T5 BiTdi olieforbrug - Årsag

Besvar
Brugeravatar
Bandit
Nyt medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

T5 BiTdi olieforbrug - Årsag

Indlæg af Bandit » 11. jan 2018, 08:50

Når jeg kigger rundt omkring på nettet er der en fælles konsesus om at CFCA motoren (180hk BiTDI) på et tidspunkt vil få øget olieforbrug.
Der er flere der har været ved VW og har fået at vide at det er de nederste skrabe-/olie ringe der kokser til og olieforbruget derfor er steget.
Andre steder beskriver de problemer med at EGR kølere korroderer i de første årgange og som følge deraf, sender aluminiums fragmenter ind i cylindrene. Disse fragmenter skulle så sætte sig på cylindervæggene og medføre øget slid.

Et engelsk firma der renoverer motoren skriver følgende på deres side:
"THESE VEHICLES SUFFER FROM HEAVY OIL LOSS, USUALLY ONLY THE DSG MODELS. WHEN WE REBUILD THESE ENGINE WE MODIFY THEM TO PREVENT FURTHER OIL LOSS"
Er det bare salgsgas, eller kan de rent faktisk ændre noget der vil forhindre olieforbruget i at opstå igen :?:

LL intervaller er selvfølgelig medvirkende til dette pga. øget koks i olien, men hvor er det lige CFCA motoren adskilder sig fra ex, 140hk modellen, for den har vel også skrabe-/olieringe på stemplerne :!: :?:

Baggrund for spørgsmål:
Min egen T5 CFCA har nu rundet 450k km og er netop begyndt at bruge forholdsmæssig meget olie.
Normalt har den brugt ca. 1 liter på 15000 km, hvor den nu bruger ca. 1 liter på ca. 1000 km.
De første 3 år af bilens levetid har den kørt 110 k km årligt (taxi) med service i hht. VW's foreskrifter
Fra jeg overtog bilen ved 360k km og ind til nu har jeg kørt med 15000 km olieskift interval med Castrol 5W30 LL olie.

Besvar

Tilbage til "Motor"