Longlife motor - hyppige olieskift

Besvar
jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af jcn » 24. apr 2018, 18:49

Hej med jer.

Jeg har købt en 2016 Touran 1.6TDI BMT som har gået 300.000km.
Den er fuldt serviceret og kører perfekt i både motor og gearkasse.
Service har naturligvis været LongLife for hver 30.000km som efter forskrifterne.

For at øge chancerne for et fortsat langt og godt liv for bilen er det planen at jeg selv vil skifte olie og filter på motoren for hver 15.000km frem over. Det koster jo ikke ret meget og jeg tænker at det er givet rigtig godt ud i det lange løb.
Men spørgsmålet: jeg antager at man fortsat skal benytte den anbefalede LongLife olie til motoren selvom man kun kører 15.000 mellem skiftene. Har jeg ret eller kan man gøre noget bedre for motoren?

Gearkassen er DSG7 DQ200 som kører perfekt. Den fik skiftet koblinger ved 240.000km, hvilket vel er en meget fair levetid. Her blev der også skiftet nogle arme og bøsninger i gearkassen og dermed også olie.
Jeg forventer at skifte olien i selve gearkassen for hver 60.000 som på en DSG6. Hvad tænker I?
(og er vi enige om at olieskift på DSG'en både skifter olien i gearkassen og i mecatronic enheden samlet eller er det to "kamre"?) Nogen erfaringer med det og er det let at skifte?

På forhånd tak for jeres visdom :-)

Mvh
Jens Christian

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af jcn » 26. apr 2018, 11:23

Halløj igen - kan det virkelig passe, at ingen af de 164 kloge mennesker, som har set mit spørgsmål, har en holdning til eller konkret viden om emnet?
...er spørgsmålet helt ude i hegnet?

Jeg har i mellemtiden fået fat i service-manualen til DQ200 så jeg kan se, præcist hvor og hvor meget olie der skal i hhv. styring og gearkasse.

I forhold til motorolien har jeg læst flere herinde, som gør det samme som jeg påtænker -nemlig skift ved hver 15.000 istedet for 30.000km som foreskrevet.
Jeg påtænker at bruge den almindelige long-life olie som foreskrevet, men er der ingen der har en holdning til om det er klogest eller om noget andet er bedre at bruge?

Takker på forhånd :-)

Mvh
Jens Christian

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af MBM1000 » 26. apr 2018, 11:30

kunne forstå hvis du havde bilen fra ny,,
men en bil der har gået 300.000 km og som i den tid har fået skiftet hver 30.000 km og kører perfekt.
kan jeg slet ikke se fornuften i at skulle begynde at lave om på det interval.
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af jcn » 26. apr 2018, 11:32

Fair nok - jeg tænker blot at motoren trods alt har kørt langt og dermed relativt slidt.
At forkæle den med altid ren olie i hele systemet må da kun kunne gøre noget godt :-)

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af thg » 26. apr 2018, 11:33

15.000 km. interval er da sikkert fornuftigt, men når den har kørt så mange km. med 30.000 km. interval, vinder du sikkert ikke noget ved det, men det er jo rent gætteri!

Gearolien ville jeg skifte for hver 60.000 km. og hver 40.000 km. hvis du kører med tunge anhængere!
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af jcn » 26. apr 2018, 11:36

Tak - det tænker jeg også på gearolien.

...og hvis man nu tager den forudsætning at jeg et tosset nok til at skifte motorolien for hver 15.000 -hvilken olie?
Er det ikke blot at bruge den normale LongLife olie? Eller? :-)

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af thg » 26. apr 2018, 11:37

Jo den normale longlife motorolie.
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af jcn » 26. apr 2018, 11:38

Takker :-)

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af Markhh » 27. apr 2018, 06:11

Hvad for en motor ligger der i ?
Jeg ville selv bruge en normal longlife olie til skift også selvom det kun er 15000 km.

Med hensyn til gearkasse så skifter man ikke olien i selve megatronic enheden på en 7 trins dq200 gearkasse da det er en tørkoblinggearkasse og megatronic enheden er en klods uden på gearkassen og ikke indbygget i gearkassen ligesom på 6 trins dq250.

