Tabt kølervæske, har motor taget skade?

Besvar
claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Tabt kølervæske, har motor taget skade?

Indlæg af claussor » 2. feb 2018, 16:57

Min mors bil har smidt kølervæske efter ca. 10km (bil advarer mod kølevæske men siger ikke stop). Hun kører roligt mod destination der ligger 4 km længere fremme. Jeg når frem til hende og konstaterer det ryger kraftigt fra motorrum. Der er vand på køler og motorblok så gætter på det er vand der fordamper. Samt beholder er tom for væske. Så en slange eller vandpumpe er nok gået. Bil ryger også lidt ud af udstødning (vi starter motor efter et kvarter), ved ikke om det er fordi der er minusgrader udenfor. Motor tager fint omdrejninger. Vi slukker igen.

Motor har aldrig været over 90 grader på måler, men kan den have taget skade alligevel? Frygten er selvfølgelig det ikke kun er en vandpumpe der skal skiftes.

Skal på værksted mandag men vi er da lidt nervøse mens vi venter på dommen.

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Tabt kølervæske, har motor taget skade?

Indlæg af m power » 2. feb 2018, 18:52

Jeg vil mene at det er umulig at sige før lækagen er udbedret og motor er startet op.
Hvis det er en slange/rør der er sprunget, så er vandet jo gået ret hurtigt, og temp måler vil derfor ikke kunne vise om motoren har været for varm.

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Tabt kølervæske, har motor taget skade?

Indlæg af Bopjensen » 2. feb 2018, 20:07

Hvilken motor er det?
Tror ikke der er sket noget..

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Tabt kølervæske, har motor taget skade?

Indlæg af ph » 3. feb 2018, 06:59

m power skrev:
2. feb 2018, 18:52
Jeg vil mene at det er umulig at sige før lækagen er udbedret og motor er startet op.
Hvis det er en slange/rør der er sprunget, så er vandet jo gået ret hurtigt, og temp måler vil derfor ikke kunne vise om motoren har været for varm.
enig

Hvilken motor?
var det landevej med fast hastighed eller bykørsel, eller...??
4.km bykørsel er sat'me længe at køre uden vand i en 3.cyl.
4.km landevej med 85 og ingen forankørende i en V8 er nok en del mindre skadeligt Men sundt bliver det aldrig
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Tabt kølervæske, har motor taget skade?

Indlæg af claussor » 3. feb 2018, 11:01

4 cylindret benzinmotor. Har kørt max 2000 omdrejninger på hele turen. Landevej.

Jeg ved som sagt ikke om den har været kølet. Kan bare konstatere masser af væske i motorrummet. Og ja temperatur var aldrig over 90.

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 216 times

Re: Tabt kølervæske, har motor taget skade?

Indlæg af The Micktrix / Dk » 3. feb 2018, 12:30

Umildbart vil jeg siger den ikke har taget skade.

Har kørt en bil fra Kolding og til Esbjerg uden kil rem til og trække vandpumpen, og den skulle bare hjem. Skulle bruges til markrace :mrgreen:

Gav fuld gas op til 120 km/t og lod den trille ned til 60 km/t og så igen op til 120 km/t fuld gad. Lage i rød felt hele vejen op.

Det var den sidste bil der gav op på banen og der blev ikke sparret på begrænser hehe. De kan holde til mere end man reger med nogen gange. Det var en Mazda 1,8 benzin :lol:
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1310
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 127 times
Been thanked: 32 times

Re: Tabt kølervæske, har motor taget skade?

Indlæg af Chr-Hj » 3. feb 2018, 13:20

Tror ikke der er sket noget, på så "kort" en tur.

Har selv kørt en Passat 3b 1,8T fra Vw Odsherred til sjællands odde (færge) og videre fra Grenå til Randers, før jeg gav op.
Og en kom mig i møde, med en autotrailer.

Bilen havde defekt toppakning fik jeg at vide, tog over og hentede den, havde dunke med til 40L vand, tænkte så kan den nok køre stille til Hjørring :lol: :lol: men den blev satme varm hurtigt, så kunne kun køre 8-10km så holdt jeg pause i 30min. så det tog meget meget.... lang tid, at komme til Randers :lol:

Da den blev skilt af så toppakingen ikke ud til at fejle noget :evil: til gengæld var skovlhjulet faldet helt af vandpumpen :roll: så tror da fanden, den blev så varm.
Fik nye ventilstyr slebet ventiler planslebet toppen og tandremssæt så kørte den igen, ærgrede mig bare over jeg rykkede den top af som det første, kunne være en ny vandpumpe kunne ha klaret det.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

Besvar

Tilbage til "Motor"