Golf4, taber kølevæske og motor damp

Besvar
efilNET
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8. mar 2018, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Golf4, taber kølevæske og motor damp

Indlæg af efilNET » 8. mar 2018, 21:17

Hej alle.

Ny herinde så bær over med mig hvis jeg misser nogle hemmelig håndtryk eller andre kodex I har herinde :D

Sagen er den at min VW Golf 4 2.0 benzin fra 2003 (279.000 km), taber kølervæske.
Det har den gjort i 1-2 år nu, det startede med at den var løbet tør, herefter holdt jeg øje og spottede
at der oftes var lidt våde pletter når den havde været parkeret (mener det var venstre side, hvor væsken har løbet ned på/fra kofangeren).
Der har tidligere været "flager" af hårdt gråt pudst i beholderen, men dette har jeg fisket op og det ser ud til de holder sig væk.

Det har været svært at se hvor problemet var og selv om det er blevet kigget på i forbindelse med service har fejlen ikke forsvundet. Den står idag ofte stille en uge af gangen, og jeg er nødtil at tjekke køle niveau før jeg køre nogle steder.
Her til vinter har jeg opdaget at den "ryger" fra motorhjelmen når jeg er ude og køre. Jeg kiggede idag, og kunne
se at det kom fra højre side af motoren, og men kunne ikke se præcist hvor.

Jeg mistænker der for at der er kølervæske der på en måde bliver "kogt af" et sted.
Olien ser fin ud.

Det blev en lang tekst.
På forhånd tak for jeres hjælp.

Vh. Frank

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Golf4, taber kølevæske og motor damp

Indlæg af Jettadriver » 8. mar 2018, 22:04

Selve køleren har tit været et problem på Golf 4. De tærer i stykker og bliver utætte i hjørnerne. Det kan forklare hvorfor du har set dryp ved kofangeren. Tag evt. en lygte og lys ind gennem gitteret i kofangeren og se om du kan se noget i hjørnerne.
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Golf4, taber kølevæske og motor damp

Indlæg af GaSelle » 8. mar 2018, 22:10

Er vandpumpen ikke svag og med plasthjul på sådan en?

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Golf4, taber kølevæske og motor damp

Indlæg af Jettadriver » 8. mar 2018, 22:15

Plasthjulet plejer at give overophedning af motoren - det nævnes ikke lige her. Utætheder på pumpe, termostathus og vandstudser er selvfølgelig en mulighed også, men når der nævnes dryp fra kofanger området er min første tanke køler.

Hvilken kølervæske bruger du? Den originale fra VW efterlader som regel lyserøde aflejringer i de utætte områder, hvor væsken løber ud og tørres op pga. varmen fra motoren. Har ikke så meget erfaring med om uoriginal væske gør det samme?
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Golf4, taber kølevæske og motor damp

Indlæg af DrDice » 10. mar 2018, 19:48

Lad motoren blive godt varm og så giv hele kølesystemet i motorrummet (slanger mv.) en tur af dette

http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Tatni ... 000019051/

Så burde du se det boble hvor der er utæt.

Alternativt kan du få noget sporevæske du kan hælde i kølesystemet. Så kan du se utætheder med en uv lygte. Mener faktisk org vw kølervæske allerede har sporemiddel i som standard


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

RasmusPer
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. dec 2017, 15:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Golf4, taber kølevæske og motor damp

Indlæg af RasmusPer » 10. mar 2018, 23:17

DrDice skrev:Lad motoren blive godt varm og så giv hele kølesystemet i motorrummet (slanger mv.) en tur af dette

http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Tatni ... 000019051/

Så burde du se det boble hvor der er utæt.

Alternativt kan du få noget sporevæske du kan hælde i kølesystemet. Så kan du se utætheder med en uv lygte. Mener faktisk org vw kølervæske allerede har sporemiddel i som standard


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det der læksøger spray er altså til gas og luft, ikke til kølervæske! Det er praktisk talt sæbevand på dåse og det lavet bobler når der kommer gas eller luft igennem.


Sendt fra min G8141 med Tapatalk


A3
Medlem
Indlæg: 606
Tilmeldt: 24. jun 2008, 12:28
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Birkerød
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Golf4, taber kølevæske og motor damp

Indlæg af A3 » 11. mar 2018, 18:01

Du skriver, det ryger fra højre side af motoren. Nu har jeg selv en 1,6'er og den har en kølevæskestuds af plastmateriale i "højre side" af motoren, hvis man ser forfra på motoren. Denne studs har det med at revne med alderen. Hvis 2,0'eren har den samme er det måske værd at tage den nemmere i øjesyn.
Ellers burde fejlen være til at finde ved at sætte tryk på kølesystemet. Det skriver du ikke, om værkstedet har gjort.

Besvar

Tilbage til "Motor"