2.0 APK skift toppakning selv?

Besvar
DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

2.0 APK skift toppakning selv?

Indlæg af DrDice » 10. feb 2018, 07:49

Min kære Bora har muligvis defekt toppakning. Den skummer i ekspansionsbeholderen og der er mayonnaise under oliedæksel.

Den bruger dog hverken olie eller vand hvilket undre mig.

Hvis det nu viser sig det er toppakningen (tænker jeg vil få trykprøvet cylinderne) kan det så overhovedet svare sig at gå i krig med det selv?

Hvis toppen skal smides til slibning er det vel omkring er par kilo og med pakninger oveni begynder det lige så stille at rende op.

Har fået tilbud fra vw i Flensborg på €850.

Er der andet jeg kan kigge efter på sådan en motor, at det evt er noget helt andet der er galt?

Den har en meget svag lugt af kølervæske inde i kabinen når der er varme på, men mistænker mit varmelegeme inde i kabinen for at være en lille smule utæt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: 2.0 APK skift toppakning selv?

Indlæg af DrDice » 10. feb 2018, 16:37

Jeg har lige kigget på kølervæsken. Den er stadigvæk fin lyserød som ny


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

nomaden
Nyt medlem
Indlæg: 488
Tilmeldt: 7. nov 2009, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.0 APK skift toppakning selv?

Indlæg af nomaden » 11. feb 2018, 11:38

Køre du kun små ture så kan du godt få mayonnaise under oliedæksel. Prøv at køre en god lang tur og se om mayonnaise under oliedæksel forsvinder. Det kan også hjælpe at skifte olie lidt tider så kommer der ikke vand i olien. Det er normalt med mayonnaise under oliedæksel her om vinteren det gør vores Audi 80 også de den kun køre ca 30 km hver vej om dagen.

DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: 2.0 APK skift toppakning selv?

Indlæg af DrDice » 11. feb 2018, 11:47

nomaden skrev:Køre du kun små ture så kan du godt få mayonnaise under oliedæksel. Prøv at køre en god lang tur og se om mayonnaise under oliedæksel forsvinder. Det kan også hjælpe at skifte olie lidt tider så kommer der ikke vand i olien. Det er normalt med mayonnaise under oliedæksel her om vinteren det gør vores Audi 80 også de den kun køre ca 30 km hver vej om dagen.
Den kører i gennemsnit 10 km pr dag 🤣

Er det normalt den skummer i ekspansionsbeholderen?

Mistænker den tidligere ejer for at have prøvet at “lappe” varmelegemet med et eller andet radiator tætner. Der var noget hvidt stads i kølervæsken da jeg skiftede det. Måske det bare skal renses igennem så alt skidt kommer ud af systemet?

Nu har jeg haft hele indsugnings røret og den klods der sidder under oliedæksel af og renset helt af. Så må jeg se hvor hurtigt der kommer mayonnaise igen


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

nomaden
Nyt medlem
Indlæg: 488
Tilmeldt: 7. nov 2009, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.0 APK skift toppakning selv?

Indlæg af nomaden » 11. feb 2018, 13:41

Køler væsken skal ikke skumme og så må du prøve at tømme det og få skyllet køle systemet godt og fylde nyt køle væske på.

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: 2.0 APK skift toppakning selv?

Indlæg af Jesper Rasmussen » 11. feb 2018, 15:42

Sådan en APK er kendt for at lave mayonnaise, og en hel del af det.

Mine forældre har også en som typisk kører korte ture og det er meget udpræget.

Man skal køre en MEGET lang tur for at få det væk, jeg har kørt + 200 km i den med god fart uden det forsvinder, en eller to ture ændrer intet, det er det daglige brug der tæller.

Eneste måde at få det væk på er manuel rensning, men kan det ikke være ret ligegyldigt om det er der eller ej ?

Lyder underligt at den skummer i kølervæsken, jeg tror du skal prøve at rense systemet igennem og skifte væsken.

Når du skal rense systemet kan dj bruge noget rensevæske til formålet, processen skal gentages flere gange for at få al den gamle væske ud og det er vigtigt at man kører til termostaten åbner ved hver rens. Det kan være en god ide at afmontere termostaten, så sparer man en del tid.

DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: 2.0 APK skift toppakning selv?

Indlæg af DrDice » 11. feb 2018, 15:47

Jesper Rasmussen skrev:Sådan en APK er kendt for at lave mayonnaise, og en hel del af det.

Mine forældre har også en som typisk kører korte ture og det er meget udpræget.

Man skal køre en MEGET lang tur for at få det væk, jeg har kørt + 200 km i den med god fart uden det forsvinder, en eller to ture ændrer intet, det er det daglige brug der tæller.

Eneste måde at få det væk på er manuel rensning, men kan det ikke være ret ligegyldigt om det er der eller ej ?

Lyder underligt at den skummer i kølervæsken, jeg tror du skal prøve at rense systemet igennem og skifte væsken.

Når du skal rense systemet kan dj bruge noget rensevæske til formålet, processen skal gentages flere gange for at få al den gamle væske ud og det er vigtigt at man kører til termostaten åbner ved hver rens. Det kan være en god ide at afmontere termostaten, så sparer man en del tid.
Super. Det vil jeg prøve Billede

Tænker at gøre det uden termostat. Tror alligevel jeg skifter den, hvis der er nogen der har brugt tætnings halløj i den Billede

Tænker også at få skiftet oliekøler i samme omgang


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: 2.0 APK skift toppakning selv?

Indlæg af Jesper Rasmussen » 11. feb 2018, 16:51

Oliekøler behøver du ikke skifte medmindre den er utæt, og hvis den var det ville der være olie i kølevæsken.

DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: 2.0 APK skift toppakning selv?

Indlæg af DrDice » 11. feb 2018, 16:55

Jesper Rasmussen skrev:Oliekøler behøver du ikke skifte medmindre den er utæt, og hvis den var det ville der være olie i kølevæsken.

Den er ved at være godt rådden omkring studserne, så det er nok begrænset hvor længe den holder endnu....og når jeg alligevel skal have skiftet olie og kølervæske kan jeg lige så godt få skiftet div ting ud Billede

Kan også se at nogen af slangerne er ved at være godt møre og revnet, så de skal nok også skiftes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

Besvar

Tilbage til "Motor"