Skøn tråd, og især når subjektive følelser blandes sammen med kold fysik
Glem nu de Nm! Det er motorens effekt der er interessant for bilens acceleration, men jeg køber naturlig 100% at en diesel "føles" hurtigere når den kan præstere uden at blive tævet op i høje omdrejninger.
For at få en bil op på en given hastighed, så skal den tilføres en given energi. For dem der kan huske lidt tilbage til fysiktimerne, så måles en mængde energi i joule.
Hvorfor er det nu interessant?
Det er interessant fordi en motors effekt opgives i hk/kW, som netop er joule per sekund [J/s].
Her burde der være indlysende hvorfor Nm ikke er synderlig interessant i sammenhæng med acceleration.
250 Nm kan jeg uden problemer trække med min højre arm, men jeg kan på ingen måde få bil til at køre 200 km/t med højre arm.
Nm i denne sammenhæng (som arbejde, joule [J] ) er først interessant når når du blander tid (omdrejningshastighed => [1/s]) ind i ligningen, og bliver herved til effekt, hk, kW, J/s.
Når alt ovenstående er sagt, så melder der sig altid 1.000 gode spørgsmål om hvorfor ditten og datten, og min bedstemors bil føles lige modsat.
Fysik er fysik, og er heldigvis ikke noget vi behøver at diskutere.
At en bil med 200 hk kan være langsommere fra 0-100 km/t end en bil med 180 hk er en helt anden sag!
Her skal man netop ind og se på motorens arbejdsområde, chaufføren, gearkassen og ikke mindst muligheden for at få "effekten ned til vejen" (sådan lidt poppet sagt).
Eksempel:
En motor yder 200 hk ved 6.000 RPM.
Ved hhv. 5.900 og 6.100 RPM yder den 100 hk (lidt søgt
).
Under acceleration er det i praksis umuligt at holde omdrejningerne i det områder hvor motoren har maksimal ydelse, hvorfor bilen reelt vil yde tæt på det samme som en bilen der konstant yder 100 hk i det fulde arbejdsområde.
Ovenstående er en af grundene til at gearkasser med mange gear vinder frem. Det er ganske enkelt muligt at optimere gearskift ift. motorens arbejdsområde, så man ved skift af gear rammer et sweet spot med høj effekt (... og kommer fra et område med høj effekt).
Alle der ved en fejl har ramt 5. gear, når man sigtede efter 3., ved hvad jeg mener...
Derudover giver det mulighed for et langbenet slutudveksling, som er godt for brændstoføkonomien...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk