Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af pwh » 16. dec 2017, 22:44

GranTurismo skrev: Jeg mener nu stadig at den lange gearing og deraf følgende lave omdrejningstal er hovedårsagen til det lavere brændstofforbrug i en turbodiesel.

Det er korrekt at et større energiindhold og en større virkningsgrad også bidrager til de bedre forbrugstal.

Men her snakker vi i bedste fald om et sted mellem 10 og 20%.

Omdrejningstallet i det nævnte eksempel er over 40% højere for TSI'en. Der sker altså over 40% flere eksplosioner i TSI'en.
Det må du sådan set godt mene, men det gør det bare ikke sandt.

Nøglen til en bils evne til at rulle langt på en liter brændstof ligger i motorens virkningsgrad, og så naturligvis brændværdien for samme liter brændstof (når man vælger at sammenligne benzin med diesel). Den er ikke meget længere.

Forstå mig ret - det betyder naturligvis ikke at gearkassens udveksling er irrelevant. Den skal være tilpasset, så motoren i højest mulig grad kører nær sit optimum, men det er de nu også for både en benzin og dieselmotor.
Gearingen er derfor resultat af motorens karakteristik, men ikke årsagen til det lavere brændstofforbrug.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5578
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 322 times
Been thanked: 370 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GranTurismo » 16. dec 2017, 23:49

pwh skrev:
GranTurismo skrev: Jeg mener nu stadig at den lange gearing og deraf følgende lave omdrejningstal er hovedårsagen til det lavere brændstofforbrug i en turbodiesel.

Det er korrekt at et større energiindhold og en større virkningsgrad også bidrager til de bedre forbrugstal.

Men her snakker vi i bedste fald om et sted mellem 10 og 20%.

Omdrejningstallet i det nævnte eksempel er over 40% højere for TSI'en. Der sker altså over 40% flere eksplosioner i TSI'en.
Det må du sådan set godt mene, men det gør det bare ikke sandt.

Nøglen til en bils evne til at rulle langt på en liter brændstof ligger i motorens virkningsgrad, og så naturligvis brændværdien for samme liter brændstof (når man vælger at sammenligne benzin med diesel). Den er ikke meget længere.

Forstå mig ret - det betyder naturligvis ikke at gearkassens udveksling er irrelevant. Den skal være tilpasset, så motoren i højest mulig grad kører nær sit optimum, men det er de nu også for både en benzin og dieselmotor.
Gearingen er derfor resultat af motorens karakteristik, men ikke årsagen til det lavere brændstofforbrug.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Som jeg skriver så er det de 40% ekstra eksplosioner som udgør hovedårsagen til at en benzinmotor bruger mere brændstof.

Hvis man tuner en turbodieselmotor så den kan tage samme antal omdrejninger som en benzinmotor og kombinerer den med en gearkasse med en passende udveksling, så ville den største forskel være energiindholdet i brændstoffet - i forhold til en turbobenzinmotor med tilsvarende effekt.
Men som karakteristikken er på en almindelig benzin- og dieselmotor, så er det mængden af eksplosioner som udgør den væsentligste forskel. Det gør såmænd ingen forskel om du insisterer på at kalde det for virkningsgrad istedet. Det er jo det samme vi snakker om...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5578
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 322 times
Been thanked: 370 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GranTurismo » 17. dec 2017, 04:13

Pacs skrev:Hvor lang tid bruger man i sådan en Polo GT i tiden 80-120

Jeg oplever nogle gange på landevejen når folk i de små biler fortager en overhaling at jeg synes det tager voldsomt lang tid
I 4. gear er den opgivet til 6,5 sekund og 8 sekunder i 5. gear med manuelt gear. Med DSG er den lidt lavere gearet i 4. og 5. og klarer det derfor lidt hurtigere.

Udgaven med DSG tager ca. 7,4 sekund fra 0-100. Det er vist ok for en 1,4
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af pwh » 17. dec 2017, 08:43

GranTurismo skrev:
pwh skrev:
GranTurismo skrev: Jeg mener nu stadig at den lange gearing og deraf følgende lave omdrejningstal er hovedårsagen til det lavere brændstofforbrug i en turbodiesel.

Det er korrekt at et større energiindhold og en større virkningsgrad også bidrager til de bedre forbrugstal.

Men her snakker vi i bedste fald om et sted mellem 10 og 20%.

Omdrejningstallet i det nævnte eksempel er over 40% højere for TSI'en. Der sker altså over 40% flere eksplosioner i TSI'en.
Det må du sådan set godt mene, men det gør det bare ikke sandt.

Nøglen til en bils evne til at rulle langt på en liter brændstof ligger i motorens virkningsgrad, og så naturligvis brændværdien for samme liter brændstof (når man vælger at sammenligne benzin med diesel). Den er ikke meget længere.

Forstå mig ret - det betyder naturligvis ikke at gearkassens udveksling er irrelevant. Den skal være tilpasset, så motoren i højest mulig grad kører nær sit optimum, men det er de nu også for både en benzin og dieselmotor.
Gearingen er derfor resultat af motorens karakteristik, men ikke årsagen til det lavere brændstofforbrug.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Som jeg skriver så er det de 40% ekstra eksplosioner som udgør hovedårsagen til at en benzinmotor bruger mere brændstof.

