Udskiftning af 1,8 TSI motor

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af Senz » 18. jun 2018, 16:30

Undskyld michaelSmed :lol: Det var Hurtigud jeg tænkte på. må havde set forkert
Ikke direkte sammenligning, men...
I vinters fik jeg skiftet motoren i min T5, en CFCA 180hk diesel.
Fabriksrenoveret motor fra VW i Tyskland med alt diesel udstyr påmonteret, ny diesel højtrykspumpe, rensning af partikelfilter, renovering af turboer + det løse. Samlet pris 62,5k kr ved et uautoriseret værksted.
Det er godt nok også en godt pris lyder det til.
Læger og værkførere har samme uddannelse, Lægen: du har tre måneder tilbage at leve i, Værkføreren: det er motoren der skal skiftes, det bliver 70K :lol:
Jer der arbejder på aut. værksteder, er der virkelig nogen der smider den slags penge i en bil rep?
Det er ikke kun på aut værksteder at folk får store regninger. dog tror jeg at aut er bedre til at bare sige at sådan er det og der er ingen andre måder. Disse tilfælde høre vi "tit" ude på uautoriseret. hvor kunden så får lavet meget mindre andre steder hvor det 100% virker.
Ang. store regninger så havde vi en skoda som havde kørt på benzin. det blev først lavet på et andet værksted. som skiftet dyser pumpe tandrem service og sikkert mere. da der stadig var fejl på bilen fik vi renset hans partikelfilter. som var defekt. et nyt filter kostede 25.000kr :shock: partikelfilteret var bleven så varm at det havde smeltet kardan macheten som også skulle skiftes. ialt for begge regninger kom kunden af med 85.000kr inden for kort tid. Det rørte ham på ingen måder. :shock: den skulle bare køre.

Dommen var at der skulle ny motor i, sagde værkstedet. Han hentede den selv og vi tømte tanken, fylde den op med nyt diesel og et nyt filter. Og den kørte som en anden ny motor.....
Det er da lidt uheldig at man ingen gang prøver at skifte filter og starte den op. Det var da heldigt at det virkede.

Dolomedes
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15. jun 2018, 21:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af Dolomedes » 19. jun 2018, 07:56

Nå, Skoda fraråder decideret renovering af motoren, når stemplerne først har været oppe og kysse ventilerne.

Derudover er Skoda desværre ikke i stand til at sige, om BZD motoren kan remplaceres af CDAA motoren. Det er i princippet helt den samme motor, men om den passer sammen med den øvrige hardware i motorrummet er noget usikkert...

Så nu befinder jeg mig lidt på Herrens mark og hælder mest til at kaste håndklædet og skippe Octaviaen. Øv.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af GaSelle » 19. jun 2018, 09:31

Send ‘norn’ en PB, det lyder til, han har tjek på det.

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af Krog » 20. jun 2018, 07:50

Enig, ham ville jeg heller ikke være nervøs for at overdrage min bil til.
Det skal dog lige tilføjes, at jeg ikke har fået lavet noget hos ham, det er blot min vurdering af hans mangeårige aktivitet her på forum.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 358 times
Been thanked: 168 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af Syndicate » 20. jun 2018, 10:26

Krog skrev:
20. jun 2018, 07:50
Enig, ham ville jeg heller ikke være nervøs for at overdrage min bil til.
Det skal dog lige tilføjes, at jeg ikke har fået lavet noget hos ham, det er blot min vurdering af hans mangeårige aktivitet her på forum.
Jeg har brugt norn til tandrem, bremser mv.
Arbejde og pris til UG. Han er ovenikøbet rigtig flink :)
These users thanked the author Syndicate for the post:
Krog
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af Kildevang » 20. jun 2018, 16:53

I min verden Så det fuldstændigt uden for rækkevidde at en mekaniker kan være 1400 kr værd i timen...!

Det er så meget at stjæle pengene fra kunderne...!

Jeg driver selv værksted i slagelse, jeg tager 463 kr i timen incl moms!

jeg ved godt at de autoriseret har nogle andre udgifter til værktøj facader osv osv osv...! Men de er sgu ikke 3 gange så gode som os andre uautoriseret! Jeg ved godt prisen er højere i hovedstaden men Det er simpelthen alt for meget det der...!

Anyways, ville jeg også Skifte kæde og ventiler på sådan en der..! Jeg lavede på et tidspunkt et tilbud til med netop en 1,8 TSI men som også brugte olie..! jeg mener at den lå på omkring 40 med nye kæder, cylinderservice arbejde og nye stempelringe..! Hvis den ikke bruger olie så er det nok med kæder og ventiler..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af Senz » 21. jun 2018, 17:00

I min verden Så det fuldstændigt uden for rækkevidde at en mekaniker kan være 1400 kr værd i timen...!

Det er så meget at stjæle pengene fra kunderne...!

Jeg driver selv værksted i slagelse, jeg tager 463 kr i timen incl moms!

jeg ved godt at de autoriseret har nogle andre udgifter til værktøj facader osv osv osv...! Men de er sgu ikke 3 gange så gode som os andre uautoriseret! Jeg ved godt prisen er højere i hovedstaden men Det er simpelthen alt for meget det der...!
Bare så du ved det så behøver man ikke have meget værktøj bare fordi man er autoriseret. jeg kender flere som arbejder eller har arbejdet ved autoriseret. Og sagt at de faktisk ikke har haft særligt meget værktøj. og at da de kun ud til et andet værksted havde et meget bedre arbejdes bord. Der er selvfølge nogen ting som der er krav til de har. Men der er mange andre uautoriseret som har lige så meget samt MEGET mere. fordi de laver alle mærker.

At du kun tager 463 i timen synes jeg virker som UTROLIG lidt. En mekaniker ved os koster ca 400kr når alt er betalt.

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af AAMS » 21. jun 2018, 20:08

Kildevang skrev:
20. jun 2018, 16:53
I min verden Så det fuldstændigt uden for rækkevidde at en mekaniker kan være 1400 kr værd i timen...!

Det er så meget at stjæle pengene fra kunderne...!

Jeg driver selv værksted i slagelse, jeg tager 463 kr i timen incl moms!

jeg ved godt at de autoriseret har nogle andre udgifter til værktøj facader osv osv osv...! Men de er sgu ikke 3 gange så gode som os andre uautoriseret! Jeg ved godt prisen er højere i hovedstaden men Det er simpelthen alt for meget det der...!

Anyways, ville jeg også Skifte kæde og ventiler på sådan en der..! Jeg lavede på et tidspunkt et tilbud til med netop en 1,8 TSI men som også brugte olie..! jeg mener at den lå på omkring 40 med nye kæder, cylinderservice arbejde og nye stempelringe..! Hvis den ikke bruger olie så er det nok med kæder og ventiler..!
Kan du selv lave den slags? Der skal efterhånden så meget special værktøj til. Et par tidligere kollegaer har lige stået med en TSI der havde ovale stempler og massivt forbrug af olie. Krævede nye legeringer på cylindervæggene,

Synes at de nyere motorer efterhånden er varmet. krympet, loddet etc. sammen! Ingen pakninger, 2-3 delte motorblokke med bundkar støbt sammen med bund, uden pakning, som slår sig hvis det afmonteres forkert. Magnesium legeringer og mange andre eksotiske materialer. Det er ikke uden udfordringer at skifte en kæde på en VW/BMW/MB.
Det man siger, er man selv

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af hansen123 » 25. jun 2018, 17:13

Kildevang skrev:
20. jun 2018, 16:53
I min verden Så det fuldstændigt uden for rækkevidde at en mekaniker kan være 1400 kr værd i timen...!

Det er så meget at stjæle pengene fra kunderne...!

Jeg driver selv værksted i slagelse, jeg tager 463 kr i timen incl moms!

jeg ved godt at de autoriseret har nogle andre udgifter til værktøj facader osv osv osv...! Men de er sgu ikke 3 gange så gode som os andre uautoriseret! Jeg ved godt prisen er højere i hovedstaden men Det er simpelthen alt for meget det der...!

Anyways, ville jeg også Skifte kæde og ventiler på sådan en der..! Jeg lavede på et tidspunkt et tilbud til med netop en 1,8 TSI men som også brugte olie..! jeg mener at den lå på omkring 40 med nye kæder, cylinderservice arbejde og nye stempelringe..! Hvis den ikke bruger olie så er det nok med kæder og ventiler..!
Rolig nu, der ligger jo en del mere til den historie (det ved du vidst også godt)

Udfra min erfaring fakturerer uautoriserede typisk længere tid end de autoriserede, især ved normalt service arbejde.

Da VW/Skoda introducerede prismatch troede flere faktisk at det ville være arbejdslønnen som var den helt slemme. Det var det ikke. Motorolie prisen skal skrues ned, samt avancen på reservedele skal skrues ned. Arbejdslønnen er mere eller mindre identisk. Hvor vi tager 1 time af 1400,-kr for servicet, så tager andre værksteder gerne 3 timer af 400-500,-kr.

Autoriserede værksteder holder sig bare til fabrikkens tidsforeskrifter. Så timelønnen bliver jo nødt til at være derefter. Det er ikke unormalt at værksteder modtager tilbud som følger overnævnte eksempel.

Af samme grund vil en tekniker på et autoriseret værksted sjældent have et mål der hedder 100% effektivitet (solgte timer pr. dag) men måske ligge på noget der hedder 50-70%. For det meste af arbejdet kan bare ikke nås på den tid. Men timelønnen er skruet op for at kompenserer. Derimod kender jeg flere uautoriserede som kører med 100% effektivitet eller over.

Så man kan diskuttere om man vil have den alt for høje timeløn kontra mekanikeren der fakturerer lidt lavere, men bare for mere tid end han egentligt har forbrugt.

