Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
- jencka
- Medlem
- Indlæg: 790
- Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 120 times
Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Har læst her i forummet at en del siger de skifter olie ved. 15.000 km.
Er det service intervallet for dem eller er det et valg?
Og hvis det er et valg - hvorfor så det?
Min (i min forstand) stadig nye Octavia har kørt 12.000, og har service ved 30.000/2 år.
Skal jeg vælge at få skiftet olien før og hvorfor i så fald?
Jeg hverken kan eller vil gøre det selv, så det vil blive ved aut. værksted, også af hensyn til mobilitetsservice osv osv.
Er det service intervallet for dem eller er det et valg?
Og hvis det er et valg - hvorfor så det?
Min (i min forstand) stadig nye Octavia har kørt 12.000, og har service ved 30.000/2 år.
Skal jeg vælge at få skiftet olien før og hvorfor i så fald?
Jeg hverken kan eller vil gøre det selv, så det vil blive ved aut. værksted, også af hensyn til mobilitetsservice osv osv.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
- Ice Fox
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3454
- Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle Amt..
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 32 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Jeg har en bil med 30.000km interval.
Jeg syns personligt, at 30.000km på samme olie, er for meget.
I know, der er sket meget i udviklingen af olie. Men det ændrer ikke så meget på min mening.
Planlægger et olieskift når jeg når 15.000km. Men der er lidt tid til endnu.
Jeg syns personligt, at 30.000km på samme olie, er for meget.
I know, der er sket meget i udviklingen af olie. Men det ændrer ikke så meget på min mening.
Planlægger et olieskift når jeg når 15.000km. Men der er lidt tid til endnu.
- mart!n
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3092
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 20 times
- Kontakt:
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Jeg skifter også ved hver 15.000 da det er et dejlig nemt tal mellem hver service.
Så vidt jeg har forstået det skulle Long Life olie begynde at nedbrydes når man har kørt små 20.000 km. Den nedbrydes jo selvfølgelig ikke fra dag til dag. Men bliver ihvertfald ikke bedre med tiden. Jeg vil helst køre på så frisk olie som mulig hele tiden. Uden at jeg selv mener det er over i latterlige få km jeg har kørt mellem hver skift. Så derfor 15.000 km herfra.
Umiddelbart har jeg da også stadig en motor der trækker fuldstændig som var den ny efter 130.000 km.
Vil da gerne håbe mine hyppigere olieskift også er bare lidt medvirkende til det.
Så vidt jeg har forstået det skulle Long Life olie begynde at nedbrydes når man har kørt små 20.000 km. Den nedbrydes jo selvfølgelig ikke fra dag til dag. Men bliver ihvertfald ikke bedre med tiden. Jeg vil helst køre på så frisk olie som mulig hele tiden. Uden at jeg selv mener det er over i latterlige få km jeg har kørt mellem hver skift. Så derfor 15.000 km herfra.
Umiddelbart har jeg da også stadig en motor der trækker fuldstændig som var den ny efter 130.000 km.
Vil da gerne håbe mine hyppigere olieskift også er bare lidt medvirkende til det.
-
- Medlem
- Indlæg: 831
- Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 43 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Havde en Alfa 159 i 5 år den nåede at trille 188.000 inden jeg skiftede den. Den kørte 30.000 i mellem skift og nåede at køre 280.000 ved anden ejer inden den blev skippet afsted igen.
Vores Octavia fra 2014 kører også 30.000 og der gik 1.5 år inden den bad om det første. Nu skal den afsted til forhandleren om 3 måneder til fordel for en ny Passat. Den når 75000 i vores ejerskab og 2 olieskift
Den nye skal også køre 30.000 for vores vedkommende.
Man må gøre som man selv syntes og for vores vedkommende vil fremtidige biler holdes ca 4 år eller 80.000 og vi vil fortsætte med 30.000 service. Den bil der kørte længst var min Alfa da min kone boede i Århus og jeg i København mens hun studerede. Og kan den køre 30.000 så kan din VAG også vel
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Vores Octavia fra 2014 kører også 30.000 og der gik 1.5 år inden den bad om det første. Nu skal den afsted til forhandleren om 3 måneder til fordel for en ny Passat. Den når 75000 i vores ejerskab og 2 olieskift
Den nye skal også køre 30.000 for vores vedkommende.
