Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Besvar
MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af MikkelVitus » 7. apr 2018, 16:59

Hejsa,

Jeg kunne godt tænke mig et råd vedrørende motorolie - jeg har i lang tid kørt på en anden olie end den anbefalede, og kan jeg blive ved med det, eller skal jeg skifte ? Jeg hørte engang at ældre motorer godt kunne få en lidt tykkere olie, men hvad mener i ?

Motoren er en 1,9 tdi AWX der har kørt 490,000. Jeg har haft den fra ny, og fra omkring 150000 km gik jeg væk fra longlife service til at skifte olien fast hver 15000. Omkring 250000 kmstand kørte jeg rigtig meget motorvej, og ja sorry men det gik også rigtig stærkt, og så begyndte lampen for lav oliestand at lyse efter 10000 km. det svarer til en halv liter. Vi snakker dagligt 3-400 km på motorvej med hastigheder 160-170. Eftersom jeg ikke kørte longlife service så begyndte jeg at bruge en shell 10-40 semisyntetisk, der på det tidspunkt var beregnet specielt til diesel. Det løste problemet med at den brugte olie, og jeg er blevet ved med at bruge den olie lige siden. Og den har kørt fejlfrit.

Nu kører jeg slet slet ikke så meget mere, og jeg kører også efter hastighedsgrænserne, så burde jeg gå tilbage til den noget tyndere olie som VW anbefaler til den motor ? Jeg vil stadig skifte for hver 15000, men jeg er nervøs for om der kan ske noget. Aner ikke om det er pjat, men jeg tænker om den er blevet "vant" til og tilpasset sig til at køre på den olie, og om en tyndere olie derfor kan forårsage et eller andet ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af norn » 8. apr 2018, 07:21

Fortsæt med den olie du plejer at bruge
Du har hverken partikelfilter eller noget andet at ta hensyn til
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

MarcWinther
Medlem
Indlæg: 909
Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af MarcWinther » 8. apr 2018, 08:21

Jeg ville bruge en god fuldsyntetisk 5W-40 olie, hvis det var mig. F.eks. https://landberg.dk/castrol-edge-ti-tur ... 0-1l-p1201
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)

VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)

Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)

Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Blackfinger » 8. apr 2018, 08:27

Jeg ville fortsætte med 10W-40. Det har sådan en ældre lavteknologisk motor det fint med.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af MikkelVitus » 8. apr 2018, 08:45

Tak skal i have. Jeg tror bare jeg fortsætter med den 10-40 olie. Det er jo også gået fint indtil videre, og hvis motoren er lidt slidt, hvilket man vel må formode, så vil olieforbruget vel også bare stige igen, selvom bilen nærmest ikke kører mere.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Diesel » 15. apr 2018, 20:22

Motorolie er en fantastisk ting at nørde, når man først kommer igang.
10W-40 er en glimrende viskositet, 0W-40 eller 5W-40 er dog bedre for motoren. højere stabilitet og hurtigere smøring når den er kold. men kun hvis olietemperaturen aldrig rammer over 150°C, så går VI typisk i stykker eller skades.
Kender du din olietemperatur er det meget let at finde en bedre viskositet, en 40 olie lyder som om den måske ikke er helt rækker, kører man 160km/t i et par timer kunne jeg godt mistænke olien for at blive meget varm.
VAG har de højeste krav til olie, det skal vi være glade for. Desværre er et af kravene at det skal være tyndt. det er ikke altid godt.
Skulle jeg vælge frit ville jeg nok nappe en esther olie 5W-50 eller 5W-40
Esther olie er en ægte syntetisk olie og ikke crackede kulbrinter fra gamle dinoer. ulempen ved esther er at det er dyrt og det degenererer og bliver til syre hvis der kommer vand i olien, som der gør hvis man kører små ture og ikke får varme i motoren.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af MikkelVitus » 19. apr 2018, 01:59

Hej Diesel, og mange tak for dit interressante og meget informative indlæg. Du lyder virkelig som at du har forstand på det.

