Hvornår hælder i ekstra olie på?
| Forfatter |
besked |
|
mduelund
Nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
|
 Hvornår hælder i ekstra olie på?
Hej...
Min kammerat som kører Touran 1,9 TDI venter til den kommer og siger genfyld olie. så får den en halv liter og så kører det igen.
Venter i også altid til den spørger på olie, eller hælder i lidt på engang imellem?
Jeg har nemlig kørt ca. 7000km siden mit sidste serviceeftersyn og oliepinden er nede omkring minimum, men skal jeg vente eller hva?
Bil: Touran 2,0 TDI 136hk fra 2004. 112000km /Michael
|
| 27. mar 2009, 00:03 |
|
 |
|
mart!n
Aktiv medlem
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:16 Indlæg: 1687 Geografisk sted: Køge
Geografisk region: København
|
 Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?
Du skal da gøre det når du ser den mangler... Den har bestemt ikke bedre af at du venter til olielampen lyser... tværtimod...
_________________ mart!n - Liljedahl.eu Polo 6N2 GTI
 Polo'en på: BilGalleri.dk
|
| 27. mar 2009, 00:12 |
|
 |
|
kimhemm
Meget aktiv medlem
Tilmeldt: 14. jun 2008, 12:06 Indlæg: 5741 Geografisk sted: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
|
Ja jeg checker også min med jævne mellemrum og fylder på
Når lampen først lyser er det fordi den virkelig mangler olie og det vil jeg ikke vente på
_________________ Mvh Kim - Altea 2.0 TFSI DSG med lidt stumper http://www.vagtuning.dk Software = APR -- Hardware = APR-BSH-Forge-INA Engineering-Podi-Southbend og meget andet... vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook ----- CANON 40D til salg
|
| 27. mar 2009, 00:15 |
|
 |
|
lune
Medlem
Tilmeldt: 15. jun 2008, 22:13 Indlæg: 556 Geografisk sted: Sønderborg
Geografisk region: Sønderjylland
|
Er det normalt at alle "nyere" motorer bruger olie? Min er fra 9-1992 og den bruger INTET.. i hvert fald ikke så man kan se det på pinden.
_________________ BMW 525iA Touring 2001
|
| 27. mar 2009, 08:57 |
|
 |
|
jansom
Aktiv medlem
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:21 Indlæg: 2631 Geografisk sted: Legoland
|
Afhængig af bilmodel kan det vel være for sent at fylde olie på når olielampen lyser. Det er bestemt meget bedre at tjekke jævnligt og så hælde en slat på hvis det er nødvendigt.
_________________ Hard Graft Iphone 4/4s cover sælges 350 kr http://www.hardgraft.com/products/pocke ... e-heritage Canon Powershot XS10 IS sælges 1300 kr http://www.dba.dk/canon-powershot-sx10- ... -88626549/
Golf 3 1.9 TDI Variant Van Skoda Citigo Elegance
|
| 27. mar 2009, 10:04 |
|
 |
|
Kimb
Aktiv medlem
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:40 Indlæg: 1630 Geografisk sted: Århus N
|
Det er ikke unormalt de nye TDI-biler bruger olie. Det bliver mindre med tiden. Det er på grund at de tolerencer motorerne er lavet med fra fabrikken. Når først stempelringene "sætter sig", så bliver olieforbruget mindre ! Jeg ville også fylde på, når man kan se der mangler. Det skal dog siges, at i de nyere biler er det lavet sådan, at olielampen kommer og lyser gult med check oil, når der mangler ca. ½-3/4 liter. I ældre biler er det for sent når først olielampen lyser ! 
_________________ Kim B., club GOLF Danmark 2001 Golf IV TDI GTI Exclusive, 2003 Golf IV R32 Deep-blue, 1983 Golf 1 GTI !! Mangler du VCDS ?? Navi-kort Skandinavien DX 2013, Tyskland DX 2012
|
| 27. mar 2009, 13:37 |
|
 |
|
Roeden
Nyt medlem
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:30 Indlæg: 481 Geografisk sted: Frederiksberg
|
Mig bekendt er det kun i ældre biler den kommer med advarsel når det næsten er for sent. I de fleste nye plejer der at komme en advarsel i displayet eller en gul olielampe, hvor den siger olieniveauet er lavt, dog ikke kritisk. Roeden
_________________ 6L FR 20VT
|
| 27. mar 2009, 20:20 |
|
 |
|
Sorens2
Aktiv medlem
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:48 Indlæg: 3746 Geografisk sted: Ribe - DK
Kommerciel bruger: fredslunds.dk
|
Jo mere olie der er i kredsløbet jo færre gange skal det "bruges" og dermed mindre slid på olien. Altså skal den holdes så tæt på fuld som muligt. Kommer den under halv mener jeg du er en slambert.
