1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Besvar
Carpreni34
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. feb 2018, 17:25
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej

1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af Carpreni34 » 9. feb 2018, 17:33

Er der ikke en som kan gøre mig lidt klogere på om der kun er fordele ved at bestille kommende bil med den nye 1,5 evo 150 HK i forhold til den tidligere 1,4 uden cylinderfrakobling?

Synes at læse flere steder at der ikke er den store gevinst at komme efter i den nye men er der nogen som vil dele viden og erfaring? Takker

Brugeravatar
GaSelle
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7016
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af GaSelle » 9. feb 2018, 17:50

Jeg har prøvet 1.5 TSI ACT i en Karoq, og synes ikke den på nogen måder virkede bedre end den 1.4 TSI ACT der ligger i min Superb. Den er ikke mere støjsvag, er ikke kvikkere - økonomien kan jeg ikke udtale mig på, med det jeg har prøvet den.

1.5 TSI ACT kommer sikkert til Superb MY19, men det er ikke noget jeg vil vente på, så har bestilt endnu en 1.4.

Brugeravatar
erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5559
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af erlingvj » 9. feb 2018, 17:56

Forskellen er meget lille. 1.4 er en snert mere kultiveret og bruger en anelse mere benzin.
I nogle modeller betyder det officielle forbrug meget for ejerafgiften, der kan hoppe til det dobbelt, så det har også betydning.
2018 Audi A3 Cabriolet
2015 Volkswagen Golf
2016 Volkswagen Polo

Carpreni34
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. feb 2018, 17:25
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af Carpreni34 » 9. feb 2018, 18:11

Tak for de 2 hurtige svar. Nogle steder hvor de har testet den nye 1,5 act skriver de at den trækker bedre end den tidligere 1,4 med/uden act, og andre steder skriver de stort set det modsatte. Så rart med nogle rigtige erfaringer fra folk som faktisk kører i bilerne til dagligt :-)

Kom endelig med flere kommentarer hvis der skulle være andre erfaringer.

God weekend

HCS-2880
Helt nyt medlem
Indlæg: 77
Tilmeldt: 9. dec 2017, 19:23
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af HCS-2880 » 9. feb 2018, 19:36

En af mine kammerater er gammel Audi-mekaniker. Nu kører han så splinterny Golf Variant med 1.4 TSI (samme motor, som min i Passat’en). Da jeg spurgte til hvorfor ikke vælge 1.5, var det korte svar:
“Ny motor, nye problemer”.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Carpreni34
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. feb 2018, 17:25
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af Carpreni34 » 9. feb 2018, 19:39

Tak for den vinkel HCS

Brugeravatar
GaSelle
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7016
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af GaSelle » 9. feb 2018, 19:57

Carpreni34 skrev:
9. feb 2018, 18:11
Tak for de 2 hurtige svar. Nogle steder hvor de har testet den nye 1,5 act skriver de at den trækker bedre end den tidligere 1,4 med/uden act, og andre steder skriver de stort set det modsatte. Så rart med nogle rigtige erfaringer fra folk som faktisk kører i bilerne til dagligt :-)

Kom endelig med flere kommentarer hvis der skulle være andre erfaringer.

God weekend
Den Karoq jeg prøvede var i hvert fald mærkbart sløvere end min Superb. Den var så også ny; det kan være derfor.

Mkp
Nyt medlem
Indlæg: 131
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af Mkp » 9. feb 2018, 23:09

Jeg har så stik modsat mening! Min golf variant 1.5 tsi act 150 HK køre både længere, samt er kvikkere end min Passat 1.4 tsi act 150 HK, samtidig er den lidt mere kvik på gas respons! Nu har den ikke kørt flere hundrede tusinde km, så det er svært ar sige med problemer! Men der er ikke noget vi bemærker på værkstederne at der er kommet en 1.5 så tror den er holdbar som de andre :) jeg vælger den i hvertfald igen når passaten skal udskiftet :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5559
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den

Indlæg af erlingvj » 10. feb 2018, 04:19

HCS-2880 skrev:
9. feb 2018, 19:36
En af mine kammerater er gammel Audi-mekaniker. Nu kører han så splinterny Golf Variant med 1.4 TSI (samme motor, som min i Passat’en). Da jeg spurgte til hvorfor ikke vælge 1.5, var det korte svar:
“Ny motor, nye problemer”.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nu er der ikke tale om en "ny motor" men blot nogle ændringer.
2018 Audi A3 Cabriolet
2015 Volkswagen Golf
2016 Volkswagen Polo

pomfrit
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af pomfrit » 10. feb 2018, 07:29

1.4 bliver vel efterhånden udfaset.
Når bilen om x år skal skiftes ud, kan prisen påvirkes af, om den har den gamle 1.4 eller den nye 1.5 motor.

Brugeravatar
GranTurismo
Aktiv medlem
Indlæg: 4136
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af GranTurismo » 10. feb 2018, 12:44

Jeg har kørt 1,4 ACT i over tre år og har for nylig kørt 1,5 EVO i en uges tid...

Den største forskel er imo at 1,5 trækker rigtig godt fra 15-1600 omdrejninger, hvor 1,4 først trækker maks ved ca. 2000.

Jeg synes 1,5 lyder lidt bedre - lidt mere frisk og snerrede.