Jeg har selv gået og spillet ping pong i mit hoved, for jeg fandt faktisk ud af at den shell Helix semisynt. 10-40 olue jeg bruger nu, den ikke opfylder normen. Ikka hvad jeg kan se i alt fald. AWX motoren synes jeg at jeg læser som minimum skal opfylde VW 505.01, og olien har kun den der hedder 505.00.

Den har kørt på olien de sidste 300.000 km, men jeg vil bestemt skifte, hvis der findes en olie der vil gøre et bedre arbejde i min motor.

Jeg har et par spørgsmål til dig :)
1. Denne tanke jeg har med at motoren er "slidt til", men den olieviskocitet jeg bruger nu, og motoren risikerer at få lidt af et chok, hvis jeg putter en tyndere olie på, og der bliver "mere plads" i sliddelene i motoren. Jeg håber du kan udlede hvad jeg mener, jeg er ikke god til at forklare det, kan jeg se. Er denne tanke noget pjat ?
2. Jeg kan næsten regne ud af dit spørgsmål, at jeg skal tjekke olietemp. under kørsel, så det vil jeg gøre. Både når jeg kører normale byture, og når den får lidt mere gas på motorvejen. Hvilken olietemp sigter man efter under normale driftsforhol, når man designer en motor ?
3. Mit kørselsmønster er ændret en hel del de sidste par år. Fra at jeg kørte motorvej 3-400 km mange gange om ugen, til at jeg kører få og korte turer. På 14 dage kan det såmænd godt blive til kun 10 ture, hvoraf de 9 kun er på 5 km, og motoren ikke engang når at blive driftsvarm, og så en enkel tur på motorvej, måske et par hundrede kilometer. Jeg er klar over at de der korte ture uden den bliver varm, bestemt ikke er smart. Kan jeg med fordel gøre noget for at kompensere ? Additiv ? anden olie ?

Der var nogen der på et tidspunkt linkede til en castrol titanium olie der opfylder 507.00.

Men jeg tager meget gerne imod et godt råd fra dig, omkring hvilken olie jeg burde benytte, med det kørselsmønster jeg har nu. Men før du kan råde mig, så skal du vide olietemperaturen under kørsel, korrekt ?

Mvh
Mikkel
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Diesel » 19. apr 2018, 19:10

De korte ture udelukker en esther olie.
Når motoren er kold(ikke varm) gælder det om at olien er så tynd som mulig. Så enhver olie der heder 0w eller 5w er bedre en den 10w du bruger. Men hedder olien 0w-50 så er der et stort indhold af viskositets forbedrende adektiver og de fylder i olien, man vil helst have så megen smøring og beskyttelse i motorolien som mulig.
Hvis du kan nøjes med 130km/t ville jeg prøve med en 0w-30 som shell helix ultra ect c2/c3 og så ville jeg se olietemperaturen, er den 110c og under ville jeg sige fin fin er den over ville jeg måle olietryk og se om det er tilfreds stillende. Er den ikke ok vil jeg hoppe på en 5w-40 eller 0w-40. Viskositeten er vigtig, men ikke alt.
Nummer 1 vil være et oliefyr, så er motoren varm fra start. Og så ville jeg bruge en god olie med færre viskositets forbedere.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af MikkelVitus » 19. apr 2018, 20:51

Ok, jeg læser dit svar som at jeg skal forsøge en tyndere olie og derefter aflæse temperaturen, for at se om det er ok ? Dvs. at jeg kan risikere at skulle skifte olie 2 gange i rap jo.

Altså nu har jeg lige været ude og køre motorvej idag, og ja jeg kører normalt på tidspunkter hvor der ikke er så mange andre, og ja jeg kører altså nok omkring de 150. Deromkring kører bilen simpelthen så godt :) .

Et oliefyr er ikke en option.

Kan du forklare mig - hvis det første tal er et udtryk for viskociteten når den er kold, og det andet tal er når den er varm, gælder det så ikke altid om at have et så lavt tal som overhovedet muligt som det første. Altså nul ? Hvornår bliver det første tal for lavt ? Det er vel det der siger hvor flydende olien er når den er kold, og der skal den vel altid være så flydende som muligt ? Men er det også hvis olien er for tynd at olietrykket ikke kan opretholdes ? Ja jeg er lidt forvirret.

