Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Besvar
MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af MikkelVitus » 16. feb 2018, 19:29

Hej med jer,

Jeg vil gerne høre jer mekanikere om jeg ved at tjekke nogle parametre i VCDS, kan få et indtryk af hvor slidt min motor er ?

Det er en 1,9 tdi 130 Hk, og grunden til at jeg spørger er at den snart runder den halve million. Det var meget rart om man ved at gå ind og kigge på forskelligeting, kunne sige noget om motoren er slidt. Jeg ved godt der sikkert ikke findes en slid-indikator :D , men man kan vel kigge på andre ting ? Jeg har selv kørt alle kilometerne, og den har aldrig været åbnet i motoren. der er kun skiftet tandrem osv. Af andre reperationer har der været generator, klimakompressor, rør til servostyring, ledningsnet til dyser, og så den der pumpe der sidder omme bag som jeg ikke kan huske hvad hedder. Den drives vistnok af knastakslen.

Jeg har aldrig kørt longlife intervaller, men skiftet olie for hver 10-15.000. Jeg læste på et tidspunkt at dyser var skrøbelige på vw tdi'er, og er nervøs for om mine dyser er meget slidte, nuj hvor de har kørt så langt. Det er vel lige før at 2 nye dyser koster mere end bilen er værd :D

Det kunne være super fedt hvis der var en eller flere som kunne fortælle mig hvad jeg skal udlæse med VCDS, og så smide det op her, og så kunne i komme med en vurdering af om den er ved at stille træskoene, eler jeg kan nappe en halv million mere. Det ville være mig en fornøjelse, da jeg synes bilen kører langt bedre end mange nyere modeller, og så kan man jo også godt sige at den gamle har taget det meste af afskrivningen, så den er gratis at futte rundt i :)

Mange tak og god weekend.
Mikkel
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af MikkelVitus » 18. feb 2018, 10:44

Kære jer,

Er der slet ikke nogle af jer entusiaster , der kan fortælle mig hvilke måleblokke jeg kan udlæse for at få en idé om min tdi motor kører som den skal, og er i nogenlunde god stand ? :)

Der må vel være nogle timingsmæssige ting ? Og turbotryk der skal ligge indenfor nogle grænser osv ?

Mvh
Mikkel
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af i-s » 18. feb 2018, 16:50

Altså der er ingen måleblokke der kan fortælle dig, at den er 20% slidt eller noget i den stil. Enten er det Ok eller også er det ikke.
/Søren.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af wahlstrom » 18. feb 2018, 18:44

Man kan, når motoren er varm, se hvordan PD elementerne arbejder i tomgang. Om de er i stykker, eller om der løber diesel ved siden af som ved ovale huller i topstykket.
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi

Indlæg af MikkelVitus » 19. feb 2018, 00:08

wahlstrom skrev:
18. feb 2018, 18:44
Man kan, når motoren er varm, se hvordan PD elementerne arbejder i tomgang. Om de er i stykker, eller om der løber diesel ved siden af som ved ovale huller i topstykket.
Hej :)

Ok - vil du være i stand til at fortælle mig om de pd elementer arbejder som de skal, og om der løber diesel ved siden af, hvis jeg logger de relevante måleblokke i VCDS ?

Det vil jeg blive rigtig glad for! Hvilke måleblokke skal jeg logge ?

Mvh
Mikkel
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af wahlstrom » 20. feb 2018, 03:18

Mener de er måleblok 13 i motor. Tag et billede af målingerne.
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af MikkelVitus » 20. feb 2018, 09:54

Ok tak, hermed måleblok 13 i rtomgang :)

Billede

Siger det også noget om diesel der løber forkert ?
Vedhæftede filer
måleblok13.JPG
måleblok13.JPG (31.18 KiB) Vist 990 gange
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af wahlstrom » 21. feb 2018, 09:22

Kan ikke se billedet i tråden
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af MikkelVitus » 21. feb 2018, 12:12

Kan du ikke se sådan et blåt billede fra min telefon ?
Det er måleblok 13, som du bad om .

Billede
Vedhæftede filer
måleblok13.JPG
måleblok13.JPG (31.18 KiB) Vist 937 gange
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi

Indlæg af HHKP » 27. feb 2018, 07:58

wahlstrom skrev:
18. feb 2018, 18:44
Man kan, når motoren er varm, se hvordan PD elementerne arbejder i tomgang. Om de er i stykker, eller om der løber diesel ved siden af som ved ovale huller i topstykket.
Hvordan ser man om der løber diesel ved siden af ?
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af wahlstrom » 27. feb 2018, 20:11

HHKP skrev:
wahlstrom skrev:
18. feb 2018, 18:44
Man kan, når motoren er varm, se hvordan PD elementerne arbejder i tomgang. Om de er i stykker, eller om der løber diesel ved siden af som ved ovale huller i topstykket.
Hvordan ser man om der løber diesel ved siden af ?
Der tror jeg desværre man skal have fat i selve dysen.. Se evt anden tråd her hvor en har skiftet O ringe mv...
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af mojo » 27. feb 2018, 21:09

Mit råd til dig er at køre videre uden at tænke Så meget på om den er slidt eller ej. Springer den igang og bruger den ikke olie eller vand så er der ingen tvivl om at den stadig er sund. En god ide er at skære dit brændstofilter op hver anden gang du skifter olie. Der skal du se efter at den ikke er snasket til i filtret af motorolie. Er den det skal du have ny tandempumpe inden den ødelægger dyserne. Noget andet du kan nørde lidt med er at udlæse knastvinkel i en måleblok og trimme den ind ved at løsne 3 skruer på knasthjulet og få den på nul grader. Det flytter sig lidt over levetiden på tandremmen.
På dit andet spørgsmål omkring dyse balance i en anden tråd gør motorstyringen det at den tilføjer mere eller mindre brændstof til hver dyse for at få en rolig motorgang.derfor skal det give nul når de bliver lagt sammen. Er der en der falder helt ved siden af viser den 2.99 mener jeg.
Min egen giver jeg en gang imellem en kvart liter 2takts olie fra jem og fix inden jeg fylder den op, så kommer den til at gå silkeblødt igen.

