Indkøring ny 1.4 tsi dsg

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af MBM1000 » 30. mar 2018, 17:06

Får snart ny bil en seat Ateca 1.4 tsi dsg.
Har læst i manualen at man ikke skal have pedalen i bund idenfor de første 1500 km og ej heller køre i et for højt gear (lave omdrejninger).
Men når min bil er med DSG så styrer jeg jo ikke gearet selv. Skal jeg så alligevel manuel vælge et lavere gear når jeg eks. Cruiser til og fra arbejde som er ved landevejs kørsel 80 km/t.
Hvad med at skifte olie efter 2000-3000 km det er vel en OK ting at få gjort?
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af Charlimike » 30. mar 2018, 17:31

Det skader i hvert fald ikke at tage den med ro i starten.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af Ice Fox » 30. mar 2018, 17:56

Olien behøver du ikke skifte før almindelig service.
Kør almindeligt uden du har pedalen i bund hele tiden, så er det fint nok.
These users thanked the author Ice Fox for the post:
BrianDS

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af kGlerup » 30. mar 2018, 18:44

MBM1000 skrev:Får snart ny bil en seat Ateca 1.4 tsi dsg.
Har læst i manualen at man ikke skal have pedalen i bund idenfor de første 1500 km og ej heller køre i et for højt gear (lave omdrejninger).
Men når min bil er med DSG så styrer jeg jo ikke gearet selv. Skal jeg så alligevel manuel vælge et lavere gear når jeg eks. Cruiser til og fra arbejde som er ved landevejs kørsel 80 km/t.
Hvad med at skifte olie efter 2000-3000 km det er vel en OK ting at få gjort?
Kør den normalt, men lad være med ligefrem at køre den ud til det røde felt.
Olieskift tidligt.. Vi er ude i religion her :) Personligt ville jeg skifte per 15.000km hele min ejertid.

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af jencka » 30. mar 2018, 18:55

"Let fod" kan vel nemmest beskrive det med DSG i en indkøringsperiode, så får du ikke "for høje" omdrejninger og gearet vil selv skifte passende i forhold til det - i forhold til dit specifikke spørgsmål.
Ingen grund overhovedet til at køre manuelt.
Olieskift er som ovenfor bemærket ren "religion!" ;-)
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af MBM1000 » 30. mar 2018, 19:07

jencka skrev:
30. mar 2018, 18:55
"Let fod" kan vel nemmest beskrive det med DSG i en indkøringsperiode, så får du ikke "for høje" omdrejninger og gearet vil selv skifte passende i forhold til det - i forhold til dit specifikke spørgsmål.
Ingen grund overhovedet til at køre manuelt.
Olieskift er som ovenfor bemærket ren "religion!" ;-)
Jeg læser manual som man ikke skal køre i for højt gear dvs lave omdrejninger.
Hvilket den vel vil gøre når jeg cruiser ved 80 km/t. Det er åbenbart ikke optimalt?
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af Blackfinger » 30. mar 2018, 19:10

Du spekulerer for meget :!:

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af MathiasFB » 30. mar 2018, 19:25

Lad være med at lade den skam-sejtrække og hold den fra det røde felt og følg derudover producentens anvisninger for olieservice.
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af MBM1000 » 30. mar 2018, 19:32

Blackfinger skrev:
30. mar 2018, 19:10
Du spekulerer for meget :!:
Nok fordi jeg har haft en bil som fik skiftet motor efter 90k km pga for højt olieforbrug...
Det vil jeg ikke ud i igen.
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af GaSelle » 30. mar 2018, 20:08

Jeg har lige afleveret en 1.4 TSI DSG til forhandleren. Den har tilbagelagt 65000 km, har fulgt producentens serviceanvisninger og er kørt normalt fra starten. Jeg efterfyldte max en liter olie i min ejertid.

pomfrit
Nyt medlem
Indlæg: 266
Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 30 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af pomfrit » 31. mar 2018, 08:11

MBM1000 skrev:
30. mar 2018, 17:06
Men når min bil er med DSG så styrer jeg jo ikke gearet selv.
Skal jeg så alligevel manuel vælge et lavere gear når jeg eks. Cruiser til og fra arbejde som er ved landevejs kørsel 80 km/t.
I D kører den generelt med meget lave omdrejninger, så jeg kører altid i S indtil motoren er varm.