Man må gøre som man selv syntes og for vores vedkommende vil fremtidige biler holdes ca 4 år eller 80.000 og vi vil fortsætte med 30.000 service. Den bil der kørte længst var min Alfa da min kone boede i Århus og jeg i København mens hun studerede. Og kan den køre 30.000 så kan din VAG også vel
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10867
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1897 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Mine får også skiftet ved 30. Fabrikken må jo stå inde for, at intervallet er som det er. Desuden passer det med et års kørsel her, så de vælter ikke rundt i småture.
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
At Longlife olie holder 30.000 km er en udbredt misforståelse. Den holder op til 30.000 km.
At olie skal skiftes ved bestemte km. intervaller er ligeledes en misforståelse - men til gengæld en brugbar målestok, når driftsforholdene tages med i beregningen. Ideelt set burde man koncentrere sig om driftstimer, i stedet for kilometer, men kilometer er nok en lidt lettere størrelse at forholde sig til.
Årsagen er, at olien "slides" forskelligt, afhængigt af hvordan den belastes.
Selve basisolien sker der ikke så meget med, medmindre at den bliver kontamineret eller kørt voldsomt varm. Additiverne er derimod designet til at "ofre sig" for motoren, og derfor kan olien slides op i løbet af få tusinde kilometer, hvis den konstant belastes på én bestemt måde (f.eks. 2-3 km kørsel to gange dagligt = ingen varme km, store temperaturudsving, begrænset filtrering, kondensering, etc.). Modsat kan den også holde mange tusinde kilometer, hvis den daglige brug er 200-300 km pendling med konstant hastighed på motorvej/landevej.
Ligesom bilerne, så er LL olie designet til at skulle kunne fungere, uanset om det er på sommerferie i Italien med campingvogn og fuld oppakning, eller skiferie i det nordlige Sverige. Den skal være god til det hele, og er derfor også sårbar over for ensidige krævende driftsforhold.
Hvorfor bekymre sig om det? Fordi oliens opgave er at smøre, rense og køle hele motoren => slidt olie tærer på hele motoren. Biler koster flere hundredetusinde kroner, så hvorfor være fedtet med frisk olie og filter til 300-400 kr pr. skift?
Se evt. http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=124842
At olie skal skiftes ved bestemte km. intervaller er ligeledes en misforståelse - men til gengæld en brugbar målestok, når driftsforholdene tages med i beregningen. Ideelt set burde man koncentrere sig om driftstimer, i stedet for kilometer, men kilometer er nok en lidt lettere størrelse at forholde sig til.
Årsagen er, at olien "slides" forskelligt, afhængigt af hvordan den belastes.
Selve basisolien sker der ikke så meget med, medmindre at den bliver kontamineret eller kørt voldsomt varm. Additiverne er derimod designet til at "ofre sig" for motoren, og derfor kan olien slides op i løbet af få tusinde kilometer, hvis den konstant belastes på én bestemt måde (f.eks. 2-3 km kørsel to gange dagligt = ingen varme km, store temperaturudsving, begrænset filtrering, kondensering, etc.). Modsat kan den også holde mange tusinde kilometer, hvis den daglige brug er 200-300 km pendling med konstant hastighed på motorvej/landevej.
Ligesom bilerne, så er LL olie designet til at skulle kunne fungere, uanset om det er på sommerferie i Italien med campingvogn og fuld oppakning, eller skiferie i det nordlige Sverige. Den skal være god til det hele, og er derfor også sårbar over for ensidige krævende driftsforhold.
Hvorfor bekymre sig om det? Fordi oliens opgave er at smøre, rense og køle hele motoren => slidt olie tærer på hele motoren. Biler koster flere hundredetusinde kroner, så hvorfor være fedtet med frisk olie og filter til 300-400 kr pr. skift?