Men altså. Motorvarmer er ikke en option. Og olien skal kunne holde til at køre stærkt i timevis(Jeg kører også i Tyskland).
Jeg ved fra tidligere erfaringer at hvis der kommer den olie på som vw værksted bruger til den motor - så bruger den olie. Men det er måske ok at motoren bruger olie, fremfor den ikke smører godt nok ?Jeg formoder at den olie vw hældte på var en 5-30 olie, tror du ikke ?
Hvis man konkret sammenligner 0-40 og 5-40, er det så udelukkende smøreegenskaber ved koldstart der er den store forskel ? Hvornår er den ene at foretrække over den anden ?
Kan jeg se olietryk i vcds ?

Er denne olie det ypperligste i fuldsyntetiske olier ? Den er jo ikke specielt dyr ?
540.JPG
540.JPG (59.88 KiB) Vist 1459 gange
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Diesel » 19. apr 2018, 21:03

Det store svar får du i starten af næste uge når jeg er hjemme, men jo det gælder om at det første tal er lavest muligt.
Den olie du har fundet ved jeg ikke hvad den lever op til, 507.00 er udelukket grundet viskositeten men den kan godt leve op til 505.01 køb ikke en olie der ikke lever op til noget der er styr på er godt.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Diesel » 23. apr 2018, 19:55

Den lange udgave kommer her.
Man laver en base olie, det kan være en masse forskelligt, men typisk snakker man mineralsk, syntetisk, fra cracked olie, syntetisk fra cracked gas og ægte syntetisk så som esther olie. Esther olie laves med en syre og en alcohol. Vand I olien kan desvære vende denne proces så der dannes syrer, derfor er esther olie en dårlig ting til biler der aldrig bliver ordentligt varme. det gode er at Esther olier har et højt viskositets index som udgangspunkt og er god til at opløse og absorbere snavs. nogle siger at olien også hænger bedre fast da det er lidt mere polært, men det er vist kun teoretisk. Så derfor er der typisk et lavere behov for adektiv i en esther olie hvorved der er mere "olie" i olien.

syntetisk fra cracked olie er rigtigt fint, men meget afhængigt af hvor rent olien er raffineret (destilleret), forskellen hvis gas er udgangspunktet, så har man et meget renere grundprodukt og det ses tydeligt i slut produktet. der er ganske enkelt mere af det man ønsker og mindre af det man ikke ønsker.

Det var det meget basale

Forskellige base olier har forskellige viskositets index, det er kort sagt hvor meget mindre flydende olien bliver med øget temperatur. VI for en 0W-20 olie er lavere end for en 0W-40 olie. I sagens natur ønsker man at olien hele tiden har samme viskositet, til det bruger man viskositets forbedrer, det er typisk nogle plastic ting som dør ved høje temperaturer, typisk i området 130°C-150°C bliver de dårlige og dør, men de dør ikke ved de lokale ekstreme temperaturer der er hvor f.eks. knasterne skubber til pumpedysen.

Så kommer adektiverne
der findes nogle basale normer for olie API er en af dem. det første bogstav indikerer om det er til benzin eller Diesel det andet hvor ny en norm det overholder. SN er f.eks. en relativ ny en til Benzin biler.
Normerne sætter både minimums krav og maksimum af forskellige ting.
Zink eller ZDDP må der ikke være så meget i. ulempen er at det sætter sig i katelysatoren og dræber den hvis motoren bruger olie, fordelen er der imod at det drastisk nedsætter sliddet over alt i motoren. jeg hælder lidt camshield (aftermarket ZDDP adektiv) i min motorolie ca 30ml til 4,2l olie.

Der tilsættes antiskum til alle olier, særligt til Benzin er behovet stort.

til diesel tilsættes noget der kan absorbere sod

til begge skal der tilsættes noget der kan opløse forskelligt slam.

I dag ligner Diesel og Benzin motorer hinanden så meget at den samme olie kan det hele, Benzinbiler soder og Diesel motor kan få olien til at skumme.

