Motorproblemer audi A4 tdi - varm turbo

Besvar
CHansen
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. feb 2018, 14:59
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Motorproblemer audi A4 tdi - varm turbo

Indlæg af CHansen » 23. feb 2018, 15:40

Hej
Søger hjælp til fejlsøgning af Audi 2,0tdi BPW fra 2005.

Problemer:
Turbo bliver varm af og til.
Når den står længe i tomgang kommer der hvid røg ud af udstødning(kun af og til)
Bilen trækker ikke helt som før men kører uden hakken osv.
Når bilen har stået en dag eller to vil den ikke starte med det samme...den starter efter at være tørnet på starter 20-30 sek.
Vandet er et par gange blevet trykket ud af ekspantionsbeholder.(den bliver ikke over 90 grader på ur).

Idag skilte jeg ergventil for at se efter sod. Der var ikke ret meget. Ved efterfølgende tur kom fejlkode p0404 hele tiden. Men efter et par km holdt den op. Bilen begyndte at ryge hvid røg i tomgang og ved speederslip.
På vej hjem gav jeg gas og røg holdt op...kørte så pænt de sidste 2-3 km. Da jeg kom hjem var turbo så helt varm så det røg op fra den. Efter en time startede jeg bil igen og den kørte uden røg eller varm turbo????

Der er ingen koder i display eller instrumentbord - har kun mobilscan.

Håber i kan hjælpe mig i en retning.

Mvh CHansen


Opdatering....har nu kørt i bilen igen her til eftermiddag...og nu kommer koden p0404 igen og den går på nødprogram....kan ik få den væk.
Det skal siges at jeg ikke før har set den kode. Den er først kommet efter jeg har haft erg ventil af. Ovenstående problemer var der også før jeg skilte erg ventil...men ingen fejlkoder.

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Motorproblemer audi A4 tdi - varm turbo

Indlæg af Tor Morrison » 23. feb 2018, 17:24

CHansen skrev:
23. feb 2018, 15:40
Hej
Søger hjælp til fejlsøgning af Audi 2,0tdi BPW fra 2005.

Problemer:
Turbo bliver varm af og til.
Når den står længe i tomgang kommer der hvid røg ud af udstødning(kun af og til)
Bilen trækker ikke helt som før men kører uden hakken osv.
Når bilen har stået en dag eller to vil den ikke starte med det samme...den starter efter at være tørnet på starter 20-30 sek.
Vandet er et par gange blevet trykket ud af ekspantionsbeholder.(den bliver ikke over 90 grader på ur).

Håber i kan hjælpe mig i en retning.

Mvh CHansen
Hvid røg fra udstødningen og vand ud af ekspansionbeholderen tyder på at toppakningen er gået.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

CHansen
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. feb 2018, 14:59
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motorproblemer audi A4 tdi - varm turbo

Indlæg af CHansen » 23. feb 2018, 22:13

Ja har også tænkt over toppakning selvom den har fået skiftet den for 100000 km siden. Det er en 8v. Den bruger ikke vand hele tiden og ryger heller ikke konsekvent. Har prøvet at stoppe retur til ekspantionsbeholder for at se om der kommer tryk i beholder. Men det gør der ikke..
Kan læse at hvis Erg ventil ikke fungere så bliver udstødning varm...men ved ikke hvordan jeg fejlsøger på denne. Kan også se at den begyndte at ryge efter jeg havde den af og på...så der er et eller andet der ikke funger der.

johannes
Aktiv medlem
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: lidt syd for ålborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Re: Motorproblemer audi A4 tdi - varm turbo

Indlæg af johannes » 23. feb 2018, 22:59

Er der partikelfilter på. Hvis underkompression er over en halv mb. kommer olien ud ved turboen (AKSELPAKNINGEN)og det ryger ret kraftigt ud af udstødningen. Du kan evt montere en studs i oliepåfyldningen og over i en beholder så kan den komme af med overtrykket hvis det er der problemet er

CHansen
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. feb 2018, 14:59
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motorproblemer audi A4 tdi - varm turbo

Indlæg af CHansen » 25. feb 2018, 00:19

Ja der er partikelfilter på. Vil prøve dit tip selvom jeg ikke hvor meget underkompression der er.
Den driller dog nu med at gå på nødprogram efter jeg har haft ergventil af. Er der nogen der ved om den så skal kalibreres eller nulstilles?
I så fald er der nogen i køgeområde der kan gøre det?- får fejl P0404.

Mvh

Besvar

Tilbage til "Motor"