Side 1 af 1

Defekt gløderør Passat B7

: 15. feb 2018, 13:14
af HansH
Det ser ud til at jeg har et gløderør der er stået af.
Den logger denne fejlkode:

4985 - Cylinder 2 Glow Plug Circuit (Q11)
P0672 00 [237] - Electrical Fault

Jeg har efterflg ohm'et dem igennem, og det er tydeligt at cyl. 2 skiller sig ud: 55ohm mod ~1.3ohm på de 3 andre cylindre.
Læser mig frem til at indikationerne på defekt gløderør dermed skulle være klare nok.
Læser også at ".. man skifter ikke kun ét gløderør. Man tager dem alle".
Tænker at det må være noget af samme filosofi som gælder for skift af forlygternes lyskilde... ?

spgs.mål 1: Kan panelet bekræfte at man bør skifte alle 4 gløderør når man er i gang?

spgs.mål 2: de sidder forbandet dybt nede i en kanal, hvor jeg ikke ved første øjekast har noget værktøj der kan komme ned. Nogen staldtips til hvordan man kan komme til at tage dem ?

spgs.mål 3: jeg læser instrukser om rengøring dernede når gløderør er ude - både støvsugning, rens med bremsevæske, renblæsning med trykluft osv. Er det i virkeligheden noget jeg bare burde fise hen til værkstedet og få gjort, fremfor at lege hobbymand ?

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 15. feb 2018, 14:37
af Bagjuul
Min erfaring ( fra mine år i Mercedes ) siger at man kun skal skifte det/de gløderør, der er defekte.

Der er en risiko for at røret knækker, så ingen grund til at fedte med dem unødigt.
Jeg mener godt, man selv kan skifte dem, men man skal være forsigtig og gerne skiftevis løsne og spænde lidt igen for at undgå knækkede rør.

Kan man ikke nappe det med en lang top med forlænger på?

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 15. feb 2018, 14:39
af GaSelle
Jeg ville også gøre rent nede i kanalen inden afmontering, så evt. skidt ikke ryger ind i cylinderen. Jeg ville personligt også overlade det til et værksted; de kan godt knække.

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 15. feb 2018, 14:45
af HansH
Bagjuul skrev:
15. feb 2018, 14:37
Min erfaring ( fra mine år i Mercedes ) siger at man kun skal skifte det/de gløderør, der er defekte.

Der er en risiko for at røret knækker, så ingen grund til at fedte med dem unødigt.
Jeg mener godt, man selv kan skifte dem, men man skal være forsigtig og gerne skiftevis løsne og spænde lidt igen for at undgå knækkede rør.

Kan man ikke nappe det med en lang top med forlænger på?
At knække dem nede i toppen ville virkelig være pænt nedern :(
Argumentet for at skifte alle 4 de steder jeg har læst dette, er at når ét går så er de andre tæt på. Og at risikoen for at et defekt gløderør smider spidsen ned i cylinderen på ingen måde er besparelsen værd.
Jeg har hele rep.historikken på min og iflg. denne er det de originale der sidder. Jeg tror ikke tidl. ejer selv har skiftet, da den har kørt som leasing med vedligeh.aftale i Tyskland.
Dvs. de gløderør er nu 5år og 3mdr gamle og 125.000km.
Tænker at det er en okay post med 4 nye gløderør på nuv. tidspunkt....

Jeg har ikke så lang en top som kan gå ned over og nå ned og få fat i kanten. Røret er for højt.

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 15. feb 2018, 14:49
af HansH
GaSelle skrev:
15. feb 2018, 14:39
Jeg ville også gøre rent nede i kanalen inden afmontering, så evt. skidt ikke ryger ind i cylinderen. Jeg ville personligt også overlade det til et værksted; de kan godt knække.
Tror jeg køber din pointe.
Jeg ville alligevel skulle i Biltema og skaffe det rigtige værktøj... og som du siger: risikoen for at fucke det op..

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 15. feb 2018, 15:05
af Blackfinger
@HansH. Du har vel set de videoer med Die Autodoktoren hvor de skifter gløderør? Og også knækker et så det må bores ud.

Hvis de ikke knækker er det ingen sag at gøre det selv, men hvis de gør så bliver det giftigt.

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 15. feb 2018, 15:34
af HansH
Blackfinger skrev:
15. feb 2018, 15:05
@HansH. Du har vel set de videoer med Die Autodoktoren hvor de skifter gløderør? Og også knækker et så det må bores ud.

Hvis de ikke knækker er det ingen sag at gøre det selv, men hvis de gør så bliver det giftigt.
Har lige set den :(
Har givet den lokale besked på at få 4 rør hjem og udskifte dem for mig!
Er godt med på at han også kan knække dem, men hvis det skulle ske, er det bedre at bilen står på et værksted end i min garage.

