5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Besvar
Johnny87
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9. feb 2018, 10:07
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af Johnny87 » 14. feb 2018, 11:51

Hej

Jeg undre mig over 1.6 TDi motoren over de sidste par år i Seat, VW, Audi mv.

2014 - 2015 105 HK 250 NM
2015 - 2016 110 HK 250 NM
2016 - 2017 115 HK 250 NM

Acceleration ændre sig alt andet lige også.

Er det "bare" en software opdatering? Eller er der lavet noget om i motoren?
I så fald kan man hvis man har en 105 hk få lavet sin om til 115hk og 250nm?

Jeg har købt en 1.6 Tdi 105 hk med DSG7 fra 2015, og har læst at den helst ikke skal over 250NM, men jeg kunne godt tænke mig at få de 115hk samt 250nm som den nyere udgave, og dermed 1 helt sekund hurtigere i acceleration.

Nogen der ved noget?

Michael1995
Nyt medlem
Indlæg: 479
Tilmeldt: 15. okt 2014, 13:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af Michael1995 » 14. feb 2018, 12:03

Måske er der nogle hardwareændringer, men en chippet 1.6 TDI lander jo på omkring 140-150Hk, så mon ikke det mest bare er software :)
Nuværende: VW Passat Variant 2014

(Tidligere)
Golf VII GTI Performance
Seat Leon FR 2.0TSI '10 - Projekttråd: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=124981
Seat Leon 1.9 TDI 2009

Salgsleder ved Nordic Autoparts.
Brug for et godt tilbud på reservedele - ring eller mail.
Mail: Mhe@nap.dk
Direkte telefon: 86 20 33 47.

Brugeravatar
Don Karnage
Medlem
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 2. jan 2011, 21:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tune (Greve)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af Don Karnage » 14. feb 2018, 12:16

Eller et reklame gimmick.

VAG biler yder jo næsten, hvis ikke altid, mere end de er opgivet til, modsat mange andre producenter. På den måde er det også nemt at udgive en ny model eller revision og snyde forbrugeren til at tro at de køber et bedre produkt, hvad det angår i hvert fald.

Se bare på Seat Leon Sport-Up (TFSI) og Golf 5 GTI. Fundstændig samme motor, Seat'en opgivet til 185 hk, Golfen til 200 hk. Så kom der en dyrer udgave af Seat'en, FR. PRÆCIS samme motor, men nu med 200hk.

En Cupra er opgivet til 240 hk, en S3 til 265 hk. Præcis samme motor.

Forbrugerne er nemme at manipulere med når man ikke ved bedre. Det er jo dårlig reklame at udgive en ny model uden at der er forbedringer på mere eller mindre alle punkter.
Audi RS3 8V 2018 Stage 3

Tidligere biler:
Seat Leon 1P 2.0 TFSI Sport-Up
Revo Stage 2+ 293 hk, 436 nm [Tidligere setup]
APR Stage 3, i omegnen af 370 hk, 500 nm.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af Mike H » 14. feb 2018, 13:18

Og Golf7 1.4 TSI var opgivet til 140 hk i de første år - så blev den hævet til 150 hk i de senere versioner.
Hvis man kigge på rulninger af disse varianter - leverer de typisk alle 150-154 hk. Dvs. at man bare har sat overperformance i annonceringen ned til noget det stadig kan overholde.
De nyere årgange leverer derfor ikke mere end de gamle - det er bare en tilretning i annonceringen, så det ser ud til man får mere...
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Johnny87
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9. feb 2018, 10:07
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af Johnny87 » 14. feb 2018, 15:28

Michael1995 skrev:
14. feb 2018, 12:03
Måske er der nogle hardwareændringer, men en chippet 1.6 TDI lander jo på omkring 140-150Hk, så mon ikke det mest bare er software :)
Ja det er rigtigt. Men er det ikke noget med at DSG7 ikke er så glad for 250NM+?

Iøvrigt tak for svarene, det giver god mening. Jeg undrede mig også over det da jeg ikke synes der er mærkbar forskel på en 115 hk fra 2017 og en 105hk fra 2015 da jeg var ude og prøve dem.

HenrikFoosk
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 6. feb 2014, 09:12
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af HenrikFoosk » 15. feb 2018, 18:29

Jeg køre med en 1.6tdi Dsg7 i min Leon fra 10mrd 2013.
Den er chippet osv, køre med 156hk og 315nm. No probs ! Blev 2.3sek hurtigere fra 0-100. Tvivler på din blir 1sek hurtigere ved og få de sidste 10hk. Få den chippet og smil og være glad! 👌🏻

Kasperfolini
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 16. dec 2013, 19:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af Kasperfolini » 15. feb 2018, 19:00