Hvis man tuner en turbodieselmotor så den kan tage samme antal omdrejninger som en benzinmotor og kombinerer den med en gearkasse med en passende udveksling, så ville den største forskel være energiindholdet i brændstoffet - i forhold til en turbobenzinmotor med tilsvarende effekt.
Men som karakteristikken er på en almindelig benzin- og dieselmotor, så er det mængden af eksplosioner som udgør den væsentligste forskel. Det gør såmænd ingen forskel om du insisterer på at kalde det for virkningsgrad istedet. Det er jo det samme vi snakker om...
Beklager - men det passer simpelthen ikke det du skriver.
Du undlader i hvert fald en lang række mellemregninger og forudsætninger for at det regnestykke passer.

Jeg kan anbefale at du læser lidt op på begrebet "friction power", da du har vil finde en række af årsagerne til den bedre virkningsgrad mellem en dieselmotor og benzinmotor.
Og ja - det hedder altså virkningsgrad når man taler om motorens evne til at omdanne kemisk energi til mekanisk energi.

Din "antal eksplosioner" analogi/teori holder heller ikke.
I så fald ville motorer have optimum omkring sin tomgangshastighed.

Groft sagt vil der fra tomgang gælde at flere omdrejninger => højere virkningsgrad.
Det gør sig gældende indtil du rammer motorens sweetspot (hvor variabler er motorens omdrejningshastighed og belastning).
Herefter vil merbidraget fra friction power være større end tilvækst i motorens output, hvilket medfører lavere virkningsgrad.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5578
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 322 times
Been thanked: 370 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GranTurismo » 17. dec 2017, 15:24

pwh skrev:Beklager - men det passer simpelthen ikke det du skriver.
Du undlader i hvert fald en lang række mellemregninger og forudsætninger for at det regnestykke passer.

Jeg kan anbefale at du læser lidt op på begrebet "friction power", da du har vil finde en række af årsagerne til den bedre virkningsgrad mellem en dieselmotor og benzinmotor.
Og ja - det hedder altså virkningsgrad når man taler om motorens evne til at omdanne kemisk energi til mekanisk energi.

Din "antal eksplosioner" analogi/teori holder heller ikke.
I så fald ville motorer have optimum omkring sin tomgangshastighed.

Groft sagt vil der fra tomgang gælde at flere omdrejninger => højere virkningsgrad.
Det gør sig gældende indtil du rammer motorens sweetspot (hvor variabler er motorens omdrejningshastighed og belastning).
Herefter vil merbidraget fra friction power være større end tilvækst i motorens output, hvilket medfører lavere virkningsgrad.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Jeg fornemmer vi snakker lidt forbi hinanden.

Virkningsgraden er jo den samlede effektivitet, som inkluderer alle faktorer som har indflydelse på en motors effektivitet. Det jeg snakker om, er hvilke faktorer i virkningsgraden som har den største indvirkning på motorens effektivitet. f.eks. de nævnte faktorer:
- Energiindhold
- Friktion
- omdrejningstal
pwh skrev:Din "antal eksplosioner" analogi/teori holder heller ikke.
I så fald ville motorer have optimum omkring sin tomgangshastighed.
Nu er det jo ikke blot mængden af eksplosioner jeg nævner, men forskellen i mængden af eksplosioner. De 40% flere eksplosioner gælder jo uanset hastighed.

Ved tomgang yder de nævnte motorer jo ikke noget nævneværdigt moment og dermed heller ikke effekt. Men med de små turboer man bruger idag, yder begge de nævnte motorer et anseeligt moment ved ret lave omdrejninger. Begge er i stand til at drive en bil på lige landevej med under 1500 rpm.

Derfor ser man også at gearkasser med et langt højeste gear på de nyere VAG. 7-trins DSG-gearkasser har et længere 7. gear end 6. gearet i en 6-trins DSG. Og det har givet en væsentlig forbedring af brændstofforbruget - og ja jeg ved godt at det ikke har noget med virkningsgraden af gøre. Men det har ligeledes en indvirkning på brændstofforbruget.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
ASC
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10. dec 2017, 14:19
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af ASC » 29. dec 2017, 21:34

Så har jeg gjort mig diverse erfaringer med Polo BlueGT, på papiret er den under et sekund hurtigere fra 0 til 100 end 508’eren men virker noget hurtigere, nok pga DSG i forhold til selv at rode rundt med gearskift :lol: Mellemaccelerationerne har jeg svært ved at vurdere men det føles hurtigere, måske pga den mere hidsige lyd og flere omdrejninger :idea: Den Adaptive fartpilot kombineret med DSG er som flere skriver, simpelt hen GENIAL og det vil jeg aldrig undvære i fremtiden. Komforten er ikke på højde med den franske men det er vel ganske logisk med den hårdere undervogn og kortere akselafstand. Når hende jeg deler friværdi med sidder ved siden af, kører jeg morfar (det er jeg faktisk også, 3 børnebørn :lol: ) og så kører den faktisk ganske økonomisk som der også er flere herinde der påpeger i andre tråde men når jeg er alene i bilen bliver hestene brugt og så er økonomikørsel ikke lige det der kommer i første række 8-) Alt i alt har jeg kun positive oplevelser med GT’eren so far, har også fået svar på en masse spørgsmål ved at læse alle tråde om modellen herinde og tak for det til dem der deler ud af deres erfaringer :D
Vw Polo BlueGT, 2017 :D

Besvar

Tilbage til "Motor"