Side 1 af 1

1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 9. feb 2018, 17:33
af Carpreni34
Er der ikke en som kan gøre mig lidt klogere på om der kun er fordele ved at bestille kommende bil med den nye 1,5 evo 150 HK i forhold til den tidligere 1,4 uden cylinderfrakobling?

Synes at læse flere steder at der ikke er den store gevinst at komme efter i den nye men er der nogen som vil dele viden og erfaring? Takker

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 9. feb 2018, 17:50
af GaSelle
Jeg har prøvet 1.5 TSI ACT i en Karoq, og synes ikke den på nogen måder virkede bedre end den 1.4 TSI ACT der ligger i min Superb. Den er ikke mere støjsvag, er ikke kvikkere - økonomien kan jeg ikke udtale mig på, med det jeg har prøvet den.

1.5 TSI ACT kommer sikkert til Superb MY19, men det er ikke noget jeg vil vente på, så har bestilt endnu en 1.4.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 9. feb 2018, 17:56
af erlingvj
Forskellen er meget lille. 1.4 er en snert mere kultiveret og bruger en anelse mere benzin.
I nogle modeller betyder det officielle forbrug meget for ejerafgiften, der kan hoppe til det dobbelt, så det har også betydning.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 9. feb 2018, 18:11
af Carpreni34
Tak for de 2 hurtige svar. Nogle steder hvor de har testet den nye 1,5 act skriver de at den trækker bedre end den tidligere 1,4 med/uden act, og andre steder skriver de stort set det modsatte. Så rart med nogle rigtige erfaringer fra folk som faktisk kører i bilerne til dagligt :-)

Kom endelig med flere kommentarer hvis der skulle være andre erfaringer.

God weekend

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 9. feb 2018, 19:36
af HCS-2880
En af mine kammerater er gammel Audi-mekaniker. Nu kører han så splinterny Golf Variant med 1.4 TSI (samme motor, som min i Passat’en). Da jeg spurgte til hvorfor ikke vælge 1.5, var det korte svar:
“Ny motor, nye problemer”.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 9. feb 2018, 19:39
af Carpreni34
Tak for den vinkel HCS

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 9. feb 2018, 19:57
af GaSelle
Carpreni34 skrev:
9. feb 2018, 18:11
Tak for de 2 hurtige svar. Nogle steder hvor de har testet den nye 1,5 act skriver de at den trækker bedre end den tidligere 1,4 med/uden act, og andre steder skriver de stort set det modsatte. Så rart med nogle rigtige erfaringer fra folk som faktisk kører i bilerne til dagligt :-)

Kom endelig med flere kommentarer hvis der skulle være andre erfaringer.

God weekend
Den Karoq jeg prøvede var i hvert fald mærkbart sløvere end min Superb. Den var så også ny; det kan være derfor.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 9. feb 2018, 23:09
af Mkp
Jeg har så stik modsat mening! Min golf variant 1.5 tsi act 150 HK køre både længere, samt er kvikkere end min Passat 1.4 tsi act 150 HK, samtidig er den lidt mere kvik på gas respons! Nu har den ikke kørt flere hundrede tusinde km, så det er svært ar sige med problemer! Men der er ikke noget vi bemærker på værkstederne at der er kommet en 1.5 så tror den er holdbar som de andre :) jeg vælger den i hvertfald igen når passaten skal udskiftet :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: 1.5 TSI evo eller den

: 10. feb 2018, 04:19
af erlingvj
HCS-2880 skrev:
9. feb 2018, 19:36
En af mine kammerater er gammel Audi-mekaniker. Nu kører han så splinterny Golf Variant med 1.4 TSI (samme motor, som min i Passat’en). Da jeg spurgte til hvorfor ikke vælge 1.5, var det korte svar:
“Ny motor, nye problemer”.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nu er der ikke tale om en "ny motor" men blot nogle ændringer.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 10. feb 2018, 07:29
af pomfrit
1.4 bliver vel efterhånden udfaset.
Når bilen om x år skal skiftes ud, kan prisen påvirkes af, om den har den gamle 1.4 eller den nye 1.5 motor.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 10. feb 2018, 12:44
af GranTurismo
Jeg har kørt 1,4 ACT i over tre år og har for nylig kørt 1,5 EVO i en uges tid...

Den største forskel er imo at 1,5 trækker rigtig godt fra 15-1600 omdrejninger, hvor 1,4 først trækker maks ved ca. 2000.

Jeg synes 1,5 lyder lidt bedre - lidt mere frisk og snerrede.

Det er dog mit indtryk at 1,4 går lidt længere på literen.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 10. feb 2018, 15:59
af Carpreni34
Takker for alle kommentarer :)

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 11. feb 2018, 13:52
af hansen123
Jeg syntes 1.5 går ligesom en 1.4.

1.5 går en spids længere på literen under normal kørsel, men syntes faktisk den går kortere på literen med mig bag rattet. Om jeg pisker den mere, eller den bare går kortere på literen i forhold til en 1.4 når der skal arbejdes ved jeg ikke.

En anden sjov ting et at 1.5 dsg7 ikke har samme svinghjul og kobling som en 1.4 dsg7.

Hvad forskellen er ved jeg ikke, men det ser væsentligt anderledes ud, produktmaterialet fra producenterne siger også det er ændret og de har andre reservedelsnumre.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 11. feb 2018, 14:49
af kGlerup
hansen123 skrev:Jeg syntes 1.5 går ligesom en 1.4.

1.5 går en spids længere på literen under normal kørsel, men syntes faktisk den går kortere på literen med mig bag rattet. Om jeg pisker den mere, eller den bare går kortere på literen i forhold til en 1.4 når der skal arbejdes ved jeg ikke.

En anden sjov ting et at 1.5 dsg7 ikke har samme svinghjul og kobling som en 1.4 dsg7.

Hvad forskellen er ved jeg ikke, men det ser væsentligt anderledes ud, produktmaterialet fra producenterne siger også det er ændret og de har andre reservedelsnumre.
Er man så heldig at du kan henvise til noget info vedr ny type svinghjul/kobling?

Re: 1.5 TSI evo eller den

: 14. feb 2018, 16:33
af havsgaard
kGlerup skrev:
11. feb 2018, 14:49
hansen123 skrev:Jeg syntes 1.5 går ligesom en 1.4.

1.5 går en spids længere på literen under normal kørsel, men syntes faktisk den går kortere på literen med mig bag rattet. Om jeg pisker den mere, eller den bare går kortere på literen i forhold til en 1.4 når der skal arbejdes ved jeg ikke.

En anden sjov ting et at 1.5 dsg7 ikke har samme svinghjul og kobling som en 1.4 dsg7.

Hvad forskellen er ved jeg ikke, men det ser væsentligt anderledes ud, produktmaterialet fra producenterne siger også det er ændret og de har andre reservedelsnumre.
Er man så heldig at du kan henvise til noget info vedr ny type svinghjul/kobling?
Lyder interessant, håber på mere information om dette

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 14. feb 2018, 20:46
af GaSelle
Ifølge en kilde på Briskoda kommer 1.5 TSI til Superb fra uge 36, og den vil have GPF.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 14. feb 2018, 23:54
af claussor
Det med DSG ændring og svinghjul er spændende. Man kan jo håbe det er en løsning på DQ200 gate :) Så skal jeg dælme have benzin igen.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 15. feb 2018, 07:55
af VWuser
claussor skrev:
14. feb 2018, 23:54
Det med DSG ændring og svinghjul er spændende. Man kan jo håbe det er en løsning på DQ200 gate :) Så skal jeg dælme have benzin igen.
Det er ikke en løsning... :( ikke på DQ200 gate ihvertfald.
Måske det er ændret pga anden underleverandør, produktions omkostninger eller lignende - men min har også "seriestandard" selvom det er en "ny" 1,5.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 15. feb 2018, 11:58
af claussor
VWuser skrev:
15. feb 2018, 07:55
claussor skrev:
14. feb 2018, 23:54
Det med DSG ændring og svinghjul er spændende. Man kan jo håbe det er en løsning på DQ200 gate :) Så skal jeg dælme have benzin igen.
Det er ikke en løsning... :( ikke på DQ200 gate ihvertfald.
Måske det er ændret pga anden underleverandør, produktions omkostninger eller lignende - men min har også "seriestandard" selvom det er en "ny" 1,5.
Dvs. den glider også i kobling eller sådan? Pis... Havde lige håbet.

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 15. feb 2018, 12:34
af VWuser
claussor skrev:
14. feb 2018, 23:54
Dvs. den glider også i kobling eller sådan? Pis... Havde lige håbet.
Jepp - den glider... Er glad for at jeg leasede ;)

Re: 1.5 TSI evo eller den "gamle" 1.4 TSI

: 15. feb 2018, 12:34
af VWuser
claussor skrev:
14. feb 2018, 23:54
Dvs. den glider også i kobling eller sådan? Pis... Havde lige håbet.
Jepp - den glider... Er glad for at jeg leasede ;)