Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af Blackfinger » 1. apr 2018, 07:51

Ztrejfer skrev:
31. mar 2018, 23:07
u_bull skrev:
31. mar 2018, 21:27
Altså - man gør jo ikke noget forkert i at skifte olie i "utide", men hyppige olieskift er vel heller ikke nødvendigvis mere rigtigt...
Næeh, men det handler vel også om at bruge sin egen sunde fornuft.

Min siger mig, at en ny motor honer et tyndt metallag af motorens indre, mens den “køres til” - sandsynligvis mest i hele cylinder- og stempelområdet. Hvor befinder dette fine metalstøv sig? Opslemmet i olien velsagtens. Samme proces kan siges at foregå i gearkassen.

Altså må der være ræson i at skifte motor- og gear-olie ret tidligt for at fjerne det opslemmede metalstøv, og dermed skåne motor og gearsystem for unødigt slid fra dette metalstøv, som dannes tidligt i motorens og gearkassens levetid.

Og hvad angår undersøgelser om dette forhold fra hhv. bil-, motor- og gearkasseproducenternes side, så skal man blot holde én oplysning helt klart frem foran sig: de er alle part i sagen og dermed med en interesse i samme.
Metalstøv? Der er vel en grund til at moteren har et oliefilter.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af Ztrejfer » 1. apr 2018, 08:02

Blackfinger skrev:
1. apr 2018, 07:51
Metalstøv? Der er vel en grund til at moteren har et oliefilter.
Som man af samme grund, altså sandsynlig stor belastning, også skifter tidligt samtidigt med olien. Rettidig omhu, forsigtighedsprincip, livrem og seler :D

Der må da for øvrigt også eksistere uafhængige måleresultater på dette fænomen - måske udført af nogle unge mennesker før de blev korrupte? :lol: :|
Eller er det i realiteten simpelthen umuligt at få uafhængige måleresultater i den del af branchen?
Audi A3

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af Trekster » 1. apr 2018, 08:22

Altså det er alt sammen fint nok hvis man beholder den samme bil i flere år. Det gør vi ikke så derfor gider jeg ærlig talt ikke skifte olie hver 6 måned. Jeg gør det når bilen kalder. Da jeg ikke selv kan gøre det er det bare en unødvendig udgift for os. Bilen skydes af når garantien er ved at udløbe under alle omstændigheder.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af Blackfinger » 1. apr 2018, 08:36

Ztrejfer skrev:
1. apr 2018, 08:02
Blackfinger skrev:
1. apr 2018, 07:51
Metalstøv? Der er vel en grund til at moteren har et oliefilter.
Som man af samme grund, altså sandsynlig stor belastning, også skifter tidligt samtidigt med olien. Rettidig omhu, forsigtighedsprincip, livrem og seler :D

Der må da for øvrigt også eksistere uafhængige måleresultater på dette fænomen - måske udført af nogle unge mennesker før de blev korrupte? :lol: :|
Eller er det i realiteten simpelthen umuligt at få uafhængige måleresultater i den del af branchen?
Jeg tror ikke på påskeharen. Jeg tror heller ikke at en moderne motor under indkøringen høvler så mange metalspåner af så de kan tilstoppe et oliefilter. Det er ikke som når man renoverede en motor i 60'erne. Der gik det hele så stramt at man ofte måtte trække bilen igang med en traktor.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Indkøring ny 1.4 tsi dsg

Indlæg af Ztrejfer » 1. apr 2018, 09:18

Påskeharen er helt sikkert en død sild. Eller også et symbol, man kan forstå i dets egen kontekst.

Jeg taler her heller ikke om høvlspåner, men om et fint metalstøv, som måske ligger under gængse oliefiltres filtreringsevne.

Fortsat god Genopstandelsesfest - med eller uden påskeharer, metalstøv og gamle traktorer ;)
Audi A3

Besvar

Tilbage til "Motor"