436-ENG102397 Partikelfilter B1: strækning siden sidste regenerering-DIST_RGN 43.1 km
ENG110260-ENG100801 Sodmasse tilstand fra beregning-LF_STATE_MASS_SOOT_CLC_PF 183
Vw golf VII 2,0 TDI 150 hk highline Varaiant 2015

Billede

Audi A3 8v S-Line sportback 35 tfsi 2020

Billede

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HenrikH29 » 4. mar 2018, 17:42

Er det korrekt opfattet, at tallet man bør holde øje med er IDE00433 Partikelfilter B1 Aksemængde 0,11 l.

Og eventuelle kommentarer til disse tal ?

Evt. andre blokke jeg skal udlæse tal fra i forbindelse med DPF status?

Update: ved at nærlæse tråden kan jeg se at trykket også er vigtigt. Kan en komme med en liste over de måle ID'er man skal udlæse og holde øje med, Hans, du lyder til at vide en masse om det ?

Q5 3.0 TDI kørt 92.000 km. Der tilsættes Bell Add Diesel City ved tankning pga. mange småture.
Askeværdier.PNG
Askeværdier.PNG (201.91 KiB) Vist 2324 gange

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af Bopjensen » 4. mar 2018, 19:23

0.11 er måske lidt højt for 92.000, men igen, det er jo bare ECUens gæt.

Jeg har konkluderet at jeg kører videre indtil der er noget der lyser.

Min har kørt 265.000 og jeg har ikke set lampen endnu.

tcolsen
Nyt medlem
Indlæg: 130
Tilmeldt: 28. sep 2014, 15:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Dpf regenerering

Indlæg af tcolsen » 4. mar 2018, 19:42

Min har kørt 275000 og har kun set lampen den gang tryk slangen den sprang siden har den ikke lyst
Vw golf VII 2,0 TDI 150 hk highline Varaiant 2015

Billede

Audi A3 8v S-Line sportback 35 tfsi 2020

Billede

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Dpf regenerering

Indlæg af HenrikH29 » 4. mar 2018, 19:45

Bopjensen skrev:
4. mar 2018, 19:23
0.11 er måske lidt højt for 92.000, men igen, det er jo bare ECUens gæt.

Jeg har konkluderet at jeg kører videre indtil der er noget der lyser.

Min har kørt 265.000 og jeg har ikke set lampen endnu.
Det er også det jeg tænker. Og når den lyser så hen til en gang partikelfileter rens ved en, der gør i det.

Mht. ECU's gæt/beregning så vil mit kørselsmønster helt sikkert give et højt tal. Den må jo regne "gættet" ud fra kørselsmønster/brændstof-forbrug ud fra, hvad Hans skriver. Og jeg kører meget bykørsel og små ture = ikke langt pr. liter diesel. Derfor håber jeg også at holde det faktiske tal lavere ved at tilsætte Bell Add Diesel City + den får en god tur en gang i mellem.

Besvar

Tilbage til "Motor"