Er partikelfilter fyldt?

Besvar
Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Er partikelfilter fyldt?

Indlæg af Jeppe_B » 17. jan 2018, 20:28

Hej,

Fik denne fejlmelding. Og havde fejllampe i et par dage, inden den forsvandt af sig selv. Er det mit partikelfilter der er ved at være fyldt?

VCDS version: NEZ 16.8.3.3
Dataversion: 20161018 DS267.0
www.vcds.dk
--------------------------------------------------------------------------------


adresse 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\03L-906-023-CAY.clb
Styreenhed reservedelsnr. : 03L 906 023 AG HW: 03L 906 023 AG
Komponent og/eller version : 1,6l R4 CR td H23 9971
Software kodning : 00114016032400080000
Forhandlernummer : WSC 73430 031 00999
ASAM datasæt: EV_ECM16TDI02103L906023AG 003010 (SK35)
ROD: EV_ECM16TDI02103L906023DB.rod
VCID: 6BDE3D79825CBA1A07-803E
1 fejl fundet:

7347 - Dieselpartikelfilter differenstrykføler
P2453 00 [040] - Urealistisk signal
Periodisk - Bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryseramme:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 13
Kørestrækning: 198097 km
Dato: 2091.14.01
Tid: 17:09:57

Motoromdrejningstal: 2245.50 /min
Normeret belastningsværdi: 31.4 %
Kørehastighed: 115 km/t
Kølevæsketemperatur: 91 °C
Inds.lufttemperatur: 2 °C
Barometerstand lufttryk: 1000 mbar
Spænding kl. 30: 14.231 V
Nulstillingstæller: EOBD: 31
Partikelfilter B1: differencetryk-DIP_PF: 0.00 hPa
Partikelfilter B1: offset for differencetryk-DIP_PF_AD[0]: -2.57 hPa
Udelufttemperatur-Omgivelsestemperatur: 12.00 °C
Partikelfilter B1: sodmasse målt-MASS_SOOT_PHY_PF: 9.07 g
Partikelfilter B1: sodmasse målt-MASS_SOOT_PHY_PF: 9.07 g
Partikelfilter B1: sodmasse beregnet-MASS_SOOT_SIM_PF: 9.20 g
Luftmasse: faktisk værdi: 39.99 g/s


Readiness: 1000 0000

Mvh
Jeppe
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Kasperfolini
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 16. dec 2013, 19:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Er partikelfilter fyldt?

Indlæg af Kasperfolini » 17. jan 2018, 21:07

Tænker du nøjes med at skifte en differancetryk føler, :lol:
Volkswagen tekniker -golf GTE 2018.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Er partikelfilter fyldt?

Indlæg af kGlerup » 17. jan 2018, 21:09

Kasperfolini skrev:Tænker du nøjes med at skifte en differancetryk føler, Billede
Jep... Been there... Tre gange :(
Den er heldigvis ikke særlig dyr.

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Er partikelfilter fyldt?

Indlæg af Jeppe_B » 18. jan 2018, 09:03

Okay. Perfekt.

Hvordan med askemængden i partikelfilteret?
Lydet det ikke meget lavt for en 1,6 tdi der har kørt 200.000 km??
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Er partikelfilter fyldt?

Indlæg af kGlerup » 18. jan 2018, 10:02

Jeppe_B skrev:Okay. Perfekt.

Hvordan med askemængden i partikelfilteret?
Lydet det ikke meget lavt for en 1,6 tdi der har kørt 200.000 km??
Synes ikke jeg ser en askemængde i dine tal? Sodmasse er noget andet. Sod bliver brændt af når der er for meget og bliver så til aske.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Er partikelfilter fyldt?

Indlæg af HansH » 18. jan 2018, 10:19

kGlerup skrev:
18. jan 2018, 10:02
Jeppe_B skrev:Okay. Perfekt.

Hvordan med askemængden i partikelfilteret?
Lydet det ikke meget lavt for en 1,6 tdi der har kørt 200.000 km??
Synes ikke jeg ser en askemængde i dine tal? Sodmasse er noget andet. Sod bliver brændt af når der er for meget og bliver så til aske.
Korrekt.
De tal man ser i din VCDS log på ca 9g er det aktuelle sodindhold i filteret. Når den om nogle X hundrede km når defineret grænse, startes en aktiv regen, og når den regen er færdig, falder beregnet sodmængde tilbage på et eller andet sted omkring 0-2g.

Sod oxyderes 100% ved regen.
Den "aske" - som ikke har en snus med aske at gøre - der bliver tilbage i filteret over tid, er tungmetaller fra motorolien og afriv fra cylindervægge og stempler. Metaller der ikke kan oxyderes ved de ca 625 gr. Celsius der opstår ved regen, og derfor forbliver "hængende" i filteret.

Når det så er sagt, så kunne en km-stand på 198.000 godt være dér hvor dit filter begynder at nærme sig sin grænse, afhængig af din køreprofil.
Jeg ville nok også forsøge mig med dif.trykføleren som det første, da den er billig og nem at skifte.
Men der kommer en dag hvor det ikke rækker at skifte føler.. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"