Det må du sådan set godt mene, men det gør det bare ikke sandt.GranTurismo skrev: Jeg mener nu stadig at den lange gearing og deraf følgende lave omdrejningstal er hovedårsagen til det lavere brændstofforbrug i en turbodiesel.
Det er korrekt at et større energiindhold og en større virkningsgrad også bidrager til de bedre forbrugstal.
Men her snakker vi i bedste fald om et sted mellem 10 og 20%.
Omdrejningstallet i det nævnte eksempel er over 40% højere for TSI'en. Der sker altså over 40% flere eksplosioner i TSI'en.
Nøglen til en bils evne til at rulle langt på en liter brændstof ligger i motorens virkningsgrad, og så naturligvis brændværdien for samme liter brændstof (når man vælger at sammenligne benzin med diesel). Den er ikke meget længere.
Forstå mig ret - det betyder naturligvis ikke at gearkassens udveksling er irrelevant. Den skal være tilpasset, så motoren i højest mulig grad kører nær sit optimum, men det er de nu også for både en benzin og dieselmotor.
Gearingen er derfor resultat af motorens karakteristik, men ikke årsagen til det lavere brændstofforbrug.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk