Fabia 1,4 mpi 2001 EVAP problem

Besvar
Handyman
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16. jun 2018, 12:25
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Fabia 1,4 mpi 2001 EVAP problem

Indlæg af Handyman » 16. jun 2018, 14:57

Min datter har en sådan. Den har gennem lang tid haft følgende fejl:
P0441: Evaporative Emission Control System Incorrect Purge Flow.

Vaccum forbindelser, tankdæksel, aktiv kulfilter, Purge ventil - check
Renset motor/spjæld med motornsrens - check

Jeg ved og har læst tidligere indlæg om samme emne og fulgt de råd, som beskrevet, men ikke fået løst problemet.
Jeg har adgang til VAGCOM og i gruppe 70 er der en test, som bl.a. omhandler EVAP. Denne test melder nogen gange fejl, andre gange ikke.
Mil (motorlampen) lyser/tænder efter følgende mønster: Efter en overnatning på P-pladsen tænder lampen præcis når motoren bliver driftvarm. Hvis man sletter fejlen kommer fejlen først igen den efterfølgende dag - alså efter den har været helt kold. Jeg mener der er en testcyklus, som måske forklarer, hvorfor det forholder sig således.
Det som jeg meget gerne vil vide er følgende: Hvad er det, der detekterer denne fejl ? Er det O2 sensorene der ser en for fed blandning og hvis ja, hvorfra stammer denne "overdosering".
EVAP på denne gamle bil er ret simpelt i forhold til nyerer biler. Der er ingen flow control, trykregulator elle andet moderne, kun en tank, et kulfilter (med mekanisk ventilation ventil) og en purge ventil. Altså ingen elektronik der overvåger flow´et i EVAP systemet.
Gode råd og teknisk forklaring modtages med :) :) :)

Besvar

Tilbage til "Motor"