Longlife motor - hyppige olieskift
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Longlife motor - hyppige olieskift
Hej med jer.
Jeg har købt en 2016 Touran 1.6TDI BMT som har gået 300.000km.
Den er fuldt serviceret og kører perfekt i både motor og gearkasse.
Service har naturligvis været LongLife for hver 30.000km som efter forskrifterne.
For at øge chancerne for et fortsat langt og godt liv for bilen er det planen at jeg selv vil skifte olie og filter på motoren for hver 15.000km frem over. Det koster jo ikke ret meget og jeg tænker at det er givet rigtig godt ud i det lange løb.
Men spørgsmålet: jeg antager at man fortsat skal benytte den anbefalede LongLife olie til motoren selvom man kun kører 15.000 mellem skiftene. Har jeg ret eller kan man gøre noget bedre for motoren?
Gearkassen er DSG7 DQ200 som kører perfekt. Den fik skiftet koblinger ved 240.000km, hvilket vel er en meget fair levetid. Her blev der også skiftet nogle arme og bøsninger i gearkassen og dermed også olie.
Jeg forventer at skifte olien i selve gearkassen for hver 60.000 som på en DSG6. Hvad tænker I?
(og er vi enige om at olieskift på DSG'en både skifter olien i gearkassen og i mecatronic enheden samlet eller er det to "kamre"?) Nogen erfaringer med det og er det let at skifte?
På forhånd tak for jeres visdom
Mvh
Jens Christian
Jeg har købt en 2016 Touran 1.6TDI BMT som har gået 300.000km.
Den er fuldt serviceret og kører perfekt i både motor og gearkasse.
Service har naturligvis været LongLife for hver 30.000km som efter forskrifterne.
For at øge chancerne for et fortsat langt og godt liv for bilen er det planen at jeg selv vil skifte olie og filter på motoren for hver 15.000km frem over. Det koster jo ikke ret meget og jeg tænker at det er givet rigtig godt ud i det lange løb.
Men spørgsmålet: jeg antager at man fortsat skal benytte den anbefalede LongLife olie til motoren selvom man kun kører 15.000 mellem skiftene. Har jeg ret eller kan man gøre noget bedre for motoren?
Gearkassen er DSG7 DQ200 som kører perfekt. Den fik skiftet koblinger ved 240.000km, hvilket vel er en meget fair levetid. Her blev der også skiftet nogle arme og bøsninger i gearkassen og dermed også olie.
Jeg forventer at skifte olien i selve gearkassen for hver 60.000 som på en DSG6. Hvad tænker I?
(og er vi enige om at olieskift på DSG'en både skifter olien i gearkassen og i mecatronic enheden samlet eller er det to "kamre"?) Nogen erfaringer med det og er det let at skifte?
På forhånd tak for jeres visdom
Mvh
Jens Christian
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
Halløj igen - kan det virkelig passe, at ingen af de 164 kloge mennesker, som har set mit spørgsmål, har en holdning til eller konkret viden om emnet?
...er spørgsmålet helt ude i hegnet?
Jeg har i mellemtiden fået fat i service-manualen til DQ200 så jeg kan se, præcist hvor og hvor meget olie der skal i hhv. styring og gearkasse.
I forhold til motorolien har jeg læst flere herinde, som gør det samme som jeg påtænker -nemlig skift ved hver 15.000 istedet for 30.000km som foreskrevet.
Jeg påtænker at bruge den almindelige long-life olie som foreskrevet, men er der ingen der har en holdning til om det er klogest eller om noget andet er bedre at bruge?
Takker på forhånd
Mvh
Jens Christian
...er spørgsmålet helt ude i hegnet?
Jeg har i mellemtiden fået fat i service-manualen til DQ200 så jeg kan se, præcist hvor og hvor meget olie der skal i hhv. styring og gearkasse.
I forhold til motorolien har jeg læst flere herinde, som gør det samme som jeg påtænker -nemlig skift ved hver 15.000 istedet for 30.000km som foreskrevet.
