For høj røggastæthed

Besvar
Yamaha R1
Nyt medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 4. sep 2008, 13:57
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

For høj røggastæthed

Indlæg af Yamaha R1 » 12. jun 2018, 08:29

Hej,

Min bil (Golf 4 1,9 TDI 100hk) dumpede til syn den anden dag med for høj røggastæthed.
For mange år siden blændede jeg EGR ventilen af ved at indsætte en stålplade uden hul mellem EGR ventil og røggasrør fra turboen. Det har virket fint og jeg forventer ikke, at indsugningen er blokket af sod, da EGR´en jo har været blændet af (skal lige have det skilt ad for at undersøge nærmere).

Indtil nytår kørte den 200 km hver dag og fra januar til nu har den kun kørt cirka 3-4000 km med mange korte ture fra januar til marts.
I starten af maj begyndte den at gå i LIMP mode pga. for højt turbotryk ved, når den skulle bestille noget. Har trykket lidt på aktuatorarmen til VNT på turboen og jeg synes den går stramt og den kan umiddelbart kun bevæges ca. 5 mm. Hvor meget skal den normalt kunne bevæges..? Jeg tænker, at LIMP mode skyldes, at VNT ikke kan bevæge sig frit pga. af sod eller måske rust..?
Kan en fastsiddende VNT del i turboen resultere i for høj røggastæthed..?

Det er en bil der har kørt 510.000 km, så der skal ikke ofres ny turbo mm. Men kan det klares med lidt additiver, rens osv var det forsøget værd…

Nogle gode forslag udover additiver (Bellad 1d+ og evt. 2D) og frisk kørsel..?

Og nogle gode forslag til, hvordan VNT delen kan komme til at bevæge sig frit igen..? Er klarover at kemisk rens af turbo uden afmontering ikke nødvendigvis er en langtidsholdbar løsning, men den skal også kun kunne holde til 10.000 km/år i to år indtil næste syn….

Håber på lidt indspark til hvor jeg skal starte....
/Mads

2017 VW Touran 2,0 TDI DSG Highline
2016 VW Golf 1,6 TDI DSG Allstar

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: For høj røggastæthed

Indlæg af HHKP » 12. jun 2018, 12:24

rens af dyser ( diesel puge )
grundjustering af dyser
tjek og evt. justering af tandrem
kontrol og rens / justering af VNT.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Besvar

Tilbage til "Motor"