EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Besvar
Jesperrm
Medlem
Indlæg: 1084
Tilmeldt: 7. feb 2014, 16:11
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Dronninglund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af Jesperrm » 14. jan 2018, 16:40

Hvilken af disse motor er den mest stabile når de liggen i en a3 ? Og hvad er nemmest at tune på ? :D er på udkig efter en sommer bil som kommer til at køre ca 10000 km om året og den skal være rimelig driftsikker
Passat 3c b6 R-Line 2.0 TDI cbbb

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af Stefan » 15. jan 2018, 10:21

EA888 er jo en videreudvikling af EA113, så den er at foretrække. Tuningsmæssigt har den også små fordele.

BMJ er også en stabil motor, men koster betragteligt mere at tune på, da den ikke er trykladet. VR6-lyden er dog formidabel!

Jesperrm
Medlem
Indlæg: 1084
Tilmeldt: 7. feb 2014, 16:11
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Dronninglund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af Jesperrm » 15. jan 2018, 16:22

Du ved ikke hvad årgang de gik over til AE888 ? :)
Passat 3c b6 R-Line 2.0 TDI cbbb

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af Stefan » 16. jan 2018, 13:16


Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af jakethemoss » 16. jan 2018, 14:04

Jeg finder ikke spørgsmålet nemt at besvare: du mangler af oplyse ønsket årgang, prisniveau og brugsmønster.
Uden disse info vil jeg klart foretrække EA113, så er de ældre end 5/08.
Jeg har selv EA888 gen. 1 pt. og har haft EA113 med ca 500hk.

3,2 er efter min mening ikke relevant, gammel konstruktion, dyr i brændstof og sliddele og som nævnt tidligere dyr at tune.
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Jesperrm
Medlem
Indlæg: 1084
Tilmeldt: 7. feb 2014, 16:11
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Dronninglund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af Jesperrm » 16. jan 2018, 15:49

jakethemoss skrev:
16. jan 2018, 14:04
Jeg finder ikke spørgsmålet nemt at besvare: du mangler af oplyse ønsket årgang, prisniveau og brugsmønster.
Uden disse info vil jeg klart foretrække EA113, så er de ældre end 5/08.
Jeg har selv EA888 gen. 1 pt. og har haft EA113 med ca 500hk.

3,2 er efter min mening ikke relevant, gammel konstruktion, dyr i brændstof og sliddele og som nævnt tidligere dyr at tune.
Ønsket er at få en med Quattro og 350 HK til max 200 og så skal den kunne holde til og køre 10000 km om året (til og fra arbejde kørsel ikke noget bane halløj)
Passat 3c b6 R-Line 2.0 TDI cbbb

Pacs
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af Pacs » 17. jan 2018, 12:42

Nu ved jeg ikke om du skal bruge bagsæder men ellers er den vel et bud ?

https://www.bilgalleri.dk/audi-s3-2_0-v ... ouncle_web

kender ikke bilen men med den pris så har du 25.000kr at tune for

Jeg tror ik helt du kan komme i mål på de 350 hk for det men det kan Jake måske svare på ?
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

Brugeravatar
Don Karnage
Medlem
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 2. jan 2011, 21:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tune (Greve)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af Don Karnage » 17. jan 2018, 13:18

Pacs skrev:
17. jan 2018, 12:42
Nu ved jeg ikke om du skal bruge bagsæder men ellers er den vel et bud ?

https://www.bilgalleri.dk/audi-s3-2_0-v ... ouncle_web

kender ikke bilen men med den pris så har du 25.000kr at tune for

Jeg tror ik helt du kan komme i mål på de 350 hk for det men det kan Jake måske svare på ?
Det kan man sagtens klare for 25k. Bare chippet får bilen 300 hk. Med forrør, indsugning og HPFP laver den 360-370 hk.
Audi RS3 8V 2018 Stage 3

Tidligere biler:
Seat Leon 1P 2.0 TFSI Sport-Up
Revo Stage 2+ 293 hk, 436 nm [Tidligere setup]
APR Stage 3, i omegnen af 370 hk, 500 nm.

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af jakethemoss » 17. jan 2018, 15:23

Prisen på den S3 van er sikkert OK. Og tuningspotentialet er der med 500hk på den STD. Motor med en del software udbydere.
Jeg vil dog anbefale at kigge på en faceliftet Sportback med bagsæder. Disse kan findes med Dsg og fra 10 til samme priser og mere udstyr hvis man har tålmodighed. Der skal dog kigges syd for grænsen. Jeg har talt med trådstarter om en sådan. Med trådstarters mål virker en sådan som en bedre løsning.
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af Stefan » 17. jan 2018, 16:12

jakethemoss skrev:
16. jan 2018, 14:04
Uden disse info vil jeg klart foretrække EA113, så er de ældre end 5/08.
Det lyder som om trådstarter er blevet guided. Men af nysgerrighed, hvorfor ville du vælge EA113? Er det kun fordi den er billigere? EA888 har jo stærkere indmad, bedre/større brændstofsystem (dyser, pumpe etc.). I hvert fald når vi snakker de "små" modeller som i fx. A3, som trådstarter spørger til.

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: EA113 og EA888 Eller bmj 3,2

Indlæg af jakethemoss » 17. jan 2018, 17:16

EA113 er bedre kendt, og jeg har selv mere erfaring med den. Samtidig er der mere viden samt flere udbydere af software til ydelser over 350hk til den.
Svaghederne som knastfølger, oliesi og svage krumtapslejer kender man og kan gardere sig imod.

EA888 generation 1 er en spare motor, og som 1 angiver jo at det er første udgave. ja, brændstofsystemet er bedre og understøtter op til 450hk og motoren kan holde til det. Problemet er at finde nogen der kan lave pålidelig software til et sådan setup.
Problemer som bundkar der ikke er designet så bilen kan tåle højere G påvirkninger samt problemer med kæden som kan blive for lang og hydraulisk kædestrammer med for svag fjeder. Der er fordele og ulemper ved begge, men EA113 er mere brugbar i min optik da den kan klare en banedag fra start af :)

For mig er EA113 den foretrukne, men det betyder ikke at til det rette forbrugsmønster er EA888 at foretrække da det også betyder at bilen er nyere :)

Jeg håber at det giver mening når jeg nu er lidt Dr Jekyll og Mr. Hyde :lol:
These users thanked the author jakethemoss for the post:
Stefan
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Besvar

Tilbage til "Motor"