Mike H skrev:
14. feb 2018, 13:18
Og Golf7 1.4 TSI var opgivet til 140 hk i de første år - så blev den hævet til 150 hk i de senere versioner.
Hvis man kigge på rulninger af disse varianter - leverer de typisk alle 150-154 hk. Dvs. at man bare har sat overperformance i annonceringen ned til noget det stadig kan overholde.
De nyere årgange leverer derfor ikke mere end de gamle - det er bare en tilretning i annonceringen, så det ser ud til man får mere...
140 hestes og 150 hesten er da SLET ikke samme motor overhovedet? :shock:
Volkswagen tekniker -golf GTE 2018.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af Blackfinger » 15. feb 2018, 19:31

Kasperfolini skrev:
15. feb 2018, 19:00
Mike H skrev:
14. feb 2018, 13:18
Og Golf7 1.4 TSI var opgivet til 140 hk i de første år - så blev den hævet til 150 hk i de senere versioner.
Hvis man kigge på rulninger af disse varianter - leverer de typisk alle 150-154 hk. Dvs. at man bare har sat overperformance i annonceringen ned til noget det stadig kan overholde.
De nyere årgange leverer derfor ikke mere end de gamle - det er bare en tilretning i annonceringen, så det ser ud til man får mere...
140 hestes og 150 hesten er da SLET ikke samme motor overhovedet? :shock:
Hvad mener du da at forskellen er???

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af Markhh » 16. feb 2018, 00:21

Kasperfolini skrev:
15. feb 2018, 19:00
Mike H skrev:
14. feb 2018, 13:18
Og Golf7 1.4 TSI var opgivet til 140 hk i de første år - så blev den hævet til 150 hk i de senere versioner.
Hvis man kigge på rulninger af disse varianter - leverer de typisk alle 150-154 hk. Dvs. at man bare har sat overperformance i annonceringen ned til noget det stadig kan overholde.
De nyere årgange leverer derfor ikke mere end de gamle - det er bare en tilretning i annonceringen, så det ser ud til man får mere...
140 hestes og 150 hesten er da SLET ikke samme motor overhovedet? :shock:
Jo hvis det er 1.4 liers tsi begge to, men der er kommet en ny 1.5 liters tsi og den er meget anderledes ja

Brugeravatar
MMGG
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26. nov 2011, 07:51
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af MMGG » 16. feb 2018, 14:14

Der kan være forskel på motor. FEKS.
1.4 tsi 140hk er kædetræk blandet andet og 1.4 tsi 150 hk. Tandrem.
Kunne forstille mig der ændring både software og måske valg af turboen. Evt dyssernes størrelse.
Er der mekaniker der kan bekræfte eller afvise det

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af Blackfinger » 16. feb 2018, 14:24

Nu taler vi altså om 1.4 og 1.5 TSI motorer i Golf 7 De er alle af typen EA211 som alle er med tandrem.

1.5 motoren har som standard cylinderfrakobling. Ellers adskiller den sig ikke væsentligt fra 1.4 (som også kan fås med cylinderfrakobling).

Så jeg er ret spændt på at høre Kasperfolinis svar når han påstår at det ikke er samme motor overhovedet.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af Mike H » 16. feb 2018, 19:50

Jeg har ejet en G7 fra 2014 - 1.4 TSI og den er med tandrem og 140 HK
Jeg ejer nu en G7 fra 2015 - 1.4 TSI og den er med tandrem og 150 HK
- fra og med G7.5 kom der en 1.5 TSI ind i programmet... det er IKKE den jeg omtaler - men udelukkende de 2 først der adskiller på HK.
(Kæden udgik da man gik fra G6 til G7 ;) )
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af erlingvj » 17. feb 2018, 08:22

Blackfinger skrev:
16. feb 2018, 14:24
Nu taler vi altså om 1.4 og 1.5 TSI motorer i Golf 7 De er alle af typen EA211 som alle er med tandrem.

1.5 motoren har som standard cylinderfrakobling. Ellers adskiller den sig ikke væsentligt fra 1.4 (som også kan fås med cylinderfrakobling).

Så jeg er ret spændt på at høre Kasperfolinis svar når han påstår at det ikke er samme motor overhovedet.
Ændringerne er ret små. Fx en anden oliepumpe med variabel karakteristik. Men ja at påstå at det er en "anden motor" holder ikke vand overhovedet.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: 5 HK ekstra hvert år 1.6 TDI

Indlæg af KBoesen » 17. feb 2018, 21:21

Mike H skrev:
16. feb 2018, 19:50
Jeg har ejet en G7 fra 2014 - 1.4 TSI og den er med tandrem og 140 HK
Jeg ejer nu en G7 fra 2015 - 1.4 TSI og den er med tandrem og 150 HK
- fra og med G7.5 kom der en 1.5 TSI ind i programmet... det er IKKE den jeg omtaler - men udelukkende de 2 først der adskiller på HK.
(Kæden udgik da man gik fra G6 til G7 ;) )
Som jeg lige husker det, så er 140 hk = Euro 5 godkendt og 150 hk = Euro 6 godkendt. Det er vidst det væsentligste. :-)
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Besvar

Tilbage til "Motor"