Hvorfor skal knastaksel låses ved tandrem skift.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 201
- Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 10 times
Hvorfor skal knastaksel låses ved tandrem skift.
Hej forum, jeg har en O3 1,2 TSI 105 HK fra 2014, den skal have ny tandrem inden for ca. 1 år (jeg kender faktisk ikke km. antal eller alder for denne operation, har spurgt her før uden svar). Så jeg går og ser lidt på metoder. Jeg har skiftet en del tandremme på mine og familiens biler over tid. Har også set nogle videoer hvor de skifter på lignende motorer. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt med fikseringsværktøj. Jeg har altid klaret mig med mærker på tandhjul, samt mærker på tandrem med neglelak, og så en overførsel. Kan denne metode ikke fortsat benyttes. Der er jo fortsat x antal tænder imellem de samme punkter på hjulene hvis ikke de har rykket sig under drift.
MVH
MVH
Senest rettet af rasmuzzen 7. jan 2018, 11:50, rettet i alt 1 gang.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
Synes da det før har været diskuteret.. Men frit fra hukommelsen: Ingen maks alder. Remmen skal inspiceres ved 240.000km og skiftes hvis den er slidt. Derefter kontrol for hver 30.000km.
Så med mindre du kører virkelig mange kilometer burde udskiftning være flere år ude i fremtiden
Så med mindre du kører virkelig mange kilometer burde udskiftning være flere år ude i fremtiden
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 7. sep 2012, 22:18
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
Det er fordi du løsner knasthjulet for at laver en opstramning af hele remmens længde( omgang ) så den ikke er spændt mere nogle steder
Skoda fabia 3 Tour de France 1.2 tsi 110 HK 2016
Skoda citigo ambition 75 hk 2013
Skoda citigo ambition 75 hk 2013
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 201
- Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 10 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
Hej, tak for svar.
Det med hvor meget den er spændt klarer stramme hjulet vel. Det med 240.000 km. hvor kom den lige fra ?. Det er ikke kæde det er rem.
MVH
Det med hvor meget den er spændt klarer stramme hjulet vel. Det med 240.000 km. hvor kom den lige fra ?. Det er ikke kæde det er rem.
MVH
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
Er udemærket klar over at det er med rem. VAG's knastkæder holder sjældent 240.000kmrasmuzzen skrev:Hej, tak for svar.
Det med hvor meget den er spændt klarer stramme hjulet vel. Det med 240.000 km. hvor kom den lige fra ?. Det er ikke kæde det er rem.
MVH
Men det er normalt med så høje km tal på VAG's remme nu. Vores O2 1.6TDI har lige fået ny rem efter 210.000km og 7-8 år. Den gamle rem så fin ud.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
Lidt vildt måske, men hvorfor spørger du ikke bare Skoda om alder/km for skift af tandrem?
De har både mail og telefonnr. Bagefter kan du jo så fortælle os andre, hvad Skoda oplyser.
De har både mail og telefonnr. Bagefter kan du jo så fortælle os andre, hvad Skoda oplyser.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 201
- Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 10 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
Det tror jeg også jeg gør for jeg har nu 3 forskellige antal km. Jeg har altid hørt 4 år / eller 90.000. Det ville da glæde mig hvis det var 240.000, hvilket i mine øre lyder vildt. At de pludselig kan lave remme der kan gå 2,5 gange så langt, for ikke at tale om vandpumper og stramme / medløberhjul.
Men man håber jo altid på der er fagfolk der kikker med der kan det på rygraden. Jeg har været her nogle år. Jeg kan godt se der ikke er så mange der skruer selv.
MVH og godt nytår.
Men man håber jo altid på der er fagfolk der kikker med der kan det på rygraden. Jeg har været her nogle år. Jeg kan godt se der ikke er så mange der skruer selv.
MVH og godt nytår.
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
Motoren er af inteferens-typen som betyder at der ikke er plads til både ventiler og stempel i forbrændingskamret på samme tid. Så øh... Der er ikke noget der må flytte sig i ligningen.rasmuzzen skrev:Hej forum, jeg har en O3 1,2 TSI 105 HK fra 2014, den skal have ny tandrem inden for ca. 1 år (jeg kender faktisk ikke km. antal eller alder for denne operation, har spurgt her før uden svar). Så jeg går og ser lidt på metoder. Jeg har skiftet en del tandremme på mine og familiens biler over tid. Har også set nogle videoer hvor de skifter på lignende motorer. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt med fikseringsværktøj. Jeg har altid klaret mig med mærker på tandhjul, samt mærker på tandrem med neglelak, og så en overførsel. Kan denne metode ikke fortsat benyttes. Der er jo fortsat x antal tænder imellem de samme punkter på hjulene hvis ikke de har rykket sig under drift.
MVH
Når man "låser" krumtap og knastaksel (og løsner knasthjulet) tager man højde for tolerancer i tandremmen - samt den gruppe af mekanikere som har flere end to tommelfingre.
Med andre ord, ved at låse akslerne, løsne knasthjulet, skifte tandremmen, spænde knasthjulet og fjerne låsene, sikrer man sig at stort set alle kan lave operationen uden at komme helt galt afsted...
Og alligevel ... Kender en med en 2.5 TDI (to tandremme), han fjernede alle låsene undtagen dornen i dieselpumpen ... Det var grimt
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
Det kan de heller ikke heltrasmuzzen skrev:Det ville da glæde mig hvis det var 240.000, hvilket i mine øre lyder vildt. At de pludselig kan lave remme der kan gå 2,5 gange så langt, for ikke at tale om vandpumper og stramme / medløberhjul.
Jeg oplever tit på 1,6 og 2,0TDI hvor intervallet er op til 210.000 at vandpumpen blir utæt før tid
Jeg har aldrig set en sprunget tandrem på de motorer så remmen kan sagtens holde til de mange KM
Men de andre ting er slidt ned
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
Jeps.. pumpen er ret svag. Kører på nummer tre nu.norn skrev:Det kan de heller ikke heltrasmuzzen skrev:Det ville da glæde mig hvis det var 240.000, hvilket i mine øre lyder vildt. At de pludselig kan lave remme der kan gå 2,5 gange så langt, for ikke at tale om vandpumper og stramme / medløberhjul.
Jeg oplever tit på 1,6 og 2,0TDI hvor intervallet er op til 210.000 at vandpumpen blir utæt før tid
Jeg har aldrig set en sprunget tandrem på de motorer så remmen kan sagtens holde til de mange KM
Men de andre ting er slidt ned
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
Så vidt jeg har lært er grunden til at der altid er forvirring med interval for tandrem at det de skriver i servicemanualen er skrevet generelt fra fabrikken, mens det værkstederne bruger er det som den danske importør anbefaler. På min octavia stod der vist 180.000 i manualen men importøren anbefalede ca. det halve (!) pga "det danske klima".
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
rasmuzzen skrev:Hej forum, jeg har en O3 1,2 TSI 105 HK fra 2014, den skal have ny tandrem inden for ca. 1 år (jeg kender faktisk ikke km. antal eller alder for denne operation, har spurgt her før uden svar). Så jeg går og ser lidt på metoder. Jeg har skiftet en del tandremme på mine og familiens biler over tid. Har også set nogle videoer hvor de skifter på lignende motorer. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt med fikseringsværktøj. Jeg har altid klaret mig med mærker på tandhjul, samt mærker på tandrem med neglelak, og så en overførsel. Kan denne metode ikke fortsat benyttes. Der er jo fortsat x antal tænder imellem de samme punkter på hjulene hvis ikke de har rykket sig under drift.
MVH
fordi selv en meget lille afvigelse i længden på tandremmen vil med føre en afvigelse på 2-3g mellem krumtap og knast og det er for meget !! den kan godt køre med er ikke 100% trimmet og det kan vi ikke lide
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.
jeg ser jævnligt at vandpumperne står af mellem 180,000 og 200,000 km...! både på 2,0 og 1,6 TDI..
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 201
- Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 10 times
Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tandrem skift.
Og når vandpumpen ryger skifter man samtidig tandrem pga. timeløn og operationens størrelse kan jeg regne ud. Jeg er ved at forstå pointen. Kan også se at det er mere visuelt på O3 end, som før på mine tidligere biler var faste intervaller. Ja det er ikke nemt kan jeg godt se, når man vil selv.
Fik en længere forklaring fra een semi mekaniker (er pladesmed men skruer også på alt), der ved en del om det, han fortalte også om det med udlæsningsværdier via computer, der viser om indstillingen er korrekt (gengiver bare hvad han forklarede mig).
Fik en længere forklaring fra een semi mekaniker (er pladesmed men skruer også på alt), der ved en del om det, han fortalte også om det med udlæsningsværdier via computer, der viser om indstillingen er korrekt (gengiver bare hvad han forklarede mig).