Jeg har igennem længere tid siddet med tilbud og prismatch fra 14 autoriserede butikker, fra toppen af Jylland til bunden af Sjælland og det samme mønster går egentligt igen over hele linjen.
These users thanked the author hansen123 for the post:
Hurtigud
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Dolomedes
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15. jun 2018, 21:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af Dolomedes » 26. jun 2018, 20:01

Efter mange overvejelser er det endt med et salg af Octaviaen. norn ville ellers gerne hjælpe med reparation, men det blev for bøvlet og uoverskueligt med den store geografiske afstand.
Nu cykler jeg på job i sommer og stiller sigtekornet ind på en Ibiza 1,5 evo som min nye bil til efteråret...

Og jer der kører rundt i en bil med knastkæde: Uvant tikken fra motoren skal opfattes som en alarm om omgående at få tjekket kæden! Taler af bitter erfaring ;)

Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af holberg19 » 26. jun 2018, 20:41

Dolomedes skrev:
26. jun 2018, 20:01
Efter mange overvejelser er det endt med et salg af Octaviaen.
Hvor sælger man i grunden en bil med defekt motor til højest mulige pris?
Senest rettet af holberg19 26. jun 2018, 20:41, rettet i alt 1 gang.

All in
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. jul 2015, 08:00
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af All in » 26. jun 2018, 20:41

Skal den ikke bare havde nye ventiler, altså hoved rep. Af top, mig bekendt er ventiler skråt stillet i det topstykke ,så de bøjer hovede også er der plads i forbrandingskammeret, den sætter sig ikke med et brag som en diesel ,har lavet lidt 16v hvor det nederste takt hjul er gået løs og smadret not , der bøjer den alle ventiler og motoren kan stadig dreje rundt
Hvis man virkelig har brug for det, finder man en løsning, ellers finder man en undskyldning :)

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af norn » 27. jun 2018, 18:33

Dolomedes skrev:
26. jun 2018, 20:01
Efter mange overvejelser er det endt med et salg af Octaviaen. norn ville ellers gerne hjælpe med reparation
Det var da en skam.... Jeg syntes da ellers at jeg havde givet dig en fin pris på at reparere den motor
Så jeg havde da egentligt regnet med at du ville ha den ordnet
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af GaSelle » 27. jun 2018, 18:37

Jeg tror bestemt det er lettere at sælge en kørende bil, end en med defekt motor.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af norn » 27. jun 2018, 19:32

GaSelle skrev:
27. jun 2018, 18:37
Jeg tror bestemt det er lettere at sælge en kørende bil, end en med defekt motor.
Næ , hvis bare prisen passer , så er der altid en køber
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af GaSelle » 27. jun 2018, 20:37

norn skrev:
27. jun 2018, 19:32
GaSelle skrev:
27. jun 2018, 18:37
Jeg tror bestemt det er lettere at sælge en kørende bil, end en med defekt motor.
Næ , hvis bare prisen passer , så er der altid en køber
Det sagde jeg heller ikke, der ikke var. Umiddelbart er der dog nok flere købere til en kørende...

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af KBoesen » 27. jun 2018, 20:45

Vi bliver næsten altid overrasket over, hvor godt solgt vi får biler med (lettere) defekte kværne. ;-)
Oftest (9/10) kan det slet ikke svare sig for kunden, og få maskinen lavet. :-)
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af svan » 28. jun 2018, 08:10

Dolomedes skrev:Efter mange overvejelser er det endt med et salg af Octaviaen. norn ville ellers gerne hjælpe med reparation, men det blev for bøvlet og uoverskueligt med den store geografiske afstand.
Nu cykler jeg på job i sommer og stiller sigtekornet ind på en Ibiza 1,5 evo som min nye bil til efteråret...

Og jer der kører rundt i en bil med knastkæde: Uvant tikken fra motoren skal opfattes som en alarm om omgående at få tjekket kæden! Taler af bitter erfaring ;)
Er det ikke bare at få den afsted med fejeblad, det må kunne gøres fornuftigt, og det lyder ikke til at du er i tidsnød.
Svan

Sendt fra min F5321 med Tapatalk


Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af HansH » 28. jun 2018, 08:12

Men.. skriver han ikke at det "ER endt med et salg" ?
Så er den sag vel lukket.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Udskiftning af 1,8 TSI motor

Indlæg af Realtor » 28. jun 2018, 10:49

Stod jeg i samme situation, så havde jeg også skudt den af og taget tabet, fremfor at reppe på skidtet.

Jeg købte min gamle G5 GTI med defekt motor, da ejer havde kørt den tør for olie. Den stod 70k billigere end de øvrige på markedet, og jeg var nr2. der ringede på den om morgen, og så den 3 timer senere og tog den til prisen. Det hold før mig ville have 10.000 yderligere, så dumt af dem. Sælger havde en hel A4 side med købere, der også ville se den.

Jeg fik smidt en brugt motor i den billigt af en makker, så jeg var meget tilfreds.
2020 Audi E-tron 55

Besvar

Tilbage til "Motor"