BR
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 116 times
Been thanked: 38 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af BR » 31. mar 2018, 10:06

Har selv en Polo Highline m DSG i ordre :P

Vil selv køre ganske almindeligt i S for at undgå de helt lave omdrejninger.
Vil også skifte olie og filter efter 2-3 tkm og derefter for hver max10tkm.
Mit kørselsmønster giver typisk olieskift for hver 30tkm, så 2 gange skift imellem service.
Jeg kunne ikke drømme om at spare de ca 400 kr et skift koster ( gør det selv)
Men der er som skrevet mange meninger om det - essensen er at både jeg og motoren har det godt med det ;)

God fornøjelse med din ny bil.

Benny
These users thanked the author BR for the post:
carstenhjorth
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af MBM1000 » 31. mar 2018, 12:14

Ok så S mens motoren er kold, det gælder vel generelt og ikke kun ved indkøring?
Synes bare jeg har læst man ikke skulle benytte S som ny bil.. men det er måske med baggrund i at den ikke skal køres aggressivt?
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 350 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af u_bull » 31. mar 2018, 12:47

I mine ører lyder det som om der søges løsninger til problemer, der ikke eksisterer...
These users thanked the author u_bull for the post (total 2):
MBM1000hodel

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af MBM1000 » 31. mar 2018, 12:54

u_bull skrev:
31. mar 2018, 12:47
I mine ører lyder det som om der søges løsninger til problemer, der ikke eksisterer...
Ingen problemer der eksisterer nej p.t men ville også bare gerne have det forblev sådan fremover. Og hvis man selv kan gøre noget for det er det jo at foretrække.
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af kGlerup » 31. mar 2018, 13:56

u_bull skrev:I mine ører lyder det som om der søges løsninger til problemer, der ikke eksisterer...
Enig.

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af MBM1000 » 31. mar 2018, 14:11

Ok tak lyder fint
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af GaSelle » 31. mar 2018, 14:47

MBM1000 skrev:
31. mar 2018, 12:54
u_bull skrev:
31. mar 2018, 12:47
I mine ører lyder det som om der søges løsninger til problemer, der ikke eksisterer...
Ingen problemer der eksisterer nej p.t men ville også bare gerne have det forblev sådan fremover. Og hvis man selv kan gøre noget for det er det jo at foretrække.
Som sagt har jeg kørt almindeligt/fornuftigt fra starten, og ikke skiftet olie for hver 100 meter - og oplevede ingen problemer overhovedet.

vwbattle
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 34 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af vwbattle » 31. mar 2018, 16:50

Godt nok ikke en vag. Men hentede min b klasse med dobbeltkobling for 10 måneder siden. Den har fået kniven lige fra start :lol: og er ikke gået i stykker endnu :)
- So What Speed Shop! -
VW bobbel 1958 - Golf Cabriolet 1990(solgt)- Mercedes SLK R172 2013(totalt skadet) - Mercedes w205 Cab Solgt - Porsche Macan 2018

pomfrit
Nyt medlem
Indlæg: 266
Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 30 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af pomfrit » 31. mar 2018, 17:15

MBM1000 skrev:
30. mar 2018, 17:06
Får snart ny bil en seat Ateca 1.4 tsi dsg.
Når du har haft den noget tid, må du meget gerne poste hvordan DQ200 gearkassen kører, i en af disse tråde:
DSG q200 glider/hakker ved acceleration: viewtopic.php?f=73&t=117621
DSG 7 / DQ200 - Hvem har ingen problemer: viewtopic.php?f=2&t=133242

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af GaSelle » 31. mar 2018, 17:39

vwbattle skrev:
31. mar 2018, 16:50
Godt nok ikke en vag. Men hentede min b klasse med dobbeltkobling for 10 måneder siden. Den har fået kniven lige fra start :lol: og er ikke gået i stykker endnu :)
Har haft en A-klasse med den gearkasse som lejebil et par gange. Det er muligt, den ikke glider - men til gengæld skifter den noget langsommere og hårdere end en DQ200.

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af MBM1000 » 31. mar 2018, 17:55

vwbattle skrev:
31. mar 2018, 16:50
Godt nok ikke en vag. Men hentede min b klasse med dobbeltkobling for 10 måneder siden. Den har fået kniven lige fra start :lol: og er ikke gået i stykker endnu :)
10 måneder er jo ingen tid.
Jeg tænker efter 4-5 år og 80-100k km
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af carstenhjorth » 31. mar 2018, 18:13

Præcis! De fleste der udtaler sig om at olieskift hver 100.000 er super og at DSG aldrig går i stykker har kørt de første 50.000 km i en ny bil. Mange af os kører som 3 ejer og med 200.000 km på klokken, så betyder vedligeholdesen meget.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af GaSelle » 31. mar 2018, 18:17

Som nævnt før, er det relligion. Men jeg tænker, at fabrikanten laver deres serviceskemaer, så det passer til bilen. Jeg kører 30000 km om året, så det bliver til et årligt service. Jeg har også haft biler længere end de førnævnte 65000 km, og har ikke oplevet nogen problemer.

