Hej
Ved min Audi A4 2.0 TDI B7 multitronic fra 2005, forsvandt olietrykket, jeg kørte ca. 5 km videre på motorvejen uden
problemer, så fik jeg meldingen om turbo fejl og listede bilen til en rasteplads i nødprogram.
Oliepumpe og blyant blev skiftet. Der er korrekt turbotryk og ingen turbo fejl, men der kommer en hylelyd fra motoren ved ca. 1400 omdr. og ca. 2800 omdr. når motoren er driftsvarm. Turboen har kørt ca. 180.000 km, bilen 250.000 km.
Kan turboen ha´ taget skade, eller er der andre steder lyden kan komme fra?
Hvis det nu er lejet ved skovlhjulet i enten turbine eller kompressordelen der er slidt/skævt, kan der så pludselig komme en defekt der beskadiger motoren? eller kommer der bare en turbofejl? Det er selvfølgelig uhensigtsmæssigt, hvis der kommer olie i katalysatoren eller ind i motoren.
Tandrem, ribrem og olie er skiftet.
Manifolden er skiftet for et par år siden, så det burde vel ik´ være den?
På forhånd tak.
Hyle lyd ved 1400 omdr. når motoren er driftsvarm.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 10. jan 2018, 10:55
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 0
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 10. jan 2018, 10:55
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 0
Re: Hyle lyd ved 1400 omdr. når motoren er driftsvarm.
Ja, det lyder helt galt, men jeg kendte ik’ til blyant problematikken og bilen lød og kørte fint, var sikker på at det var en sensor fejl.. så billigt sluppet, hvis det kun er turboen der har fået lidt skavanker
Er bare i tvivl, om jeg tør køre videre med turboen, har kørt 6 mdr. nu. Men det er som sagt kun når motoren er 60-90 grader, at den hyler svagt ved ca. 1400 omdr.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er bare i tvivl, om jeg tør køre videre med turboen, har kørt 6 mdr. nu. Men det er som sagt kun når motoren er 60-90 grader, at den hyler svagt ved ca. 1400 omdr.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Med venlig hilsen
Jesper Bladt Andersen
Jesper Bladt Andersen
-
- Medlem
- Indlæg: 582
- Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Hyle lyd ved 1400 omdr. når motoren er driftsvarm.
Jesper for fanden - kørte du bare videre uden olietryk. Det er jo ikke for sjov, du får en advarsel. Rød olielampe betyder STOP NU - ikke noget med jeg troede det var en sensor fejl. Der er flere ting i det her og det er ikke rar læsning.
1 : Din turbo er helt sikkert død - lejet er ødelagt.
2 : Du er svineheldig, hvis motoren ikke har taget skade.
3: Du har ikke løst problemet ved kun at skifte blyanten og oliepumpen. Du bliver også nødt til at skifte balancemodulet eller få det renoveret med ny balanceaksel ellers har du om kort tid igen lavt olietryk.
Jeg har været det hele igennem, så jeg ved hvad jeg taler om. Prøv at søge på you tube - der kan du se rigtig mange videoer, som beskriver problemet.
1 : Din turbo er helt sikkert død - lejet er ødelagt.
2 : Du er svineheldig, hvis motoren ikke har taget skade.
3: Du har ikke løst problemet ved kun at skifte blyanten og oliepumpen. Du bliver også nødt til at skifte balancemodulet eller få det renoveret med ny balanceaksel ellers har du om kort tid igen lavt olietryk.
Jeg har været det hele igennem, så jeg ved hvad jeg taler om. Prøv at søge på you tube - der kan du se rigtig mange videoer, som beskriver problemet.
Mange hilsner
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 159 times
Re: Hyle lyd ved 1400 omdr. når motoren er driftsvarm.
Sådan så indmaden i min motor ud, da den kørte tør for olie med 170 km/t. Jeg stoppede med det samme, da den begyndte at falde i omdrejninger.
Det krævede en komplet motorrenovering med nye stempler, lejer og hele pisset.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Det krævede en komplet motorrenovering med nye stempler, lejer og hele pisset.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 10. jan 2018, 10:55
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 0
Re: Hyle lyd ved 1400 omdr. når motoren er driftsvarm.
Ja, jeg har sikkert været svine heldig, det burde jo nok være gået helt galt, som motoren ovenfor. Da low oilpressure meldingen kom, stoppede jeg også med det samme i nødsporet, olieniveau var fint og motoren lød normal, så blyanten har måske ikke været helt rund. Jeg havde hele familien med og var på vej til et familie arr. så jeg satsede og listede videre, men da turbo fejlen kom gik den ik’ mere. Så var der kun autohjælp tilbage.
Bilen kører som skrevet fint, blot med den lille hyle mislyd, når motoren er varm.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilen kører som skrevet fint, blot med den lille hyle mislyd, når motoren er varm.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Med venlig hilsen
Jesper Bladt Andersen
Jesper Bladt Andersen
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Hyle lyd ved 1400 omdr. når motoren er driftsvarm.
Du ved jo rent faktisk ikke om du har været heldig endnu. Den hylelyd kan koster alt lige fra 25kr.
til en ny motor, så vi må se om lykkens gudinde tilsmiler dig.
til en ny motor, så vi må se om lykkens gudinde tilsmiler dig.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 10. jan 2018, 10:55
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 0
Re: Hyle lyd ved 1400 omdr. når motoren er driftsvarm.
Opfølgning på hylelyd problematikken.
Jeg har nu fået skiftet turboen og olierør.
Der var en del slør ved akslen, så det var nok tiltrængt. Hyle lyden er nu helt væk, så alt burde være godt igen.
Go’ sommer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har nu fået skiftet turboen og olierør.
Der var en del slør ved akslen, så det var nok tiltrængt. Hyle lyden er nu helt væk, så alt burde være godt igen.
Go’ sommer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Med venlig hilsen
Jesper Bladt Andersen
Jesper Bladt Andersen