Diesel tilbageløb til tank - eller bare tryk mistet

Besvar
MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Diesel tilbageløb til tank - eller bare tryk mistet

Indlæg af MikkelVitus » 11. jun 2018, 21:39

Hejsa,

Jeg har jo problemer med at octavia ofte kører lang tid på starteren inden den springer igang, og så kører den som den skal. Jeg har målt starter rpm, de ligger over 300 så det skulle være fint.

Efter at have set en masse video om long crank time, slår det mig at min opfører sig fuldstændig som dem hvor de snakker om at trykket på brændstofsystemet forsvinder. Altså den er pænt svær om morgenen, og hvis den kun har været slukket i 30 min, så springer den igang. Mange af de mennesker snakker om en nonreturn valve til tanken, og det jeg ligesom får ud af det hele, det er at mine symptomer er præcis som mange beskriver når motoren ikke er i stand til at holde brændstofstrykket når den ikke kører.

Det er en 2.0 tdi BKD 2005 - hvor tænker i jeg søge fejlen ? Har min motor sådan en ventil, eller er det brændstofpumpen der er ansvarlig for at trykket opretholdes ? Er der nogle fejlfindinger jeg kan forsøge, for at indkredse hvor fejlen mon ligger ?

Alt input modtages med kyshånd :)
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Diesel tilbageløb til tank - eller bare tryk mistet

Indlæg af MikkelVitus » 11. jun 2018, 22:10

Ja jeg beklager at jeg tit spørger uden at søge yderligere rundt først - det skal jeg nok blive bedre til! :)

Jeg fandt ud af at jeg i vcds manuelt kunne køre med pumpen, og den starter afgjort meget hurtigere, efter at pumpem har kørt i 30 sekunder. Den har vel stået i 11 timer og ville normalt ville skulle ha én eller 2 gange med nøglen, og køre på starteren i min 2 - 2,5 sek. før den startede, og nu sprang den igang med det samme.

Er det mon brændstofpumpen eller sidder der mon sådan en tilbageløbsventil der kan være defekt ? Eller ? :)
These users thanked the author MikkelVitus for the post:
DanielB12
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
JonasG
Nyt medlem
Indlæg: 177
Tilmeldt: 19. dec 2014, 16:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Sæby
Has thanked: 19 times
Been thanked: 15 times

Re: Diesel tilbageløb til tank - eller bare tryk mistet

Indlæg af JonasG » 12. jun 2018, 09:22

Jeg tænker det er et problem de fleste tunere kan løse. Der er mange af de ældre PD motorer der gør det det:)
Audi A4 B8.5 Avant 3.0 TDI Quattro S-tronic 2014
Instagram - jgadensgaard

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Diesel tilbageløb til tank - eller bare tryk mistet

Indlæg af MikkelVitus » 12. jun 2018, 15:30

JonasG skrev:
12. jun 2018, 09:22
Jeg tænker det er et problem de fleste tunere kan løse. Der er mange af de ældre PD motorer der gør det det:)
Jonas tænker du at det er et problem som bliver løst ved at en tuner flasher noget ecu ?

Godt nok er jeg ikke erfaren i det her, men jeg forestiller mig ikke at det kan løses ad computermæssig vej. Jeg forestiller mig at det må være noget tryk der forsvinder af en mekanisk/fysisk årsag.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig et bud på om det mon er i brændstoffilteret at der sidder en ventil, eller om det er pumpen, eller noget tredie der kunne tænkes at slippe trykket ?

Det er i alt fald helt sikkert det der er problemet, for da den havde stået i morges, kørte jeg pumpen 30 sek. inden jeg startede, og den sprang igang.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Diesel tilbageløb til tank - eller bare tryk mistet

Indlæg af MikkelVitus » 13. jun 2018, 21:25

Jeg tænker at sætte en envejsventil på brændstofslangen oppe ved dieselfilteret.

Men skal jeg sætte den på slangen fra tanken til filteret, eller på slangen fra filteret til pumpen ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Besvar

Tilbage til "Motor"