Motorproblem T5 - kan ikke dreje rundt af starter.

Besvar
jens__m
Nyt medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Motorproblem T5 - kan ikke dreje rundt af starter.

Indlæg af jens__m » 25. feb 2018, 09:49

Jeg roder lidt med min lillebrors Multivan T5 med 174 hk AXE motor og automatgear.
Bilen har kørt ca. 300.000 km.

Efter at have kørt ca. 5 km. fra hans arbejde, holder han ind ved en butik, hvor bilen pludselig går i stå, mens den kører i tomgang. Bilen har ikke sagt nogen mislyde og er kommet med nogen fejlmeldinger i displayet.

Da han forsøger at starte den igen, kan starteren ikke trække motorenen rundt, og det lykkedes ikke at få liv i bilen, som senere bliver bugseret hjem på en ladvogn.

Ved efterfølgende test, kan vi se, at tandhjulene drejer lidt rundt, i den korte tid starteren kan trække motoren rundt (0,5 sek) Batteriet er selvfølgelig fuldt opladet, så det ikke er et el-problem.

Det virker til, at motoren pludselig er blevet meget stram at dreje rundt, og derfor er gået i stå.

Der lader til generelt at være mange problemer med vandpumpen på den her model.
Den kan vel ikke sætte sig så fast, at motoren ikke kan startes med startmotoren? (Den sidder jo direkte på tandhjulene)


Følgende er indtil videre forsøgt:

- Udlæst med VCDS, og der er ingen fejlkoder.
- Startmotor afmonteret og testet. Ingen fejl konstateret.
- Kølevandet står mellem min / max markeringen, som det plejer, og der er ikke tegn på olie i kølevandet.
- Olieniveauet står hvor det plejer, og der er ikke fyldt med "mayonnaise" i låget.

Er der nogen, som har kender til dette problem?
Alle tips og erfaringer modtages med glæde.


Mvh. Jens

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Motorproblem T5 - kan ikke dreje rundt af starter.

Indlæg af norn » 25. feb 2018, 11:09

jeg har også været turen rundt med sådan en
viewtopic.php?f=70&t=127547

Jeg tror dog ikke at problemet hos jeg er et utæt topstykke som det var tilfældet her
De mototer har lidt ry for at tandhjulstransmisionen bag i motoren godt kan gå i smadder så den ikke kan dreje rundt , det var der jeg ville starte med at lede hvis det var mig

Men det er jo et kæmpe arbejde
Du skal ha motor og gearkasse ud af bilen og ha gearkassen taget af motoren før du kan komme ind til tandhjulene

Der er ikke nogen steder du kan dreje motoren manuelt og da du har aut.gear kan du ikke engang skubbe den så motoren drejer med
Der skal monteres noget værktøj foran på krumtappen som du så kan dreje den med
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

jens__m
Nyt medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Motorproblem T5 - kan ikke dreje rundt af starter.

Indlæg af jens__m » 25. feb 2018, 11:18

Jeg har godt set din historie. Det ligner et større projekt...
Men jeg går ud fra, at bilen kører super godt igen :)

Jeg tænker, at vi prøver at pille fronten af den, og pille gløderørene ud, for at se om der er vand i nogen af cylindrene.
Så bliver vi forhåbentligt lidt klogere.

Tak for tippet med tandhjulene. Det må vi lige kontrollere også.

Lillebror har i mellemtiden, fortalt mig, at han har observeret at bilen gennem et stykke tid har haft et højere olieforbrug (1L per 1700km) og at trækkraften synes at være faldet omkring gearskiftene, samt den røg meget, når den fik noget gas.
Der er en del olie i rørene til indsugningen på turboen.

Han synes også, at motoren gennem de sidste måneder var begyndt at ralle/rasle under et par tusinde omdrejninger.
Der er ikke lykkedes at finde nogen fejl på de eksterne dele i motoren, så vi tænkte egentligt, at det måske var noget med knastaksel / hydrauliske løftere, der rallede... Men det var måske i virkeligheden stemplet en en cylinder?!?

jens__m
Nyt medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Motorproblem T5 - kan ikke dreje rundt af starter.

Indlæg af jens__m » 3. mar 2018, 01:10

Lille update herfra....
Vi fik pillet hele fronten af idag, og fik set lidt på tingene, når der nu var god plade

Vi beslutte at prøve at dreje motoren med starteren, for at se om generator, servopumpe og klimakompressor drejede med rundt.

Til at starte med, kunne starteren stadig ikke rigtig dreje motoren, men efter et par forsøg gav det pludselig en "klik lyd" fra området omkring klimakompressor og servopumpe, og motoren drejede rundt og startede herefter perfekt.

Det virkede som om, at noget holdt motoren fast?!?

Er der nogen, som har oplevet noget lignene.... Nu starter den perfekt hver gang, og ud over lidt raslen (formentlig fra klimakompressoren) kører den fint.

Både klimakompressor og servopumpe er forøvrigt under et år gamle.

Besvar

Tilbage til "Motor"