Jeg påtænker at bruge den almindelige long-life olie som foreskrevet, men er der ingen der har en holdning til om det er klogest eller om noget andet er bedre at bruge?
Takker på forhånd
Mvh
Jens Christian
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 484
- Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 34 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
kunne forstå hvis du havde bilen fra ny,,
men en bil der har gået 300.000 km og som i den tid har fået skiftet hver 30.000 km og kører perfekt.
kan jeg slet ikke se fornuften i at skulle begynde at lave om på det interval.
men en bil der har gået 300.000 km og som i den tid har fået skiftet hver 30.000 km og kører perfekt.
kan jeg slet ikke se fornuften i at skulle begynde at lave om på det interval.
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
Fair nok - jeg tænker blot at motoren trods alt har kørt langt og dermed relativt slidt.
At forkæle den med altid ren olie i hele systemet må da kun kunne gøre noget godt
At forkæle den med altid ren olie i hele systemet må da kun kunne gøre noget godt
-
- Medlem
- Indlæg: 1134
- Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 41 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
15.000 km. interval er da sikkert fornuftigt, men når den har kørt så mange km. med 30.000 km. interval, vinder du sikkert ikke noget ved det, men det er jo rent gætteri!
Gearolien ville jeg skifte for hver 60.000 km. og hver 40.000 km. hvis du kører med tunge anhængere!
Gearolien ville jeg skifte for hver 60.000 km. og hver 40.000 km. hvis du kører med tunge anhængere!
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
Tak - det tænker jeg også på gearolien.
...og hvis man nu tager den forudsætning at jeg et tosset nok til at skifte motorolien for hver 15.000 -hvilken olie?
Er det ikke blot at bruge den normale LongLife olie? Eller?
...og hvis man nu tager den forudsætning at jeg et tosset nok til at skifte motorolien for hver 15.000 -hvilken olie?
Er det ikke blot at bruge den normale LongLife olie? Eller?
-
- Medlem
- Indlæg: 1134
- Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 41 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
Jo den normale longlife motorolie.
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
Hvad for en motor ligger der i ?
Jeg ville selv bruge en normal longlife olie til skift også selvom det kun er 15000 km.
Med hensyn til gearkasse så skifter man ikke olien i selve megatronic enheden på en 7 trins dq200 gearkasse da det er en tørkoblinggearkasse og megatronic enheden er en klods uden på gearkassen og ikke indbygget i gearkassen ligesom på 6 trins dq250.
Dq200 er faktisk mere en manuel gearkasse end en dq250 ren oobygningsmæssigt og den olie du skifter er således kun inde ved gearhjulene og det er vidst en lidt mærkelig procedure får at fylde gearolie på da der vidst ikke rigtigt er nogle ppfyldnings prop som sådan men der er heller ingen skifte intaval på, dog er det altid en god Ide at få ddt skiftet alligevel
Jeg ville selv bruge en normal longlife olie til skift også selvom det kun er 15000 km.
Med hensyn til gearkasse så skifter man ikke olien i selve megatronic enheden på en 7 trins dq200 gearkasse da det er en tørkoblinggearkasse og megatronic enheden er en klods uden på gearkassen og ikke indbygget i gearkassen ligesom på 6 trins dq250.
Dq200 er faktisk mere en manuel gearkasse end en dq250 ren oobygningsmæssigt og den olie du skifter er således kun inde ved gearhjulene og det er vidst en lidt mærkelig procedure får at fylde gearolie på da der vidst ikke rigtigt er nogle ppfyldnings prop som sådan men der er heller ingen skifte intaval på, dog er det altid en god Ide at få ddt skiftet alligevel
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
Hej Markhh -motoren er en CRKB.
Jeg holder fast i longlife olien
Jeg er med på gearkassens opbygning. Det er faktisk ikke så slemt med påfyldning på den. Batteri og holder ud, så er der et dæksel hvorunder der er påfyldningshul. Det er det autoriserede sted iflg servicemanualen.