Den store kunst er at få alt dette til at hænge sammen, derfor kan en 0W-30 godt have bedre smøre egenskaber end en 0W-40, fordi at der er kommet så mange additiver i for at viskositeten og normerne overholdes at den basale smøre evne bliver tilsidesat.

Jeg ville nok bruge 0W-30 til almindeligt brug og jeg er blevet glad for den der shell helix ultra ect c2/c3
Den 5W-40 du har fundet har ikke VW diesel norm på, så den ville jeg IKKE benytte. se hellere på denne https://www.opieoils.co.uk/p-60457-cast ... e-oil.aspx
Diesel
Sort røg er sundt !!!

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Blackfinger » 23. apr 2018, 20:06

Det er godt nok blevet videnskabeligt at fylde olie på en ældre bil der har kørt en halv million km. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Diesel » 23. apr 2018, 20:20

Blackfinger skrev:
23. apr 2018, 20:06
Det er godt nok blevet videnskabeligt at fylde olie på en ældre bil der har kørt en halv million km. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Nix
Men olie er en videnskab og marketings afdelingen skal man ikke overlade beslutningen til.
Det vigtigste er at olien passer til motoren når den er varm
Det er meget vigtigt at olien kan holde til belastningen
Det er vigtigt at olien er så tynd som muligt som kold.

Så en olie der overholder en norm som motorfabrikanten foreskriver og så en der er så tynd som muligt som kold er det kan skal gå efter.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af MikkelVitus » 24. apr 2018, 13:54

Tak diesel for en grundig og int. gennemgang.

Jeg søgte på holdbarheds-information på BLS motoren, og faldt over dette. Han lyder som om at han ved hvad han snakker om. Det er åbenbart noget med at tynd olie "æder" knastakslen på PD motorer ?

Grunden til at jeg ville vide noget om BLS motoren, er at jeg nu har fået tanker om at udskifte den gamle superb, med en knap så gammel superb fra 2009, en 1,9 tdi elegance.
tdi_forum_tynd_olie_i_pumpedyse.JPG
tdi_forum_tynd_olie_i_pumpedyse.JPG (113.41 KiB) Vist 1374 gange
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Diesel » 24. apr 2018, 14:28

Det er hths der er vigtig her sammen med at man ikke kører longlife.
Hths skal være mindst 3,5
Og det er den på en ny olie der lever op til 505.01 og 507.00
Det er noget som zddp hjælper helt vildt på og det generes ikke af høj temperatur.

Men så en 5w-40 olie der overholder 505.01 må være sagen.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Blackfinger » 24. apr 2018, 14:55

Dette er helt uvidenskabeligt. Min tidligere bil, en Passat 2.0 benziner (AZM motor) er fra fabrikkens side sat op til 5W-30 longlife olie.
Helt fra næsten ny har den med denne olie haft et enormt olieforbrug. Hvilket denne motortype i øvrigt er kendt for.

Med en 10W-40 delsyntetisk olie har den derimod haft et acceptabelt olieforbrug. Den har kørt 15.000km eller 1 år mellem olieskift, og spinder stadig som en ny bil.

Så jeg synes at man skal gøre sine egne erfaringer.

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Diesel » 24. apr 2018, 15:31

Klart, men forbrug er et viskositets spørgsmål.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af MikkelVitus » 24. apr 2018, 20:24

Blackfinger skrev:
24. apr 2018, 14:55
Dette er helt uvidenskabeligt. Min tidligere bil, en Passat 2.0 benziner (AZM motor) er fra fabrikkens side sat op til 5W-30 longlife olie.
Helt fra næsten ny har den med denne olie haft et enormt olieforbrug. Hvilket denne motortype i øvrigt er kendt for.

Med en 10W-40 delsyntetisk olie har den derimod haft et acceptabelt olieforbrug. Den har kørt 15.000km eller 1 år mellem olieskift, og spinder stadig som en ny bil.