Hvis man kører mange småture, er snakken en anden - men er det primært lange ture, er det unødvendigt IMHO.

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af MBM1000 » 31. mar 2018, 19:10

GaSelle skrev:
31. mar 2018, 18:17
Hvis man kører mange småture, er snakken en anden -
Hvilken snak er det så?
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af Ice Fox » 31. mar 2018, 19:28

MBM1000 skrev:
31. mar 2018, 19:10
GaSelle skrev:
31. mar 2018, 18:17
Hvis man kører mange småture, er snakken en anden -
Hvilken snak er det så?
Det slider mere på bilen med mange koldstarter/korte ture, end hvis man kører mange lange ture på færre starter.
Så kan et extra olieskift være en bedre ting for din motor.

Jeg kører selv mange ture på omkring 15km, så selvom min bils serviceinterval siger 30.000km eller to år, så bliver olien skiftet når jeg når 15.000km.

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 350 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af u_bull » 31. mar 2018, 21:27

Jeg forstår udmærket de hersens "better safe than sorry"-betragtninger, men er der reel evidens for at producenternes vejledninger ikke bør følges?
Er der reelle og objektive undersøgelser (altså ikke udarbejdet af olieproducenterne) der tilsiger hyppigere olieskift end hvad producenten anbefaler?

Kan mig bare autoritetestro - men jeg følger producentens anbefaling til punkt og prikke.
Jeg opfinder ikke mit eget serviceinterval eller olieskift på en mere eller mindre begrundet eller ubegrundet mavefornemmelse...

Altså - man gør jo ikke noget forkert i at skifte olie i "utide", men hyppige olieskift er vel heller ikke nødvendigvis mere rigtigt...

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af carstenhjorth » 31. mar 2018, 22:59

Jeg mener der er mere politik end reel fornuft i de valgte service intervaller, altså hvis de andre kan køre 30.000 kan vi også.
Et eksempel er at Seat i flere år kørte faste intervaller på de samme motorer som VW/ Audi kørte long life intervaller på, ren politik. Har selv en C1 der startede med 30k intervaller, men de 2 andre tvillinger kørte med 15K. Så jeg tror det er lige så meget marketing afdelingen som ingeniørerne der bestemmer, desværre.
Jeg tror også det til en vis grad gælder snakken om tilkøring, det ville være et nederlag hvis en fabrik gik ud og sagde der skulle skiftes olie efter 1500 km når de andre ikke gør.
Er i øvrigt helt enige i betragtningerne omkring lange ture kontra mange koldstarter.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af Ztrejfer » 31. mar 2018, 23:07

u_bull skrev:
31. mar 2018, 21:27
Altså - man gør jo ikke noget forkert i at skifte olie i "utide", men hyppige olieskift er vel heller ikke nødvendigvis mere rigtigt...
Næeh, men det handler vel også om at bruge sin egen sunde fornuft.

Min siger mig, at en ny motor honer et tyndt metallag af motorens indre, mens den “køres til” - sandsynligvis mest i hele cylinder- og stempelområdet. Hvor befinder dette fine metalstøv sig? Opslemmet i olien velsagtens. Samme proces kan siges at foregå i gearkassen.

Altså må der være ræson i at skifte motor- og gear-olie ret tidligt for at fjerne det opslemmede metalstøv, og dermed skåne motor og gearsystem for unødigt slid fra dette metalstøv, som dannes tidligt i motorens og gearkassens levetid.

Og hvad angår undersøgelser om dette forhold fra hhv. bil-, motor- og gearkasseproducenternes side, så skal man blot holde én oplysning helt klart frem foran sig: de er alle part i sagen og dermed med en interesse i samme.
Audi A3

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 30 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af hodel » 1. apr 2018, 07:17

Det er religion og man skal selvfølgelig gøre hvad man er tryg ved, MEN rent objektivt er der jo ikke noget der taler for at skifte olie før producenten angiver det skal gøres...tror selv mere på fakta end mavefornemmelser.
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018

Besvar

Tilbage til "Motor"