Derudover er der en liter “servo-olie” i mechatromic-blokken. Den er lidt sværere at påfylde. Skal man skifte det? Tja, alt olie bliver slidt og brugt. Ligemeget om producenten foreskriver skift eller ej. Det er en dyr enhed, så hvorfor ikke give den de bedste levebetingelser! En liter frisk olie hver 60.000 er jo pebernødder i det spil
Måske er jeg tosset, men forventer at beholde bilen i mange (gode) år
God weekend til alle!
Jens Christian
Jeg holder fast i longlife olien
Jeg er med på gearkassens opbygning. Det er faktisk ikke så slemt med påfyldning på den. Batteri og holder ud, så er der et dæksel hvorunder der er påfyldningshul. Det er det autoriserede sted iflg servicemanualen.
Derudover er der en liter “servo-olie” i mechatromic-blokken. Den er lidt sværere at påfylde. Skal man skifte det? Tja, alt olie bliver slidt og brugt. Ligemeget om producenten foreskriver skift eller ej. Det er en dyr enhed, så hvorfor ikke give den de bedste levebetingelser! En liter frisk olie hver 60.000 er jo pebernødder i det spil
Måske er jeg tosset, men forventer at beholde bilen i mange (gode) år
God weekend til alle!
Jens Christian
- DanielSan
- Nyt medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 23 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
Hej Jens. Du kan med fordel begynde at skifte for hver 15.000 km. Med en motor med så mange mange km, ville jeg ikke turde at køre LL olieskift. Især turboen vil ikke have godt af at køre på beskidt olie, hvis viskositet er forringet. Skift ved 15.000 / 12 mnd. Du behøves ikke at bruge VW's egen LL3 olie. Du kan sagtens bruge Castrol, bare det overholder normerne F.eks 504 00.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
504.00 er en norm for benzinmotorer - blot til info. Normen for diesel er 507.00.DanielSan skrev: ↑28. apr 2018, 10:24Hej Jens. Du kan med fordel begynde at skifte for hver 15.000 km. Med en motor med så mange mange km, ville jeg ikke turde at køre LL olieskift. Især turboen vil ikke have godt af at køre på beskidt olie, hvis viskositet er forringet. Skift ved 15.000 / 12 mnd. Du behøves ikke at bruge VW's egen LL3 olie. Du kan sagtens bruge Castrol, bare det overholder normerne F.eks 504 00.
Sent from my iPad using Tapatalk
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
Skifter fast med Castrols LL3 FST EDGE 507 for hver 10.000 km på vores dieselbiler.
Det fungerer rigtig godt!
Gubs
Det fungerer rigtig godt!
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- sappe
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 50
- Tilmeldt: 12. sep 2011, 12:12
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 0
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
Hejsa
Har kørt 470.000 km med 30.000 km intavaller på service, bilen køre stadig godt, ingen olieforbrug mellem service, det må betyde at det longlife olie og skift for hver 30.000km er godt nok, ved ikke om der er flere km i motoren eller turbo ved skift ved 15.000km men som du selv skriver koster det jo ikke meget at gøre det.
2.0 TDI 140hk i Touran 2009
Har kørt 470.000 km med 30.000 km intavaller på service, bilen køre stadig godt, ingen olieforbrug mellem service, det må betyde at det longlife olie og skift for hver 30.000km er godt nok, ved ikke om der er flere km i motoren eller turbo ved skift ved 15.000km men som du selv skriver koster det jo ikke meget at gøre det.
2.0 TDI 140hk i Touran 2009
Peter Sass Husum
Passat tdi 2.0 150 dsg + Touran tdi 2.0 140 dsg + UP 1.0
Passat tdi 2.0 150 dsg + Touran tdi 2.0 140 dsg + UP 1.0
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: Longlife motor - hyppige olieskift
Super -det er jo præcis den slags viden der er guld værd.
Takker
Jens Chr
Takker
Jens Chr