Heftigt oliespild omkring EGR på 2.0 TDI

Besvar
Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Heftigt oliespild omkring EGR på 2.0 TDI

Indlæg af Søren K » 20. feb 2018, 20:18

Halløj

Står med en lettere adskilt TDI hvor jeg har oplevet oliespild, umiddelbart ingen brud men det kommer fra området omkring EGR... Efter at have holdt stille på vejen et par døgn er der dryppet hvad jeg vil gætte på er et par centiliter.
Nogle gode ideer?
Vi prøver at rense alt og samle igen... Har den orange pakning evt ry for at skulle skiftes? BilledeBilledeBilledeBillede

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Senest rettet af Søren K 20. feb 2018, 20:18, rettet i alt 1 gang.
Vh Søren K


Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1840
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Heftigt oliespild omkring EGR på 2.0 TDI

Indlæg af Joker22 » 20. feb 2018, 20:34

Hvad er det for en motor?
Jeg skifter normalt ikke pakningen
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Heftigt oliespild omkring EGR på 2.0 TDI

Indlæg af Søren K » 20. feb 2018, 20:43

Joker22 skrev:Hvad er det for en motor?
Jeg skifter normalt ikke pakningen
2.0 TDI BKD mener jeg den hedder

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

Vh Søren K


DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Heftigt oliespild omkring EGR på 2.0 TDI

Indlæg af DrDice » 25. feb 2018, 10:16

På min golf 4 TDI blev egr ventilen ved med at brække sig ved pakningen. Selv en ny pakning hjalp ikke. Endte med at bruge den org pakning og en lille smule flydende pakning. Har ikke haft problemer siden (ca 50.000 km)

Vw fortalte mig at problemet var kendt på egr ventiler med 3 bolte/skruer. Med mindre man spænder dem 100% ens, kan den blive en lille smule utæt og når der så kom tryk på, brækker den sig :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Heftigt oliespild omkring EGR på 2.0 TDI

Indlæg af Søren K » 26. feb 2018, 10:49

DrDice skrev:På min golf 4 TDI blev egr ventilen ved med at brække sig ved pakningen. Selv en ny pakning hjalp ikke. Endte med at bruge den org pakning og en lille smule flydende pakning. Har ikke haft problemer siden (ca 50.000 km)

Vw fortalte mig at problemet var kendt på egr ventiler med 3 bolte/skruer. Med mindre man spænder dem 100% ens, kan den blive en lille smule utæt og når der så kom tryk på, brækker den sig :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Var der oliespild i samme grad?

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

Vh Søren K


Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Heftigt oliespild omkring EGR på 2.0 TDI

Indlæg af Søren K » 26. feb 2018, 10:50

Vi begynder at mistænke turboen... Hvordan vil en defekt turbo arte sig? Jeg synes umiddelbart den trækker fint.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

Vh Søren K


DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Heftigt oliespild omkring EGR på 2.0 TDI

Indlæg af DrDice » 27. feb 2018, 20:43

Søren K skrev:Vi begynder at mistænke turboen... Hvordan vil en defekt turbo arte sig? Jeg synes umiddelbart den trækker fint.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Det var stort set lige så meget olie på min g4. Det ser ikke ud til der er olie i dit egr rør (det til højre på billedet) så det tyder ikke på der kommer olie op fra turboen.

Det er en klassiker med olie i/omkring egr ventilen når pakningen er defekt. Olietågen den suger ind gennem indsugningen bliver presset ud af den utætte pakning på egr ventilen.

Hvis du vil se hvordan turboen har det, skal du have forrøret af, så du kan se ind på indmaden af turboen.

Hvis den er sodet god til, kan man rense den gennem egr røret. Jeg gjorde det selv med ovnrens (jeps....ovnrens). Min g4 gik konstant i nødprogram pga tilsodet vinger. Jeg fyldte egr røret med ovnrens (gerne en slange på så det kan komme helt ned i turboen). Ventede 30 min. Dette gentog jeg 4-5 gange hvorefter jeg skruede det hele sammen og kørte en frisk tur på motorvej. Hold da fast den osede sort de første 5 min men herefter var turboen helt ren for skidt. Har ikke haft problemer siden :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Heftigt oliespild omkring EGR på 2.0 TDI

Indlæg af Søren K » 27. feb 2018, 22:10

DrDice skrev:
Søren K skrev:Vi begynder at mistænke turboen... Hvordan vil en defekt turbo arte sig? Jeg synes umiddelbart den trækker fint.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Det var stort set lige så meget olie på min g4. Det ser ikke ud til der er olie i dit egr rør (det til højre på billedet) så det tyder ikke på der kommer olie op fra turboen.

Det er en klassiker med olie i/omkring egr ventilen når pakningen er defekt. Olietågen den suger ind gennem indsugningen bliver presset ud af den utætte pakning på egr ventilen.

Hvis du vil se hvordan turboen har det, skal du have forrøret af, så du kan se ind på indmaden af turboen.

Hvis den er sodet god til, kan man rense den gennem egr røret. Jeg gjorde det selv med ovnrens (jeps....ovnrens). Min g4 gik konstant i nødprogram pga tilsodet vinger. Jeg fyldte egr røret med ovnrens (gerne en slange på så det kan komme helt ned i turboen). Ventede 30 min. Dette gentog jeg 4-5 gange hvorefter jeg skruede det hele sammen og kørte en frisk tur på motorvej. Hold da fast den osede sort de første 5 min men herefter var turboen helt ren for skidt. Har ikke haft problemer siden :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ved du om det typisk er ved den orange pakning eller ved den sorte o-ring der skydes olie ud? Det ser muligvis slet ikke sådan ud på en g4, der er forhåbentlig sket lidt siden :)

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

Vh Søren K


DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Heftigt oliespild omkring EGR på 2.0 TDI

Indlæg af DrDice » 27. feb 2018, 22:41

Søren K skrev:
DrDice skrev:
Søren K skrev:Vi begynder at mistænke turboen... Hvordan vil en defekt turbo arte sig? Jeg synes umiddelbart den trækker fint.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Det var stort set lige så meget olie på min g4. Det ser ikke ud til der er olie i dit egr rør (det til højre på billedet) så det tyder ikke på der kommer olie op fra turboen.

Det er en klassiker med olie i/omkring egr ventilen når pakningen er defekt. Olietågen den suger ind gennem indsugningen bliver presset ud af den utætte pakning på egr ventilen.

Hvis du vil se hvordan turboen har det, skal du have forrøret af, så du kan se ind på indmaden af turboen.

Hvis den er sodet god til, kan man rense den gennem egr røret. Jeg gjorde det selv med ovnrens (jeps....ovnrens). Min g4 gik konstant i nødprogram pga tilsodet vinger. Jeg fyldte egr røret med ovnrens (gerne en slange på så det kan komme helt ned i turboen). Ventede 30 min. Dette gentog jeg 4-5 gange hvorefter jeg skruede det hele sammen og kørte en frisk tur på motorvej. Hold da fast den osede sort de første 5 min men herefter var turboen helt ren for skidt. Har ikke haft problemer siden :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ved du om det typisk er ved den orange pakning eller ved den sorte o-ring der skydes olie ud? Det ser muligvis slet ikke sådan ud på en g4, der er forhåbentlig sket lidt siden :)

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Ja det ser lidt anderledes ud på en g4 men det svare til den orange pakning på din. I forhold til den sorte pakning kan du også se hvor ujævn og “ude af form” den er. Soden omkring pakningen gør også at den bliver “stiv i kanten” og derved ikke tætner så godt mere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

Besvar

Tilbage til "Motor"