Det er dog mit indtryk at 1,4 går lidt længere på literen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Carpreni34
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. feb 2018, 17:25
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af Carpreni34 » 10. feb 2018, 15:59

Takker for alle kommentarer :)

hansen123
Medlem
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af hansen123 » 11. feb 2018, 13:52

Jeg syntes 1.5 går ligesom en 1.4.

1.5 går en spids længere på literen under normal kørsel, men syntes faktisk den går kortere på literen med mig bag rattet. Om jeg pisker den mere, eller den bare går kortere på literen i forhold til en 1.4 når der skal arbejdes ved jeg ikke.

En anden sjov ting et at 1.5 dsg7 ikke har samme svinghjul og kobling som en 1.4 dsg7.

Hvad forskellen er ved jeg ikke, men det ser væsentligt anderledes ud, produktmaterialet fra producenterne siger også det er ændret og de har andre reservedelsnumre.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

kGlerup
Medlem
Indlæg: 1437
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af kGlerup » 11. feb 2018, 14:49

hansen123 skrev:Jeg syntes 1.5 går ligesom en 1.4.

1.5 går en spids længere på literen under normal kørsel, men syntes faktisk den går kortere på literen med mig bag rattet. Om jeg pisker den mere, eller den bare går kortere på literen i forhold til en 1.4 når der skal arbejdes ved jeg ikke.

En anden sjov ting et at 1.5 dsg7 ikke har samme svinghjul og kobling som en 1.4 dsg7.

Hvad forskellen er ved jeg ikke, men det ser væsentligt anderledes ud, produktmaterialet fra producenterne siger også det er ændret og de har andre reservedelsnumre.
Er man så heldig at du kan henvise til noget info vedr ny type svinghjul/kobling?

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den

Indlæg af havsgaard » 14. feb 2018, 16:33

kGlerup skrev:
11. feb 2018, 14:49
hansen123 skrev:Jeg syntes 1.5 går ligesom en 1.4.

1.5 går en spids længere på literen under normal kørsel, men syntes faktisk den går kortere på literen med mig bag rattet. Om jeg pisker den mere, eller den bare går kortere på literen i forhold til en 1.4 når der skal arbejdes ved jeg ikke.

En anden sjov ting et at 1.5 dsg7 ikke har samme svinghjul og kobling som en 1.4 dsg7.

Hvad forskellen er ved jeg ikke, men det ser væsentligt anderledes ud, produktmaterialet fra producenterne siger også det er ændret og de har andre reservedelsnumre.
Er man så heldig at du kan henvise til noget info vedr ny type svinghjul/kobling?
Lyder interessant, håber på mere information om dette

Brugeravatar
GaSelle
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7016
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af GaSelle » 14. feb 2018, 20:46

Ifølge en kilde på Briskoda kommer 1.5 TSI til Superb fra uge 36, og den vil have GPF.

claussor
Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af claussor » 14. feb 2018, 23:54

Det med DSG ændring og svinghjul er spændende. Man kan jo håbe det er en løsning på DQ200 gate :) Så skal jeg dælme have benzin igen.
Golf Sportsvan Highline 2,0 TDI DSG * Audi A3 Ambiente 8v 1,4 TFSI 140 S-TRONIC

VWuser
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 31. okt 2014, 12:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af VWuser » 15. feb 2018, 07:55

claussor skrev:
14. feb 2018, 23:54
Det med DSG ændring og svinghjul er spændende. Man kan jo håbe det er en løsning på DQ200 gate :) Så skal jeg dælme have benzin igen.
Det er ikke en løsning... :( ikke på DQ200 gate ihvertfald.
Måske det er ændret pga anden underleverandør, produktions omkostninger eller lignende - men min har også "seriestandard" selvom det er en "ny" 1,5.
2018 Golf Variant MK7.5 1.5 TSi EVO 150 Highline DSG
OBDeleven

claussor
Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af claussor » 15. feb 2018, 11:58

VWuser skrev:
15. feb 2018, 07:55
claussor skrev:
14. feb 2018, 23:54
Det med DSG ændring og svinghjul er spændende. Man kan jo håbe det er en løsning på DQ200 gate :) Så skal jeg dælme have benzin igen.
Det er ikke en løsning... :( ikke på DQ200 gate ihvertfald.
Måske det er ændret pga anden underleverandør, produktions omkostninger eller lignende - men min har også "seriestandard" selvom det er en "ny" 1,5.
Dvs. den glider også i kobling eller sådan? Pis... Havde lige håbet.
Golf Sportsvan Highline 2,0 TDI DSG * Audi A3 Ambiente 8v 1,4 TFSI 140 S-TRONIC

VWuser
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 31. okt 2014, 12:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af VWuser » 15. feb 2018, 12:34

claussor skrev:
14. feb 2018, 23:54
Dvs. den glider også i kobling eller sådan? Pis... Havde lige håbet.
Jepp - den glider... Er glad for at jeg leasede ;)
2018 Golf Variant MK7.5 1.5 TSi EVO 150 Highline DSG
OBDeleven

VWuser
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 31. okt 2014, 12:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

Indlæg af VWuser » 15. feb 2018, 12:34

claussor skrev:
14. feb 2018, 23:54
Dvs. den glider også i kobling eller sådan? Pis... Havde lige håbet.
Jepp - den glider... Er glad for at jeg leasede ;)
2018 Golf Variant MK7.5 1.5 TSi EVO 150 Highline DSG
OBDeleven

Besvar

Tilbage til "Motor"