Olietemp stiger op ad bakke

Besvar
rasmus3516
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. apr 2018, 14:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Olietemp stiger op ad bakke

Indlæg af rasmus3516 » 12. apr 2018, 14:48

Hej

Jeg har et problem med min Sharan fra 2007, 1.9tdi 130 HK tiptronic 5 gears. km. 250.000 km.

Når vi er på ferie i frankrig om sommeren og kører op ad bakke så stiger olietemp til over 120-130 grader.

Vi har været dernede mange gange før i samme bil og der har der aldrig være problemer, der har olietemp altid stået på 100 grader +- 5 grader max., hverken op ad bakke eller på Autobahn med 160 i timen. Så det er ikke noget den skal gøre. Der er et problem et eller andet sted.

Den har dog lige omkring samme tidspunkt begyndt at tabe nogle HK. Er meningen at der skal gennemgåes nogle ting, første start er egr ventil, og så luftmassemåler, dernæst tjek at turbo og slanger.

Men tænker inden der laves det helt store om nogen har en ide om hvad der gør at det kun er olietemp der stiger. Vandtemp ligger 100% stabilt på 90 grader ligemeget hvordan der køres.

Der er blevet skiftet oliekøler. Det var dog efter hjemkomst fra Frankrig, så der er ikke testet om det bare var det. Tænker dog det er noget andet, da den osse har mistet HK jo.

Turbo siger ingen mislyde eller noget, jeg venter altid med at slukke bilen til turbo er kørt ned i omdrejninger. Det er en VNT variable turbo der sidder på iøvrigt.

Den bruger ikke olie eller vand, er virkelig sjældent jeg skal fylde på.

Nogen der har oplevet samme problem ??

Hilsen

Rasmus

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1889 times

Re: Olietemp stiger op ad bakke

Indlæg af GaSelle » 12. apr 2018, 15:46

Jeg har nu også set olietemperaturer omkring 120 grader på en fuldt læsset Superb 1.6 TDI ved store bakker med høj fart - eller under regenerering :-)

Besvar

Tilbage til "Motor"