Så jeg synes at man skal gøre sine egne erfaringer.
Se det var jo lige præcus mit oprindelige problem. Med den anbefalede longlife olie havde en et stort forbrug. Og jeg skiftede som dig også til en semi syntestisk 10-40 olie, som jeg har kørt på de sidste 300000 km, og den spinder også som en mis.
Det jeg så har fundet ud af (tror jeg nok), er at den shell helix jeg bruger, ikke har den krævede vw norm.
Så vift jeg kan finde ud af, men ikke er 100 sikker på, det er at min superb skal have en norm der hedder 505.01 og olien jeg bruger har kun 505.00.

Men du fandt så en 10-40 der havde den korrekte norm ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Blackfinger » 24. apr 2018, 20:38

Har blandt andet kørt med denne: https://www.giga-daek.dk/oils/product?g ... 24193035:s

Findes også til diesel: https://www.daekonline.dk/cgi-bin/oshop ... 24193352:s

Jeg har i øvrigt ikke gået ret meget op i normer. En AZM er en "stenalder motor" og har det godt bare der er en eller anden form for kvalitets olie påfyldt.

Min nye Golf 7 får selvfølgelig olie der opfylder VW's normer.

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af Diesel » 24. apr 2018, 21:20

PD motore kræver noget ekstra af oliefilmen på knasten, så find en olie der opfylder 505.01 eller finde en anden olie man stoler på som har en HTHS på mindst 3,5.
en nyere motor kræver næsten mindre af olien med hensyn til smøring, det hele er gået op i miljø med askeindhold, lavt indhold af zink osv.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

MarcWinther
Medlem
Indlæg: 909
Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af MarcWinther » 25. apr 2018, 07:52

MikkelVitus: Hvad er der galt med den olie jeg linkede til længere oppe (indlæg #2)? Den opfylder da netop alt det den skal (både norm 505.00 og 505.01), og 5W-40 er en fornuftig "all-round" viskositet.
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)

VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)

Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)

Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af MikkelVitus » 25. apr 2018, 08:59

MarcWinther skrev:
25. apr 2018, 07:52
MikkelVitus: Hvad er der galt med den olie jeg linkede til længere oppe (indlæg #2)? Den opfylder da netop alt det den skal (både norm 505.00 og 505.01), og 5W-40 er en fornuftig "all-round" viskositet.
Jamen Marc, jeg tror da slet ikke at der er noget galt med den ? Men Bilen har trods alt kørt en halv million med høj fart på motorvej på den olie, så ét eller andet godt, gør den olie da trods alt. Og så har jeg 3*4 liter stående af den shell helix 10-40, og jeg er desuden nu blevet smittet af en virus i min hjerne, der prøver at overbevise mig om at jeg skal ha noget andet at køre i :D. Jeg afventer lige og ser hvor voldsom infektionen bliver :)

Det frembringer blot et nyt dilemma. For hvem fanden gider at købe en Superb, der udover at køre som en drøm, har kørt 480.000 ?!?!?! Den er der jo ingen der gider at købe/tage i bytte :/ . Er der forresten nogen der ved om man kan sælge en bil med en forsikringsskade medfølgende ? En mand kørte op bag i mig og min bagkofanger skal skiftes. Kan jeg sælge bilen, og det så er den nye ejer der kan få den lakeret, eller kan man vælge at få sådan et beløb udbetalt kontant ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af wahlstrom » 25. apr 2018, 17:41

Kører med denne på min PD AVF
Billede

Men kører max 15000km, altså ikke longlife..

Er det så bedre med en ikke-longlife olie??
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af mojo » 25. apr 2018, 18:02

Jeg kører med denne. 15000 mellem skift.
https://landberg.dk/castrol-edge-ti-tur ... 1d2785.jpg[/IMG]

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Motorolie på gammel 1,9 tdi ?

Indlæg af wahlstrom » 25. apr 2018, 18:30

mojo skrev:Jeg kører med denne. 15000 mellem skift.
https://landberg.dk/castrol-edge-ti-tur ... 1d2785.jpg[/IMG]
Øv den er kun 4 liter...


Her er den i 5 liters
http://m.mister-auto.dk/da/motorolie/ca ... lsrc=aw.ds
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Besvar

Tilbage til "Motor"