Se evt. http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=124842
- jencka
- Medlem
- Indlæg: 790
- Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 120 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Tak til alle for svar og N for en uddybende forklaring.
Så med 15.000/år med både lange ture, varme ture, mellem ture, men også 5 km til/fra arbejde dagligt (temperatur viser driftsvarm inden jeg kommer til arb.)+ lørdagsindkøb kunne anbefalingen være?
Så med 15.000/år med både lange ture, varme ture, mellem ture, men også 5 km til/fra arbejde dagligt (temperatur viser driftsvarm inden jeg kommer til arb.)+ lørdagsindkøb kunne anbefalingen være?
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Jeg kører omkring 15.000 km årligt i min Golf og her har jeg valgt at skifte olie/filter hvert år, altså interval for hver 15.000, jeg skifter bare uden at gøre andet med VCDS eller noget, jeg skriver lige i servicebogen at det er skiftet. Jeg bruger selvfølgelig den Castrol olie som VW anbefaler.
Hvis jeg lige skal nævne lidt, så kan jeg da fortælle at da jeg stod i lære som bil mekaniker midt i 60'erne, skiftede vi olie for hver 1500 km ! , i min læretid blev dette interval dog hævet til hele 2500 km og jeg husker at vi gik og talte om det nu også var klogt at hæve intervallet så meget På det tidspunkt stod der i instruktionsbogen, at f.eks. Volvo måtte have et forbrug på 1 L pr. 1000 km - så var de forhåbentlig også dækket ind
Der er sket meget med olier siden den tid, men det er der altså også med motorer og pasninger/lejer mm, jeg husker f.eks at en Peugeot 404 1.9 Diesel ydede 47 kW dengang - min onkel havde een og den havde en top hastighed på 120 km/t ! selv om du kørte med klampen i bund fra Skagen til Gedser
Mit bud :
Hvis du kører 100.000 årligt, så skift hver 30.000
Hvis du kører 15.000 over flere år, så skift hvert år
Koldstarter og korte ture er ikke godt.
Hvis jeg lige skal nævne lidt, så kan jeg da fortælle at da jeg stod i lære som bil mekaniker midt i 60'erne, skiftede vi olie for hver 1500 km ! , i min læretid blev dette interval dog hævet til hele 2500 km og jeg husker at vi gik og talte om det nu også var klogt at hæve intervallet så meget På det tidspunkt stod der i instruktionsbogen, at f.eks. Volvo måtte have et forbrug på 1 L pr. 1000 km - så var de forhåbentlig også dækket ind
Der er sket meget med olier siden den tid, men det er der altså også med motorer og pasninger/lejer mm, jeg husker f.eks at en Peugeot 404 1.9 Diesel ydede 47 kW dengang - min onkel havde een og den havde en top hastighed på 120 km/t ! selv om du kørte med klampen i bund fra Skagen til Gedser
Mit bud :
Hvis du kører 100.000 årligt, så skift hver 30.000
Hvis du kører 15.000 over flere år, så skift hvert år
Koldstarter og korte ture er ikke godt.
- These users thanked the author Kinojserguru for the post:
- Benzon1960
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Olieskift ved 15.000 km/1 gang årligt lyder som en fornuftig plan i dit tilfælde.
Men når du siger "driftsvarm", er det så temperaturen på olien eller kølevandet du mener?
- Ice Fox
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3454
- Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle Amt..
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 32 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Man kan vel sige det på den måde, at det skader ikke at skifte ved 15.000km..jencka skrev:Tak til alle for svar og N for en uddybende forklaring.
Så med 15.000/år med både lange ture, varme ture, mellem ture, men også 5 km til/fra arbejde dagligt (temperatur viser driftsvarm inden jeg kommer til arb.)+ lørdagsindkøb kunne anbefalingen være?
Jeg havde gjort det..