Dq200 er faktisk mere en manuel gearkasse end en dq250 ren oobygningsmæssigt og den olie du skifter er således kun inde ved gearhjulene og det er vidst en lidt mærkelig procedure får at fylde gearolie på da der vidst ikke rigtigt er nogle ppfyldnings prop som sådan men der er heller ingen skifte intaval på, dog er det altid en god Ide at få ddt skiftet alligevel

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af jcn » 27. apr 2018, 07:30

Hej Markhh -motoren er en CRKB.
Jeg holder fast i longlife olien :-)

Jeg er med på gearkassens opbygning. Det er faktisk ikke så slemt med påfyldning på den. Batteri og holder ud, så er der et dæksel hvorunder der er påfyldningshul. Det er det autoriserede sted iflg servicemanualen.
Derudover er der en liter “servo-olie” i mechatromic-blokken. Den er lidt sværere at påfylde. Skal man skifte det? Tja, alt olie bliver slidt og brugt. Ligemeget om producenten foreskriver skift eller ej. Det er en dyr enhed, så hvorfor ikke give den de bedste levebetingelser! En liter frisk olie hver 60.000 er jo pebernødder i det spil :-)
Måske er jeg tosset, men forventer at beholde bilen i mange (gode) år :-)

God weekend til alle!
Jens Christian

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af DanielSan » 28. apr 2018, 10:24

Hej Jens. Du kan med fordel begynde at skifte for hver 15.000 km. Med en motor med så mange mange km, ville jeg ikke turde at køre LL olieskift. Især turboen vil ikke have godt af at køre på beskidt olie, hvis viskositet er forringet. Skift ved 15.000 / 12 mnd. Du behøves ikke at bruge VW's egen LL3 olie. Du kan sagtens bruge Castrol, bare det overholder normerne F.eks 504 00.


Sent from my iPad using Tapatalk

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af jcn » 28. apr 2018, 11:07

Takker :-)

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af Fabianen » 28. apr 2018, 19:22

jcn skrev:
28. apr 2018, 11:07
Takker :-)
Og 507.00 koster ikke meget mere hvis du køber det på feks oilcenter.de -de har tit bud på Aral longlife osv

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af QT1410 » 28. apr 2018, 20:01

Fabianen skrev:
28. apr 2018, 19:22
Og 507.00 koster ikke meget mere hvis du køber det på feks oilcenter.de -de har tit bud på Aral longlife osv
Oilcenter.de domænet er til salg

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af jcn » 28. apr 2018, 20:31

Tænker der menes oil-center.de
:-)

MarcWinther
Medlem
Indlæg: 909
Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af MarcWinther » 30. apr 2018, 10:47

DanielSan skrev:
28. apr 2018, 10:24
Hej Jens. Du kan med fordel begynde at skifte for hver 15.000 km. Med en motor med så mange mange km, ville jeg ikke turde at køre LL olieskift. Især turboen vil ikke have godt af at køre på beskidt olie, hvis viskositet er forringet. Skift ved 15.000 / 12 mnd. Du behøves ikke at bruge VW's egen LL3 olie. Du kan sagtens bruge Castrol, bare det overholder normerne F.eks 504 00.


Sent from my iPad using Tapatalk
504.00 er en norm for benzinmotorer - blot til info. Normen for diesel er 507.00.
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)

VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)

Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)

Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af Gubbi » 2. maj 2018, 22:25

Skifter fast med Castrols LL3 FST EDGE 507 for hver 10.000 km på vores dieselbiler.

Det fungerer rigtig godt!

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
sappe
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 12. sep 2011, 12:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 0

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af sappe » 3. maj 2018, 05:09

Hejsa
Har kørt 470.000 km med 30.000 km intavaller på service, bilen køre stadig godt, ingen olieforbrug mellem service, det må betyde at det longlife olie og skift for hver 30.000km er godt nok, ved ikke om der er flere km i motoren eller turbo ved skift ved 15.000km men som du selv skriver koster det jo ikke meget at gøre det.

2.0 TDI 140hk i Touran 2009
Peter Sass Husum
Passat tdi 2.0 150 dsg + Touran tdi 2.0 140 dsg + UP 1.0

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Longlife motor - hyppige olieskift

Indlæg af jcn » 3. maj 2018, 06:34

Super -det er jo præcis den slags viden der er guld værd.

Takker :-)

Jens Chr

Besvar

Tilbage til "Motor"