Vurdering af diesel motors tilstand

Besvar
Brugeravatar
Bandit
Nyt medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

Vurdering af diesel motors tilstand

Indlæg af Bandit » 27. jan 2018, 23:19

Min caravelle (cfca) har rundet 450k km. For en månedstid siden fik den pludselig et voldsomt olieforbrug på ca. 1l/1500km (normal 1l/15000km).
Jeg prøvede at køre en motorens som umiddelbart har sænket forbruget til 2-3dl/1000km.
Jeg ved oliepumpen synger på sidste vers.
Jeg er i tvivl om jeg kan forvente meget mere af motoren uden store reperations omkostninger.
Er motorskift koster ca. 55k og så er alt nyt og turboer renoveret
Oliepumpen koster ca 5k at få udskiftet, men hvad kommer så næste gang. Jeg tror fx at det er de originale dysser der sidder i.
Er der en måde man kan vurderer motorens generelle tilstand uden at skille hele bilen ad :?:
Et overslag på omkostninger de næste 50k km kunne være rart :)

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Vurdering af diesel motors tilstand

Indlæg af ph » 28. jan 2018, 07:46

hmm... skift olie kør xx.km tap det af og send det til analyse sammen med en sjat nyt olie
det burde gi et billede af hvad der er slidt
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Vurdering af diesel motors tilstand

Indlæg af Bigfoot » 28. jan 2018, 12:10

en mulighed er også at se på et olieskift med additiver, men til en olie med lidt sjovt i til ældre motorer.
Havoline laver en longlife olie til biler der har kørt mange km, og den har jeg haft rigtig gode erfaringer med til vores tidligere biler, som alle rundede 500.000km på matriklen her.

Derudover har jeg lidt additiv stående herovre, fra danco oil, som også giver en hjælp i den retning, det er du da velkommen til at komme og købe en sjat af. Jeg bor selv i det vestjyske.

det ville jeg umiddelbart mene var et billigt forsøg i forhold til så meget andet. Jeg har forresten også olien stående, da vognparken er udskiftet til nyere, så kan jeg faktisk ikke bruge det.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

Besvar

Tilbage til "Motor"