Søren S2
_________________ http://www.fredslunds.dk/ Landberg.dk forhandler.
|
| 27. mar 2009, 20:23 |
|
 |
|
dkfsk
Nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
|
Til daglig venter jeg til den gule olielampe lyser (nøjagtigt som foreskrevet i instruktionsbogen) men før længere ture bliver olien skiftet/efterfyldt
_________________ Touran 1.6 TDI Comfortline
|
| 27. mar 2009, 20:41 |
|
 |
|
hestech
Medlem
Tilmeldt: 14. jun 2008, 01:04 Indlæg: 733 Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk region: Vestjylland
|
Du er en slambert
|
| 28. mar 2009, 00:19 |
|
 |
|
Uffe
Aktiv medlem
Tilmeldt: 10. aug 2008, 10:44 Indlæg: 2094 Geografisk sted: Bryrup
|
Ah hva' fan' - hvad der er sparet er tjent. Kan jeg køre et helt interval (15.000km) uden at hælde ekstra olie på, så er det fjong.
Jeg tjekker det nogle gange mellem intervallerne, denne gang var den nået 1mm under "min", så fik den ½ liter (satans) og så var den nær ved "max" mærket.
Der kunne jeg nok lige have sparet lidt olie, der var kun 5000km til næste skift - en halv liter var muligvis lidt i overkanten...
Den plejer ellers ikke at bruge olie mellem intervallerne, men den har nok fået lidt for meget jesus på mellemaccelerationerne på motorvejen til at lade være med at spise lidt olie i den sidste tid...
_________________ Hans: Panzer Fabia Elegance Mk. I 2002 1.9TDI ~ 365.000km - 1år med røggas i kølevæsken. Går det galt på sommerferien til Schweiz? Følg med på vagcars. Hendes: Panzer Fabia Comfort Mk. I 2004 1.4 16v ~ 235.000km Finanskrisen: Overskud tilfalder banken - underskuddet tilfalder skatteyderen.
|
| 28. mar 2009, 01:18 |
|
 |
|
kimhemm
Meget aktiv medlem
Tilmeldt: 14. jun 2008, 12:06 Indlæg: 5741 Geografisk sted: København
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
|
Uffe skrev: Ah hva' fan' - hvad der er sparet er tjent. Kan jeg køre et helt interval (15.000km) uden at hælde ekstra olie på, så er det fjong.
Jeg tjekker det nogle gange mellem intervallerne, denne gang var den nået 1mm under "min", så fik den ½ liter (satans) og så var den nær ved "max" mærket.
Der kunne jeg nok lige have sparet lidt olie, der var kun 5000km til næste skift - en halv liter var muligvis lidt i overkanten...
Den plejer ellers ikke at bruge olie mellem intervallerne, men den har nok fået lidt for meget jesus på mellemaccelerationerne på motorvejen til at lade være med at spise lidt olie i den sidste tid... Men tænk på hvad en ½-1 liter olie koster og regn det ud i forhold til hvor godt det er for motoren og hvad det kan spare dig for på længere sigt... så er der i min verden ingen grund til ikke at kigge den efter og fylde lidt op nøjagtig som SorenS2 også skriver
_________________ Mvh Kim - Altea 2.0 TFSI DSG med lidt stumper http://www.vagtuning.dk Software = APR -- Hardware = APR-BSH-Forge-INA Engineering-Podi-Southbend og meget andet... vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook ----- CANON 40D til salg
|
| 28. mar 2009, 15:22 |
|
 |
|
dkfsk
Nyt medlem
|
Sorens2 skrev: Jo mere olie der er i kredsløbet jo færre gange skal det "bruges" og dermed mindre slid på olien. Altså skal den holdes så tæt på fuld som muligt. Kommer den under halv mener jeg du er en slambert.
Søren S2 Nu må man jo gå ud fra at der er tilstrækkelig olie på bilen til at lave en forsvarlig smøring indtil den gule lampe lyser (på nyere biler) og hvis man bruger den foreskrevne olie at, den kan holde til den fremgangsmåde. Hvis bilen så ellers bliver sendt til service med de foreskrevne intervaller bliver al olien fornyet der og den kan klare en omgang til. Der er altså ingen grund (anden end den psykiske) til at efterfylde mere olie end nødvendigt eller foreskrevet.
|
| 28. mar 2009, 16:05 |
|
 |
|
Sorens2
Aktiv medlem
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:48 Indlæg: 3746 Geografisk sted: Ribe - DK
Kommerciel bruger: fredslunds.dk
|
Så du mener altså at det der står i manualen er perfekt. Intet kan optimeres ? Hva der er nødvendigt efter fabrikanten er ikke altid den bedste løsning hvis du spør mig.
Søren S2
_________________ http://www.fredslunds.dk/ Landberg.dk forhandler.
|
| 29. mar 2009, 02:41 |
|
 |
|
dkfsk
Nyt medlem
|
Sorens2 skrev: Så du mener altså at det der står i manualen er perfekt. Intet kan optimeres ? Hva der er nødvendigt efter fabrikanten er ikke altid den bedste løsning hvis du spør mig.
Søren S2 Jeg mener i bund og grund at hvis man har lyst til at bruge flere penge end nødvendigt så er det ens egen sag.
|
| 29. mar 2009, 12:38 |
|
|