- jencka
- Medlem
- Indlæg: 790
- Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 120 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Men når du siger "driftsvarm", er det så temperaturen på olien eller kølevandet du mener?
[/quote]
Her ses det tydeligt hvor lidt jeg ved
Pas - det er den måler jeg har i speedometeret - og det er vel så kølevandet?
Ved så ikke hvor jeg ser olietemperaturen.
Med 5 km til/fra arb. er det 5 km hen og så det samme retur, og den køres altid pænt når den er kold - ingen ræs der.
[/quote]
Her ses det tydeligt hvor lidt jeg ved
Pas - det er den måler jeg har i speedometeret - og det er vel så kølevandet?
Ved så ikke hvor jeg ser olietemperaturen.
Med 5 km til/fra arb. er det 5 km hen og så det samme retur, og den køres altid pænt når den er kold - ingen ræs der.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
- HenrikH29
- Medlem
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 49 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Behovet for olieskift er helt afhængig af kørselsmønster. Så små korte ture vil medføre, at man bør skifte oftere end det anbefalede interval.
Men er det ikke noget jeres biler selv "holder øje med" - kørselsmønstret altså. Og så selv justerer, hvornår i bør skifte olie/oliefilter?
Det har jeg forstået, at Audi gør, så troede egentlig det galt alle Vag-biler, men jeg tager måske fejl.
Men er det ikke noget jeres biler selv "holder øje med" - kørselsmønstret altså. Og så selv justerer, hvornår i bør skifte olie/oliefilter?
Det har jeg forstået, at Audi gør, så troede egentlig det galt alle Vag-biler, men jeg tager måske fejl.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Du tager ikke fejl.
Den algoritme, der på en bil med Long Life serviceplan ligger bag serviceindkatoren i displayet som siger "nu skal du til service", tager højde for forskellige driftforhold.
Betinget af de aktuelle driftbetingelser - dvs motor/olietemp og andet relevant - beregnes en faktor for hvor meget slidtage der sker på olien for hver kørt km under de aktuelle forhold.
Dvs en km kørt med kold motor tæller mere i det samlede regnestykke, end en km kørt med driftvarm motor.
Derfor kan en bil på LL plan sagtens ske at tænde serviceindikatoren efter f.eks. 25.000km hvis det akkumulerede tal siger, at nu har bilen kørt så tilpas mange km under belastende forhold, at det sammenlagt tæller som om den havde kørt 30.000 under ideelle driftforhold.
Vi kører ca. 18.000km om året i begge vores biler (en benziner og en diesel).
Dieselbilen kører kun lange ture med varme km.
Benzineren kører alt mulig blandet inkl. alle de små ture ned i Fakta.
Jeg skifter for hver 15.000km på begge, og jeg nulstiller ikke noget med VCDS el. lign. Skifter blot olie og filter, og så lader jeg den indkalde ved de 30.000km. Dvs. bilen "ved ikke" at jeg har givet den frisk olie midtvejs.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Så er det kølevandet du kigger påjencka skrev: ↑21. jan 2018, 13:15Her ses det tydeligt hvor lidt jeg ved
Pas - det er den måler jeg har i speedometeret - og det er vel så kølevandet?
Ved så ikke hvor jeg ser olietemperaturen.
Med 5 km til/fra arb. er det 5 km hen og så det samme retur, og den køres altid pænt når den er kold - ingen ræs der.
Kølevandstemperaturen er desværre ikke så anvendelig i denne sammenhæng. Den rammer drift temp. en hel del hurtigere end olien (som du burde kunne se temperaturen på i MFA'en), og siger derfor ikke ret meget om motorens temperatur - medmindre at vi snakker overophedningsproblemer.
Med de temperaturer vi har nu, så skal små benzinere gerne op over 15 km, før olien er ved at være varm (igen afhængigt af hvordan der køres).
- jencka
- Medlem
- Indlæg: 790
- Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 120 times
Re: Hvorfor vælge olieskift ved 15.000 km?
Tak for inputs - og så er jeg sendt i tænkeboks indtil jeg når de 15.000
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne