Min kære Bora har muligvis defekt toppakning. Den skummer i ekspansionsbeholderen og der er mayonnaise under oliedæksel.
Den bruger dog hverken olie eller vand hvilket undre mig.
Hvis det nu viser sig det er toppakningen (tænker jeg vil få trykprøvet cylinderne) kan det så overhovedet svare sig at gå i krig med det selv?
Hvis toppen skal smides til slibning er det vel omkring er par kilo og med pakninger oveni begynder det lige så stille at rende op.
Har fået tilbud fra vw i Flensborg på €850.
Er der andet jeg kan kigge efter på sådan en motor, at det evt er noget helt andet der er galt?
Den har en meget svag lugt af kølervæske inde i kabinen når der er varme på, men mistænker mit varmelegeme inde i kabinen for at være en lille smule utæt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2.0 APK skift toppakning selv?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 331
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Rødekro
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Re: 2.0 APK skift toppakning selv?
Jeg har lige kigget på kølervæsken. Den er stadigvæk fin lyserød som ny
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: 7. nov 2009, 11:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.0 APK skift toppakning selv?
Køre du kun små ture så kan du godt få mayonnaise under oliedæksel. Prøv at køre en god lang tur og se om mayonnaise under oliedæksel forsvinder. Det kan også hjælpe at skifte olie lidt tider så kommer der ikke vand i olien. Det er normalt med mayonnaise under oliedæksel her om vinteren det gør vores Audi 80 også de den kun køre ca 30 km hver vej om dagen.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 331
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Rødekro
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Re: 2.0 APK skift toppakning selv?
Den kører i gennemsnit 10 km pr dagnomaden skrev:Køre du kun små ture så kan du godt få mayonnaise under oliedæksel. Prøv at køre en god lang tur og se om mayonnaise under oliedæksel forsvinder. Det kan også hjælpe at skifte olie lidt tider så kommer der ikke vand i olien. Det er normalt med mayonnaise under oliedæksel her om vinteren det gør vores Audi 80 også de den kun køre ca 30 km hver vej om dagen.
Er det normalt den skummer i ekspansionsbeholderen?
Mistænker den tidligere ejer for at have prøvet at “lappe” varmelegemet med et eller andet radiator tætner. Der var noget hvidt stads i kølervæsken da jeg skiftede det. Måske det bare skal renses igennem så alt skidt kommer ud af systemet?
Nu har jeg haft hele indsugnings røret og den klods der sidder under oliedæksel af og renset helt af. Så må jeg se hvor hurtigt der kommer mayonnaise igen
Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: 7. nov 2009, 11:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.0 APK skift toppakning selv?
Køler væsken skal ikke skumme og så må du prøve at tømme det og få skyllet køle systemet godt og fylde nyt køle væske på.
-
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herlev
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 41 times
Re: 2.0 APK skift toppakning selv?
Sådan en APK er kendt for at lave mayonnaise, og en hel del af det.
Mine forældre har også en som typisk kører korte ture og det er meget udpræget.
Man skal køre en MEGET lang tur for at få det væk, jeg har kørt + 200 km i den med god fart uden det forsvinder, en eller to ture ændrer intet, det er det daglige brug der tæller.
Eneste måde at få det væk på er manuel rensning, men kan det ikke være ret ligegyldigt om det er der eller ej ?
Lyder underligt at den skummer i kølervæsken, jeg tror du skal prøve at rense systemet igennem og skifte væsken.
Når du skal rense systemet kan dj bruge noget rensevæske til formålet, processen skal gentages flere gange for at få al den gamle væske ud og det er vigtigt at man kører til termostaten åbner ved hver rens. Det kan være en god ide at afmontere termostaten, så sparer man en del tid.
Mine forældre har også en som typisk kører korte ture og det er meget udpræget.
Man skal køre en MEGET lang tur for at få det væk, jeg har kørt + 200 km i den med god fart uden det forsvinder, en eller to ture ændrer intet, det er det daglige brug der tæller.
Eneste måde at få det væk på er manuel rensning, men kan det ikke være ret ligegyldigt om det er der eller ej ?
Lyder underligt at den skummer i kølervæsken, jeg tror du skal prøve at rense systemet igennem og skifte væsken.
Når du skal rense systemet kan dj bruge noget rensevæske til formålet, processen skal gentages flere gange for at få al den gamle væske ud og det er vigtigt at man kører til termostaten åbner ved hver rens. Det kan være en god ide at afmontere termostaten, så sparer man en del tid.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 331
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Rødekro
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Re: 2.0 APK skift toppakning selv?
Super. Det vil jeg prøveJesper Rasmussen skrev:Sådan en APK er kendt for at lave mayonnaise, og en hel del af det.
Mine forældre har også en som typisk kører korte ture og det er meget udpræget.
Man skal køre en MEGET lang tur for at få det væk, jeg har kørt + 200 km i den med god fart uden det forsvinder, en eller to ture ændrer intet, det er det daglige brug der tæller.
Eneste måde at få det væk på er manuel rensning, men kan det ikke være ret ligegyldigt om det er der eller ej ?
Lyder underligt at den skummer i kølervæsken, jeg tror du skal prøve at rense systemet igennem og skifte væsken.
Når du skal rense systemet kan dj bruge noget rensevæske til formålet, processen skal gentages flere gange for at få al den gamle væske ud og det er vigtigt at man kører til termostaten åbner ved hver rens. Det kan være en god ide at afmontere termostaten, så sparer man en del tid.
Tænker at gøre det uden termostat. Tror alligevel jeg skifter den, hvis der er nogen der har brugt tætnings halløj i den
Tænker også at få skiftet oliekøler i samme omgang
Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters
-
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herlev
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 41 times
Re: 2.0 APK skift toppakning selv?
Oliekøler behøver du ikke skifte medmindre den er utæt, og hvis den var det ville der være olie i kølevæsken.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 331
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Rødekro
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Re: 2.0 APK skift toppakning selv?
Jesper Rasmussen skrev:Oliekøler behøver du ikke skifte medmindre den er utæt, og hvis den var det ville der være olie i kølevæsken.
Den er ved at være godt rådden omkring studserne, så det er nok begrænset hvor længe den holder endnu....og når jeg alligevel skal have skiftet olie og kølervæske kan jeg lige så godt få skiftet div ting ud
Kan også se at nogen af slangerne er ved at være godt møre og revnet, så de skal nok også skiftes.
Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters