Hvorfor skal knastaksel låses ved tandrem skift.

Besvar
rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Hvorfor skal knastaksel låses ved tandrem skift.

Indlæg af rasmuzzen » 17. dec 2017, 18:03

Hej forum, jeg har en O3 1,2 TSI 105 HK fra 2014, den skal have ny tandrem inden for ca. 1 år (jeg kender faktisk ikke km. antal eller alder for denne operation, har spurgt her før uden svar). Så jeg går og ser lidt på metoder. Jeg har skiftet en del tandremme på mine og familiens biler over tid. Har også set nogle videoer hvor de skifter på lignende motorer. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt med fikseringsværktøj. Jeg har altid klaret mig med mærker på tandhjul, samt mærker på tandrem med neglelak, og så en overførsel. Kan denne metode ikke fortsat benyttes. Der er jo fortsat x antal tænder imellem de samme punkter på hjulene hvis ikke de har rykket sig under drift.

MVH
Senest rettet af rasmuzzen 7. jan 2018, 11:50, rettet i alt 1 gang.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af kGlerup » 17. dec 2017, 19:29

Synes da det før har været diskuteret.. Men frit fra hukommelsen: Ingen maks alder. Remmen skal inspiceres ved 240.000km og skiftes hvis den er slidt. Derefter kontrol for hver 30.000km.
Så med mindre du kører virkelig mange kilometer burde udskiftning være flere år ude i fremtiden :)

Fabia Thomas
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 7. sep 2012, 22:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af Fabia Thomas » 17. dec 2017, 19:53

Det er fordi du løsner knasthjulet for at laver en opstramning af hele remmens længde( omgang ) så den ikke er spændt mere nogle steder
Skoda fabia 3 Tour de France 1.2 tsi 110 HK 2016
Skoda citigo ambition 75 hk 2013

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af rasmuzzen » 26. dec 2017, 23:31

Hej, tak for svar.

Det med hvor meget den er spændt klarer stramme hjulet vel. Det med 240.000 km. hvor kom den lige fra ?. Det er ikke kæde det er rem.

MVH

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af kGlerup » 27. dec 2017, 00:16

rasmuzzen skrev:Hej, tak for svar.

Det med hvor meget den er spændt klarer stramme hjulet vel. Det med 240.000 km. hvor kom den lige fra ?. Det er ikke kæde det er rem.

MVH
Er udemærket klar over at det er med rem. VAG's knastkæder holder sjældent 240.000km :)
Men det er normalt med så høje km tal på VAG's remme nu. Vores O2 1.6TDI har lige fået ny rem efter 210.000km og 7-8 år. Den gamle rem så fin ud.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af peter w » 27. dec 2017, 10:10

Lidt vildt måske, men hvorfor spørger du ikke bare Skoda om alder/km for skift af tandrem?
De har både mail og telefonnr. Bagefter kan du jo så fortælle os andre, hvad Skoda oplyser.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af rasmuzzen » 1. jan 2018, 17:15

Det tror jeg også jeg gør for jeg har nu 3 forskellige antal km. Jeg har altid hørt 4 år / eller 90.000. Det ville da glæde mig hvis det var 240.000, hvilket i mine øre lyder vildt. At de pludselig kan lave remme der kan gå 2,5 gange så langt, for ikke at tale om vandpumper og stramme / medløberhjul.

Men man håber jo altid på der er fagfolk der kikker med der kan det på rygraden. Jeg har været her nogle år. Jeg kan godt se der ikke er så mange der skruer selv.

MVH og godt nytår.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af SorenR » 1. jan 2018, 17:42

rasmuzzen skrev:Hej forum, jeg har en O3 1,2 TSI 105 HK fra 2014, den skal have ny tandrem inden for ca. 1 år (jeg kender faktisk ikke km. antal eller alder for denne operation, har spurgt her før uden svar). Så jeg går og ser lidt på metoder. Jeg har skiftet en del tandremme på mine og familiens biler over tid. Har også set nogle videoer hvor de skifter på lignende motorer. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt med fikseringsværktøj. Jeg har altid klaret mig med mærker på tandhjul, samt mærker på tandrem med neglelak, og så en overførsel. Kan denne metode ikke fortsat benyttes. Der er jo fortsat x antal tænder imellem de samme punkter på hjulene hvis ikke de har rykket sig under drift.

MVH
Motoren er af inteferens-typen som betyder at der ikke er plads til både ventiler og stempel i forbrændingskamret på samme tid. Så øh... Der er ikke noget der må flytte sig i ligningen.

Når man "låser" krumtap og knastaksel (og løsner knasthjulet) tager man højde for tolerancer i tandremmen - samt den gruppe af mekanikere som har flere end to tommelfingre.

Med andre ord, ved at låse akslerne, løsne knasthjulet, skifte tandremmen, spænde knasthjulet og fjerne låsene, sikrer man sig at stort set alle kan lave operationen uden at komme helt galt afsted...

Og alligevel ... Kender en med en 2.5 TDI (to tandremme), han fjernede alle låsene undtagen dornen i dieselpumpen ... Det var grimt ;)
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af norn » 1. jan 2018, 18:39

rasmuzzen skrev:Det ville da glæde mig hvis det var 240.000, hvilket i mine øre lyder vildt. At de pludselig kan lave remme der kan gå 2,5 gange så langt, for ikke at tale om vandpumper og stramme / medløberhjul.
Det kan de heller ikke helt

Jeg oplever tit på 1,6 og 2,0TDI hvor intervallet er op til 210.000 at vandpumpen blir utæt før tid

Jeg har aldrig set en sprunget tandrem på de motorer så remmen kan sagtens holde til de mange KM
Men de andre ting er slidt ned
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af kGlerup » 1. jan 2018, 19:04

norn skrev:
rasmuzzen skrev:Det ville da glæde mig hvis det var 240.000, hvilket i mine øre lyder vildt. At de pludselig kan lave remme der kan gå 2,5 gange så langt, for ikke at tale om vandpumper og stramme / medløberhjul.
Det kan de heller ikke helt

Jeg oplever tit på 1,6 og 2,0TDI hvor intervallet er op til 210.000 at vandpumpen blir utæt før tid

Jeg har aldrig set en sprunget tandrem på de motorer så remmen kan sagtens holde til de mange KM
Men de andre ting er slidt ned
Jeps.. pumpen er ret svag. Kører på nummer tre nu.

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af asej » 2. jan 2018, 09:12

Så vidt jeg har lært er grunden til at der altid er forvirring med interval for tandrem at det de skriver i servicemanualen er skrevet generelt fra fabrikken, mens det værkstederne bruger er det som den danske importør anbefaler. På min octavia stod der vist 180.000 i manualen men importøren anbefalede ca. det halve (!) pga "det danske klima".
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af HHKP » 2. jan 2018, 09:22

rasmuzzen skrev:Hej forum, jeg har en O3 1,2 TSI 105 HK fra 2014, den skal have ny tandrem inden for ca. 1 år (jeg kender faktisk ikke km. antal eller alder for denne operation, har spurgt her før uden svar). Så jeg går og ser lidt på metoder. Jeg har skiftet en del tandremme på mine og familiens biler over tid. Har også set nogle videoer hvor de skifter på lignende motorer. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt med fikseringsværktøj. Jeg har altid klaret mig med mærker på tandhjul, samt mærker på tandrem med neglelak, og så en overførsel. Kan denne metode ikke fortsat benyttes. Der er jo fortsat x antal tænder imellem de samme punkter på hjulene hvis ikke de har rykket sig under drift.

MVH

fordi selv en meget lille afvigelse i længden på tandremmen vil med føre en afvigelse på 2-3g mellem krumtap og knast og det er for meget !! den kan godt køre med er ikke 100% trimmet og det kan vi ikke lide :mrgreen: :mrgreen:
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tanremsskift.

Indlæg af Kildevang » 2. jan 2018, 21:56

jeg ser jævnligt at vandpumperne står af mellem 180,000 og 200,000 km...! både på 2,0 og 1,6 TDI..
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Hvorfor skal knastaksel låses ved tandrem skift.

Indlæg af rasmuzzen » 7. jan 2018, 12:13

Og når vandpumpen ryger skifter man samtidig tandrem pga. timeløn og operationens størrelse kan jeg regne ud. Jeg er ved at forstå pointen. Kan også se at det er mere visuelt på O3 end, som før på mine tidligere biler var faste intervaller. Ja det er ikke nemt kan jeg godt se, når man vil selv.
Fik en længere forklaring fra een semi mekaniker (er pladesmed men skruer også på alt), der ved en del om det, han fortalte også om det med udlæsningsværdier via computer, der viser om indstillingen er korrekt (gengiver bare hvad han forklarede mig).

Besvar

Tilbage til "Motor"