Mvh Morten.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af MikkelVitus » 1. mar 2018, 15:09

Tusind tak Mojo, for en god forklaring.

Jeg har siden 300.000 kørt på en 10/40 Helix semisyntetisk, da jeg på det tidspunkt kørte rigtig meget motorvej med 160-70 stykker og da nåede olieadvarsel om for lav oliestand at lyse mellem olieskift da jeg kørte på den tynde longlife olie. Så skiftede jeg til den lidt tykkere og så var der intet problem, og nu kører jeg slet ikke så meget og så hurtigt mere, og den bruger ikke en dråbe olie faktisk.

Jeg har fået skiftet den tandempumpe én gang.

Det med det tal for knastakslen som du siger ændrer sig når tandrem bliver slidt, hvilken måleblok ligger det i ?

Og mener du at det er noget man bør justere efterhånden som remmen slides ?

Det er nyt for mig med det 2 takt olie - smører det dyserne eller hvad gør det ? Jeg har noget andet additiv fra bell tror jeg, som jeg nogle gange hælder i. Er det den der 2 takt olie som man bruger til at hælde i benzin så det dur til knallerter ?

Igen mange tak for dit brugbare svar :)
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af mojo » 1. mar 2018, 15:46

Det er måleblok 4.4 og skal stå tæt på nul i tomgang varm.
Søg på synkroniserings vinkel vcds og du finder mere info.
2 takt olien er ganske rigtigt det til knallert og giver lidt smøring til dyser og pumper. Der er også dem der fraråder det pga zink i olien som kan skade dyserne på sigt.
En anden ting der bliver slidt op er knast og knastfølger så begynder den at lyde som en fiskekutter i tomgang. Ny knast og følgere så kører det igen.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi

Indlæg af MikkelVitus » 5. mar 2018, 14:59

mojo skrev:
1. mar 2018, 15:46
Det er måleblok 4.4 og skal stå tæt på nul i tomgang varm.
Søg på synkroniserings vinkel vcds og du finder mere info.
En anden ting der bliver slidt op er knast og knastfølger så begynder den at lyde som en fiskekutter i tomgang. Ny knast og følgere så kører det igen.
Hej Mojo,
Så vidt jeg kan læse mig frem til så kan den timing ikke måles med PD motorer ? Min er en AWX.

Med hensyn til lyden, så er jeg meget dårlig til sådan noget - jeg forsøger at vedhæfte et lydklip, gider du så høre om der er fiskekutter-sound over det ?Det blæste lidt så volumen på den optagelse svinger lidt, men mon ikke du kan høre motorlyden. Jeg synes ikke der er noget der klukker ?

https://instaud.io/1RDa
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af mojo » 5. mar 2018, 15:13

Den lyder fint nok.
Jeg har da justeret min knast og har nøjagtig samme bil som dig bare i grønBillede
https://youtu.be/3ber08mvVII

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af MikkelVitus » 5. mar 2018, 15:22

Det er jeg glad for at den gør. Jeg har ikke så meget lyst til motorhavari :D
Hvor langt har din kørt ? Det er en aldeles fantastisk bil, jeg vil ønske at den runder en million. Jeg har bare så mange små ruspletter på den som jeg gerne vil finde en der kan lave. Jeg har købt en spraymaling i bilens farve, og jeg vil bare gerne lige ha de pletter slebet lidt og så malet. Og ingen krav om at det er super flot, bare det ikke ruster mere.

Men ok, her er kanal 4, jeg læste bare et sted at PD motorer styrede det via ECU. Er det den rigtige ?
kanal4.png
kanal4.png (287.79 KiB) Vist 667 gange
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af mojo » 5. mar 2018, 15:38

Mon ikke det er værdi nr 2.
Jeg har vcds og teste det med.
Min har kørt 340000 og er stort set rustfri.
Den kører som en drøm bortset fra at den brummede vildt når man sad på bagsædet, indtil jeg tog tragten af luftfiltret. Så nu kører vi uden

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Kan man med VCDS tjekke en tdi "sundhedstilstand" ?

Indlæg af MikkelVitus » 5. mar 2018, 15:52

Ja det er sjovt som den brummer i indsugningsluften, men synes du ikke den brummer langt mere når den tragt er pillet af ?
Jeg prøver med vold og magt at få den tragt fra luftfilter til at blive siddende fast.

Jeg har også vcds, men så skal jeg have computeren med ud i bilen, og den obdeleven som jeg læser værdier med nu, den er trådløs og kører på telefonen. Noget nemmere!

Min er også totalt rustfri, pånær de små pletter rundt omkring, hvor der er sket et stenslag, eller anden fysisk påvirkning. Og det er bare dem jeg gerne vil undgå udvikler sig. Og så min bagagerumsklap, den er fuldstændig rustet der ved håndtaget.
Men i bunden og ellers er den helt rustfri.

Men mit bakspejl tror jeg ikke rigtigt virker mere, det virker i alt fald ikke som om det bliver mørkere, og så er sensitiviteten på regnsensoren ændret, efter jeg fik en anden rude i, og det er faktisk ret irriterende, for den visker for ofte, og jeg kan ikke indstille sensitiviteten i VCDS :(
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Besvar

Tilbage til "Motor"