Metalstøv? Der er vel en grund til at moteren har et oliefilter.Ztrejfer skrev: ↑31. mar 2018, 23:07Næeh, men det handler vel også om at bruge sin egen sunde fornuft.
Min siger mig, at en ny motor honer et tyndt metallag af motorens indre, mens den “køres til” - sandsynligvis mest i hele cylinder- og stempelområdet. Hvor befinder dette fine metalstøv sig? Opslemmet i olien velsagtens. Samme proces kan siges at foregå i gearkassen.
Altså må der være ræson i at skifte motor- og gear-olie ret tidligt for at fjerne det opslemmede metalstøv, og dermed skåne motor og gearsystem for unødigt slid fra dette metalstøv, som dannes tidligt i motorens og gearkassens levetid.
Og hvad angår undersøgelser om dette forhold fra hhv. bil-, motor- og gearkasseproducenternes side, så skal man blot holde én oplysning helt klart frem foran sig: de er alle part i sagen og dermed med en interesse i samme.
Indkøring ny 1.4 tsi dsg
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg
Som man af samme grund, altså sandsynlig stor belastning, også skifter tidligt samtidigt med olien. Rettidig omhu, forsigtighedsprincip, livrem og selerBlackfinger skrev: ↑1. apr 2018, 07:51Metalstøv? Der er vel en grund til at moteren har et oliefilter.
Der må da for øvrigt også eksistere uafhængige måleresultater på dette fænomen - måske udført af nogle unge mennesker før de blev korrupte?
Eller er det i realiteten simpelthen umuligt at få uafhængige måleresultater i den del af branchen?
Audi A3
-
- Medlem
- Indlæg: 831
- Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 43 times
Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg
Altså det er alt sammen fint nok hvis man beholder den samme bil i flere år. Det gør vi ikke så derfor gider jeg ærlig talt ikke skifte olie hver 6 måned. Jeg gør det når bilen kalder. Da jeg ikke selv kan gøre det er det bare en unødvendig udgift for os. Bilen skydes af når garantien er ved at udløbe under alle omstændigheder.
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg
Jeg tror ikke på påskeharen. Jeg tror heller ikke at en moderne motor under indkøringen høvler så mange metalspåner af så de kan tilstoppe et oliefilter. Det er ikke som når man renoverede en motor i 60'erne. Der gik det hele så stramt at man ofte måtte trække bilen igang med en traktor.Ztrejfer skrev: ↑1. apr 2018, 08:02Som man af samme grund, altså sandsynlig stor belastning, også skifter tidligt samtidigt med olien. Rettidig omhu, forsigtighedsprincip, livrem og selerBlackfinger skrev: ↑1. apr 2018, 07:51Metalstøv? Der er vel en grund til at moteren har et oliefilter.
Der må da for øvrigt også eksistere uafhængige måleresultater på dette fænomen - måske udført af nogle unge mennesker før de blev korrupte?
Eller er det i realiteten simpelthen umuligt at få uafhængige måleresultater i den del af branchen?
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg
Påskeharen er helt sikkert en død sild. Eller også et symbol, man kan forstå i dets egen kontekst.
Jeg taler her heller ikke om høvlspåner, men om et fint metalstøv, som måske ligger under gængse oliefiltres filtreringsevne.
Fortsat god Genopstandelsesfest - med eller uden påskeharer, metalstøv og gamle traktorer
Jeg taler her heller ikke om høvlspåner, men om et fint metalstøv, som måske ligger under gængse oliefiltres filtreringsevne.
Fortsat god Genopstandelsesfest - med eller uden påskeharer, metalstøv og gamle traktorer
Audi A3