2,0 TDI CFFB 2014 kan ikke starte når den er kold

Besvar
Serupkri
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 28. sep 2009, 09:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

2,0 TDI CFFB 2014 kan ikke starte når den er kold

Indlæg af Serupkri » 17. mar 2018, 14:22

Det drejer sig om en VW Sharan 2,0 TDI fra 2014. Den har kørt 300.000 = gammel taxi.

Vi har haft bilen i 1,5 år og det første år startede og kørte den perfekt. Men siden ultimo november 2017 har den haft problemer med at starte. Og den har nu været på værksted 5 gange uden at de har fundet fejlen eller fejlene.

Der er skiftet følgende: batteri x 2 (for at udelukke fejl på det første nye), startmotoren, dørlåsemodul og antenne til keyless access (som meldte fejl), brændstoffilter. Der lagres ingen fejlkoder vedr. startproblemer. Gløderør er testet (siger værkstedet), men jeg ved ikke om de er testet mens de sad i motoren.

Der er følgende karakteristika ved startproblemerne:

-Den kan altid starte og springer igang, når den får 14 volt fra min bil via startkabler.

-Den kan altid starte hvis der sprøjtes dieselstart i indsugningen

-Den kan nogen gange starte ved at “hoste sig igang” (kører 6-10 sekunder på starteren), hvis batteriet er fuldt opladet og det ikke er alt for koldt.

-Når den har været startet og slukket igen (selv 20 sekunder efter start) så starter den fint (uden host) de næste 6-8 timer. Står den natten over kan den ikke starte igen.

-Når bilen er startet så pulserer kabinelyset, som om der er “generatorstøj”, men ladelampen har aldrig lyst under kørsel og der er også 14,7 volt på batteripolerne, når bilen er startet.

Hvad kan der være galt? - Er der nogle motorguruer med gode bud?

Jeg mistænker selv at den faktisk ikke forvarmer, men det harmonerer bare ikke helt med at den jo sagtens kan starte, når den får spænding fra min bil.

Jeg mistænker også en dårlig stelforbindelse til startmotoren, men det harmonerer bare ikke med at den jo fint starter, når den er varm eller blot har været startet i 20 sekunder. Kan en dårlig stelforbindelse være temperaturafhængig?

På forhånd mange tak

Bay
Medlem
Indlæg: 695
Tilmeldt: 1. feb 2009, 22:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 2,0 TDI CFFB 2014 kan ikke starte når den er kold

Indlæg af Bay » 17. mar 2018, 14:55

Har i tjekket stelkabel til motoren? En dårlig forbindelse kan sagtens være temperatur afhængig.
Dårlige forbindelser bliver varme og når de bliver varme udvider de sig og så er der forbindelse igen.
Når problemet er tilstede, så prøv at montere dit ene startkabel mellem motor og batteriets stelforbindelse. Hvis det hjælper står det jo klart hvad problemet er.

Serupkri
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 28. sep 2009, 09:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2,0 TDI CFFB 2014 kan ikke starte når den er kold

Indlæg af Serupkri » 19. mar 2018, 11:37

Tak for svaret.

Jeg har været ude med voltmeteret igen i det frygtelig kolde vejr og "desværre" kan jeg måle samme volt flere steder på motorblokken som på minuspolen på batteriet. Jeg kan desværre ikke komme til at måle direkte på startmotoren, men jeg kan læse mig til at den får stel gennem motorblokken og ikke har et eget direkte stelkabel?

Hælder derfor mest til at det må være en problem med gløderør/forvarmning (eller en kombination med et el-prblem andetsteds). I morges ved -7 grader måtte den have hjælpestrøm i ca. 2 minutter fra min anden bil før jeg kunne starte den. Så i dag sprang den altså ikke i gang med det samme ved hjælp af startkablerne. Det har den ellers gjort de forrige gange.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2,0 TDI CFFB 2014 kan ikke starte når den er kold

Indlæg af HansH » 19. mar 2018, 11:59

Serupkri skrev:
19. mar 2018, 11:37
Tak for svaret.

Jeg har været ude med voltmeteret igen i det frygtelig kolde vejr og "desværre" kan jeg måle samme volt flere steder på motorblokken som på minuspolen på batteriet. Jeg kan desværre ikke komme til at måle direkte på startmotoren, men jeg kan læse mig til at den får stel gennem motorblokken og ikke har et eget direkte stelkabel?

Hælder derfor mest til at det må være en problem med gløderør/forvarmning (eller en kombination med et el-prblem andetsteds). I morges ved -7 grader måtte den have hjælpestrøm i ca. 2 minutter fra min anden bil før jeg kunne starte den. Så i dag sprang den altså ikke i gang med det samme ved hjælp af startkablerne. Det har den ellers gjort de forrige gange.
Gløderør er lette at diagnosticere - se evt min tråd her: www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=137310
Det vil tage 5 min med et multimeter at fastslå om alle 4 rør performer som de skal.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Serupkri
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 28. sep 2009, 09:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2,0 TDI CFFB 2014 kan ikke starte når den er kold

Indlæg af Serupkri » 21. mar 2018, 20:15

Hej Hans,

Jeg har faktisk allerede læst din tråd.

Men jeg kommer helt sikkert ikke til selv at pille gløderørene ud. Hvordan målte du dem igennem (ohm), mens de sad i motoren?

En anden ting er så at bilen ikke logger nogen fejlkoder.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2,0 TDI CFFB 2014 kan ikke starte når den er kold

Indlæg af HansH » 21. mar 2018, 20:36

1) pil hætten af toppen på gløderøret
2) multimeter indstillet på ohm
3) pluspol på toppen gløderøret, minuspol et sted med god stelforbindelse i motorrummet

Et OK gløderør vil måle ca 1 ohm i modstand.
Et dårligt gløderør meget mere ... i mit tilfælde 58 ohm.

Godt gløderør:
gløderør_OK1.jpg
gløderør_OK1.jpg (68.81 KiB) Vist 475 gange
Dårligt gløderør:
gløderør_kaput1.jpg
gløderør_kaput1.jpg (58.47 KiB) Vist 475 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"