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 15. feb 2018, 16:11
af Markhh
Har i mine 7 år på autoriseret værksted stadig til gode at se At et gløderør knækker i toppen. Kør bilen godt varm inden, blæses med en trykluftpistol og at løsne røret er en smal sag der efter. Man skal dog være varsom og ikke bare tage det store tag og løsne. Ville også skifte alle 4 når man er igang, især hvis de sidder inde bag ventil dækslet som det gør på nogle

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 15. feb 2018, 19:56
af mobworld
Hej

Min blev også ramt af samme 'fejl' i sommers (km ca. 130.000). Åbenbart seriestandard at der skal nye rør til efter plus 100k km.

Fik 4 nye rør for ca kr. 1700 inkl det hele. Det vil jeg godt give for at slippe for at slås med det hjemme i garagen.

Mvh

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 26. feb 2018, 21:42
af MikkelVitus
Hvad betyder det at et gløderør "smider spidsen" ??

Gør de det når de er blevet for gamle ? Min superb 1,9har kørt 480.000 med de samme gløderør. Betyder det at jeg skal få dem skiftet selvom de virker glimrende ? :o

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 27. feb 2018, 07:53
af HansH
MikkelVitus skrev:
26. feb 2018, 21:42
Hvad betyder det at et gløderør "smider spidsen" ??

Gør de det når de er blevet for gamle ? Min superb 1,9har kørt 480.000 med de samme gløderør. Betyder det at jeg skal få dem skiftet selvom de virker glimrende ? :o
Der er et par forskellige måder et gløderør kan knække ved afmontering, når uheldet er ude.
Én variant er at den knækker oppe ved gevindet. Dvs. du står med toppen med gevindet i hænderne når du er færdig. Resten af gløderøret sidder fast i kanalen i topstykket, og du har så en udfordring med at få det løsnet og fisket op.
En anden variant er at det knækker nede ved keramikspidsen, dvs du får hele røret med op, men spidsen er faldet ned i forbrændingskammeret. Det siger sig selv, at så skal toppen af for at få det ud.

Jeg ville ikke begynde at skifte gløderør proaktivt. Jeg reagerede fordi den lagde en fejlkode på det ene, og da jeg målte dem igennem var det meget tydeligt at den var god nok (altså at det var defekt), og så blev alle 4 skiftet.

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 27. feb 2018, 14:13
af MikkelVitus
Ok, tak.

jeg læste det du skrev som om at motoren under kørsel kunne risikere at smide noget at gløderøret ned i cylinderen, og så blev jeg bange. Men det som du skriver er en risiko med udskiftning korrekt ? :)

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 27. feb 2018, 14:21
af HansH
MikkelVitus skrev:
27. feb 2018, 14:13
jeg læste det du skrev som om at motoren under kørsel kunne risikere at smide noget at gløderøret ned i cylinderen, og så blev jeg bange. Men det som du skriver er en risiko med udskiftning korrekt ? :)
Rigtigt forstået :)

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 27. feb 2018, 16:00
af Joker22
Jeg skiftede for 3 dage siden på en kammerats passat...

Jeg skiftede til denne type.. NGK 7560
Jeg kørte bil RIGTIG godt varm, inden jeg gik igang..

Da det rør der var defekt, gik løs som ingen ting, så sprang vi på de 3 sidste, man kan jo være uheldig de sidder godt fast året efter, hvor de måske skal skiftes..

Prisen var 4 *8,57 euro :)

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 16. mar 2018, 15:51
af HansH
Endte med at få den lokale Autopartner til at skifte dem.
Et kvarters arbejdsløn og 4 nye BERU gløderør == 1000 kr.

Retrospektivt kunne jeg sagtens have gjort det selv, såfremt jeg havde haft den rigtige top. De var overhovedet ikke groet fast.. lige til at skrue løs og trække op af kanalen.

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 16. mar 2018, 21:27
af Passatg 3c
HansH skrev:
Blackfinger skrev:
15. feb 2018, 15:05
@HansH. Du har vel set de videoer med Die Autodoktoren hvor de skifter gløderør? Og også knækker et så det må bores ud.

Hvis de ikke knækker er det ingen sag at gøre det selv, men hvis de gør så bliver det giftigt.
Har lige set den :(
Har givet den lokale besked på at få 4 rør hjem og udskifte dem for mig!
Er godt med på at han også kan knække dem, men hvis det skulle ske, er det bedre at bilen står på et værksted end i min garage.
I hvilken episode knækker røret, kan du huske det?

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 16. mar 2018, 21:47
af Blackfinger

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 16. mar 2018, 22:04
af HansH
Passatg 3c skrev:
16. mar 2018, 21:27
I hvilken episode knækker røret, kan du huske det?
Det er ikke die Autodoktoren der knækker det.
Skaden er sket på et andet værksted, og så er kunden blevet pissed og er kørt ned til Holger og Hans-Jürgen og beder dem tage over.
Og da H-J er alene i denne episode er det altså ham mod gløderøret :)

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 17. nov 2018, 18:46
af Blackfinger
Tænk sig at hedde Hans Jürgen Faul.

Faul betyder doven på tysk.

Re: Defekt gløderør Passat B7

: 18. nov 2018, 17:20
af Mibir
Der er også denne episode, hvor de begge deltager, og forklare - og samtidig forstår man hvorfor de kan knække:

https://www.youtube.com/watch?v=vJUBBvY4SFg